Az új lebonyolítási formárul - győzzön a legerősebb és a legjobb
2017.04.06. 11:59
Luca Devoti vitorlázó, edző, hajóépítő. Gondolatait a március végén immár negyvennyolcadszor megrendezett Trofeo Princesa Sofia verseny kapcsán fogalmazta meg. A filozofálgatás apropóját az itt - tesztelési céllal bevezetett - új lebonyolítási rendszer adta. Zárójeles megjegyzés tőlünk: Berecz Zsombor (egyik edzője épp Luca Devoti) második lett osztályában, Finn dingiben.
Hogy tudd, mirőlbeszél, itt egy ábra a döntőig vezető útról:
Innentől idézünk: Palma de Mallorca varázslatos volt, a szél és a Nap ismét megmutatták, milyen gyönyörű is a sportunk. Jó futamok zajlottak, erős szél fújt a döntő napján, a Finnesek versengését izgalmas volt nézni. Egészen az utolsó méterekig négyen küzdöttek az első helyért, a kulcsmomentum a záró halzolás volt, melyet az addigra ugyancsak kimerült srácok harminc csomós szélben hajtottak végre. Hárman felborultak, Max Salminen állva maradt, győzött.
Berecz Zsombor még a cirkáló szakaszon kapott egy megkérdőjelezhető büntetést (szintén harminc csomóban, a bírák szerint túl közel ment át az útjogos Karpak előtt), az előírt fordulás-perdülést hiba nélkül, gyorsan hajtotta végre, aztán már nem adott esélyt a többieknek második lett Aliçan Kaynar és Nicholas Heiner előtt. Aliçan megrogyott a győzelem esélye alatt, félve állt neki a záró manővernek, abból pedig csak baj szokott lenni. Lett is, bukta az első helyet. Heiner vesztét pedig az okozta, hogy elfelejtett ráengedni az albára. Bár ezt húsz perc brutális körülmények között zajló versenyzés után elnézhetjük neki.
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy tényleg erős szél fújt, a vitorlázás sokat kivett az indulókból, ugyanakkor kevés sportágról tudok, ami ilyenkor is ennyire csodálatos tud lenni. Nem szállt azonban vízre az összes osztály, mert... mert a Nacra és 49er csak gyenge és közepes szélben kezelhető, ilyenkor veszélyes velük küzdeni, állandó motoros kíséretet igényelnek. De hol van ilyenkor a tengerállóság követelménye? Ez komoly probléma, és bár sokan azt hiszik, a repülésé (foil) a jövő, csakhogy a járgányaik épp ilyen, varázslatos időben képtelenek a hajózásra, de épp ők akarják eltörölni a klasszikus vitorlázást.
Márpedig a masszív hajókra szükség van, egyedül is ki kell tudni menni edzeni. Igen, akadnak "érzékeny" osztályok, a gondot az jelenti, hogy kezd túl sok lenni belőlük. És már jön a következő, a repülő Nacra, ám egyelőre elképzelni sem tudjuk, mire lesznek képesek velük az olimpikonok és a többiek. Szükség lesz-e valamilyen alacsony szélkorlátra, képesek lesznek-e efféle körülményeket kezelni? Enoshima (Tokió 2020) rosszabb napjain olyan, mintha egy mosógépben ülne az ember, plusz jönnek a nagy hullámok az óceán felől. Csak pár osztály (Finn, 470) fogja bírni, és ahogy Rio-ban, úgy ott sem készül majd túl sok fénykép, mert a fotósok jobban szeretik a sima vizet, ami a repülő osztályoknak is fekszik. A való világban utóbbiak képtelenek megbirkózni a körülményekkel, ha mégis kimerészkednek, a sérülést kockáztatják.
De azért jó ám az irány! Sőt, vannak további ötleteim: nyolc mezőnyfutam, hogy meglegyen a legjobb tizenkettő. Este gálavacsora, ahol a nagyközönségnek bemutatják a tuti tucatot, jöhet két, hat fős elődöntő, mindkettőből a három legjobb megy a döntőbe. Minimum szélerő nyolc csomó, végig lehet pumpálni, aki ezt kibírja, és legelőször ér célba, az nyer. Kezdésnek ennyi várom a további ötleteket.
Kövessetek bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg! És van még Twitter-oldalunk is…
fotók: Pedro Martinez, Jesús Renedo / Sailing Energy / Sofia
ábra: finnclass.org
forrás: devotiluca.com
Szerző: isail
Szólj hozzá!
Címkék: vitorlázás Pedro Martinez Finn Berecz Zsombor Luca Devoti Jesús Renedo Trofeo Princesa Sofia
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.