Bizony, eltelt hat nap, és még mind a huszonkilenc induló talpon van. Ez két szempontból fontos: egyrészt azt jelenti, hogy Didac Costa (One Planet One Ocean) és csapata kijavították a hajó hibáját, a spanyol (ha érdekelnek a részletek: katalán) szkipper a többiek után vethette magát, másrészt pedig azt, hogy eddig senkit nem ért olyan baj, ami miatt ki kellett volna állnia. Ez - különösen az előző regattán történtek fényében - figyelemre méltó hír. Nézzük sorban az eseményeket!

vg2016-17_d6_00_olivierbourbon_600.jpg

A a hajók kivonulását és a rajtot - amit élőben közvetítettük - több, mint háromszázezer ember nézte végig a parton, plusz vagy ezer bárka legénysége a vízen.

vg2016-17_d6_01_jean-louiscarli_600.jpg

A versenyzők tizennégy csomós észak-északnyugati szélben vágtak neki a távnak, ketten (Bertrand De Broc / MACSF és Enda O'Coineen / Kilcullen Voyager - Team Ireland) kicsit korábban, mint kellett volna, de korrigálták hibájukat. Didac Costának nem tartott sokáig az öröm, a 12:02-es (UTC) rajtot követően 12:54-kor már vissza is kellett fordulnia, mert vízbetörést észlelt a hajójában. Hamar kiderült, hogy nem ekkora a baj, mert valójában csak az egyik vezetékének az illesztése engedett el, a következmények azonban jelentősek voltak: a víz elérte elektronikai rendszert, amit annak rendje és módja szerint tönkre is vágott. A partra érve a csapat azonnal nekilátott a szerelésnek, remélték, hogy hamar végeznek. A szabályok értelmében visszatérés esetén a tizedik napig lehet újra elrajtolni.

vg2016-17_d6_02_vincetcurutchet_600.jpg

Bár huszonötezer mérföld esetében nem feltétlenül van jelentősége, de mindenki izgatottan várta az első pozíciójelentést (17:00). Ez azt mutatta, hogy Sébastien Josse (Edmond de Rotschild) állt az élen, de az összes esélyes (foil-os sverttel vagy anélkül) ott kavargott körülötte. Egyenletes szélben, nyugodt körülmények között haladt mindenki. Már amennyire a huszonhárom csomóval rohanást (ezt Armel Le Cléac'h / Banque Populaire VIII produkálta) annak lehet nevezni. Huszonnégy óra alatt rendesen széthúzódott a mezőny, az eleje ment háromszáz mérföldet, a vége ehhez képest százhúsz mérföld hátrányt halmozott fel. Akkor épp Alex Thomson (Hugo Boss) vezetett, a Vizcayai-öböl egyértelműen a foil-os hajóknak kedvezett, az első hétben hat volt ott közöttük (a hetedik Pieter Heerema / No Way Back) hobbihajós, ő kezdettől úgy állt a dologhoz, hogy saját tempóját fogja diktálni, célja a Föld körbe vitorlázása. Egy "sima" hajó fért be az élmenők közé, Vincent Riou (PRB) ötödik helyen haladt. A második csoport hatvan mérfölddel lemaradva olyan szkipperekből állt, mint Fabrice Amedeo (Newrest - Matmut), Kito de Pavant (Bastide Otio), Arnaud Boissiéres (La Mie Caline), Conrad Colman (Foresight Natural Energy), míg a harmadik brigád, akiket a verseny honlapja a "kalandor" névvel illet, állt például Enda O'Coineenből, Alan Rourából (La Fabrique), Eric Bellonból (Commeunseulhomme) és Fa Nándorból (Spirit of Hungary).

vg2016-17_d6_03_vincetcurutchet_600.jpg

Hétfő estére Armel Le Cléac'h átvette a vezetést, Alex Thomson ekkor halzolt el keletnek, hogy elkerülje a szemből felépülő magasnyomású zónát, illetve annak gyengébb szeleit. A portugál partok előtt máris egy jelentősebb döntés várt a versenyzőkre, hogy tudniillik a TSS-t (Traffic Separation Scheme - Forgalmat Elkülönítő rész, ami számukra tiltott terület) keletről vagy nyugatról kerülik, végül csak Kojiro Shiraishi (Spirit of Yukoh) ment ki a víz felé, reménykedve az erősebb szélben. A sort Sebastien Destremau / FaceOcean - Techno First zárta huszonnyolcadik helyen: J2 és nagyvitorla van fent, szépen haladok, fel kéne húznom az A7-et, de inkább kényelmesre veszem a dolgot. Elképesztő belegondolni, milyen hosszú út áll előttünk. Megindító volt átélni a búcsút, a kihajózást, a rajtot - azt hiszem, az ilyen pillanatokért érdemes élni. Megvágtam a kezem, mély a seb, de egyelőre csak leragasztottam, majd elválik, össze kell-e kapcsolni a seb széleit.

vg2016-17_d6_04_tanguydelamotte_600.jpg

Kedd reggelre Jean-Pierre Dick / StMichel - Virbac állt az élre, ő az akkor épp elöl haladók (Thomson, Le Cléac'h) közül csúszott ki, miközben előbbi a part, utóbbi a nyílt víz felé húzott. És eddigre kiderült, hogy senki sem tudott elég okos lenni, a gyenge szeles zóna kiszélesedett, plusz hamarabb érte el a mezőnyt, mint azt mindenki várta. A hátul lévők reménykedhettek, hogy kicsit felzárkóznak, illetve az is látszott, hogy egy darabig ismét pariban lesznek a foil-os és nem foil-os hajók. Plusz látszott, hogy lehet pihenni valamennyit. Közben Didac Costa és csapata már a szerelés vége felé járt, de ki kellett várniuk az indulással, amíg az időjárás viselhetőbbé válik (konkrétan negyven csomós szélbe szaladt volna bele, ha azonnal rajtol).

vg2016-17_d6_05_jean-marieliot_600.jpg

Szerda reggel már ismét Le Cléac'h vezetett, százhetven mérfölddel Madeira előtt jöhetett a következő kérdés: merről kerüljük a szigetet? Alex Thomson hátrébb került a rangsorban, akkor épp kevésbé működött a parti takk. Paul Meilhat / SMA: még mindig nagyok a hullámok, a szél pedig instabil, ennek ellenére nem mondanám, hogy szörnyűek a körülmények, még ha sokat is kell manőverezni. Egyszerre legfeljebb tíz percet tudok aludni. Elég gyorsan elértünk idáig, szerintem még senki sem állt be a földkerülő ritmusra, sokkal inkább emlékeztet a dolog a Solitaire du Figaro-ra. Tanguy de Lamotte / Initiatives Coeur: Jean Le Cam-mal (Finistére Mer Vent) és Thomas Ruyant-al (Le Souffle du Nord pour le Projet Imagine) vagyok csatában, most érünk bele a gyengébb szélbe. Tegnap este volt egy kis baj, eleresztett az albám csatlakozása. Szerencsémre semmi sem tört el, csak vissza kellett raknom a helyére. Öt perc alatt megvoltam vele.

vg2016-17_d6_06_sebastienjosse_600.jpg

Csütörtök reggelre az élmezőny átverekedte magát a magasnyomású övezeten, és a vezető Armel Le Cléac'h nyomában szépen visszahalzolt balcsapásra az északkeletiben, ahogy a hajók elhagyták Madeirát (alapvetően nyugat felől), miközben a szél ereje is inkább őket segítette, semmint a hátul lévőket. Ráadásul várható volt, hogy a tizenkettőből hamarosan húsz lesz, megint csak az élen állókat hajtva jobban. Szóval lassan széthúzódó vonatban haladtak, némi változást a Doldrums szélcsendes övezetei ígérnek. 11:40-kor (UTC) eljött az igazság pillanata Didac Costa számára, végre nekivághatott az útnak. Hátránya 1134 mérföld volt az elsőhöz és 770 mérföld az akkor utolsóhoz (Sébastien Destremau) képest: köszönettel tartozom az összes csapatnak és Les Sables d'Olonne tűzoltóinak, akik időt és energiát nem kímélve segítettek nekünk. Nélkülük sehol sem lennék, munkájuk igazi motivációt jelent számomra, hiszen a hálámat azzal fejezhetem ki leginkább, ha végigcsinálom a versenyt.

vg2016-17_d6_20_jordigriso_600.jpg

vg2016-17_d6_21_olivierblanchet_600.jpg

Alex Thomson: kellemes este volt, se túl meleg, se túl hideg, az idő jelentős részében jó szél fújt. A 10-15 csomóba szerencsére nem voltak túl megerőltetőek a halzolások. Az elöl lévők más szélben haladnak, megyek utánuk. Lassan beállok a megfelelő ritmusra. Conrad Colman: közel mentem Madeirához, mert az Azori-szigetektől Gibraltár felé húzódó magasnyomású övezet kibabrált a többiekkel, ez jól látszott a térképen. Az addig egyenes nyomvonalak cikkcakkossá váltak, ahogy küzdöttek a gyenge szélben. Én dél felé nyitva elszakadtam a mellettem lévőktől, holnapra kiderül, bejött-e a húzás.

vg2016-17_d6_06_sebastienjosse_600.jpg

Péntekre mindenki (kivéve Didac Costa) letudta Madeirát, jöhettek a Kanári-szigetek, sőt, az elsők már a Zöld foki-szigetekben kezdhettek gondolkodni. Vincent Riou: vizes a menet, sok a dolgom, de nem panaszkodom, a körülmények pont olyanok, mint vártam. Kihozom a hajóból, amit lehet, igyekszem jó átlagot teljesíteni. A foil-os hajók időként meglódulnak, én a legjobb útvonalat akarom megtalálni, rendszeresen emlékeztetem magam arra, hogy még hosszú út áll előttünk. Armel Le Cléac'h: tegnap óta fej-fej mellett megyünk, jó, hogy van mellettem valaki, akihez mérhetem magam. Az időjárás a rajt óta kedvező, ezért értünk ide ilyen gyorsan. Genakker van fent, a nagyvitorlába pedig húztam egy reffet. Keveset ülök a kormánynál, viszont folyamatosan állítom a vitorlákat. Bejött Enda O'Coineen húzása, hogy keletről kerülte a Kanári-szigeteket, már a huszadik helyen hajózott.

vg2016-17_d6_07_kitodepavant_600.jpg

Szombat reggelre egyértelművé vált, hogy Alex Thomson korábbi hetedik-nyolcadik helye inkább taktikai lehetett, mint teljesítményből fakadó, egyszerűen szelet vadászott, bejött neki, akkor már stabilan tartotta a harmadik pozíciót (élen Le Cléac'h és Riou). Ráadásul az övé volt a legjobb huszonnégy óra (459 mérföld) a másik kettő 444 és 432-jéhez képest. Az élmezőnyt alkotó hét szkipper kelet-nyugati irányban hatvan mérföldön húzódott szét, a vízen Sébastien Josse a part felé Alex Thomson volt a szélső hajó. Közben a kereskedelmi szelek teremtette stabil körülmények között nyomták, és a Doldrums szélcsendes zónája nem tűnt sem túl aktívnak, sem túl kiterjedtnek. Thomas Ruyant: csak rohanni kell, ennyi az egész! Az időjárás a kezünkre játszik, 15-22 csomóval száguldunk. A hullámok nem igazán alakultak ki, de legalább a hajó nem csapódik beléjük. Most a kis genakker van fent, közben a szél erejétől függően a nagyvitorla első reffjével játszom. Romain Attanasio / Famille Mary - Etamine du Lys: húsz csomóval siklatok, az alapszél 20 csomós, a pöffökben felmegy 28-ra. Az időjárás kifogástalan. Minden rendben. Romain. Stéphane Le Diraison / Compagnie du Lit - Boulogne Biancourt: kimerültem. A nagy spinakkerem összetekeredett, másfél órámba telt, mire kitisztáztam. Semmi sem ment tönkre, de vesztettem hat mérföldet. Alan Roura: fogalmam sincs, milyen nap van, illetve, hogy menyi ideje vagyok a tengeren. Ez jó dolog, azt jelenti, minden rendben. De még mindig nem telik el pillanat anélkül, hogy ne gondolnék vissza a rajt reggelére, a barátaimra, a családomra - egy darabig nem látom őket! Annyi mindent szerettem volna mondani nekik, mielőtt nekivágtam ennek az útnak. Nélkülük most nem lennék itt. Alex Thomson nem csak magáról beszélt, kicsit megpróbálta elemezni a többiek mozgását: A3 és reffelt nagyvitorla van fent. A szigetek között fogok átmenni, ahogy a Safran is. Talán az SMA követ minket. Fogalmam sincs, mire készül a BPVIII és a PRB, a Maitre Coq (Jérémie Bayou - iSail) és az Edmond de Rotschild kívül megy. A hegyek rendesen megkavarják majd a szelet, jelentős a szélárnyékuk, lesz min izgulni.

vg2016-17_d6_08_conradcolman_600.jpg

Ami a négy évvel ezelőtt történteket illeti, mire eltelt három nap, volt egy visszatérés-újrarajtolás és négy feladás (plusz az apró).

Fa Nándor / SoH jelenleg (2016. november 12. 12:00 UTC-s jelentés) huszadik, hátránya 484,95 tengeri mérföld a vezető Le Cléac'h-hez képest, míg Didac Costának ugyanez 1614,36 mérföld.

Játékunkra végül tizenegy nevezés érkezett, itt olvashatóak a tippek. Érdekességként eláruljuk, hogy a legfiatalabb nevezőnk, Heci mindössze négy és fél éves. A második legfiatalabb Barni, ő hat és fél. Nekik volt bátorságuk beszállni, gratulálunk és köszönjük!

 

Mézga Béla: Armel Le Cléac'h / 10 nap 4 óra / 25 / Armel Le Cléac'h / 75 nap 2 óra / nem / nem / 25

Dugó: Alex Thomson / 8 nap / 16 / Alex Thomson / 71 nap / igen / igen / 15

Zizu: Armel Le Cléac'h / 10 nap 3 óra 25 perc / 18 / Jérémie Beyou / 77 nap 12 óra 36 perc / igen / igen / 14

Heci: Alex Thomson / 9 nap 21 óra 10 perc / 19 / Fa Nándor / 79 nap 2 óra 12 perc / igen / igen / 8

Barni: Paul Meilhat / 11 nap 2 óra 5 perc / 25 / Fa Nándor / 80 nap 5 óra 17 perc / igen / igen / 21

Dave: Vincent Riou / 9 nap 14 óra 38 perc / 17 / Morgan Lagraviére / 76 nap 14 óra 35 perc / nem / igen / 17

Nindzsa: Armel Le Cléac'h / 8 nap 20 óra / 18 / Armel Le Cléac'h / 76 nap 19 óra 20 perc / nem / igen / 16

Marcello: Alex Thomson / 9 nap 15 óra / 24 / Jean-Pierre Dick / 81 nap / igen / igen / utolsó

Giraffe : Alex Thomson / 6 nap 6 óra 6 perc / 18 / Armel Le Cléac'h / 77 nap 7 óra / igen / igen / 17

Hungarian Ski Team: Alex Thomson / 8 nap 5 óra / 27 / Vincent Riou / 77 nap 7 óra 7 perc / igen / igen / 17

Vigyori: Armel Le Cléac'h / 10 nap / 20 / Armel Le Cléac'h / 76 nap 10 óra / igen / igen / 18

 

Kövessetek bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg! És van még Twitter-oldalunk is…

 

A pillanatnyi állás:

vg2016-17_d6_standing.jpg

 

 

fotók: Olivier Bourbon; Jean-Louis Carli; Vincent Curutchet (3,4); Tanguy de Lamotte; Jean-Marie Liot; Jordi Griso; Olivier Blanchet; Sébastien Josse; Kito de Pavant, Conrad Colman / Vendée Globe

forrás: vendeeglobe.org

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr8011952015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása