A The Ocean Race első két szakasza együttesen 6500 tengeri mérföldet tett ki, ez nem egészen fele annak a távnak, amely az öt IMOCA hajóra vár a Fokvárosból a brazíliai Itajaíba vezető 12750 tengeri mérföldes harmadik szakaszon. Rajt február 26-án.

vitorlas-tudattagitas-blog-vitorlazas-hirek-the-ocean-race-abby-ehler-0.jpg

A dupla távolsággal párhuzamosan a pontszám is kétszeres: az első (egy szakasznak megfelelő) pontokat a 143° keleti hosszúsági fokon (Ausztráliától délre) való áthaladás sorrendje, a másodikat (egy második szakasznak megfelelő) pedig az Itajaíba való megérkezés sorrendje szerint kapják. A mezőny a déli óceánok szélsőséges szél- és hullámviszonyai között küzd majd, jó öt hétig. Abby Ehler (46 éves, Team Holcim-PRB) már a negyedik Ocean Race-én vesz részt, és elismerte, hogy nehéz helyzetben volt, amikor arról kellett döntenie, részt vesz-e a harmadik szakaszon - pláne miután a másodikat kihagyta, és határozott álláspontja volt, hogy a harmadikkal is így tesz.

De mi változtatta meg a döntést?

Miközben Guadeloupe-ról szállítottuk vissza a hajót, megtapasztalhattam, mennyire kényelmetlen az élet a belsejében, úgy éreztem, kizárt, hogy ezt a TOR harmadik szakaszára tervezett harmincöt napig kibírjam. Aztán megcsináltuk az első szakaszt, és nagyon élveztem a legénységgel való együttműködést. Egészen más élmény volt. Kevin (Escoffier) egyszerűen hihetetlenül pozitív, az ember nem tudja nem magába szívni az energiáját. Azt érzed, hogy jó társaságban, biztonságos környezetben vagy, és erős benned a tudat, hogy ő akár egyedül is képes vezetni a hajót, neked csak segítened kell neki, hogy gyorsabban menjen. Sokat gondolkodtam és beszélgettem erről a férjemmel. Jelezte, hogy szerinte ez a szakasz adja a verseny savat-borsát, aki ezt nem teljesíti, nem mondhatja el magáról, hogy végigcsinálta a regattát. Szóval azt hiszem, a lelkem mélyén mindig is ott volt, hogy meg akarom csinálni, fizikailag nagyon valószínű, hogy kibírom. A Zöld-foki szigeteken Kevinnel kielemeztük a dolgokat, aztán volt időm megemészteni az első etapot, és eldönteni, hogy ott akarok lenni a harmadikon - mérges lennék magamra, ha nem tenném.

Hogyan fogsz megbirkózni a pszichológiai kihívással?

Igyekszem kerülni a lehangoló dolgokat, inkább Muhammad Ali mondása szerint élek majd: "ne számold a napokat, számítsanak a napok". A Horn-fok nyilvánvalóan kritikus pont, onnan észak felé tartunk, melegebb időjárás felé. Ez a mérce - eljutni a Horn-fokig, ez mentálisan is hatalmas cél. Részt vettem az élelmiszeradagok pakolásában, gondoskodtam arról, hogy legyenek bőven vigasztaló és változatos ételeink.

vitorlas-tudattagitas-blog-vitorlazas-hirek-the-ocean-race-abby-ehler-3.jpg

Mi lesz a Holcim-PRB csapat stratégiája ezen a szakaszon?

A kis beszélgetéseinkből már tudom, hogy az első két szakasz két győzelmét el kell felejtenünk, és "tiszta lappal" kell kezdenünk, mert ahogy Kevin mondta, ha a verseny végére érünk, senki sem fog emlékezni erre a két győzelemre. Előre kell néznünk, nem hátra.

Melyik a keményebb a déli óceánon: a VO65 vagy az IMOCA?

Azt mondom, hogy az IMOCA, de épp csak egy kicsivel. A VO65-ös fizikailag nagyon megterhelő - abból a szempontból, hogy ki vagy téve az elemeknek. A fedélzeten vizes leszel, elázol és fázol. És imádod azt a pillanatot, amikor lemászhatsz a kabinba, megszárítkozhatsz, és bebújhatsz a hálózsákodba. Amikor az IMOCA-n szolgálatban vagy, stimulál, ahogy az adatokat figyeled. Nehéz, de valahonnan elő kell kaparni a hatodik érzékedet, mert nem érzed a szelet az arcodon, nem csöpög a nyakadba a víz, nem látod a hullámokat. Tehát a hajón keresztüli érzékelésre kell hagyatkoznod, és arra koncentrálnod, hogy számokat kell nézned.

A fizikai tényező is jelen van: a hajó kényelmetlen, a mozgás sokkal több energiát kíván. Nagyon nehéz elaludni vagy legalább kikapcsolni a zajok és a riasztások miatt, nem beszélve az egyéb külső ingerekről. Szóval azt kell mondanom, hogy igen, az IMOCA nyerné a nehézségi összehasonlítást.

22 éve vettél részt először a versenyen. Mi hoz vissza hozzá időről-időre?

Egyszerűen van benne valami, amit szeretek, és azt hiszem, az, hogy mindig arra törekszel, hogy jobban teljesíts, mint az előző és minden egyes versenyen, amin részt vettél. Az első alkalommal (Amer Sports Too 2001-02) rengeteg mindent először csináltam, az újdonság faktor miatt igyekeztem mindent magamba szívni. A végén égett bennem a vágy, hogy újra megcsináljam - persze jobban. Aztán volt egy hatalmas szünet, mielőtt a Team SCA (2014-15) jött, ami nagyszerű élményt nyújtott, mert profi módon finanszírozott kampány volt, gondoskodtak rólunk. De nagyon hiányzott az a fajta tapasztalat, amit egy rutinos csapat tud nyújtani.

vitorlas-tudattagitas-blog-vitorlazas-hirek-the-ocean-race-abby-ehler-2.jpg

Így az, hogy lehetőséget kaptunk a Team Brunelben (2017-18) vitorlázni - olyanokkal, mint Bouwe Bekking, Andrew Cape, Peter Burling és Kyle Langford -, az egyszerűen csodálatos volt. Esélytelenebb csapatként majdnem behúztuk a győzelmet.

vitorlas-tudattagitas-blog-vitorlazas-hirek-the-ocean-race-abby-ehler-1.jpg

A mostani kiadás teljesen más stílusú vitorlázást követel meg, szinte újra tanulom a sportágat.

Mit jelentene számodra, ha megnyernéd a versenyt?

Ez a végső álom és cél, mert, ahogy mondtam, van benne valami, ami mindig visszahúz, és a Brunellel (amely harmadik lett) nagyon közel voltunk hozzá, majdnem belekóstoltunk a győzelembe. Ha összejönne, azzal valószínűleg kipipálnám a célt, hogy ne kelljen visszajönnöm és újra megtennem.

(innen)

fotók: Team Holcim PRB, The Ocean Race, marca.com, yachtsandyachting.co.uk

MÁSHOL A VILÁGBAN

1.

A koronavírus-járvány miatt kimaradt pár év, de Hobartban idén (február 10-13. között) végre újra megrendezték az Ausztrál Fahajók Fesztiválját (Australian Wooden Boat Festval), és azon belül a Parade of Sails felvonulást.

A banzájról többet megtudhatsz, ha kicsit böngészel a honlapon. Vigyázz, tömény!

2. Eilidh McIntyre visszavonul

A hét elején biztossá vált, hogy a 28 éves versenyző nem fogja megvédeni aranyérmét 2024-ben Párizsban. Eilidh akkori kormányosával, Hannah Millsszel megnyerte a női 470-esek versenyét Tokióban, majd miután Mills visszavonult, új csapattársával, Martin Wrigley-vel edzett a következő olimpiára való felkészülés jegyében.

"Szeretnék elmenni egy újabb olimpiára, szeretnék egy újabb éremért küzdeni, de csak akkor, ha az az arany. Nem akarok olyan helyzetbe kerülni, hogy az olimpia utolsó futamában teljesen esélytelen vagyok az éremszerzésre. Ezek a dolgok megtörténnek az olimpián, és te nem tudsz mit tenni ellenük. Én azonban nem hiszem, hogy a rendelkezésünkre álló időkeretben olyan helyzetbe tudunk kerülni, hogy harcba szálljunk az éremért és az aranyért. Egyszerűen elvesztettem a hitemet, csak az egyenruha miatt pedig nem akarok elmenni a játékokra.

vitorlas-tudattagitas-blog-vitorlazas-hirek-eilidh-mcintyre-visszavonul.jpg
Sokan mondták, hogy 'csak három év, meg tudod csinálni'. Ám ez valójában megnehezíti a dolgunkat. Öt évünk volt arra, hogy felépítsük a párosunkat Tokióra. Az öt évben az volt a nagyszerű, hogy aranyérmet szereztünk, de ebben a ciklusban csak három áll rendelkezésre. Megpróbáltam lazára venni az elmúlt egy évet, de nem jött össze, sok volt a zűr, amiken nehezen kerekedtem felül."

Az a bizonyos utolsó futam az olimpián, és az öröm:

(innen)

Érdekelnek további témák is, melyekből esetleg nem írunk cikket? Kövess bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg!

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr5118048566

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása