Tíz érdekes tény az America's Cup-ról
2017.05.23. 10:58
Május 26-án kezdődnek a világ legrégebbi, ma is élő sportversenyének selejtezői (közben kiegészítő programok: ifjúsági verseny, hölgyek napja, zsákbanfutás, lepényevés), hogy június 11-12-ig kiderüljön, ki nyeri a kihívók versenyét, és mérkőzhet meg a Védővel (Oracle Team USA) a trófeáért. Apró, színes információk, melyekkel közelebb kerülhetsz ehhez a világhoz.
1. Nagy-Britannia még sosem nyert
Ez azért számít információnak, mert az első regattát 1851-ben épp Cowes-ban futották. Az Egyesült Államok huszonnyolcszor, Új-Zéland és Svájc kétszer-kétszer, Ausztrália egyszer bírt győzni.
2. A győztes határozza meg a következő verseny helyszínét
Aki az America's Cup döntőjében diadalmaskodik, az ezen felül a szabályokat is alakíthatja, beleértve a hajók típusát, a pálya alakját vagy épp az időpontot. 2017-ben Bermudára figyelünk egy hónapig.
3. Russell Coutts (Új-Zéland) a Kupa történetének legeredményesebb versenyzője
Ötször nyert, ebből háromszor szkipperként (14-0, 1995/2000/2003), kétszer (2010/2013) csapatigazgatóként (Oracle Team). Jelenleg az esemény szervezőbizottságának (America's Cup Event Authorithy) igazgatója.
4. Milliárdosok játéka
A harmincötödik AC nevezési díja két millió USA dollár, de ez kutyafüle az egyéb költségekhez képest. A csapat működtetése, a fejlesztések, edzők, kiszolgáló személyzet, versenyzők, infrastruktúra együtt tízmillió dollárokat emésztenek fel. 2013-ban - legalábbis a szóbeszéd így tartja - kétszázmillió dollárból gazdálkodott. Ebben a kampányban a Land Rover BAR, mint az egyik kihívó, körülbelül kilencven millió angol fontnak ver a seggére. A többi kihívó: Artemis Racing (Svédország), Groupama (Franciaország), Emirates Team New Zealand (Új-Zéland), Team Softbank Japan (Japán).
5. A Kupa
Anyagát tekintve ezüst, a londoni ezüstműves Garrard 1848-ban készítette el, és eredetileg egy vörösboros kancsó.
6. A sérülés
1997-ben egy maori aktivista kalapáccsal rácsapott a kupára, úgyhogy Garrard-ék ismét kezükbe vették, hogy újra régi fényében tündököljön.
7. Az egyik szkipper igencsak távol nőtt fel a tengertől
Glenn Ashby (szkipper, ETNZ) Ausztrália Victoria államában, Bendigo-ban született, olyan tavon tanult vitorlázni, amely az év nagy részében majdnem teljesen ki volt száradva. Harmincnyolc éves, a kiwik harmadik szkippere húsz év alatt (Coutts és Dean Barker után).
8. Az Örök kihívó
Sir Thomas Lipton (neve a tea kapcsán lehet ismerős) 1899-1930 között ötször veselkedett neki, hogy elhódítsa a trófeát. Hajóinak neve Shamrock volt, csak a sorszámok különböztették meg őket egymástól. Erőfeszítéseiért cserébe megkapta a "legjobb vesztes" különdíjat, de ami ennél fontosabb, behozta a vitorlázásba a szponzoráció fogalmát.
9. Babonák
Nathan Outteridge (szkipper, Artemis) versenyen sosem viseli a verseny pólóját, illetve a rendezvények ideje alatt nem vágat hajat.
Ben Ainslie szerencsenevet ad a hajóinak, az első olimpiája óta. Nem variálja azonban túl, a Rita bejött, most az AC50-est is úgy hívják.
10. A híres szkúner szomorú vége
Az America nyerte meg 1851-ben azt a versenyt, amiből aztán kinőtt a regatta. Tizenöt ellenfelét győzte le a Wight-szigetet kerülő úton, augusztus 22-én. Az amerikai polgárháborúban az északiak használták, aztán a haditengerészet oktatóhajója lett. Később eladták, ismét versenyeken vett részt, de tulajdonosa nem tartotta karban rendesen, a felújítására létrehozott alapítvány vette meg, hogy adományként ismét a haditengerészetnél kössön ki. 1940-re szinte megfeledkeztek róla, állapotán nem segített, hogy egy hóviharban összeomlott a hangár ahol tárolták. Történetének 1945-ben lett vége, amikor feldarabolták és elégették.
Kövessetek bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg! És van még Twitter-oldalunk is…
fotók: americascup.com; CBS Los Angeles; CNN, Sail-World; cruisingworld.com
forrás: yachtingworld.com
Szerző: isail
Szólj hozzá!
Címkék: vitorlázás Dean Barker Russell Coutts Ben Ainslie Nathan Outteridge America Americas Cup AC50
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.