Egy majdnem-ütközés elemzése
2022.08.10. 15:01
Július 30-31-én zajlott a SailGP harmadik évadának harmadik eseménye, ahol az ötödik futam befutójában igen közel kerül egymáshoz az ausztrál és a brit csapat. Az eset kimenetelén múlt, hogy a britek bejutnak-e a döntőbe.
A versenyt a Plymouth Soundon uralkodó szél jelentős váltakozásai jellemezték. Ami ebben a széltartományban (8-10 csomó) az emelősvertekkel való vitorlázás szempontjából azt jelenti, hogy az F50-esek könnyen leeshetnek a foilokról, különösen a fordulók és halzolások során. Ez a hajó sebességének jelentős csökkenésével jár, nem beszélve arról, hogy időbe telik, mire a hajó újra siklásba jön - miközben az ellenfelek akár 30 csomós sebességgel száguldanak tova a pályán.
A kritikus futamban (R5) a Tom Slingsby vezette ausztrálok a pálya jobb oldalán, balcsapáson ereszkedtek a cél felé, ám a szél szöge és ereje nem volt elegendő ahhoz, hogy be is fussanak, két halzolás várt rájuk. Ben Ainslie korábban lépett, átment a bal oldalra, ahonnan balcsapáson jött vissza, így a közben jobbcsapásra halzoló (és ezzel útjogot szerző) ausztrálokkal szemben két út állt a csapat előtt: a manőver után minél hamarabb felgyorsulni, és reménykedni, hogy elférnek Slingsby-ék előtt, vagy a hosszabb utat választani, az ausztrálok mögött haladva el. Igaz, utóbbi esetben szinte biztosan bukják a harmadik helyüket, és ezzel a döntőbe kerülést. Szóval csapdába kerültek.
A versenyszabályok szerint az ausztráloknak, mint útjogos hajónak, nem kellett tartaniuk a menetirányukat, ezzel együtt vékony jégen mozogtak, hiszen nem "vadászhatták le" az utat engedő hajót. Megtehették viszont, hogy finoman felélesednek, arra hivatkozva, hogy ez a lépés szükséges volt az érintkezés lehetőségének elkerülése érdekében, ahogyan azt a 14. versenyszabály előírja minden, útjoggal rendelkező hajó számára. Ugyanez a szabály előírja még azt is, hogy az elkerülő lépést csak akkor kell megtenni, ha a nem útjogos hajó nem adja meg a szükséges helyet. Slingsby körülbelül 10 fokot élesedett szél felé, amikor a két hajó a legközelebb volt egymáshoz - állítása szerint azért kellett irányt változtatnia, hogy elkerülje a britekkel való érintkezést.
A bírók hamar döntésre jutottak, helyt adtak az ausztrálok óvásának, a briteknek maguk elé kellett engedniük őket, azzal az egy hellyel (és ponttal) le is csúsztak a döntőről.
Ben Ainslie érvelése az eset utáni interjúban az volt, hogy a két hajó között nagy volt a távolság, a kérdés azonban az, hogy "ki teremtette ezt a plusz teret?". Tekintettel a hajók nagy sebességre, sokáig el lehet vitatkozni a várható kimenetelről. Ilyen sebességnél azonban nagy az ütközés kockázata, ha a legénység elszámolja magát vagy hibázik. A SailGP szervezői pedig korábban világossá tették, hogy a 2. évad végén történt több súlyos baleset után kevesebb agressziót szeretnének látni.
Az eset elemzéséhez használd a Youtube képernyője alján a fogaskereket, és a Lejátszási sebességet állítsd 0,25-re (főleg ott, ahol a grafikus felületen mutatják a közeledést). Fontos elem a "szellemhajó", amely három hajóhosszal előrébb helyezi a versenyző vitorlásokat, így a bírók "jövőbe látnak", ami ilyen kritikus helyzetekben kulcsfontosságú.
(innen)
fotók: SailGP
A regattát végül az új-zélandiak nyerték, másodikak lettek az ausztrálok, a dánok zártak a harmadik helyen.
MÁSHOL A VILÁGBAN
1.
Idén várhatóan 34 szkipper indul az immár ötvenharmadik alkalommal megrendezendő La Solitaire du Figaro versenyen.
Az első szakasz augsztus 21-én rajtol.
(innen)
2.
Július 31. és augusztus 7. között zajlott a 49er, 49erFX és Nacra17 osztályok junior világbajnoksága a Comói-tavon. Vagyis felvonult a következő olimpiai aspiráns generáció.
Eredmények:
49er.
Érdekelnek további témák is, melyekből esetleg nem írunk cikket? Kövess bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg!
Szerző: isail
Szólj hozzá!
Címkék: világbajnokság vitorlázás 49er szólóvitorlázás Ben Ainslie Tom Slingsby La Solitaire du Figaro 49erFX Nacra17 SailGP
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.