Csak mert Jill Oakes 1701 kilométert kerékpározik, hogy hajóba ülhessen, Carrack Jones pedig 100 mérföldet vitorlázott egy Optimistben, lényegében a nyílt óceánon.

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-eletmod-mennyire-szeretsz-vitorlazni-00.jpg

Kicsit talán extrém példák, mégis jól mutatják, micsoda elszánás rejtőzik egy-egy sporttársban.

Jill Oakes

2023 szeptembében kezdett vitorlázni, vett egy régi Flying Fifteen-t, de nem elégedett meg ezzel, minél többet meg akart tudni az osztályról. A cél elérése érdekében úgy döntött, ellátogat Új-Zélandra, hogy az ott igen aktív osztálytársaktól tanuljon. Mivel szeret kerékpározni, Vancouvertől csak Aucklandig vett repülőjegyet, Wanakáig biciklivel tervez eljutni: "Úgy véltem, jó lenne tanulni azoktól, akik állandóan ezzel a hajóval vitorláznak, pláne, hogy ahol én csinálom, ott általában kisebb a szél, meg úgy általában, lassabban történnek a dolgok."

Jill megkereste Sally Garrett-et, a Flying Fifteen osztálykapitányát Aucklandben, aki komoly motorja az aktivitásoknak saját klubján, a Royal Akarana Yacht Clubon kívül is.

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-eletmod-mennyire-szeretsz-vitorlazni-01.jpg

"Fantasztikus dolog olyan emberekkel együtt lenni, akik folyamatosan vitorláznak és versenyeznek. A flotta itt Aucklandben rendszeresen versenyez és tart edzéseket, amennyit csak tudnak a nyári hónapokban, de odahaza a hajók a vízben maradnak, algagátlózott fenékkel állnak a kikötőben, még a vitorlákat is rajtuk hagyjuk."

A 2024-es Flying Fifteen Nemzeti Bajnokság a Wanaka-tavon zajlik majd február 8-11. között, ami remek apropót jelentett Jill számára, összeállt Dave McIntyre-rel, aki legénységet keresett a regattára.

De most vissza az Auckland - Wanaka úthoz: az aucklandi Royal Akarana Yacht Clubtól át a Cook-szoroson (komppal), majd onnan a Wanaka Yacht Clubig az útvonaltervező 1701 km távolságot és 94 órás utazási időt mutat - egyben lenyomva.

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-eletmod-mennyire-szeretsz-vitorlazni-02.jpg

Jill azonban jónéhány megállóval kalkulál, ugyanis, ha már arra jár, szemügyre akarja venni Új-Zéland lélegzetelállító tájait: "Szeretek táborozni, van hálózsákom és matracom, a Bike Packers bringás hálózat révén pedig mindenhol lesz szállásom. A kerékpározás által sokkal többet tapasztalhatok meg az országból, mintha vonatoznék, buszoznék vagy autóznék. Flying Fifteennel vagy ahoz hasonló kishajóval vitorlázni rém szórakoztató, mert az ember közel van vízhez, közvetlenül érzi a szél erejét. Imádom, ez az út nagyszerű lesz, a végén pedig, amit tanultam, azt visszavihetem vancouveri vitorlás barátaimhoz."

(innen)

Carrack Jones

A 14 éves Carrack Jones Optimistjével 2023. november 22-én 16:30-kor indult az antiguai Falmouth kikötőjéből, és nem sokkal november 23-a éjfél előtt ért be a Sint Maarten beli Simpson-öbölbe.Útja során többnyire hátszéllel haladt, csak az utolsó 20 mérföldön kellett raumolni, majd félszeleznie. A körülmények az egész úton kellemesek voltak, a szél ereje egyszer sem haladta meg a 10 csomót, sőt, sokszor inkább gyengébben fújt. Jones ennek ellenére elérte figyelemre méltó célját: világrekordot felállítva 100 tengeri mérföldet vitorlázni a nyílt óceánon, külső segítség igénybevétele nélkül, egy Optimisttel.

Jones akkor kezdett álmodozni az útról, amikor értesült a 13 éves Lolie Osswald sikeréről, aki 2022 júniusában 80 tengeri mérföldet vitorlázott Antiguától St Barts-ig. Annak ellenére, hogy apja, Tanner Jones megpróbálta lebeszélni a kalandról, hsizen aggódott a fia biztonsága miatt, Carrack nem tágíott. Még fogadást is kötött vitorlástársával, Henryvel, a tét egy olyan gyorséttermi fagyi volt, amit Antiguán nem lehet kapni.

A fiatalember kezdettől fogva az elalvástól tartott leginkább, ezért állóképességi felkészülést végzett, a napi edzéseit követően sötétedés után még öt-nyolc órát vitorlázott Falmouth kikötőjében. Mivel a biztonság a legfontosabb, Jones nyomkövetőt, EPIRB-et, rádiót, GPS-t és iránytűt vitt magával. Három motoros (katamarán, egytestű és RIB) kísérte, mert apja úgy volt vele, hogy „Minél több a támogatás, annál jobb”. Amikor elhagyta a kikötőt Falmouth Harbourban, kellően izgatott volt, 11 órával az indulást követően (hajnali 4 körül) felborult. „A szél furcsa irányból fújt be, én rossz pozícióban ültem, amikor a baum átcsapott, és nem álltam készen. Sötétben úszva kellett összeszednem mindent, ami kiesett a hajóból. Szerintem még most is vagy 50 granolaszelet lebeg odakint!”

Szerencsére volt még egy zacskónyi száraz élelme, viszont hajnali 5 körül kezdett erőt venni rajta a kimerültség: "Felkelt a Nap, én meg azon tanakodtam, miért vagyok St. Kitts mellett. A GPS elázott a borulásnál, és azelőtt az összes szigetet láttam, utána elvesztettem őket szem elől. Rossz irányba indultam el, ami nagyon megviselt, 30-60 perc pluszt biztos hozzátett az úthoz. El-elaludtam néhány pillanatra, még az is lehet, hogy hallucináltam."

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-eletmod-mennyire-szeretsz-vitorlazni-03.jpg

Szülei figyelték, amint Eustatia felé indul, és aggódtak, hogy nem fog időben visszafordulni: "St Barts közelében megpróbáltuk meggyőzni, hogy hagyja abba, és ő azt mondta, 'Rendben', felénk vitorlázott, de aztán az utolsó pillanatban meggondolta magát, elment mellettünk. Fájt nézni, ahogy küzd, az utolsó tíz mérföld Sint Maartenbe hosszabbnak tűnt, mint az előző 90."

Jones végül megérkezett a Simpson-öbölbe, de teljesen kimerült, és az alváshiány megtette a hatását: „Elég rosszul éreztem magam, kimerültem. Amikor kiszálltam a hajóból, a lábam mozgott, de a testem nem.” Viszont elég gyorsan magához tért, másnap (még bőven nem teljesen kipihent állapotban) elindult a tizennyolcadik alkalommal megrendezett Sint Maarten Ortimist regattán, ahol összetettben a hatodik helyezést érte el.

Carrack világrekordját mind az Antigua Yacht Club, mind a Sint Maarten Yacht Club, valamint a St Barth Yacht Club és a Caribbean Sailing Association is érvényesítette. A karibi klubok ráadásul közösen alapítanak egy díjat, amellyel nemcsak a távolsági rekordokat, de a kivételes vitorlás teljesítményeket is elismernék, abban a reményben, hogy még több fiatal vitorlázót inspirálhatnak álmaik követésére.

Bár soha nem érezte magát veszélyben, Carrack Jones határozott tanácsot adott azoknak a társainak, akik meg akarják dönteni a rekordját: "Ne csináld, mert szörnyű ötlet! Viccet félretéve, a próbálkozás előtt végezz sok állóképességi edzést. Tudnod kell ébren tartanod magad egész éjszaka."

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-eletmod-mennyire-szeretsz-vitorlazni-04.jpg

(innen)

Érdekelnek további témák is, melyekből esetleg nem írunk cikket? Kövess bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg!

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr9918310291

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása