Egy helyben állva vitorlás versenyt nyerni
2022.06.21. 13:28
A Vendée-Arctique úgy indult, mint bármelyik másik vitorlás regatta, aztán hirtelen egészen furcsa véget ért.
Június 12-én délután huszonöt szkipper vágott neki a 3500 tengeri mérföldes távnak, és bár a horizonton látszott, hogy Izland környékén akadhat némi probléma, úgy tűnt, a mezőny minden további nélkül meg tudja kerülni a szigetet.
Az indulás, amikor még mindenki 12-14 napos menetre készült:
A helyzet a negyedik napon kezdett kritikussá válni, az amerikai kontines felől érkező alacsony nyomású övezet erős szelet hozott magával, ami északnyugatról fújt - vagyis a Grönland és Izland közötti szűk átjáróban épp a szárazföld felé. Ez már felvetett némi biztonsági kockázatot, ezért a rendezőség úgy döntött, nem kerülteti meg a versenyzőkkel Izlandot, hanem annak délkeleti csücskében kijelöl egy pontot, amit bal kézről elhagyva fordulhatnak délnek, az Atlanti-óceánon kicsit arrébb mozgatott (hogy megmaradjon a táv hossza) virtuális pályajel felé. Estére ez a terv tovább módosult, az új elképzelés szerint az izlandi pályajelnél mindenkinek rögzítik az érkezési idejét, a versenyzők menedéket keresnek a sziget takarásában, majd a vihar elvonultával az időkülönbségek szerint újra elrajtol a mezőny, egyesével. Péntek estére minden ment a kukába, a front kezdett igen komoly fenyegetést jelenteni a hajókra és az emberekre, így a rendezőség a verseny félbeszakítása mellett döntött, az izlandi kaput nevezve ki célvonalnak.
Addigra hárman "futottak be" - Charlie Dalin (Apivia) 02:23:20 HF (UTC + 2), június 17., péntek (menetideje 4 nap, 9 óra, 23 perc, 20 másodperc), Jérémie Beyou (Charal) 06:04 HF és Thomas Ruyant (LinkedOut) 09:33 HF -, míg Benjamin Ferré (Monnoyeur-Duo for a Job) negyedik helyen közelített.
Amint Francis Le Goff versenyigazgató fogalmazott: "előre tudtuk, hogy abban a régióban gyorsan és brutálisan tud változni az időjárás, de ami most történik, az a legrosszabb várakozásainkat is felülmúlja. Igaz ugyanakkor, hogy az Izlandig tartó 1500 mérföld alatt mindenki próbára tehette a navigációs tudását és a hajóját - vagyis készülhetett a Vendée Globe-ra".
A versenyt végül öt szkipper volt kénytelen feladni:
Charlie Dalin: "életemben először nyertem versenyt horgonyon állva".
MÁSHOL A VILÁGBAN
1.
John "Woody" Winning ma ünnepli a hetvenedik születésnapját. Ezt arrafelé úgy mondják, hogy "70 years young". A kifejezés nem véletlen (és végtelenül találó Woody esetében), hiszen a harmincnyolcadik olyan szezonjára készül, amit 18 lábas szkiffben tervez eltölteni. Az 1975-76-os évadban csatlakozott az osztályhoz, előtte 12 lábas szkiffel versenyzett. 2000-ben nyert a nem hivatalos világbajnokságon (JJ Giltinan Championship), háromszor diadalmaskodott az Európa-bajnokságon, egyszer a Mark Foy Trophy-n, 1999 óta a történelmi 18 lábas szkiffek flottájának is oszlopos tagja.
2.
Vízbe fulladt egy vitorlázó a Newport Bermuda Race-en. A június 17-ei rajtot követően a szervezők június 19-én kapták az értesítést a Morgan of Marietta hajótól, hogy a kapitány, Colin Golder kora délután, erős szélben a tengerbe esett a fedélzetről, körülbelül 325 mérföldre Bermudától. Nagy nehezen sikerült kiszedni a vízből, de már nem élt, csapata azonnal megindult vissza a kontinens felé. (innen)
Érdekelnek további témák is, melyekből esetleg nem írunk cikket? Kövess bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg!
fotók: vendeearctique.org, mysailing.com.au
Szerző: isail
Szólj hozzá!
Címkék: szólóvitorlázás Izland Thomas Ruyant Charlie Dalin Jérémie Beyou Les Sables dOlonne John Winning Vendée Arctique Newport Bermuda Race
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.