A jelenleg zajló, 37. America's Cup kapcsán rendre meghallgathatjuk/elolvashatjuk, hogy a fedélzeti rendszerek működtetéséhez szükséges energiamennyiség előállításához alkalmazott kerékpáros technológia forradalmi újítás. Pedig nem is.

vitorlas-tudattagitas-hirek-vitorlazas-americas-cup-kerekpar-yachting-world-00.jpg

A marketingstáb nem átallja még azt is állítani, hogy ez olyan magas szintű fejlesztés, amelyet a Kupáért zajló küzdelem kiélezettsége generál és csak a résztvevő, nagy költségevtésű csapatok engedhetik meg maguknak. Nos, ez azért túlzás, igaz, a technológiának van némi köze az America's Cup-hoz. Csak épp nem a mostanihoz.

vitorlas-tudattagitas-hirek-vitorlazas-americas-cup-kerekpar-yachting-world-01.jpg

A fenti kép a Yachting World brit magazin 1974. februári számából származik, és meglehetősen egyértelmű bizonyítékát adja annak, hogy a fedélzeti kerékpár által generált energia ötletét már fél évszázaddal ezelőtt is vizsgálták. A kísérő szöveg így kezdődött: „Biztosak vagyunk benne, hogy a csörlők meghajtásához szükséges plusz energiát hamarosan kerékpárok segítségével állítják elő."

A rendszert a Lewmar a francia AC-kampány felkérésére fejlesztette ki, és a hajó belsejében kerékpározó, vitorlázáshoz nem értő legénységi tagok kapcsán igyekeztek mindenkit megnyugtatni, hogy "a technika sikeres alkalmazása csupán a jelenleg is alkalmazott megoldások kiegészítése. A terhelés növekedésével a kerékpárosok úgy váltanak sebességet, mint amikor a szárazföldön emelkedőn tekernek".

Érdekes aspektusa volt a javaslatnak, hogy miként kezeli a dőlés problémáját, de erre is akadt egyszerű megoldás: „A tandemvázat elöl-hátul kardántengelyen rögzítjük, mert a függőlegestől eltérő szögben nehéz hatékonyan kerékpározni".

vitorlas-tudattagitas-hirek-vitorlazas-americas-cup-kerekpar-yachting-world-02.jpg

A Yachting World a cikk végén nem ítélkezett, pusztán a tipikus brit tartózkodással megkérdezte olvasóit: „Ez abszurd vagy nem?"

Ötven évvel később a kérdés még mindig áll.

(innen)

fotók: bbc.co.uk

MÁSHOL (ÉS MÁSKOR) A VILÁGBAN

1. Vitorlázás szárazföldön. Bő száz évvel ezelőtt.

2. Vitorlázás jégen. Száz évvel ezelőtt.

3. Autó a jégvitorlás ellen ('30-as évek)

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr2118498140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.09.24. 08:50:02

Durva.

S nagyon jó találat!

Igazában azt nem értem, hogy miért van rá szükség. Tehát, hogy mi az a dolog, ami miatt az úgy kell, mint sivatagban egy pohár víz.
Nem gondolnám, hogy a lánchajtásos bohóckodást ne lehetne kiváltani/megoldani szimpla eszközökkel.
Ugyanis egy Vendée Globe-on is vannak foil-szárnyak és mennek is a hajók mint a veszedelem, de ott max a kávédarálót használják a hajósok. Sokszor csak alvásra...
süti beállítások módosítása