Bocs, de vitorlázás ez még?

2024.06.29. 03:47

Vitorlás versenycsapatnak tekinthető-e egy olyan társaság, amelyiknek a fele nem tud vitorlázni?

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-ez-meg-americas-cup-ac-75-biciklistak-00.jpg

Szigorúbb vélemények szerint onnantól, hogy a hajó nem éri a vizet (márpedig az emelősvertes megoldásoknál általában ez a helyzet), az űzött sportág nem tekinthető vitorlázásnak. A felvetés már önmagában okot ad a vitára, és a dilemma fokozható: elindulnál-e a világ legrangosabb párosverseny-sorozatában, ha a legénységed fele nem tud vitorlázni, képtelen különbséget tenni fordulás és perdülés között, egy reffcsomó atomfizika a számára, sőt, tulajdonképpen soha, egy pillanatra sem néz ki a hajóból verseny közben? A válasz valószínűleg egy gyors és határozott „nem” lenne, amivel markáns határvonalat húznál magad és a következő (37.) America’s Cup-on induló csapatok közé.

Nem csak hangzik nevetségesnek, de az is. Mert ez lett a következménye az AC37 hajóosztály szabályainak, amelyekről Grant Dalton és Sir Ben Ainslie 2022-ben megállapodtak. Az előírt nyolcfős legénységből négy csörlős lesz, akiknek pusztán annyi a feladata, hogy testük erejét maximálisan kihasználva működtessék az emelhető svertekkel ellátott 75 láb hosszú egytestűk hidraulikus és elektromos rendszereit.

"Nem kell értenem, mi történik a hajón. Annyi a dolgom, hogy tekerjek." "A tudatlanság áldás."

Jelen állás szerint mind a hat hajó – a Védő és az öt Kihívó - a hagyományos kézi csörlők helyett lábbal hajthatókat alkalmaz. A bringások (egyébként egy részük tényleg az – iSail) a futamok során lefelé bámulva, fenekét az ég felé emelve teker majd, mint az őrült, ráadásul a légellenállás csökkentése érdekében úgy helyezkednek el a hajótestben, hogy a versenyből semmit sem látnak.

Ez vitorlázás? Aligha. Létezik-e olyan elismert sportverseny a Földön, ahol a versenyzők felének nincs alkalmazható tapasztalata, képessége vagy tudása? Korábban az a néhány „fedélzeti majom”, akiket elsősorban a testi erejük miatt válogattak be, nem állt folyamatosan a „kávédarálók” mellett, vitorlás tudásukkal a legénység teljes értékű tagjai voltak.

A kerékpárosok azért kerültek képbe, mert a már említett osztályszabály engedélyezi a tárolt energia használatát. Sőt, tulajdonképpen kötelezővé tette, merthogy emberi erő közvetlen felhasználásával lehetetlen a versenyzés. Ezeken a hajókon olyan sok funkciót működtetnek a csörlősök teljesítménye által, hogy nélkülük nemhogy versenyezni, de még csak simán vitorlázni sem tudnának.

Biztonsági gyakorlat, külön a biciklistáknak:

A hagyományos vitorlázást és a Kupát elválasztó mélyedés szakadékká vált. A szabálykönyvben 92 pont foglalkozik csak az erőforrásokkal és a vezérlőrendszerekkel. Felcsapva egy értelmező szótárt, a „vitorlázás” kifejezést keresve valami olyasmire bukkanunk, hogy "úgy befogni a szelet, hogy az a vízi járművet a vízen előre mozgassa”. A „jacht” pedig „kis, könnyű vitorlás, melyet elsősorban versenyzésre szereltek fel”. Ha ezt a két leírást összerakjuk, akkor egy olyan tevékenységet vázolunk fel, amely vitorlázók milliói számára ismerős - de nagyon messze van attól, amit augusztusban Barcelonában fogunk látni.

Innen nézve pláne árulkodó, hogy az INEOS szóvivője nemrégiben azon véleményének adott hangot, miszerint „a fittség és a teljesítmény fogja meghatározni a Kupa sorsát”. Igen, jól olvasod, nem a hajótervezés, nem a vitorlás képességek, nem a taktikai zsenialitás. Külön vicces, mivel nyit az AC37 osztályszabályzata: „az egyik cél biztosítani, hogy az osztály a vitorlázók közösségéhez való kapcsolódással releváns legyen a vitorlássport szempontjából”. Hát így.

Érdekelnek további témák is, melyekből esetleg nem írunk cikket? Kövess bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg!

fotók: americascup.com

(innen)

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr5818437379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.06.29. 06:59:08

A nézők viszont a sebesség bűvöletében - egyelőre - ezt a módit kajálják.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2024.06.29. 22:01:39

A gályarabok sem néztek ki soha a hajóból. Fogjuk fel így.
süti beállítások módosítása