Vendée Globe - hetedik nap

2012.11.16. 23:05

Ott hagytuk abba, hogy Francois Gabart vezetett, ketten már feladták, Vincent Riou (PRB) pedig elsőként és határozottan nyitott nyugat felé. A versenyzők végleg maguk mögött hagyták a parti létet, felvették a következő három hónap ritmusát, úgy festett, innentől sima útja lesz a mezőnynek. De persze nem így történt.

VG_20121116_Wavre_01.jpg

 Riou magára maradt, mert bár a többiek is igazítottak arra, amerre ő, de aztán visszafordultak délnek, ahogy kedden napközben a 2004-05-ös verseny győztese is, mert ugyancsak komoly lavórba kezdett beleállni. Aztán meglassult az egész csapat, 10 csomó körüli tempóval haladtak - már ami az átlagot illeti. Így viszont mindenkinek volt ideje, hogy átnézze a hajóját, vagy épp többet pihenjen, mint egyébként (ha állandóak a körülmények, jobban ki lehet kapcsolni). Francois Gabart viszont csak nem akart fékezni, két számjegyű sebességi adatokat produkált, aminek köszönhetően tovább növelte előnyét.

 Alex Thomson-ról (Hugo Boss) közben kiderült, hogy élőben nézte végig, amit Marc Guillemot (Safran) elszenvedte a magáét: ott voltam a közelében, és pont felé néztem, amikor leesett a tőkesúly. És el kell mondanom, ha Marco nem enged rá olyan gyorsan a kötelekre, ahogy tette, a hajó simán átforult volna. Talán 7-800 méterre lehetett. Néztem, ahogy hirtelen megdőlt, azt hittem, jött egy borzasztó erős pöff. Aztán, amikor úgy maradt, megijedtem, hogy talán tönkre ment a tőkesúlyt mozgató hidraulika - eszembe sem jutott, hogy elveszthette a bulbát.

 Vicent Riou (PRB): momentán minden rendben, remélem, estére kikerülök ebből a magasnyomású zónából, és több szelem lesz. Az időjárás gyors és "könnyed" első szakaszt tett lehetővé, de azért az első este elég intenzív volt. A hajóval nincs semmi gond.

 Jean Le Cam (SynerCiel): süt a nap, gatyában és zokniban mászkálok a fedélzeten, fent van a spinakker. A rajt sima volt, azóta sem kellett nagyobb manőverbe kezdeni. Tegnap éjjel kétszer is láttam a Virbac Paprec 3-at, jött egyre közelebb. Akkor megijedtem, de most már csak nevetek rajta.

 Szerda hajnali 3:10-kor kapta a versenyközpont az értesítést, hogy Kito de Pavant után Louis Burton (Bureau Vallée) - 18 csomós tempónál, 400 mérföldre Lisszabontól - is elütött egy halászhajót a sajátja bal oldalával. A kár nem volt olyan komoly, mint a Groupe Bel esetében, de azonnali folytatásról szó sem lehetett. Louis azt a lehetőséget próbálta meg kihasználni, hogy külső segítség Les Sables D'Olonne-ban igénybe vehető, és a rajtvonal november 20-án 13:02-ig nyitva. Azonnal visszafordult, remélve, hogy az időjárás a kezére játszik, mert csak jobbcsapáson tudott biztonsággal haladni. Azóta kiderült, hogy ez nem jött össze, mert az égiek ellene fordultak, semmi garanciát nem látott arra, hogy épségben és időben odaér, pénteken hivatalosan feladta a versenyt.

 Ahogy Samantha Davies (Savéol) is, de neki nem volt választása: csütörtök este háromnegyed nyolckor hívta a Rendezőséget, hogy odalett az árboca. Ő maga nem sérült, visszahúzódott a hajó belsejébe, magára öltötte a túlélő ruházatot, és várt. A regggelre, hogy egyáltalán szemügyre vehesse, mi történt, illetve, hogy levágja az árbocot. Az ugyanis kopogtatta a hajótest oldalát, egész éjjel veszélyt jelentve a szkipperre. Valamint nem voltak ideálisak a körülmények a decken molyoláshoz, lévén 40 csomós szél fújt, 3-4 méteres hullámokkal kísérve. Sam nem kért segítséget, úgy ítélte meg, önerőből is partra jut Madeirán.

VG_20121116_Davies_01.jpg

 A franciatudásunk hagy némi kívánni valót maga után, de azt hisszük, értjük a lenti videó minden másodpercét:

 


Sam Davies après son démâtage/ after her... by VendeeGlobeTV

 

 FRISSÍTÉS! Lett angol leirata a szövegnek, azzal azért boldogultunk: hihetetlen. A legszomorúbb az egészben, hogy milyen sok munka volt ebben. És ez nemcsak rólam szól, ott a csapatom, a családom és mindenki, aki értem dolgozott. Sokan vártak egy izgalmas Vendée Globe-ot és jó szereplést tőlem - nekik most csalódniuk kell.

 

 Akadt baja másnak is, de egyik sem volt ennyire komoly:

 - Jean-Pierre Dick (Virbac Paprec 3) rövid búvárkodásra kényszerült, mert egy kötél csavarodott a tőkesúlyára,

 - Javier Sansó (Acciona 100% Eco Powered) szerda este kénytelen volt elcsomagolni a nagyvitorláját, mert a felhúzó rendszer megadta magát. Bubi ezekbe az órákban éri el a Kanári-szigeteket, ahol csendesebb vizet és gyengébb szelet remél. Így nyugodtan felmászhat az árbocra, és megszerelheti a megszerelni valót: csak pár óra hullámmentesség kell, az elég, hogy aztán erőm teljében térjek vissza. Addig is, aludtam két órát egyben - igazi luxus!

 - Zbigniew Gutkowski (Energa) is több apró kellemetlenséggel szembesült. A radarja működőképes, de nem riaszt - emiatt döntött úgy a lengyel, hogy nyugatabbra tart, mint bárki, a nyílt vízen kisebb hajóforgalmat remélve. Mint tudjuk, a baj nem jár egyedül, úgyhogy soroljuk: az autopilot nem működik megbízhatóan, a tőkesúly mozgatórendszere is rakoncátlankodik és az egyik fedélzeti számítógép sem használható rendesen. Gutek úgy ítéli meg, hogy egyik miatt sem érdemes visszafordulni Les Sables D'Olonne-ba, inkább lassítja a hajót, és próbál mindent megszerelni maga.

 A mezőnyben zajlanak a párharcok, Alex Thomson először Jérémie Beyou-t (Maitre CoQ) hagyta maga mögött, aztán megette Riou-t és Dick-et, valamint elkezdett felzárkózni a vezető trióra - Le Cléac'h és Gabart társa az élen Bernard Stamm (Cheminées Poujoulat is). Királysága azonban pünkösdinek bizonyult, az északról északkelet felé forduló szél ismét az utóbbi kettőt hozta helyzetbe. Eközben Mike Golding (Gamesa) Jean Le Cam elé került. Bertrand de Broc (Votre Nom Autour du Monde) szép tempóban hasít, lassan talán ledolgozza a rajtnál összeszedett hátrányát.

VG_20121116_DeBroc_01.jpg

 

 A Nikata keresztezte a Banque Populaire-t:

 

VG_20121116_LeCleach_01.jpg

 

 És ami talán a legfontosabb: a Sakál (ez a kedveskedő becenév Armel Le Cléac'h-t takarja) csütörtök estére csendben átvette a vezetést Gabart-tól. Mondhatni, lekerülte a víz felől. A pillanatnyi állás:

VG_tracking_20121116_2244.jpg

 
 

 (fotók: 1: Dominique Wavre; 2: Samantha Davies; 3: Bertrand De Broc; 4: Armel Le Cléac'h)

 (forrás. vendeeglobe.org)

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr104910829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása