Sydney-Hobart szösszenetek

2014.01.02. 19:57

Előzmények.

Vihar előtti csend - avagy a Cruising Yacht Club of Australia december 24-én este.

December 25. Steve Hayles, a Beau Geste navigátora: nem nagyon emlékszem olyan versenyre, ahol ennyi, abszolút győzelemre esélyes hajó gyűlt volna össze, általában kettő-három akad. Talán még mi is közéjük tartozunk, hiába vagyunk 20 lábbal rövidebbek - persze ehhez ki kell jönnie a lépésnek. Izgalmas lesz, ha nem indulnék, élvezettel nézném.

A rajt előtt mindenki árgus szemekkel leste az időjárás-előrejelzést. Roger Hickman (35 S2H-n indult, 33-at teljesített), szkipper, Wild Rose : a ma éjszaka és a holnap nyugis lesz, aztán a Bass-szorosnál megkapjuk az arcunkba a vihart - de hát ez már csak így szokott lenni. Remek hajók gyűltek össze, de talán még fontosabb, hogy kiváló emberek szolgálnak a fedélzetükön: versenyre éhes, nagy tudású vitorlázók.

Kifelé az öbölből - Wild Oats XI és Perpetual LOYAL

Tulajdonképpen innen elegáns nézni a rajtot...

December 27-én, Adrienne Cahalan, navigátor, Wedgetail*: dolgos éjszaka áll mögöttünk. Meg sem tudom számolni, hányszor cseréltünk vitorlát. Dél felé tartunk, közben a part irányából sorjáznak a felhők. A közelünkben az Ichi Ban, a Varuna, a Nikata, a Victoire és a Zefiro haladt. Most gyenge a szél, ha valaki eddig nem helyezkedett jól, most már késő. Mi inkább a nyílt víz felé húztunk, most pedig várjuk, hogy észak felől leterjedjen a szél.

Végül sajnos pórul jártak, december 29-én hajnali négykor. Bill Wild, szkipper: 30 csomós szél fújt, a Storm-öblöt még sosem láttam ilyennek. Jobbcsapáson haladtunk, a nagyvitorla három reffre húzva, elöl az ötös számú orrvitorla. Épp váltottunk, kifelé tartottam a kabinból, egyébként is nagy volt a zaj, aztán egy dörrenés, kidőlt az árboc. A srácok nem vesztették el a fejüket, lépésről-lépésre végigcsináltuk, amit ilyenkor kell, 20-30 perc alatt levágtunk mindent.

Mindenki biztonságban - Hobart, King's Pier marina

* ha Adrienne neve ismerősen cseng, az nem véletlen, pláne, ha rendszeres olvasói vagytok a blogunknak. A hölgy huszonkettedik Sydney-Hobartján vesz rész, ebből az utóbbi nyolcat a Wild Oats XI fedélzetén teljesítette, a 2010-es versenyt követően idéztük is néhány gondolatát.

Irány dél! - Ragamuffin 100

Irány dél! - Wild Oats XI

Médiafigyelem

Ian Burns, navigátor, Wild Oats XI, a célba érkezés után: első éjjel szépen leparkoltunk, a többiek meg kikerültek minket, kapaszkodhattunk utánuk. Szerencsére gyengébb szelek fújtak, amik nem kedveztek a Perpetual LOYAL-nak, néha 10%-kal is gyorsabbak voltunk. Aztán amikor lehagytuk őket, szinte leállt a szél, de nem úgy mi! Ráadásul akkortájt fordult meg az addigi trend, és az elöl haladókra nemhogy nem jöttek rá a többiek, hanem még növelni is lehetett az előnyt.

Egy giccses kép mindig kell - Wild Thing

Hajósoknak szóló hirdetmény: kövessetek minket a Facebook-on, akadnak finomságaink, amiket csak ott jelenítünk meg! És van még Twitter oldalunk is...

Megjött a vihar - Celestial és a Tasmán-sziget

December 29. Guillermo Attadil, navigátor, Varuna: amikor tegnap éjjel elértük a Tasmán-szigetet, a barométer azt mutatta, hogy a légnyomás drasztikusan esik. Elképesztő hullámok jöttek, a szél 20 és 40 csomó között fújt - rázós pár óránk volt. Ezek a rövid versenyek különben is elég megterhelőek. Nem állunk be váltásokra, mindenki folymatosan dolgozik. Néha azt gondolom, ez nehezebb, mint egy Volvo Ocean Race vagy bármi hasonló - olyan, mint egy 600 mérföldes sprint.

Negyedik nap, újabb vihar jön

Veloce, nyomvonal, sziget

Roger Hickman ismét (ők 50 csomós szelet is mértek a Flinders-szigetnél): bömbölt a vihar. Volt, amikor 18,5 csomót mutatott a sebességmérőnk - ilyet még nem láttam öreg hajón. Borotvaélen táncoltunk, de ha egyszer úgy álltunk neki, hogy mindent kihozunk magunkból, nem is lehetett másként. Meglett az eredményt: Division 4-ben győzelem, plusz az összes Divison 3-as hajót maguk mögé utasították.

Komplett eredmények itt.

Midnight Rambler a Tasmán-sziget felől nézve

(fotók: 1,7,8: Carlo Borlenghi; 2,3,5,6,9-12: Daniel Forster; 4: Ian Mainsbridge)