Sydney-ben február 5-13. között immár a SZÁZADIK(!) ausztrál 18 lábas bajnokságot rendezik, ami jó apropót teremt arra, hogy visszatekintsünk a bajnokság történetére.

vitorlas-tudattagitas-vitorlas-tortenelem-18-labas-ausztral-szkiffek-szazadik-bajnoksag-2022-00.jpg

Mark Foy, aki az 1890-es években megteremtette a 18 lábas vitorlásversenyzés alapjait, az 1911-12-es szezon kezdetén létrehozta az új, államközi trófeát, a Mark Foy Challenge Cup-ot - ezzel nemzeti alapokra helyezve a sportágat. Az első ilyen regattán, meglehetősen izgalmas versenyt követően a Chris Garland kormányozta Westana (Nyugat-Ausztrália) 5 másodperccel előzte meg a Nimrodot (NSW). Tette mindezt 10 000 fősre becsült tömeg előtt.

Ez volt az első az ausztrál bajnokság győzteseinek hivatalos listáján.

Robin Elliott kiváló történelmi kutatása szerint (Galloping Ghosts, Australasian 18-footers 1890-1965) a 18 lábasok széles körű médiavisszhangot kaptak, lelkes szurkolók követték őket a legkülönfélébb hajókon, és a "bukik" is ott toporogtak a parton, vették fel a fogadásokat.

Billy Dunn Kismet-je a következő évben Sydney-ben legyőzte Chris Webb Australian III-asát, majd 1913-14-ben Webb győzött Perthben - az volt az utolsó verseny az első világégés kitörése előtt. A háborút és az 1918-20-as spanyolnátha járványt követően az élet csak lassan tért vissza a normális kerékvágásba, de az 1920-21-es sydneyi bajnokságra, Queensland és Nyugat-Ausztrália (WA) már küldött hajókat az erős helyi csapat ellen.A queenslandi Vision simán nyert.

Ausztrál Bajnokság, Sydney, 1919.:

vitorlas-tudattagitas-vitorlas-tortenelem-18-labas-ausztral-szkiffek-szazadik-bajnoksag-2022-01.jpg

Mele Bilo lett WA második bajnoka, 1921-22-ben, a Swan-folyón, de aztán 1928-ra a 18 lábas hajók eltűntek a régióból, mert a tulajdonosok azt állították, hogy túl drága lett az építésük és a fenntartásuk.

A minimum 7 láb hajószélességet 1910-ben vezették be, hogy megakadályozzák a kisebb szélességű "extrém" hajók építését, de Queensland megszavazta a szélességkorlátozás eltörlését, és az 1925-26-os bajnokságot szélességkorlátozás nélkül rendezték meg. Új-Dél Wales (NSW) és WA nem akarta legitimálni a döntést, egyik állam sem képviseltette magát.

1930-ra a brisbane-i flotta nagy része elöregedett, és a létszám csökkenni kezdett. A tulajdonosok a nagy gazdasági világválság idején emelkedő költségek miatt vonakodtak lecserélni a hajókat, és nehezen tudták fenntartani a nagy létszámú legénységet.

Frederick Hart 1931-32-ben Sydneyben tartózkodott a 16 lábas bajnokság idején, és azt állította, hogy Queensland képes lenne egy új stílusú 18 lábas hajót építeni, amely le tudná győzni a sydneyi flottát. Amikor felkérték, hogy építse meg ezt a csodahajót, visszament Brisbane-be, és megbízta Alf Whereatot, hogy építse meg az első szkiff típusú, 7 láb széles 18 láb hosszú hajót, amelyet Aberdare-nek nevezett el (címlapfotónkon). Ez a korábbiaknál könnyebb hajótesttel és kisebb Gunter-riggel rendelkezett, bőszélben nagy sebességet ért el nagyvitorlával, bőszeles fockkal, tatvitorlával és topspinakkerrel. Legénysége - a korábbi hajókon szükséges 12 vagy 13 fővel szemben - mindössze hét főből állt. Az 1932-33-as bajnoki címért gyenge déli szélben zajlott a verseny, ami nem kedvezett az Aberdare kisebb vitorlafelületének, de egyértelmű volt, hogy a hajóban bőven van potenciál, lenyűgözte a helyi vitorlázókat, akik meglátták benne a a "nagy hajók" alternatíváját.

Az 1906-1947-es korszak hajói a huszonegyedik században (a történelmi 18 lábas szkiffek ausztrál bajnokságán, 2020-ban):

1932-33-ig minden államközi bajnokság egyetlen futamban dőlt el, azonban a vezetőség úgy döntött, hogy a továbbiakban a bajnokságok három futamból állnak majd.

Egy sydneyi tulajdonos az Aberdare-hez hasonló hajót építtetett, és kérelmezte, hogy a Sydney Flying Squadronnál regisztrálják. A regisztrációt meg kellett adni, mivel nem volt olyan szabály, amely tiltotta volna az új stílusú hajót, de miután a regisztrációt megadták, az SFS megszavazta a csapat kizárását, és lezárta a regisztrációs listáját.

Az 1933-34-es bajnokságon a Brisbane folyón az Aberdare fölényes győzelmeket aratott, és megszerezte a bajnoki címet, aminek hatására egyre több sydneyi vitorlázó szerette volna, ha engedélyezik az új stílusú hajókat, és elégedetlenek voltak az SFS azon döntése miatt, hogy az 1934-35-ös bajnokságon ne induljanak.

Az újonnan alakult NSW 18 Footers Sailing League ekkor jelentette be, hogy megállapodást kötött a Brisbane Clubbal az 1934-35-ös ausztrál bajnokság megrendezéséről, amely a klub első versenye lett 1935. február 3-án. Az Aberdare - bajnokság első és harmadik futamában aratott győzelmével - könnyedén megvédte címét, ahogy 1935-36-ban és 1936-37-ben is. Utóbbit a Bert Swinbourne által vezetett Lightning nevű hajóval (NSW) kvázi holtversenyben, mert akkoriban még nem volt megoldás arra, miként oldják fel az ilyen helyzeteket.

Az új stílusú hajó sikere a queenslandi 18 lábas versenyzés "aranykorszakának" első lépcsőfoka volt, a tervezők, építők és versenyzők jelentős mértékben hozzájárultak a sportág fejlődéséhez és eredményeihez.

(Amikor a Jenny VI 1957-58-ban megnyerte a bajnoki címet, a queenslandi hajók az addig megrendezett harminchat ausztrál bajnokságból húszat megnyertek).

vitorlas-tudattagitas-vitorlas-tortenelem-18-labas-ausztral-szkiffek-szazadik-bajnoksag-2022-02.jpg

FOLYTATJUK!!!

fotók és forrás: LiveSailDie

MÁSHOL A VILÁGBAN

1.

Az eredetileg Alex Thomson Hugo Bossához tervezett és épített C-svertek a 2024-es Vendée Globe-on Fabrice Amedeo hajójában (Nexans - Art & Fenêtres) teljesítenek majd szolgálatot. Az újratervezés, valamint az átépítés már javában zajlik.

2.

A 2020-as és 2021-es hiátus után 2022-ben ismét megrendezésre kerül az International WASZP Games nevű foil-os örömünnep a Garda-tavon. Az érdeklődés jelentős, már Észak-Amerikából, Ausztráliából, Hawaii-ról és Hong Kongból is futott be jelentkezés, a szervezők szerint az indulók száma meghaladhatja a kétszázat.

A tervezett program:

június 30. - július 3.: Foiling Week

július 9-10.: az International Games előversenye

július 11-16.: International WASZP Games

Beharangozó videó:

3.

Örömvitorlázás: bőszeles csapatás egy Cherub dingivel, tavaly ősszel:

 A hajóról sokkal többet tudhatsz meg itt. És vedd észre, mi az osztályjelzés!

Érdekelnek további témák is, melyekből esetleg nem írunk cikket? Kövess bennünket Facebook-onakadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg!

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr2816823728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása