A The Ocean Race ötödik szakaszán (Newport - Aarhus, keresztül az Atlanti-óceánon) új egytestű 24 órás rekord született. És nem csak az IMOCA-osztályban vagy a versenyen, hanem úgy általában. De mi ebben a nagy szám? Gyorsan kell menni, és kész! De lehet-e, tudnak-e a versenyzők és a hajók?

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-team-malizia-the-ocean-race-hirek-24-oras-tavolsagi-rekord-00.jpg

A 24 órás távolsági rekord megdöntéséhez a csillagok komoly együttállása szükséges. De ha adottak is a feltételek, az eredmény még mindig meglepheti a versenyzőket. Egy 3000 tengeri mérföldes, transzatlanti szakasz során persze nem lehet rajtvonalat kijelölni, de lehet rögzíteni, hogy adott idő alatt mekkora távolságot tett meg a hajó. Ez mindig így történik, ám még így sem könnyű megállapítani, hogy mi a rekord megdöntéséhez szükséges tempó - amíg a rekord meg nem dőlt.

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-team-malizia-the-ocean-race-hirek-24-oras-tavolsagi-rekord-01.jpg
"Rendkívül ritka, hogy 24 órán keresztül egyenes vonalban menjünk" - mondja Ken Read, aki korábban maga is részt vett a The Ocean Race-en, méghozzá szkipperként. Aztán ott volt (szintén szkipperként), amikor Jim Clark 100 lábas szupermaxija, a Comanche 2015-ben új 24 órás egytestű rekordot állított fel (618,01 tengeri mérföld). Lenyűgöző teljesítmény volt, és mivel azt a hajót pont ilyen rekorddöntésekre tervezték és építették, nehéz volt elképzelni, hogy más hajó képes lehet ezt a távolságot tovább növelni. Majd' nyolc éven keresztül nem is sikerült senkinek.

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-team-malizia-the-ocean-race-hirek-24-oras-tavolsagi-rekord-02.jpg

A The Ocean Race 2022-23-as kiadásának 5. szakaszán azonban két, jóval kisebb hajó is megdöntötte a rekordot (mindketten 640 tengeri mérföld fölé tolták a lécet), már csak arra várunk, hogy a WSSRC (World Sailing Speed Record Counsil) hitelesítse őket.

Boris Herrmann, akinek csapata (Team Malizia) egy hajszálnyival nagyobb távot tett meg, mint a Team Holcim - PRB, így fogalmazott: "Az, hogy tiéd a világ leggyorsabb hajója, messze nem elég a sikerhez. Szerencsésnek kell lenned."
vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-team-malizia-the-ocean-race-hirek-24-oras-tavolsagi-rekord-03.jpg
Ezt Read is csak alátámasztani tudja: "Egy rekordhoz általában két pont között a legrövidebb úton (egyenes) kell haladni. De a vitorlázásban ez nem így van. A szél ide-oda fordul, kerülgeted az alacsony nyomású zónákat, keresed a következő szélerősödést. A legritkább esetben fordul elő, hogy képes legyél 24 órában (viszonylag) egyenesen menni. Plusz kell sok szél, de persze nem túl sok, hullámmentes víz (amennyire ez az óceánon elképzelhető) és egy olyan időjárási rendszer, amelyik veled egy tempóban halad előre. Szóval van néhány faktor."

Sok rekorddöntési kísérlet részben attól válik sikeressé, hogy a csapatnak van lehetősége kivárni a megfelelő időjárási ablakot, de egy versenyen erről szó sem lehet, akkor kell teljesíteni, amikor a futam zajlik. Read szerint semmi meglepő nincs abban, hogy mégis összejön a dolog: "Egyrészt ilyenkor nyomják a legkeményebben a hajókat. Edzésen csak azt hiszik, hogy keményen nyomják, de amikor melléjük keveredik valaki, legalább 10 %-kal durvábban csinálják - függetlenül attól, hogy mi volt a kiindulási szint. Másrészt a versenyzés ezen a távon és ennyi időn keresztül csak növeli az esélyeket. Amikor körbehajózod a világot, megteszel legalább 28 000, de akár 50 000 mérföldet, csak növeled annak az esélyét, hogy valamikor a megfelelő időjárási rendszerbe botlasz. Ha ehhez hozzávesszük azt a tényt, hogy a The Ocean Race mindig is a következő leggyorsabb egytestű hajók inkubátora volt, végképp semmi meglepőt nem találunk abban, hogy a regatta során rekordok dőlnek meg.

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-team-malizia-the-ocean-race-hirek-24-oras-tavolsagi-rekord-04.jpg

Ez a verseny megmutatta a világnak, hogy az új IMOCA hajók elképesztő tempót tudnak diktálni. Ugyanakkor tisztában vagyunk azzal is, a fedélzeten lévő felszerelések és rendszerek egy része törékeny, de most rendesen ki lettek tolva a határaik. A kulcs az, hogy megtanuljuk, miként lehet ezt a teljesítményt úgy kipréselni belőlük, hogy a hajó ne menjen tönkre."

24 órás távolsági rekordok - Egytestű vitorlások
1994 Intrum Justitia, 64 láb, Lawrie Smith, GBR, 428 tmf (2. szakasz a Whitbread-en)
1997 Silk Cut, 64 láb, Lawrie Smith, GBR, 449,1 tmf (2. szakasz a Whitbread-en)
2002 Illbruck, 64 láb, John Kostecki, USA, 484 tmf (7. szakasz a Volvo Ocean Race-en)
2003 MariCha IV 140 láb, Robert Miller, GBR, 525,7 tmf
2005 Movistar, 70 láb, Bouwe Bekking, NED, 530,19 tmf (edzés - Wellingtontól a Horn-fokig)
2005 ABN AMRO ONE, 70 láb, Mike Sanderson, NZL 546,14 tmf (1. szakasz a Volvo Ocean Race-en)
2006 ABN AMRO TWO, 70 láb, Sebastien Josse, FRA, 562,96 tengeri mérföld (2. szakasz a Volvo Ocean Race-en)
2008 Ericsson 4, 70 láb, Torben Grael, BRA, 596,6 tengeri mérföld (1. szakasz a Volvo Ocean Race-en)
2015 Comanche, 100 láb, Jim Clark/Ken Read USA, 618,01 tmf

The Ocean Race 2023, 5. szakasz
2023 Holcim PRB - Kevin Escoffier - 640,90 tmf*
2023 Malizia - Boris Herrmann - 641,13 tmf*

* a WSSRC ratifikációjára vár

fotók: Antoine Auriol / The Ocean Race, yachtsandyachting.com, danielforster.com, Yann Riou / The Ocean Race

(innen)

 

MÁSHOL A VILÁGBAN

1. Ausztrália első próbálkozása az America's Cup-pal

Nem tegnap volt, egészen konkrétan 1962-ben. A Gretel (képünkön) és a Weatherley sztorijáról komoly, online olvasható kiadvány készült, amelyet itt tudsz elolvasni. És tényleg csak online, mert a letöltési link már nem él.

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-tortenelem-americas-cup-ausztralia-elso-probalkozas-gretel.jpg

2. Nők a vitorlázásban - ezúttal a ROLEX Fastnet Race-en

A kétévente (és idén pont megint) megrendezésre kerülő 600 mérföldes klasszikus szervezői számtalan statisztikát tesznek közzé a versenyről, így a nők arányát is a résztvevőkön belül. Az idei számokat még nem ismerik, de olyan hölgyeket, akik indulnak, igen. Közülük néhánnyal - közismert és hétköznapi arcokkal - interjút készítettek ami által érdekes képet kaphatsz a mezőnyről. Sam Davies, Tor Tomlinson, Astrid de Vin, Jenny-Taylor Jones, Shirley Gervolino, Tinka Visser a házban!

A 2021-es ROLEX Fastnet Race-en indulók között 12,7% volt a nők aránya ("Egy újabb érdekes adat!"), ő pedig Tinka Visser, aki mindössze 19 éves (és már a 2021-es regattán is ott volt).

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-rolex-fastnet-race-2023-nok-a-vitorlazasban-tinka-visser.jpg

fotó és forrás: ROLEX Fastnet Race

  

Érdekelnek további témák is, melyekből esetleg nem írunk cikket? Kövess bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg!

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr4518142650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.06.10. 22:25:26

640 tmf...

Brutális.
26 2/3 tmf/óra
Majdnem 50 kmphs átlag.

Átlag.

Azaz a csúcssebességek simán a 60-70 kmph-s zónában voltak.
süti beállítások módosítása