"Vérbeli gyorsasági verseny zajlik, és bár a tenger nem túl göröngyös, a hajó bármilyen irányba képes elugrani."

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-vendee-globe-osszefoglalo-tizenhatodik-nap-00.jpeg

„Nem tudom folytatni, feladom a második Vendée Globe-omat” – nyilatkozta meglehetősen elérzékenyült hangon Maxime Sorel (V & B - Monbana – Mayenne) még november 15-én kora délután Madeiráról. A 2024-es Vendée Globe így először az ő számára ért véget, míg a többiek – akkor épp Sam Goodchild (VULNERABLE) vezetésével - a Kanári-szigetek és a Zöld-foki szigetek között küzdötték előre magukat a gyenge szélben. Pozitív fejlemény volt, hogy Weöres Szabolcsnak (New Europe) sikerült a sérült A7-es nagyszeles genakker nagy részét lefejtenie a vorstagjáról. Mivel azonban az előrejelzés erős szelet ígért, módosította terveit, és az eredetileg kinézett Madeira helyett a Kanári-szigetek felé vette az irányt. Szüksége volt ugyanis egy rendesen védett tengerrészre, hogy egyrészt a maradék A7-est is leszedje, másrészt meg tudja javítani a nagyvitorláját. Közben a mezőny átlagsebessége sokszor a négy-öt csomós tartományban mozgott. Goodchild mintegy 10 tengeri mérföldes előnnyel vezetett a második Sébastien Simon (Groupe Dubreuil) előtt, míg Justine Mettraux (TeamWork- Team Snef) és Boris Herrmann (Malizia-Seaexplorer) – az éjszakai szélkeresés győztesei – váltogatták egymás között a harmadik és negyedik helyet: „30 csomós szélben haladtunk a nyugodt tengeren Borisszal egymás mellett, sokat zárkóztunk az elöl lévőkhöz, de még hosszú út áll előttünk. Egyre sűrűbb a mezőny, reggel tíz vitorlázó volt 60 mérföldön belül, késő délutánra tizenöt.” A feljövők között láthattuk a verseny legfiatalabbját, Violette Dorange-ot (Devenir) is. Eközben a legidősebb vitorlázó, a 65 éves Jean Le Cam (Tout commence en Finistère- Armor lux) a többiektől kissé eltérő megoldást választott, és közelebb húzódott a Kanári-szigetekhez, mert úgy vélte, hogy a szélcsend a nyugati csoportot fogja érinteni. Az élen haladók ugyanis inkább nyugat felé tartottak, hogy minél hamarabb kijussanak a nagyon gyenge szelekkel marasztaló magasnyomású zónából.

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-vendee-globe-osszefoglalo-tizenhatodik-nap-01.jpg

És Le Cam elképzelése bejött, szombat reggel ő vezette a rangsort. Mindig is a közvetlenebb útvonal híve volt, és a taktika rövid távon működött, a hosszú táv meg kevésbé számított. Conrad Colman (MS Amlin) lett az egyetlen, aki keletről kerülte Madeirát, de miután kitisztázta magát a szélárnyékos körzetből, Le Cam nyomába eredt, és reggel a következőket jelentette: „Eddig minden rendben. Jelenleg 12 csomós sebességgel haladok 8 csomós szélben, és többé-kevésbé dél felé tartok, ami pontosan az a hely, ahová mennem kell, és eddig nem álltam meg. Lehet, hogy az előrejelzésben szereplő gyenge szél még várat magára, de per pillanat kiválóan haladok a keleti végen, Jean Le Cam felemelő társaságában. A Hold olyan erősen világít, hogy az összes csillagot túlragyogja, könyvet olvastam a fényénél. Folyamatosan dolgozom a hajón, most a második éjjelen szétszakadt lazy jack-et varrom újra, tíz napig úgysem fogok reffelni."

Charlie Dalin (MACIF Santé Prevoyance) a négy évvel ezelőtti időszakot idézte fel: „akkor két meglehetősen heves front plusz egy trópusi vihar borzolta a kedélyeket, ilyesmi most nincs terítéken. Örülök, hogy újra földkörüli úton lehetek, pláne ezzel a hajóval, aminek a jó teljesítményére számítottam, de a kényelme meglepett. Néha felébredtem, kinyitottam a szemem, és azt hittem, nem megyek elég gyorsan – közben 20-25 csomós sebességgel romboltam előre. Azért ez elég király! Szoros küzdelem zajlik, Thomas Ruyant (VULNERABLE) van a közelemben, Jérémie Beyou (Charal) és Louis Burton (Bureau Vallée) mellettem, Yoann Richomme (Paprec Arkéa) sincs messze. Hol elindulunk, hol megállunk, jó lenne végre kiérni ebből a zónából, mert a mögöttünk jövők újra és újra ránk esnek a néha 0,5-1,5 csomós szélben.”

Az időjárási helyzet továbbra is nagyon bizonytalan volt, és a különböző időjárási modellek sem feltétlenül értettek egyet. A hagyományos bölcsesség szerint „a nyugat a nyerő”, és úgy látszott, ez ismét beigazolódik, mert Le Cam élesen nyugat-délnyugatnak fordult, valószínűleg bezárult az afrikai partok mentén addig mutatkozó szélablak, hiszen egy magasnyomású cella fejlődött pont őelőtte.

Végére ért a hatodik versenynap, az elsők 1600 tengeri mérföldet (2964 km) tettek meg, és azért használunk többesszámot, mert a mezőny több mint egyharmada 150 mérföldes körzeten belül vitorlázott. És bár a nyugati hajók reggel felgyorsultak (12-14 csomós tempó), a királyság pünkösdinek bizonyult, és délután már ismét csak vánszorogtak.

A sűrű mezőny sűrű váltásai közepette Giancarlo Pedote (Prysmian Group) lett az első olasz szkipper, aki a Vendée Globe-on – ha csak átmenetileg is, de – vezette a rangsort: „Kellemes meglepetés, de jelentősége csekély, inkább a versenyemre koncentrálok, igyekszem helyes döntéseket hozni, mert ez egy hosszú, nagyon hosszú verseny. Fáradt vagyok, ha esetleg kipihentnek tűnök, az azért van, mert maszkot viselek. Ennél többet nem mondhatok, mert az olasz titkosszolgálat szállítja...”

Az általános lassulásból Jingkun Xu (Singchain Team Haikou) is profitált, mert egy ponton már közel 500 mérföld hátránnyal követte a többieket, ebből 200-at sikerült ledolgoznia.

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-vendee-globe-osszefoglalo-tizenhatodik-nap-07.jpg

Egy héttel a Vendée Globe rajtja után, vasárnap 13:02-kor még mindig Jean Le Cam vezette a versenyt, viszont egyre lassult. Mintegy 520 tengeri mérfölddel nyugatabbra Sam Goodchild ismét délnek fordult, kezdetben 22 csomóval rohant, és nem volt egyedül, mert a tőle még nyugatabbra levők is követték, amikor végre beleértek megbízható északkeleti áramlatba. Igaz Thomas Ruyant (VULNERABLE) „csak” 17 csomós tempót volt képes elérni.

Szombat éjszaka aggasztó hírek érkeztek Louis Burtontól, aki nagy „reccsenést” hallott a sötétben, mert hajója fedélzete megrepedt a genakkerschott kitámasztójánál. Ez szerinte és csapata szerint is veszélyeztethette a hajó szerkezeti integritását, így hamar visszavett a tempóból (9 csomó).

Helyzetelemzés, csúnya szavak és őszinte kétségbeesés:

Ruyant viszont elégedett volt a helyzetével: „Minden fain! Nagyszerű 24 óra áll mögöttünk, a viszonylag hosszú szélcsend után ismét találtunk némi szelet. Az iránya sokszor változott (emiatt sokat kellett halzolni) de legalább az ereje stabil. Végül jól jött ki, hogy nyugat-délnyugatra helyezkedtünk a többiektől, így egy kicsit hamarabb kaptuk meg a szelet, hamarabb jutottunk ki a szélcsendes zónából.”

Pip Hare-nek (Medallia) sűrű napja volt: „A hidrogenerátorom kicsit más, mint a többieké, mert nem hátul lógatom a vízbe, hanem a hajó belsejében van.  A vezetőcsövek egyikén szétesett egy veret, de előtte még belerágta magát a hajótestbe. Kiszedtem, rendbe raktam a környékét, készítettem egy új alátétet, azt beszereltem - egész nap dolgoztam, szünet nélkül. Sokat kivett belőlem, alvás nuku, szóval a végére rendesen elfáradtam, de most már jobban vagyok. És nagyon, nagyon várom, hogy délnek fordulhassak.”

Armel Tripon: „A megváltás nyugatról érkezik” – a legutóbbi Vendée Globe 11. helyezettje ezt szombati elemzésében jelentette ki, egyértelműen jónak nevezve azok döntését, akik azt az irányt választották. Vasárnap 11:00-kor Weöres Szabolcs elérte Las Palmast és bójára állt, megkezdhette nagyvitorlája javítását (valamint a többi vitorla és a kötélzet átvizsgálását).

Hétzárás:

Az élen haladóknak még kinézett 100 mérföldnyi enyhébb szél, mielőtt a passzát még jobban megerősödött volna, de Goodchild így is 13-14 csomós sebességet produkált hétfő (nov. 18.) reggel. További nyerőesélyesek – mint Charlie Dalin (MACIF Santé Prévoyance), Jérémie Beyou (Charal), vagy Yoann Richomme (Paprec Arkéa) – egy 20 mérföldes körben követték, nagyjából 130 mérfölddel lemaradva Goodchild mögött. Még Jacques Caraës, a versenyigazgató is azzal számolt, hogy a hajósok még másnap délig nem szabadulnak ebből a gyengébb szeles övezetből.

„Már régen megmondtam, és tartom is, hogy Sam Goodchild lesz az első nem francia, aki megnyeri a Vendée Globe-ot” – Éric Bellion (Stand As One – Altavia). Justine Mettraux (TeamWork-Team Snef) – szintén Goodchild-ról: „Az időjárási fájlok nem feltétlenül feleltek meg a valóságnak, de Samnek mégis sikerült jól olvasnia őket. Képes volt kihasználni a szélváltókat, a megfelelő időben reagált rájuk, nem várt valamilyen ideális helyzetre. Mi kivártunk, le is maradtunk.”

Az elismerő szavak teljesen jogosak voltak, de Goodchild előnye fogyni kezdett, amikor ő már kifele tartott a friss szélből, míg tőle nyugatabbra lévő üldözői még abban haladtak.  A zöld-foki szigetek nyugati részén uralkodó szélviszonyok között előnye több mint 40 mérföldről 9 mérföldre csökkent hétfő estére: „Nem számítottam arra, hogy egy héten át vezetem a Vendée Globe-ot, ami nem jelenti azt, hogy nem értékelem. Elég különleges érzés, de egyáltalán nem ez volt a célom.”

Estére aztán Thomas Ruyant és Sebastien Simon szépen felsorakoztak „mellé”, lehetett „újrakezdeni” a versenyt. Goodchild: "Thomas Ruyant nagyobb kockázatot jelent, mert 100 mérföldre nyugatra van tőlem, és ha épp úgy alakul a Doldrums (egyenlítői gyengeszeles övezet – iSail), jóbban jöhet ki belőle.” Jérémie Beyou: „Az eredeti terv az volt, hogy nyugat felől megkerüljük a gyenge szeles zónát. Alaposan megfontoltam a döntést, ráadásul nem én voltam az egyetlen, aki arra tartott, idegtépő látni, hogy nem működött az elképzelésünk. Úgy fest, itt most minden véletlenszerű, szerintem abba kell hagynom a gondolkodást.”

Bár az északkeleti passzát kezdett erőre kapni, még az elsőknek is majd’ 900 mérföld volt hátra az Egyenlítőig, Alex Thomson 2016-ban futott 9 nap, 7 órás rekordja egyáltalán nem forgott veszélyben. Viszont keleten Jean Le Cam ismét felgyorsult, a mezőny felé fordult, és igyekezett eléjük zárni. Az akkori számítások szerint 44 mérföld előnnyel bírt Goodchild előtt, de már látszott, hogy ez igencsak elméleti adat. Nicolas Lunven(Holcim-PRB): „Türelmesnek kell lenni, nem feltétlenül van értelme egy kötött útvonalat követni, inkább vadászni kell a lehetőségekre. Műholdképek segítségével próbáljuk megtalálni azokat a területeket, ahol felhők mozognak vagy nő a zivatarok aktivitása, hátha szélre bukkanunk. Az elmúlt napok stratégiája már messzire vitt minket nyugaton, nincs más megoldás, mint, hogy bejöjjön a taktikánk, és kellően nagyot nyerjünk rajta. Ez kicsit leegyszerűsíti számunkra a dolgokat, várjuk, hogy kiszabaduljunk ebből a nyugodt helyzetből.”

Louis Burton két napot és két hosszú éjszakát töltött azzal, hogy kijavítsa a repedéseket a fedélzeten.

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-vendee-globe-osszefoglalo-tizenhatodik-nap-04.jpg

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-vendee-globe-osszefoglalo-tizenhatodik-nap-06.jpg

Huszonnegyedik helyre esett vissza, de a munkák befejeztével az élmezőny után vethette magát:

Weöres Szabolcs is végzett nagyvitorlája javításával, hétfő este indult a többiek után. Szembeszélben, de ezt nem bánta, mert legalább mehetett.

Harmincötödik születésnapja (nov. 19.) délutánján Sam Goodchild ismét átvette a vezetést, több mint 24 csomós tempó mellett tortázni kevéssé maradt lehetősége, viszont 30 mérföld előnyre tett szert Le Cammal és ötvenre Sebastien Simonnal szemben. Kellett is az előny, mert úgy festett, hogy másnapra eléri a Doldrumsot, ahol a bizonytalan időjárási körülmények között bármi megtörténhet. „Mindannyian többé-kevésbé ugyanarra a vonalra érkezünk, és valószínűleg pár tíz mérföldes nyugat-keleti távolságban lépünk be a Doldrumsba” – jelezte előre Clarisse Crémer (L’Occitane en Provence).

20-án reggelre Goodchild előnye tovább csökkent, főleg Charlie Dalin és Yoann Richomme kerültek közel hozzá, de az egész mezőny összébb tömörödött. Éjszak nőtt az átlagsebesség, főleg annak köszönhetően, hogy három nap után 25 csomós alapszél gerjedt, sokszor 30 csomós befújásokkal. Sebastien Simon: „Átlag 90 decibel zajterhelés van a hajóban, amitől kicsit fáj a fejem. 10 napja vagyunk indultunk, és most jöttem rá, és ez nagyon jó, azt jelenti, hogy benne vagyok a versenyben. Egyszerű életet élek itt kint, egyelőre minden jól alakul, semmilyen komoly technikai problémám nem akadt. A víz sík, hagytam, hogy a hajó tegye a dolgát, a körülmények tökéletesek a gyors haladáshoz.”

A kilencedik helyen álló Samantha Davies is jól haladt, mindössze 100 mérfölddel lemaradva Goodchild-hoz képest. Clarisse Crémer volt tizedik, Justine Mettraux (TeamWork-Team Snef) pedig a tizenegyedik, vagyis az első három hölgy is szoros csatát vívott. Kojiro Shiraishi (DMG MORI Global One): „Ez az első alkalom, hogy nem voltam tengeribeteg egy óceáni verseny kezdetén. A hajón itt-ott akadnak gondok, de jelenleg a fő problémát a J0 betekerője jelenti. Elég hamar tönkrement, és fel kellett szerelnem a tartalékot, ami szintén nem bírta sokáig, meg kell javítanom az elsőt, hogy legyen tartalékom. Ami a Doldrumsot illeti, remélem kegyes lesz hozzám, és a lehető legegyszerűbben tudok átjutni rajta.”

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-vendee-globe-osszefoglalo-tizenhatodik-nap-03.jpg

Pontosan egy héttel azután, hogy Nicolas Lunven új szóló 24 órás egytestű távrekordot állított fel, Yoann Richomme múltidőbe is tette a távot, amikor reggelre kelve 551,84 tengeri mérfölddel zárta az utolsó 24 órát. Aztán pár órával később teljesen megállt a szinte tükörsima vízen: elérte a Doldrumsot.

Gomolyfelhők, heves zivatarok és zuhogó eső keveredett a gyenge és változó széllel, mentálisan és fizikailag kimerítő szakasznak ígérkezett: „A Doldrumsban zsonglőrködniük kell a néha csúnya és hirtelen viharos szél, illetve a gyenge légáramlatok között. Sűrűn kell vitorlát cserélniük, folyamatosan figyelni a legkisebb változásra is” – vázolta fel a helyzetet Jacques Caraës, az egyik versenyigazgató-helyettes (korábban versenyigazgató – iSail).

Thomas Ruyant körülbelül 80 mérföldre nyugatra helyezkedett csapattársától, és éjjel kétszámjegyű hajósebességet produkált, átvette a vezetést. „A Doldrums soha nem egyszerű, kezdetben volt egy jó szélcsíkunk, aztán egy felhő tönkrevágta az egészet. Remélem hamarosan kiszabadulok innen, mert el kell érnem azt az alacsony nyomású rendszert, ami aztán akár a Jóreménység-fokig elrepíthet bennünket” – Charlie Dalin. Nagyot nyert még Pip Hare, aki szintén profitált nyugati pozíciójából, és a 13. helyig jutott, előző nap még 250 tengeri mérföldes hátránya körülbelül 80-ra csökkent. Nyeresége esélyt adott arra, hogy ő is „felszállhasson a vonatra”, azaz elkapja az Atlanti-óceán déli részén az első alacsony nyomású zónát.

„Úgy tűnik, kikerültünk a Doldrumsból, mert minden stabilizálódik!” – állapította meg Richomme 21-én reggel. „24 órát töltöttünk bent, 12-15 órán keresztül kifejezetten kétségbe ejtő helyzetben, de mindannyian láttunk már sokkal rosszabb forgatókönyveket, mint ez! Holnap reggelre átlépjük az Egyenlítőt, én most fogom először szólóban. A csapatom biztosan bekészített nekem egy kis üveg pezsgőt. Meg kell néznem, melyik napra tervezték, mert a kezdetek óta nem ettem sokat, még mindig csak az 5. napi kajazsáknál járok, 4-5 nappal le vagyok maradva.”

A 2020-21-es verseny győztese, Yannick Bestaven (Maître CoQ V) teljesen másképp élte meg ezt az időszakot: „A Doldrums intenzív volt, sok zivatarral és nagyon instabil széllel (mind erősségben, mind irányban), de minden viszonylag rövid ideig tartott. Több ellenfelemmel láttuk egymást az AIS-en, ami lehetővé tette számunkra, hogy egy kicsit megértsük, mi történik.”

Thomas Ruyant 21-én este 19:10:15-kor (UTC) átlépett a déli féltekére, előnye mindössze pár mérföld volt Charlie Dalin előtt. 22-én reggel 06:00 UTC-ig 14 hajó lépte át az Egyenlítőt, az első tíz 50 mérföldön belül vitorlázott (2020-ban Alex Thomson 80 mérfölddel vezetett Ruyant előtt).

15-18 csomós sebességgel Fernando de Noronha felé tartottak a hajók, a leginkább nyugatra lévők élesen vitorláztak a délkeleti passzátszélben, ami érthetővé tette, miért nem nagyobb a tempó. Jérémie Beyou előző nap kicsit kicsavarta a térdét, de még ő is inkább arra koncentrált a fájdalom helyett, hogy elérje a frontot, „amiről nem szabad lemaradni”. Eddigre a flotta már megnyúlt, közel 700 mérföld húzódott az első és a 38. Jingkun Xu (Singchain Team Haikou) között, míg Weöres Szabolcs több mint 1300 mérföldről nézte Ruyant-t. Aki épp lelassult, hogy megoldjon egy technikai problémát, így 22-én reggel Charlie Dalin visszavette a vezetést. „Problémám támadt a J3-as orrvitorlám hidraulikus hengerével. Muszáj volt megjavítani, amihez vitorlát kellett cserélnem, így viszont lelassultam, de tűrnöm kellett. Kicsit megálltam, aztán újra elindultam, két-három órán keresztül nem voltam épp túl gyors. Jelenleg kilencen vagyunk kevesebb mint 60 mérföldön belül, ez lenyűgöző, ugyanakkor sok energiát igényel.”

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-vendee-globe-osszefoglalo-tizenhatodik-nap-14.jpg

Recife, Fortaleza és Brazília észak-keleti sarka mellett elhaladva a Doldrumsban való vergődés után végre jöhetett egy kis sebességi verseny, a stabil (de nem túl erős) keleties passzátszélben lehetőség nyílt arra, hogy újra kialakuljon valamiféle napi rutin, állandó vitorlacserék és manőverek helyett pedig a finomállításokon legyen a hangsúly. A versenyigazgatóság úgy számolt, hogy 16 hajónak volt esélye elkapni azt az időjárási rendszert, amivel keményen meg lehet lódulni, és akár a Jóreménység-fokig is elviheti a szerencséseket. Boris Herrmann (Malizia-Seaexplorer, 13.), Benjamin Dutreux (Guyot-Environnement, 14.), Pipe Hare (15.) és Romain Attanasio (Fortinet – Best Western, 16.) esetében kicsit rezgett a léc, hogy időben ott lesznek-e, ahol „kell”.

Az Egyenlítőtől északra lévők között is intenzív küzdelem zajlott: „Nem kímélt bennünket az időjárás! Felhőről-felhőre próbáltunk előre jutni, remélve, hogy jókat húzunk. A foil-os élmezőnyt esélyünk sincs elkapni, az anticiklon nyomában haladva két hét múlva érjük el a Jóreménység-fokot” – Fabrice Amedeo (Nexans-Wewise).

Ha addig esetleg még bizonytalanság lett volna a témában, 23-án reggelre teljesen egyértelművé vált, hogy a 39 hajós flotta végképp ketté szakad a Brazília felől érkező front miatt. Látszott, hogy aki el tudja kapni az elejét (és sokig tud benne maradni), az komoly előnyre tehet szert, míg aki mögé kerül, nem tudja teljes mértékben kihasználni a benne rejlő lehetőséget. Pláne, hogy látszott, a szél irányának köszönhetően szinte pontosan a fok felé lehet majd hajózni. A helyzet ideélis voltát jól szemlélteti, hogy 2016-ban Alex Thomson és Armel Le Cléac'h 500 mérfölddel délebbre fordult keletnek, mint ahol a mostani élmezőny tette.

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-vendee-globe-osszefoglalo-tizenhatodik-nap-09.jpeg

„Nehéz tervezni, mert nem teljesen egyértelmű a helyzet. Lesznek olyan helyek, ahol át lehet majd csúszni, de leginkább arra kell törekednünk, nehogy csapdába essünk valamelyik nyugodtabb területen. Ma még nehéz megmondani, melyik lesz a legjobb útvonal” – érzékeltette a problémát Isabelle Joshcke (MACSF), aki tartott tőle, hogy esetleg nem tudja tartani a tempót az élmezőny többi tagjával, és kiesik a rendszerből.

24-én reggel Dalin mintegy 60 mérföldre növelte előnyét a két VULNERABLE előtt (ne feledjük, Goodchild hajója egy korábbi generáció tagja – iSail). „Charlie előnye tovább fog nőni” – jósolta Yannick Bestaven, aki arra számított, hogy ő is el tud szakadni a körülötte lévőktől. „Mióta átkeltünk az Egyenlítőn, szorosan egymás mellett haladunk páran, mindenki igyekszik a legtöbbet kihozni a hajójából."

„Nem könnyű tartani a tempót, különösen nekem, aki kicsit keletebbre vagyok, mert itt kicsit gyengébb a szél, mint a többieknél” - jelezte Justine Mettraux (TeamWork – Team Snef), ehhez képest nem látszott, hogy lemaradna közvetlen riválisaitól. „Ha bezárul előttünk az ajtó, nem sok esélyünk lesz felzárkózni, ami idegesítő, de nem szabad túl sokat gondolkodnunk ezen. A mezőny hirtelen és nagyon rövid idő alatt vált szét, most pedig kevésen fog múlni, hogy valakinek siker vagy kudarc lesz-e a sorsa” - Alan Roura (Hublot).

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-vendee-globe-osszefoglalo-tizenhatodik-nap-02.jpg

A szinte tökéletes körülmények emlékezetes éjszakával ajándékozták meg a versenyzőket, sorra jöttek a hírek az újabb és újabb 24 órás távolsági rekordokról. A legnagyobbat Yoann Richomme hozta össze (579,86 tmf, 1073 km), de amint arra Thomas Ruyant rávilágított: „Nem a rekorddöntés szándéka vezérel bennünket, amikor gyorsan megyünk, hanem főleg az, hogy tartsuk a jó pozíciónkat az alacsony nyomású zónában, ameddig csak lehet. A körülmények szinte tökéletesek, de hamarosan eljön az ideje, hogy csökkentsük a vitorlafelületet.” A 17. Damien Seguinig (Groupe Apicil) mindenki az északnyugat szélben haladt, de már a 15. Pip Hare-nek is keményen meg kellett dolgoznia azért, hogy a nagyobb hullámok között az élboly közelében tudjon maradni. Az egyenes svertes hajók mezőnyében Violette Dorance továbbra is lenyűgöző teljesítményt nyújtott, tartotta a lépést mesterével, Jean Le Cam-al és Eric Bellionnal (Stand as one-Altavia).

A verseny tizenötödik napjának végéhez (nov. 25., 13:02) közeledve látványossá vált a mezőny széthúzódása. Míg Fernando de Noronhánál még csak hatvan, ekkor 273 mérföld volt az első és a tizedik közötti különbség. Samantha Davies: „eddig parádés körülmények között vitorlázhattunk, csak most kezdenek megnőni a hullámok. Kicsit le vagyok maradva az élmezőnytől, egy darabig ugyanis gyengébb volt a szelem. De most már megint minden rendben, jó helyzetben vagyok ahhoz, hogy benne maradjak ebben a zónában. Ilyen körülmények között, nem nagyon szabad másra koncentrálni, mint arra, hogy a kis változásokra is reagáljunk, sok múlhat rajtuk, mert muszáj fenntartani a sebességet. Közben pedig el kell kezdeni felkészülni a Déli-óceánra.”

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-vendee-globe-osszefoglalo-tizenhatodik-nap-08.jpeg

Benjamin Ferré (Monnoyeur – Duo for a Job): "mostanra elveszítettük a tudatos időérzékelésünket, sima ösztönök vezérelnek bennünket, a természet rendjéhez igazodunk. Én speciel úgy érzem magam, mint egy oroszlánkölyök a szavannán, nappal szunyókálok, mert meleg van, este válok aktívvá.”

Mintegy 1700 tengeri mérföldre a Jóreménység-fok hosszúsági fokától az élmezőny továbbra is maximális sebességgel tört előre, Charlie Dalin 23 csomós átlaggal diktálta a tempót, Thomas Ruyant 40 mérfölddel mögötte loholt – mindketten elképesztő stabilan tartották a csúcsteljesítményt. „Vérbeli gyorsasági verseny zajlik, és bár a tenger nem túl göröngyös, a hajó bármilyen irányba képes elugrani. Sikerült egyensúlyt találnom a minél nagyobb sebesség és a hülyeségek mellőzése között, de nem hiszem, hogy két hónapig kibírjuk így!” – Yoann Richomme.

November 26-án újabb rajtjelzés hangzott el, az a tíz kapitány, akik önként vállalták az Argo-bóják szállítását, jelet kaptak a bevetésükre. A bóják célja elősegíteni egy tudományos adatbázis felépítését azáltal, hogy információkat gyűjtenek a távoli és kevésbé látogatott tengeri területekről. Autonóm robotok, amelyek érzékelőkkel vannak felszerelve a víz hőmérsékletének és sótartalmának mérésére 2000 méter mélységig. Nélkülözhetetlenek a globális felmelegedéssel és a tengeri áramlatokkal kapcsolatos egyre több tudás begyűjtéséhez. Az Ifremer által biztosított és az OceanOps által koordinált műszerek egy közel 4000 úszóból álló globális hálózat részét képezik. Bevetésük után rendszeres merülési ciklusokat hajtanak végre, és 10 naponta gyűjtenek adatokat teljes élettartamuk során (körülbelül 8 év).

Yoann Richomme volt az első, aki bevetette magát (és a bójáját):

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-vendee-globe-osszefoglalo-tizenhatodik-nap-13.jpg

Játékunkba a következő tippek érkeztek (az eldöntendő kérdéseknél az 1 - igen, a 0 - nem):

Név MarcellusWallace
Egyenlítő első Thomas Ruyant
Egyenlítő idő 9 nap 1 óra
Célba érők száma 34
Kiesők Fokvárosig 4
Kiesők Hornig 4
Győztes Yannick Bestaven
Győztes idő 78 nap 17 óra
Női győztes idő 91 nap 7 óra
Távrekord 804
Távrekorder Yannick Bestaven
Lesz-e nem francia top 3-ban 0
Lesz-e női versenyző a Top3-ban 0
Célba ér-e Weöres Szabolcs? 0
Ha igen, milyen eredménnyel? 0

 

Név PSz
Egyenlítő első Jeremie Beyou
Egyenlítő idő 8 nap 22 óra 23 perc
Célba érők száma 29
Kiesők Fokvárosig 5
Kiesők Hornig 4
Győztes Charlie Dalin
Győztes idő 76 nap 7 óra 38 perc
Női győztes idő 84 nap 18 ór 24 perc
Távrekord 556,78
Távrekorder Charlie Dalin
Lesz-e nem francia top 3-ban 1
Lesz-e női versenyző a Top3-ban 0
Célba ér-e Weöres Szabolcs? 1
Ha igen, milyen eredménnyel? 27

 

Név NyJozsi
Egyenlítő első Charlie Dalin
Egyenlítő idő 10 nap
Célba érők száma 28
Kiesők Fokvárosig 3
Kiesők Hornig 3
Győztes Yannick Bestaven
Győztes idő 78 nap 12 óra
Női győztes idő 81 nap 12 óra
Távrekord 963
Távrekorder Charlie Dalin
Lesz-e nem francia top 3-ban 0
Lesz-e női versenyző a Top3-ban 0
Célba ér-e Weöres Szabolcs? 1
Ha igen, milyen eredménnyel? 19

 

Név petersail
Egyenlítő első Charlie Dalin
Egyenlítő idő 12 nap 12 óra
Célba érők száma 34
Kiesők Fokvárosig 3
Kiesők Hornig 3
Győztes Charlie Dalin
Győztes idő 78 nap 20 óra
Női győztes idő 86 nap 8 óra
Távrekord 840
Távrekorder Thomas Ruyant
Lesz-e nem francia top 3-ban 0
Lesz-e női versenyző a Top3-ban 0
Célba ér-e Weöres Szabolcs? 1
Ha igen, milyen eredménnyel? 33

 

Név Szürke Kutya
Egyenlítő első Charlie Dalin
Egyenlítő idő 9 nap
Célba érők száma 28
Kiesők Fokvárosig 6
Kiesők Hornig 4
Győztes Charlie Dalin
Győztes idő 79 nap
Női győztes idő 80 nap
Távrekord 600
Távrekorder Thomas Ruyant
Lesz-e nem francia top 3-ban 1
Lesz-e női versenyző a Top3-ban 0
Célba ér-e Weöres Szabolcs? 1
Ha igen, milyen eredménnyel? 22

 

Név András
Egyenlítő első Thomas Ruyant
Egyenlítő idő 10 nap
Célba érők száma 26
Kiesők Fokvárosig 3
Kiesők Hornig 3
Győztes Boris Herrmann
Győztes idő 74 nap 12 óra
Női győztes idő 95 nap 12 óra
Távrekord 550
Távrekorder Charlie Dalin
Lesz-e nem francia top 3-ban 1
Lesz-e női versenyző a Top3-ban 0
Célba ér-e Weöres Szabolcs? 1
Ha igen, milyen eredménnyel? 22

 

Név Navigatores
Egyenlítő első Charlie Dalin
Egyenlítő idő 9 nap 10 óra
Célba érők száma 26
Kiesők Fokvárosig 5
Kiesők Hornig 7
Győztes Jeremie Beyou
Győztes idő 78 nap 12 óra
Női győztes idő 85 nap
Távrekord 540
Távrekorder Thomas Ruyant
Lesz-e nem francia top 3-ban 1
Lesz-e női versenyző a Top3-ban 0
Célba ér-e Weöres Szabolcs? 1
Ha igen, milyen eredménnyel? 25

 

Név Barbár
Egyenlítő első Sam Goodchild
Egyenlítő idő 9 nap 23 óra 59 perc
Célba érők száma 35
Kiesők Fokvárosig 2
Kiesők Hornig 2
Győztes Boris Herrmann
Győztes idő 79 nap 3 óra 44 perc
Női győztes idő 82 nap 2 óra 24 perc
Távrekord 680
Távrekorder Charlie Dalin
Lesz-e nem francia top 3-ban 1
Lesz-e női versenyző a Top3-ban 0
Célba ér-e Weöres Szabolcs? 1
Ha igen, milyen eredménnyel? 33

 

Név GD37
Egyenlítő első Sam Goodchild
Egyenlítő idő 10 nap 8 óra
Célba érők száma 24
Kiesők Fokvárosig 4
Kiesők Hornig 10
Győztes Sam Goodchild
Győztes idő 72 nap 12 óra 21 perc
Női győztes idő 82 nap 1 óra 10 perc
Távrekord 620
Távrekorder Boris Herrmann
Lesz-e nem francia top 3-ban 1
Lesz-e női versenyző a Top3-ban 0
Célba ér-e Weöres Szabolcs? 1
Ha igen, milyen eredménnyel? 19

 

Név Lil
Egyenlítő első Thomas Ruyant
Egyenlítő idő 10 nap 15 óra
Célba érők száma 31
Kiesők Fokvárosig 3
Kiesők Hornig 4
Győztes Charlie Dalin
Győztes idő 79 nap 13 óra
Női győztes idő 85 nap 3 óra
Távrekord 602
Távrekorder Nicolas Lunven
Lesz-e nem francia top 3-ban 1
Lesz-e női versenyző a Top3-ban 0
Célba ér-e Weöres Szabolcs? 0
Ha igen, milyen eredménnyel? 0

 

Név gigabursch
Egyenlítő első Yannick Bestaven
Egyenlítő idő 4 nap 18 óra
Célba érők száma 34
Kiesők Fokvárosig 4
Kiesők Hornig 2
Győztes Arnaud Boissiérs
Győztes idő 28 nap, 22 óra
Női győztes idő 36 nap, 12 óra
Távrekord 607
Távrekorder Louis Burton
Lesz-e nem francia top 3-ban 1
Lesz-e női versenyző a Top3-ban 0
Célba ér-e Weöres Szabolcs? 1
Ha igen, milyen eredménnyel? 21

 

Név Vera
Egyenlítő első x
Egyenlítő idő x
Célba érők száma 32
Kiesők Fokvárosig 2
Kiesők Hornig 2
Győztes Charlie Dalin
Győztes idő 75 nap
Női győztes idő 76 nap
Távrekord x
Távrekorder x
Lesz-e nem francia top 3-ban 1
Lesz-e női versenyző a Top3-ban 0
Célba ér-e Weöres Szabolcs? 1
Ha igen, milyen eredménnyel? 30

fotók és forrás: vendeeglobe.org

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr6218739580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása