Figyeljünk oda a vitorlázókra!
2018.03.23. 00:45
2017 őszén a World Sailing (ez most a Nemzetközi Vitorlás Szövetség neve) nekiállt eghatározni, milyen hajóosztályok, milyen létszámokkal és legénységekkel szerepelnek majd a 2024-es Olimpia programjában. Ez indított el egy hol szakmai, hol érzelmi alapokon nyugvó vitát, melybe Jonas Högh-Christensen, a Finn osztály meghatározó alakja szállt be egy nyílt levéllel, március 20-án. Ezt a Sports Illustrated közölte, mi pedig nem voltunk restek lefordítani.
A vitorlázás jövője - 2018
Ma van a határideje annak, hogy az egyes osztályok, a tagországok (MNA - Member National Authorities), a régiós tanácsok és a World Sailing eseményekkel foglalkozó szakbizottsága javaslatokat tegyenek az olimpiai vitorlázás jövőbeni formáját illetően. A Tanács ezek alapján hoz majd döntést, ami meghatározza a 2024-es Játékok rendjét (is). Én hozzáfértem néhány munkaanyaghoz, és aggódom a sportunk jövője miatt. 2017-ben, a World Sailing éves közgyűlésén lefektették az alapelveket:
- nemek közti egyenlőségre törekvés (2 vagy 4 esemény vegyes legénységek számára)
- értékes termék előállítása a Nemzetközi Olimpiai Bizottság és az Olimpiai Játékok számára, a vitorlázás pozíciójának erősítése az olimpiai mozgalmon belül
- biztosítani annak lehetőségét, hogy eltérő fizikai adottságú férfiak és nők is megmérethessék magukat
- olyan eseményeket szervezni, melyek bemutatják, mennyire innovatív és változatos sport a vitorlázás.
Szerintem ezek a döntések előre mutatóak, és jó irányba viszik a sportágat. De két fontos dolgot hiányolok:
- növelni a tömegbázist, erősítve az olimpiai osztályok felé áramlást. Látszódjon az ív a kezdő tábortól az olimpiai aranyéremig.
- legendás sportolóinkra építve megvédeni az örökségünket.
Az összes dokumentumból, amit elolvastam, fájóan hiányoztak a VITORLÁZÓK. Mit akarnak ők? Milyen osztályokban mennének szívesen, hogyan teremtünk olyan hősöket, akiknek a nevét mindenki ismeri? Olyanokat, mint Elvström, Coutts, Scheidt, Ainslie.
Úgy érzem, a VITORLÁZÁS elvesztette az önmagába vetett hitét, és úgy viselkedik, mint a peches szerencsejátékos hajnal felé, bízva a szerencsében. Talán magunkra kellene összpontosítanunk, és nem arra, hogyan kreáljunk nagyobb média figyelmet, vagy szállítsuk az elvárt nézőszámokat. Korábban is kifejeztem a csodálkozásomat, amiért eseményekről és osztályokról vitatkozunk, mint a túlélés első számú feltételeiről, ahelyett, hogy kitalálnánk hogyan mutassuk be a sportágat a közönségnek.
Megnéztem a Finn Európa bajnokság utolsó öt futamát és az éremfutamot: csúcs volt! A végén kőkemény, igazi atléták álltak a dobogón. Ed Wright - korábbi Laser-es, tán az egyetlen olyan, akinek elképesztő éremgyűjteménye van, mégsem jutott ki soha az Olimpiára. Tizennégy éve tagja az osztálynak, a mai napig az egyik legfittebb vitorlázó. Nic Heiner - korábbi Laser világbajnok, elég erős kampányt nyomott, hogy 2016-ban képviselhesse Hollandiát Rióban, aztán váltott. Max Salminen - a regnáló világbajnok (2017, Balatonföldvár), 2012-ben olimpiai aranyat nyert Star-ban. Az évek alatt a Finn több hőst és legendát adott a vitorlázásnak, mint bármelyik másik osztály, helye van az Olimpián.
Sokat dobott a regattán a helyszín: friss szél, nagy hullámok. Az eseményekről és felszerelésről szóló vitákban sosem merült fel egy helyszín-stratégia ötlete. Pedig ha 15 csomós (vagy nagyobb) szél fúj, süt a Nap, rendes hullámok alakulnak ki, bármelyik osztály baromi jól néz ki. Ha ezek a feltételek nem adottak, unalmas lesz az egész. Nézz bele a legutóbbi Miami Világkupa anyagaiba, annál jobb nem létezik.
De akkor miért nem efféle helyekre megyünk, ahol többször van jó szél, mint nem? Kicsit olyan ez, mintha a kék pályán rendeznék a lesiklóversenyeket - vagy bent a városban, ahol kicsi esély van a hóesésre. Egyszerűen nincs értelme.
Finomítanunk kell a nyomkövetésen, a fedélzeti kamerákon és a hang átjátszásán - mindezt persze ésszerű áron kivitelezve. Jobb és könnyebben érthető képet kell kialakítanunk a sportágról. Ha olcsó a nyomkövető technológia, és nem félünk használni, csökkenhet a személyi ráfordítás költsége, pontosabban tarthatók a rajtidők, kiszámíthatóbb az egyes regatták menetrendje. Ezt a már említett "szeles helyszín"-faktor is segítené. Rio kész katasztrófa volt ilyen szempontból, rosszat tett a sportnak. Olcsóbbá és sokkal-sokkal jobbá tudjuk tenni, csak dolgozni kell vele.
Híve vagyok a szoros versenyeknek és a nagy sebességnek, de ez a két dolog ritkán megy egyszerre. Erre az lett a megoldás, hogy rövidebbé tették a futamokat, a pályákat meg berakták a part közelébe. A eredmény? A futamok ruletthez hasonlatosak, megnőtt annak a valószínűsége, hogy valamilyen külső tényező befolyásolhatja az eredményt. Tényleg ezt akarjuk?
Híve vagyok a szurkolói zónáknak és annak, hogy egy adott területet kerítéssel válasszunk le a külvilágról - így lehet üzleti szempontból fenntartható helyszínt biztosítani a rendezvény számára. Ugyanakkor semmilyen stratégiainak nevezhető érv nem szól amellett, hogy enne feltétlenül egy homokos partszakasznak kel lennie. Ha ilyesmit várunk el, drasztikusan lecsökkentjük a saját lehetőségeinket, sok osztálynak pedig komoly gondjai lesznek a vízre szállással erős szélben. Szerintem ez kontraproduktív. Ha okés a part, ám legyen, de ne ezen múljon a dolog.
Pártolom a nemek közötti egyenlőséget, de fontos, hogy ezt ne csak olimpiai szinten akarjuk elérni, hanem a sport alsóbb rétegeiben is. A NOB elé terjesztett javaslat alapján 2024-re felülről-lefelé ható stratégiát kell megvalósítanunk, de World Sailing-nek és az MNA-knak is elő kell állniuk arra vonatkozó tervekkel, miként akarják gyarapítani a nők számát a sportágban. Ma ötből egy vitorlázó nő. Legyen ez először háromból egy, aztán jöhet a fele-fele.
A szakbizottság munkaanyagaiban nyomát sem láttam a World Sailing közgyűlése által hozott döntésnek, miszerint mindenféle fizikai adottságú sportolónak lehetőséget kell adni a versenyzésre. Ez katasztrofális a sportágra nézve. A 2000-es Olimpia óta az osztályokban ideális tömeg csökkent. Csakhogy közben a fitt emberek átlagos tömege nőtt, plusz egyre magasabbak is a népek. Először ment a Soling, aztán a Star, most pedig javaslat van arra, hogy a Finn legyen a következő, de nem jelölnek meg helyette másik típust, ami lehetőséget biztosítana a termetes sportolók számára.
Praktikusan ez azt jelenti, hogy ha férfiként több vagy, mint 84 kilogramm, nincs helyed az Olimpián.Ezzel körülbelül mindenkit kilőttek, aki 188 centiméternél magasabb. A 470-esnek szinté rezeg a léc, amivel mind a nők, mind a férfiak számára tovább csökkennek a lehetőségek. Afelé haladunk, hogy a férfiaknál a 70-85, míg a nőknél a 60-70 kilogrammos tartományig szűkülünk. Remélem, kezded kapiskálni, milyen hatása lesz ennek az általános részvételre. Érdekes adat: Christiano Ronaldo a maga 87 kilogrammjával, 186 centiméterével és 8,9-es testzsír százalékával túl nehéz lenne vitorlázónak. Zlatan Ibrahimovics a 97 kilogrammjával (10 százalék testzsír) a közelébe se szagolhatna a sportágnak.
Nézzük más szemszögből: milyen vitorlázókat szív fel a profi világ (pl. az America's Cup)? Hány kis termetű ürgét látsz közöttük? Majdnem minden csapatban volt Finn-es. Ha kiveszed az Olimpiáról az összes olyan hajót, amelyben helyet kaphatnának a méretesebb figurák, elvágnád az utat a nagyhajós osztályok felé.
Muszáj figyelnünk a vitorlázókra, legendákra és hősökre van szükségünk, kell egy helyszín-stratégia, üzleti alapokra kell helyezni a rendszert, jobb média-megoldásokat kell alkalmaznunk, érthető módon kell kifelé kommunikálnunk.
Remélem, hogy fentiek hatására a World Sailing, a Közgyűlés és az MNA-k alaposan elgondolkodnak a témán, és olyan megoldással állnak elő, mely a felsoroltakat is figyelembe veszi.
Jonas Högh-Christensen
Kövess bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg! És van még Twitter-oldalunk is…
fotók: dr.dk (1,5); yachtsandyachting.com (2,3); reutersmedia.net
forrás: sportsillustrated.com
Szerző: isail
2 komment
Címkék: vitorlázás Olimpia Finn Jonas Högh-Christensen Max Salminen Christiano Ronaldo Zlatan Ibrahimovics Ed Wright Nic Heiner
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Éhesló 2018.03.25. 10:52:00
Nem vagyok optimista.
Cseppet sem.
isail · http://isail.blog.hu 2018.03.27. 10:22:05
Mi is azzal próbálkozunk. :-)