Újratervezés

2022.02.15. 22:24

A navigációs rendszerek használata közben hallott kifejezés vitorlázók számára magától értetődő: a vízen folyamatosan újratervezünk, döntéseket hozunk, igazítunk, állítunk. A kifejezés azonban a design kapcsán sem ismeretlen: a designkapitalizmus világában a változásokhoz igazodva – és persze részvényesi-befektetői alapvetésként is – akkor is újabb változatokkal találkozunk, ha nem is gondoltuk volna, hogy szükségünk lenne nagyobbra, tetszetősebbre, több funkciót kínálóra. Lehet-e újraterveni az újratervezést?

sailboat-relief.jpeg

A hajótervezés kapcsán rendre felmerül a kérdés, melyik a legjobb, legszebb hajó, melyik a legtökéletesebb design. Van, aki a leggyorsabbra, a legnagyobbra, a legtöbb luxust kínálóra, más a legkönnyebbre vagy éppen a legolcsóbban előállíthatóra gondol – és persze azon is vitatkozunk, mekkora vitorlásnak van létjogosultsága egy adott környezetben, például a Balatonon.

A Yachting World válogatása beszédes: a legmenőbb hajókat veszi sorra. Van köztük J-Class, trimarán, többárbocos, rohanógép, de szerencsére a listán felbukkan a Star és latinvitorlázatú klasszikus is. És ez így van rendjén: a design ma ugyanis nem csupán a nagyobb/szebb/gyorsabb/drágább/stb. létrehozásáról szól, hanem legalább annyira (ha nem jobban) a fenntarthatóságról, a résztvevők bevonásával készülő, a tényleges szükségletekhez igazodó tervezésről szól.

Egy kis designtörténeti kitekintéssel érdemes felidéznünk Dieter Rams nevét. A Braun termékeiről ismert nagymester már a múlt század hetvenes éveiben megírta a jó design „tízparancsolatát” (szerencsésebb megfogalmazásban tíz lényegi alapelvét). Eszerint a jó design: 1) innovatív, 2) hasznos, 3) esztétikus, 4) érthető, 5) nem zavaró / nem akadályozó, 6) őszinte, 7) tartós, 8) a legutolsó részletéig átgondolt, 9) környezetbarát, 10) és a lehető legkevesebb design.

Ha ezt igyekszünk a saját környezetünk/hajóosztályunk/közösségeink világára lefordítani, akkor több gondolatébresztő példa is eszünkbe jut.

 

1. Amikor túl nagy

John Robb új-zélandi vitorlázó nyolcvanegy évesen sem akarta feladni kedvenc Laserével a vitorlázást, azonban rá kellett ébredjen, már nem elég hajlékony ahhoz, hogy átférjen a bumm alatt. Ahelyett, hogy eladta volna a hajóját és átült volna egy kényelmesebb hajóosztályba, inkább gondolt egyet, és átszabta a rigget: magasabbra helyezte a bummot, kicsit lekaszabolt a vitorlából, és így ma is örömmel csapat. A vitorlaszámra azért vessünk egy röpke pillantást: az öt számjegy finom utalás arra, hogy a hajó sem mai darab: az ILCA táblázata szerint 1978-ban(!) készült. (Forrás: Sailing Scuttlebutt)

johnrobb_laser-downsize_02.png 

2. Amikor túl kicsi

Nem mai sztori, de talán ez vezetett a leánykori nevén Laser Standard (ma ILCA 7) riggjének újragondolásához, hogy Steve Cockerill brit vitorlázó (aki amúgy mellesleg volt brit bajnok RS300, Streaker és Laser Standard Masters osztályban is, Laser Radial Mastersben pedig világbajnok) nem csak a posztkarácsonyi punnyadás idejére ugrott tartósan 85 kg fölé, és megelégelte, hogy nem indul meg alatta a gép. Fogta magát, és annak ellenére, hogy nem volt sem hajóépítő, sem vitorlakészítő, új alsótagot és vitorlát tervezett és létrehozta a Rooster 8.1 szupernagy rigg szettjét, amivel végre vígan zúzhatott kedvére. Ha valakit érdekel egy ilyen szett, ma is van, ahol szerepel a kínálatban, például itt.

rooster-eight-point-one.jpg 

3. Amikor megtoldható

Pár évvel ezelőtt Matt Mason négyszeres America’s Cup győztes új-zélandi vitorlázónak a kisfia feltette a költői kérdést, hogy miért nincs az Optimistnek is hegyes orra. A problémán töprengve Mason meglátta az affordanciát és az üzleti (oppardon: design) rést, és megtervezte az általa O-Pro névre keresztelt szettet. Így minimális átalakítással (a hajó orrára felpattintható, 45 cm hosszabbítást eredményező, mindösszesen 3 kg-os orrtoldalék + az OP árbocra pattintható karbon felsőtag + átmenőlatnis, 1,2 m2-rel nagyobb felületű vitorla + új állítókötélzet) már 45 kg-os testsúlytól bátran, de 65 kg felett is nyugodtan és lényegesen jobb menetteljesítményekkel, kezdőknek/táborosoknak akár kettesben is vitorlázhatóvá válik az Optimist. Ezzel akár egy az élmezőnyben már nem versenyképes hajót is upgrade-elhetünk mondjuk két OP-vitorla árából.

o-pro_01.png

 

+1. Amikor megálmodható

Hiányérzetünk maradna, ha nem adnánk ehhez a listához hazai példát. Majthényi Gábor több mint két évtizede a fejébe vette, hogy épít egy klasszikus vitorláshajót klasszikus eszközökkel és anyagokból. Modellnek a gaff cuttert választotta (egy 18. századi egyárbocos hajót, amelyet egykor Amerika keleti partjainál használtak halászatra, kereskedelemre, de a Függetlenségi háborúban hadihajóként is). Méretét hazai tavi vitorlázásra optimalizálta, hosszát méterben és a hajó nevét pedig kedvenc filmje után 8 1/2-ben határozta meg (ld. Federico Fellini: 8 1/2, 1963). Odahaza nemcsak a tervet és egy 1:10-es makettet készített el, amelyet vízen is kipróbált, hanem lassan az egyes elemeket is; fából készült csigát, sodort kötélhágcsót, hajóbordákat, kormányállást és így tovább. A budapesti garzont és az egyszemélyes csapatot kinőtt projekthez csatlakozott fia, Matyi, a hajó összeépítése Agárdon kezdődött, majd tavaly egy a mintául szolgáló hajótípussal egykorú, tizennyolcadik századi, volt lőporraktárban folytatódik Budapesten, ahol most a palánkok kerülnek fel a bordákra. Gábor célja a hajó elkészítésén és vitorlázásán túl, hogy a következő vitorlázógenerációk ezen keresztül is beleszeressenek a kézműves hajóépítésbe, a történelmi hajókba és magába a vitorlázásba. A hajót látva csoda lenne, ha ez nem történne meg.

8-es-fel-mg.jpg

 

Hírek röviden

Végetért a 100. Ausztrál 18-lábas Szkiff Bajnokság

A Sydney-öbölben a Garden Island és Robertson Point közötti rajttól/befutótól a Rose Bay-ig kitűzött pályán a vasárnapi első (amúgy hatodik) futamot a foltos északkeleti szélben szépen behúzta a tavalyi bajnok Tech2 csapat (Jack Macartney, Charlie Wyatt, Lewis Brake) jó két percet ráverve a The Oak Double Bay – 4 Pines egységre (Aron Everett, John Cooley, Charlie Gundy), akiket a Smeg (Michael Coxon, Ricky Bridge, Zac Barnabas) követett. A Tech 2-nek a parti takk fizetett az első szakaszban, és lefelé is ugyanazt az oldalt húzták magabiztosan uralva a futamot. A mai második (a versenyben hetedik) futamra stabilizálódott és kissé frissült a szél, az összetettben vezető Andoo (Seve Jarvin, Matt Stenta, Sam Newton) és a Tech2 már a rajt előtt elkezdték a meccselést, amit a kreutzban is folytattak. Utána viszont Jarvinék balra koppintottak, Macartney-ék pedig az előző futamban bevált partot húzták – ami ezúttal nem jött be. Az első szakasz végére az Ilve, a Balmain Slake és a Noakesailing után az Andoo negyedikként vette a bóját, a futam végére azonban behozták a hajót a harmadik helyre – a Finport Finance és a Noakesailing mögé, így összetettben az Andoo (Seve Jarvin, Matt Stenta, Sam Newton) abszolút megérdemelten (három futamgyőzelem, egy második, két harmadik) megnyerte a 100. ausztrál 18-lábas bajnokságot a Smeg (Michael Coxon, Ricky Bridge, Zac Barnabas) és a Noakesailing (Sean Langman, Ed Powys, Josh Porebski) előtt, a címvédő Tech2 (Jack Macartney, Charlie Wyatt, Lewis Brake) ezúttal kénytelen volt az összetett negyedikkel megelégedni. A teljes közel három órás közvetítés itt látható:

 

Palamos 550 Optimisttel

Csütörtökön indul a tervezett első futammal a 32. Nemzetközi Vila de Palamós Optimist Trophy, ahol az 550 egységre meghúzott kvóta már novemberben betelt. A magyar csapat 37 indulója között többek között ott van Héder Bendzsi, aki a tavaly őszi remek menetelése után a januári torreviejai versenyen 5. és Bite Palkó, aki ugyanott a 17. helyen végzett 400 indulóból. A verseny itt követhető.

 

Érdekelnek további témák is, melyekből esetleg nem írunk cikket? Kövess bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg!

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr2317539616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása