Karácsonykor cikkírás helyett inkább a pihenést és a mérhetetlen mennyiségű étel elfogyasztását választottuk, de az ünnep véget ért, az események pedig zajlanak, így további kibúvónak helye nincs!

 

VG_daily_1227_01.jpg

 

 Mike Golding (Gamesa) azon vívódott, hogy a 15 csomós szélben vajon kitartson az aktuálisan fent lévő vitorlái mellett vagy mindig az optimálisra váltson, kockáztatva ezzel a cserék közbeni nagyobb veszteséget. Mivel szélerősödést várt, inkább a passzivitást választotta. Jean-Pierre Dick (Virbac Paprec 3) napját szárazföld látványa dobta fel, Spanyolország után a Campbell-szigetig negyven napot kellett várnia az élményre.

 

terre-en-vue-pour-jean-pierre-dick-r-644-0.jpg

 

 Arnaud Boissiéres (Akena Verandas): most akkor ez a világvége vagy nem? Ha igen, a tengeren talán védve vagyunk. Ebben az esetben az a világ, amit november 10-én elhagytunk, már nem létezik, én pedig szenvedés nélkül átkerültem egy másikba. Minden más esetben az a helyzet, hogy mi tizenhárman körbevitorlázzuk a Földet. Tizedik vagyok, és bár ez nem feltétlenül látszik, de a legjobbat hozom ki magamból, hogy célba érjek. Nem adtam fel.

 Alex Thomson (Hugo Boss): gyorsan haladok, nőtt a különbség köztem és az üldöző csoport között, sőt Bernard-ra (Stamm, Cheminées Poujoulat - iSail) is rájöttem. Az ember egyébként a közeli ellenfél miatt hajlamos elfelejtkezni a többiekről, de megpróbálok mindenre figyelni, és a saját versenyemet futni.

 És akkor vegyük Bernard Stamm bajait: legutóbb annak örült, hogy maga mögött tudja tartani közeli riválisát, Alex Thomson-t, de az érzés elmúlt. Úgy döntött ugyanis (bár ebben szerepet játszott a kényszer), hogy nem kockáztat tovább - pláne, hogy a Horn-fokig következő párezer mérföldön semmiféle szárazföld nem lesz a közelében. Nem működött a hidrogenerátora és eltört fő csörlőjének a talapzata (másodszor a verseny folyamán). Irányt vett az Auckland-szigetek felé, hogy valami csendes öbölben horgonyt vetve megoldja a problémákat. Alex elvitorlázott "mellette".

 Jean Le Cam (SynerCiel) pedig kezdett elszakadni állandó társaitól - Mike Golding (Gamesa) és Dominique Wavre (Mirabaud) - és az eddigre valamelyest felzárkózó Javier Sansó-tól (Acciona 100% EcoPowered), mivel a hármast egy magasnyomású zóna fékezte, míg a franciát épp elkerülte.

 


Day 43 highlights - Saturday, December 22, 2012 by VendeeGlobeTV

 

 Stamm vasárnap reggel (már a mi időnk szerint) indított motort a Rendezőség engedélyével, hogy horgonyzóhelyet keressen, segítő információkat a Safran csapattól kapott, lévén Marc Guillemot 2008-ban pont errefelé állt meg, amikor a nagyvitorla felhúzót kellett szerelnie. 40 csomós szélben így sem volt egyszerű a manőver, a kiállást 24-48 órára tervezte.

 


Day 44 highlights - Sunday, December 23, 2012 by VendeeGlobeTV

 

 Hétfő, Alex Thomson: majdnem sikerült jókor keresztezni a dátumválasztót, lehetett volna két Karácsonyom! Helyette örülök a jó pozíciómnak. A hidrogenerátor továbbra sem működik, de minden nappal közelebb kerülünk a probléma gyökeréhez. Egyébként normális Déli-óceáni körülmények várhatóak a következő napokban, így január második hetében érhetek a Horn-fokhoz.

 Bernard Stamm-nak még ennyi öröm sem jutott. Elengedett a horgonya, így a szintén az öbölben álló orosz kutatóhajó mellé kellett kötnie, ám hosszú távon ez sem jelentett megoldást, mivel komoly vihar érkeztét jelezte a meteorológia, ami miatt ügy döntött, irány Új-Zéland, ott is Dunedin kikötője, ami azért mégiscsak védettebb. Mindeközben folyamatosan tájékoztatja a Rendezőséget, és a Zsűri felé is nyilatkozatot fog tenni, hogy követhető legyen, mit csinál.

 Alessandro di Benedetto a fix tőkesúlyával a hatodik leggyorsabb bírt lenni, ezzel valamelyest zárkózott az előtte haladó mezőnyre.

 


Day 45 highlights - Monday, December 24, 2012 by VendeeGlobeTV

 

 Keddre virradóra Armel Le Cléac'h átvette a vezetést (vagy épp sokadszorra vissza - kinek hogy tetszik), előnye 2,5 tengeri mérföld volt ekkor. Nemhiába volt két csomóval gyorsabb egész éjszaka Francois Gabart-nál (MACIF). 25 csomós délnyugati szélben együtt rohanva valószínűleg nem sok figyelmet fordítottak az ünneplésre. Közben Jean-Pierre Dick 423 mérfölddel hozta a legjobb 24 órás teljesítményt, amivel zárkózott kettősükre. Alex Thomson végre megérte, hogy a Vendée Globe alatt versenyben karácsonyozzon, üröm az örömben, hogy a takarékossági intézkedések miatt visszafogott mennyiségben kommunikálhat a családjával. A nap folyamán Jean Le Cam elérte Stamm vonalát, a svájci még javában északnak vitorlázott, átpasszolva ezzel az ötödik helyet.

 Javier Sansó: az elmúlt órákban részem volt némi rohanásban, miközben a szélerő 19 és 36 csomó között váltakozott. Ilyenkor nehéz magtalálni az egyensúlyt. A bal oldali kormánylap van a vízben, abból pedig hiányzik egy darab, macerás irányban tartani a hajót.

 A mezőny szempontjából kedvező hír, hogy "végre" nem az élen haladó kettőst segíti az időjárás, egy észak felől érkező alacsony nyomású zóna eltéríti őket egyesen kelet felé tartó útjukról. Ebből hasznot leginkább Jean-Pierre Dick húzhat, ha sokat tud faragni 478 mérföldes hátrányából. Hogy a vezető duó útjai elválnak-e, az ekkor még kérdéses volt, mert vagy a "hosszabb, ámde szélbiztos északi" vagy a "kissé bizonytalan, de rövidebb déli" utat is választhatták.

 Francois Gabart: boldog Karácsonyt! Kint teljes a sötétség, de én rendben vagyok. Kissé bonyolult a helyzetem, de mivel továbbra is gyorsan haladok, nincs okom panaszra. Az, hogy Armel lekeresztezett, kimaradt, viszont továbbra is élvezem a küzdelmet. A kapuk szerintem több lehetőséget hoznak a játékba.

  


Day 46 highlights - Tuesday, December 25, 2012 by VendeeGlobeTV

 

 Szerdán megérkeztek az első fotók a Dunedin előtt horgonyzó Bernard Stamm-ról:

 

bernard-stamm-at-anchor-in-kaikai-bay-dunedin-nz-r-644-0.jpg 

 Mike Golding: egy darabig 40 csomós szél fújt, kettőt reffeltem a nagyvitorlán és az A7-es orrvitorla volt fent. Csakhogy ilyen körülményekre nehéz felkészülni, mert talán ha az idő 1%-ban van ilyen, amire nem éri meg külön konfigurációt kitalálni, mert lassít. Ha nincs elég erő a vitorlákban, a dögnagy hullámok lökdösnek, és nem lehet megfelelően irányítani a hajót. Követem, mi történik Bernard-ral. Mindent megtesz a továbbhaladás érdekében, ami azt jelenti, hogy jó esélyt lát rá. Amikor újra beszáll a buliba, folyamatos fenyegetést jelent majd számunkra, mert nagyon jó a hajója, de ha előtte jutok át az Atlanti-óceánra, akkor nekem állhat a zászló.

 Jean-Pierre Dick: épp most halzoltam, de szél az szinte semmi (4,8 csomó) - ez valami őrjítő. A hullámok megmaradtak, remélem, a szél hamarosan visszatér. Tegnap hoztam 50 mérföldet, ma vesztettem 162-t.

 Jean Le Cam: a földkörüli út legfontosabb pontja, amikor keresztezem az antimeridiánt. Addig a hosszúsági fok értéke emelkedik, onnantól viszont elkezd csökkenni. A Föld felét magad mögött hagytad és minden megtett mérföld közelebb visz Európához. A tegnapom csodálatos volt, ilyet régen éltem át: kék ég, napsütés, 22 csomós szél. Elejétől-végéig átnéztem a hajót.

 Bertrand De Broc (Votre Nom Autour du Monde): elfogyott az egyenletes erős szél, most változatosabb a dolog, 18 és 30 csomó között mozog, elég nehéz a vitorlaválasztás. A tenger alapvetően nyugodt, de a hullámok még nem álltak be a teljesen a szél irányába, így jönnek a fröccsök az arcomba.

 Gabart és Le Cléac'h pedig nem szakad el egymástól, mindketten kelet-délkelet felé fordították a hajójuk orrát, vagyis a direkt ám veszélyesebb utat választották. Mivel Jean-Pierre Dick lemaradt (+680 tmf), figyelhetnek egymásra.

 Tanguy De Lamotte: tegnap belerohantam egy hullámba, az egész kokpit úszott a vízben. Inkább felcsavartam a génuát, mert éjjel nem akartam megismételni a produkciót. 16 csomós sebesség, viharfock és egy alvás szerintem jobb, mint 18 csomó reacher-rel, plusz a félelem, hogy valami eltörik.

   


Day 47 highlights - Wednesday, December 26, 2012 by VendeeGlobeTV

 
 A pillanatnyi állás:

VG_standings_1227_0700.jpg 

 

 Folyamatosan frissülő galériánk itten van.

 (fotók: 1: Dominique Wavre; 2: Jean-Pierre Dick; 3: Sophie Luther)

 (forrás. vendeeglobe.org)

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr674983073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.