Tűkön ülve - ROLEX Sydney Hobart Yacht Race 2014
2014.12.25. 08:20
Hét ország száztizenhét hajója, köztük öt(!) 100 lábas Maxi. Népesebb mezőny volt már, de ennél több, vagy akár csak ennyi óriásdög még soha.
John Cameron, a rendező klub elnöke: idén nem csak a hetvenedik versenyt ünnepeljük, de a Cruising Yacht Club of Australia hetvenedik születésnapját is. Az, hogy ennyi országból érkeznek indulók, jól mutatja a vitorlázás globális elfogadottságát és ennek a regattának a fontosságát. A Sydney-Hobart az ausztrál kultúra része, és komoly érdeklődést generáló esemény. A parton körülbelül félmillió(!) ember nézi majd a rajtot, ehhez jönnek a nézőhajók százai.
A legutóbbi meteorológiai előrejelzés nagyjából előre vetíti, mi vár a mezőnyre: rekorddöntésre kicsi az esély, viszont annál nagyobb egy idegtépő, ugyanakkor taktikailag izgalmas menet. Az első naptól déli szél várható, ami lassú előre haladást garantál, de az elsők célba érkezte után átfordul északiba, ami a középmezőnynek kedvezhet a Tattersall kupáért folyó küzdelemben. Ugyanis ami talán az abszolút győzelemnél is fontosabb (a trófea legalábbis díszesebb), az az egész mezőnyre vonatkoztatott előnyszám alapján számolt sorrend. Tavaly a Victoire nyert, Darryl Hodgkinson idén sem nagyon akarja alább adni: az utóbbi három évben elhoztuk a kategóriánk első helyét, és folyamatosan fejlődünk. Egyre többet tudunk a hajóról, az éppen aktuális körülményeknek megfelelő vitorla-konfigurációról, és minden évben jobban készülünk mint az előzőben. Kicsit izgulok, de nagy esélyt látok egy jó szereplésre.
A Sydney-Hobart mezőnye mindig is meglehetősen tarka volt, ezúttal sem lesz másként. A sor egyik végén a már említett szupermaxik állnak (róluk még esik majd szó), míg a másikon olyan gyöngyszemek, mint a Maluka of Kermandie, Sean Langman nyolcvan éves hajója; a Southern Myth, amely 1954-ben indult először; Martin Power Bacardi-ja, immár huszonkilencedszer; illetve a Duende, fedélzetén Tony Cable-el, aki negyvenkilencedszer vág neki a távnak.
És akkor...
...az egy percig nem kérdés, hogy kinek a skalpjára vadászik mindenki: a Wild Oats XI az utóbbi kilenc versenyen hétszer elsőként ért célba, ha idén megint sikerül nekik a bravúr, beállítják a Morna/Kurrewa IV 1946 és 1960 között összehozott rekordját. A talán legnagyobb rivális a vadonatúj Comanche (szkipper Ken Read, a legénység tagja többek között James Spithill), amit tulajdonosa, Jim Clark csak úgy jellemzett, hogy olyan, mint egy Volvo 70-es felturbózva. Szokatlan dizájn, sok különleges megoldással. Ha csak erre a megmérettetésre akartam volna nyerő hajót építeni, hát fogom minden idők leghíresebb és legsikeresebb példányát, aztán lemásolom. Ehelyett inkább olyasmit terveztünk, ami nyílt tengeri menetekre való, rekordok megdöntésére. Talán a legkülönlegesebb forma az egész mezőnyben. Ahogy Syd Fisher sem akárki: a 87 éves sportember teljesen új testet építtetett meglévő rudazata és vitorlázata alá, így született meg a Ragamuffin 100 (róla és a Comanche-ról pár szóban már megemlékeztünk korábban). Anthony Bell és a Perpetual Loyal egyszer már ért elsőként Hobart-ba, most is hasonlóra készülnek (a legénység tagja például Tom Slingsby, America's Cup győztes, 2010-ben az év vitorlázója). Az ötösfogat fekete lova a RIO 100, melynek tulajdonosa Manouch Moshayedi: kétlem, hogy lenne esélyünk a dönthető tőkesúlyos 100 lábasok ellen, de ettől még jól fogjuk érezni magunkat a regattán. És persze van esély, körülbelül egy az egymillióhoz, hogy 8-15 csomós bőszeles menet lesz végig, mert abban jók vagyunk. Ha erős fúj, az Jim Clark-éknak kedvez majd.
Ken Read (Comanche), Mark Richards (Wild Oats XI), Manouch Moshayedi (RIO 100), Anthony Bell (Perpetual Loyal), Syd Fischer (Ragamuffin 100).
A táv rekordja: 1 nap, 18 óra, 23 perc, 12 másodperc.
Rajt: december 26-án, magyar idő szerint hajnali háromkor. Elvetemültek, álmatlanságban szenvedők és buliból olyankor hazatérők FIGYELEM: élő közvetítés lesz a rajtról a verseny honlapján!
rajz: Francois Chevalier
fotók: Carlo Borlenghi; Daniel Forster
illusztrációk és forrás: regattanews.com
Szerző: isail
Szólj hozzá!
Címkék: vitorlázás szupermaxi Sydney Sydney-Hobart Daniel Forster Carlo Borlenghi ROLEX Sydney Hobart Yacht Race Francois Chevalier
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.