A mostanra végleg darabokra szakadt mezőnyben a lehet legkülönfélébb időjárási körülmények és hangulatok közepette halad kelet felé a még versenyben lévő tizenhárom hajós. Négy napja hagytuk el őket, persze ez az időszak sem telt izgalom nélkül.

mike-golding-15-12-r-644-0.jpg

 

 Péntek, Arnaud Boissiéres (Akena Verandas): kora este újra elkezdett fújni a szél, minden rendben, a hullámok jó irányból jönnek, lehet siklatni. Odakint 19 fok van, bármily nehéz is elhinni! Éjjel viszont -8 volt. Ami hideg ugyan, de még viselhető.

 Francois Gabart MACIF): egy alacsony nyomású zóna mögött haladok, a szélerő 15-18 és 35-45 csomó között váltakozik 15 percenként – finoman szólva is nehéz kitalálni a megfelelő vitorla-kombinációt. Rázkódom a hajóval együtt, deinkább óvatosan nyomom, még pihentem is egy keveset. Folyamatos a zaj, de már hozzászoktam, sőt, a különféle hangoksegítenek az állapotfelmérésben. Olyasvalakinek, aki szeret száguldozni, mint például én, kifejezetten felemlő órákon keresztül 25 csomós átlagot teljesíteni – főleg, ha érzed, hogy a hajó egyensúlyban van, és mintha nem is erőlködne. Másrészről nagy a nyomás, kezdesz gyanakvóvá válni. De meg kell bíznod az ösztöneidben, az enyémek pedig azt súgták,  hogy élvezzem ki a helyzetet, a MACIF erre lett kitalálva. Naponta 30 perc időeltolódást gyűjtök be, ez kicsit megviseli a szervezetemet, de szerencsére mindig tudok 4-7 órát aludni, nem merülök ki teljesen. Igyekszem a bevált rendszer szerint élni, reggeli napkeltekor, ebéd délben, vacsora este.

 Bertrand De Broc (Votre Nom Autour du Monde): egyre jobban élvezem az utat. Most már magabiztosabban választok vitorlát, ha már a rajtnál ennyire ismertem volna a hajómat, biztosan gyorsabban haladtam volna. Bő egy hónapja vagyunk vízen, most már nagyon óvatosnak kell lenni, mert fáradunk – még ha nem is érezzük. A hideg miatt kevesebbet iszunk, ami miatt szintén nehezebb a regenerálódás.

 

 


Day 35 highlights - Friday, December 14, 2012 by VendeeGlobeTV

 

 Szombaton kimerítő magyarázatot kaphattunk arról, pontosan mi van Alex Thomson (Hugo Boss) napok (hetek?) óta fennálló generátor-problémája mögött:

 


Alex Thomson's "power shutdown mode" by VendeeGlobeTV

 

 Tanguy De Lamotte (Initiatives Coeur) az idő múlására csodálkozott rá: már december 15-e van? Tegnap elővettem az újabb heti adagot a kajásdobozból, amire az 5-ös szám volt írva. Azt hittem, még csak az ötödik hetet kezdjük, de ez bizony már a hatodik. A Crozet-kapu után délnek fordítottam a hajó orrát, hogy elkerüljem az észak felől közelítő szélcsendes zónát. Este a szél erősebb lett, felment 25 csomóra, a hulllámok pedig össze-vissza jöttek. Ennek ellenére tudtam aludni, mert jó irányszögre álltam be, stabil helyzet alakult ki. Kellemes napot mindenkinek, és sok sikert a karácsonyi bevásárláshoz! Kifejezetten örülök, hogy nekem idén nem kell végigcsinálnom.

 Dominique Wavre (Mirabaud) szellemet látott: az éjszaka közepén riasztott az AIS, egy csillag sem volt az égen, a korom sötétben a radarra támaszkodtam, és ahogy azt kell, ütközés veszélye állt fent egy hajóval. A semmi közepén! Kicsit változtattam az irányomon, hogy elkerüljem őket (egy tankert), aztán jött az ilyenkor szokásos rádiózás. Kérdezték, honnan jövök, de a „Les Sables D’Olonne” kifogott rajtuk, úgyhogy „Franciaország”-ra egyszerűsítettem. Udvariasan megbeszéltük, ki honnan-hová, aztán jó utat kívántunk egymásnak. Az izgalom elmúlt, én pedig megint három csomóval vánszorgok.

 


ghost.jpg

  

 


Day 36 highlights - Saturday, December 15, 2012 by VendeeGlobeTV

 

 Vasárnap Javier Sansó (Acciona 100% EcoPowered) valószínűleg rekordot döntött: 50,3 csomós szél, harmadik reff és 5 halzolás 24 óra alatt – plusz a vitorlapakolás minden alkalommal: mostanra kivagyok, mint a kutya, pihennem kell és rendesen enni. Nem gondoltam volna, hogy ilyen kemény lesz az idő. Úgy látszik errefelé 20%-ot rá kell tenni az előrejelzésre, különben kockázatos döntéseket hozunk. 12-14 nap múlva a Csendes-óceánon leszek, remélem, jól fogad majd!

 Aznap egyébként Mike Golding (Gamesa) volt a nap vezető híre. Miután a pénteket végigmalmozta a relatív szélcsendben, szombaton elkezdett tempósan haladni a 20 csomó körüli szélnek köszönhetően. Hajnalban aztán jött egy 35 csomós pöff, amiben valahogy megrongálódott a Code Zero betekerője. A vitorlának több se kellett, teljes nagyságában lobogott a hajó orrában, szépen megzavarva az automata kormányt. Goldingot nem, ő kieresztette a vízballasztot, a rossz oldalra kibillentette a tőkesúlyt, a hajó elfeküdt, a vitorlából kifogyott a szél, le lehetett húzni a deckre. Mivel majdnem napra pontosan négy évvel ezelőtt ide 300 mérföldnyire vesztette el az árbocát, felrémlettek az emlékek: volt egy pont, amikor azt hittem, na, kezdődik. Nem akarok megint Perth-ben karácsonyozni! De most már minden rendben. Remélem, csak a kötél borítása sérült meg, mert ha a bele is, akkor hosszú távon bajban leszek.


 


Day 37 highlights - Sunday, December 16, 2012 by VendeeGlobeTV

 

 Hétfő hajnalban Alex Thomson halzolt – de előtte még ő tette meg a leghosszabb utat 24 óra alatt, így valamelyest zárkózott az élen napok óta párosversenyt nyomó Gabart-Le Cléac’h duóra. A dolognak az ad különös jelentőséget, hogy így végre a bal oldali hidrogenerátora van lee-ben, így tölteni tudja az akkumulátorait. Vele együtt szintén délnek vette az irányt Bernard Stamm (Cheminées Poujoulat) – 45 mérföld hátránnyal. A manőverig alig pár fok eltéréssel haladtak kelet felé, ha jókor érnek a Bass-szoroshoz, még a Sydney-Hobart mezőnyéhez is csatlakozhattak volna. :-) Az elmúlt pár nap rohanása után ki kell bekkelniük, amíg a következő nyugati front eléri őket. Jean-Pierre Dick (Virbac Paprec 3) mélyen délről indult a West Australia-kapu felé, majd 400 mérföldes 24 órával, de ezzel csak a Thomson-Stamm kettősnél volt gyorsabb, a vezetőkre nem tudott feljönni, mert ők még nála is fürgébbek.

 Dominique Wavre: kellemes 15 fokos hőmérséklet uralkodik a kabinban. Az élet kissé könnyebbé vált a fedélzeten, újra tudok folyamatos kapaszkodás nélkül közlekedni. A hajnali mixben pedig olyan előadókat hallgattam, mint Bruce Springsteen, Mozart, Grand Corps Malade vagy épp Patty Smith.

 Francois Gabart: nem hittem volna, hogy Ausztrália környékén ennyire bonyolult lesz az élet. Van, hogy sok a szél, van, hogy kevés – meglehetősen bizonytalan a helyzet. A legutolsó 10 órában kétszer volt 8-12 csomó fél-egy órán keresztül, három vagy négy 25-35 csomós időszak – és akkor az irányváltásokról még nem is beszéltem! Ha még vissza is nézem a számítógépen az útvonalam, hát elborzadok. Armel viszont jól szlalomozott, gratulálok neki.

 


Day 38 highlights - Monday, December 17, 2012 by VendeeGlobeTV

 

 Ennek egyébként meg is lett az eredménye, ma reggelre a Sakál – 6 nap és 15 óra után – újra átvette a vezetést.

VG_positions_1218_0700.jpg

 Folyamatosan frissülő galériánk.

 (fotó: 1: Mike Golding; 2: Dominique Wavre)

 (forrás: vendeeglobe.org)

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr654971242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása