Kitartás, jövök! - üzente Fa Nádor (Spirit of Hungary) még vasárnap (február 5.) mindenkinek, aki figyelemmel kísérte az útját. És jött. Szintén a vasárnap eseményeihez tartozott, hogy 18:16-kor - életében tizennegyedszer - Rich Wilson (Great American IV) átlépte az Egyenlítőt.

 vg2016-17_d94_00_boissieres.jpg

 Hétfő (február 6.): ahogy mindenki egyre közelebb kerül Les Sables d'Olonne-hoz, úgy egyre komolyabb motivációt jelent, hogy három(-négy) hónap után ismét szilárd talaj lehet a versenyzők lába alatt, valamint a keblükre ölelhetik szeretteiket. Ám a szárazföld szirénéneke közben muszáj türelmet erőltetniük magukra, mert ha valamikor, hát most aztán óvni kell az immár igen megviselt felszerelést. Fa Nándor, 650 mérföldre a céltól, 35-40 csomós nyugati szélben tartott irányra. 900 mérfölddel hátrébb Eric Bellion (CommeUnSeulhomme) átállt energiatakarékos üzemmódra, mert a motorjával és az elektromos rendszere töltésével gondok támadtak. Újabb 360 mérfölddel arrébb Conrad Colman (Foresight Natural Energy) döntés előtt állt. Határoznia kellett ugyanis, hogy milyen útvonalat választ a célig, elkerülendő az Atlanti-óceán aktív alacsony nyomású övezeteit. Ezzel egyúttal azt is megmutathatta, hogy ellenáll a csábításnak, és pár órával rövidebb menetidő érdekében nem hajlandó kockáztatni. Didac Costa (One Planet One Ocean): a passzátszélnek köszönhetően egyenletes tempóval haladok az Egyenlítő felé, ahol viszont sokkal változatosabb és kiszámíthatatlanabb a helyzet. Az időjárás-előrejelzések kevéssé megbízhatóak. Tegnap eltört a jobb oldali hidrogenerátorom tartója. Szerencsére csereszabatos a bal oldalival. És van még 40-50 liter gázolajam is, úgyhogy rendben leszek a célig.

vg2016-17_d94_01_costa.jpg

vg2016-17_d94_02_costa.jpg

Kedd (február 7.): Didac Costa 03:07-kor, "társa", Romain Attanasio (La Famille Mary -Etamine du Lys) 04:09-kor követte. Így már csak ketten - Pieter Heerema (No Way Bak), Sébastien Destremau (TechnoFirst-faceOcean) maradtak a déli féltekén. Utóbbira még 2100 mérföld várt a vonalig. Fa Nándor 25 csomós nyugati szélben rohant, de a 4-5 méteres hullámok között azért nem volt teljesen örömvitorlázás a menet. Eric Bellion déli szélben hagyta el az Azori-szigeteket, az alacsony nyomású övezet déli végébe kapaszkodva. Colman is déliben érte el a bő 12 csomós tempót. Arnaud Boissiéres (La Mie Câline) egy csomóval többet tudott kihozni a 15 csomós keletiből, mint a mögötte kaptató Fabrice Amedeo (Newrest-Matmut). Alan Roura (La Fabrique) 14 csomót préselt ki éles menetben a hajójából, a leginkább "hatékony" azonban Pieter Heerema volt, aki a 15 csomós szélben 14 csomós menetet produkált. Destremau a nagyvitorla árbockocsijaival szenvedett, így Montevideo előtt 9 csomóval csorgott, 20 csomós nyugati szélben.

Fa Nándor: haladok, de nem tudom tartani az útvonaltervező által diktált tempót. Az ugyanis nem kalkulál a vitorlacserékkel, hullámokkal. Amikor mégis sikerül a dolog, az nagy elégedettséggel tölt el. Costa és Attanasio között 12 mérföldre csökkent a különbség, utóbbi így nyilatkozott a fegyvertényről: ezen is túl vagyunk! Vártam már ezt a pillanatot, mert a Horn után újra az Atlanti-óceánon vitorláztunk, de most már az északi félteké vagyunk. Nem könnyű itt boldogulni, ezt megerősíthetem. Teljes szélcsendben állok a kormánynál, mert az automata kormány ilyenkor hasznavehetetlen, látom Didac-ot a távolban. Conrad Colman: egyre fogynak a mérföldek, Madeira szélességi köre fölé jutottam, Gibraltár vonalában járok, vagyis kijelenthető, hogy visszaértem az európai vizekre! Szó sem lehet azonban lazításról, mindent folyamatosan ellenőrzök, elvégzem a szükséges javításokat, nehogy itt érjen baj. Valamelyik nap sziszegő hangra lettem figyelmes, a kokpitba olaj ömlött valahonnan, a tőkesúly a haj ó alá esett a kiemelt pozíciójából. A hidraulikus rendszer egyik nyomás alatt lévő csöve a több ezer ciklustól elfáradt az eddigi 25000 mérföldön. Volt tartalékom, hamar kicseréltem, de az eset jól mutatja, mennyire elhasználódott minden. Az izmaim is. A nyílt tengeri vitorlázás megviseli a szervezetet, mert keveset alszunk, konzerv ételeket eszünk, aktivitásunkat pedig az időjárás határozza meg, nincs benne semmilyen ritmus. Hoztam magammal sportolóknak fejlesztett táplálék kiegészítőket, melyek elméletileg a regenerálódást segítik, csakhogy lehetetlen meghatározni, mikor vagyok a sporttevékenység előtt, alatt vagy után. Érkezésemet követően masszőrre és kiropraktorra lesz szükségem.

vg2016-17_d94_03_colman.jpg

Szerda (február 8.): Amedeo 2,7 csomóra lassult az Azori magasnyomású hatására, a Kanári-szigetek térségében, a többiek mind legalább 8 csomóval haladtak. Egymáshoz legközelebb továbbra is a Costa-Attanasio páros ment, 28 mérföld különbséggel. Rich Wilson: tegnap este végre beleértem az északkeleti passzátba, ami inkább északias, mint keleties, így élesebben kell mennem, mint korábban az előttem elhaladóknak. Két reff van a nagyvitorlában, a staysail-t idővel átcseréltem a Solent-re, ezzel bő egy csomót gyorsultam. Rádión beszéltem Conraddal és Alannal. Conradnak fő a feje a várható időjárás miatt, mert egy alacsony nyomású zóna közelít felé Spanyolország irányából.  Alannal nagyon személyes hangvételt ütöttünk meg a mostanában sorra érkező stresszes helyzetekre adott érzelmi reakcióinkról. Mindez különösen érdekes a köztünk lévő korkülönbség fényében (Roura 23, Wilson 66 - iSail). Hasonló kihívásokkal szembesülünk, jó ezeket vele kivesézni. Kiváló vitorlázó, óriási forma srác, remek barát. A nap legnagyobb híre, hogy Fa Nándor befutott a nyolcadik helyen. Menetideje: 93 nap, 22 óra, 52 perc, 9 másodperc. Ezzel ötödször teljesítette a kört:

- Gál József társaságában a Szent Jupáttal (ha erről nincsenek saját emlékeid, kérdezz rá a szüleidnél), 1986-87

- BOC Challenge, 1990-91

- Vendée Globe 1992-93 (ötödik hely, a táv első nem francia teljesítője),

- Barcelona World Race 2014-15, Conrad Colmannal

- meg a mostani.

És ezen a ponton félretesszük sérelmeinket, illetve külföldről is támogatott cinizmusunkat, és fejet hajtunk a vitorlázó teljesítmény előtt. Gratulálunk!

vg2016-17_d94_04_blanchet.jpg

vg2016-17_d94_05_blanchet.jpg

 

Kövessetek bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg! És van még Twitter-oldalunk is…

 

fotók: Arnaud Boissiéres; Didac Costa (2,3); Conrad Colman; Olivier Blanchet (5,6) / Vendée Globe

forrás: vendeeglobe.org

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr7512235250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása