Feladvány: adott egy verseny harmadik szakasza, ami várhatóan 35-40 napig tart. Te összegyűjtesz 14 nap hátrányt. Hogy éred utol a többieket? Pláne, hogy majd a negyedik szakasz rajtjára is készen kell állnia a csapatodnak és a hajódnak.

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-the-ocean-race-2023-team-guyot-environnement-fold-banan-alaku-00.jpg

A válasz az, hogy sehogy. Viszont megelőzheted őket.

A The Ocean Race harmadik szakasza (ami afféle "királyetap" a maga 12750 tengeri mérföldjével), Fokvárosban rajtolt február 26-án, hogy 35-40 nap után a mezőny Itajaíba (Brazília) érkezzen meg. A GUYOT environnement - Team Europe csapat esetében azonban porszem került a gépezetbe, mert a rajt után öt nappal (március elsejének reggelén) komoly hibát fedeztek fel a hajóban: az árbóctalp közelében elváltak egymástól a test rétegei. Ez vízen nem javítható probléma, így felfüggesztették a versenyzést, megfordultak, és szép óvatosan irányt vettek Fokvárosba.

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-the-ocean-race-2023-team-guyot-environnement-fold-banan-alaku-01.jpg

Ahova vissza kellett szervezni a szárazföldi csapatuk egy részét, illetve a javításhoz szükséges anyagokat, eszközöket. Március 4-ének éjszakáján álltak be a kikötőbe, ahol azonnal megkezdődött a kár pontos felmérése, a lehetséges javítási metódus kidolgozása. Viszont ezen a ponton már kilenc nap hátrányban voltak a többiekhez képest.

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-the-ocean-race-2023-team-guyot-environnement-fold-banan-alaku-02.jpg

Vasárnap árbóc kiszedése, daruzás, javítás megkezdése, javítás tervezett idejének kalkulálása. Ekkor még mindig azt kommunikálták, hogy ők csak felfüggesztették a versenyzést ("suspended racing"), de ha az ember utána számolt*, láthatta, hogy elég szoros a menetrend, legkésőbb március 10-én útra kellett (volna) kelniük, és onnantól semmilyen gikszer nem jöhetett (volna) közbe. Ha nem vitorlázva teszik meg a szakaszt, akkor szóba jöhet a szállítóhajó (lassú) vagy a repülés (van-e akkora gép?), de nagy kérdés, le lehet-e bármelyiket szervezni időben.

Más megoldásra volt tehát szükség, és van is kézenfekvő, ha az embernek eszébe jut, hogy a Föld nem lapos (bár a térképek ezt sugallják), és elengedi azt a rögeszméjét, hogy Dél-Afrikából Brazíliába feltétlenül a Horn-fokot kerülve akar eljutni. Ha pluszban elárulják neki, hogy van Cape to Rio vitorlás verseny (aminek alapján tud átkelési időt számolni), hamar kijöhet, hogy akár még a mezőnyt megelőzve is célba érhet (természetesen versenyen kívül).

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-the-ocean-race-2023-team-guyot-environnement-fold-banan-alaku-03.jpg

És ez volt az, amit március 7-én Benjamin Duttreux, a csapat szkippere bejelentett - párhuzamosan azzal, hogy visszalépnek a harmadik szakasztól:

"Megszületett a döntés, ami nehéz, de nem volt más választásunk. Ha folytatjuk a harmadik szakaszt, és körbehajózzuk a Déli-óceánt Itajaíig, nem lett volna időnk felkészülni a következő etapra, és onnantól folyamatos késében lettünk volna a többi szakaszról is. Itajaí után még a verseny 60 százaléka hátra van, mi most 20 százalékot veszítünk. A hajó alapos átvizsgálása után a hajótest bal oldalán, a kabin területén lévő delaminált részen kívül nem találtunk további sérülést, de a javítás még eltart egy ideig. A jacht valószínűleg jövő hét kedden (március 14.) kerülhet újra vízre.

Közben a vitorláscsapat készül a szállításra és a következő szakaszokra. A javításból nem tudjuk kivenni a részünket, négy tapasztalt hajóépítőnk dolgozik a megoldáson, sőt, a Team Holcim PRB egy szakembere is segíti a munkálatokat. Az Itajaíba való átvitelt a vitorlás csapat egy része és a műszaki csapat néhány tagja végzi majd."

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-the-ocean-race-2023-team-guyot-environnement-fold-banan-alaku-04.jpg

*a negyedik etap április 26-án rajtol, előtte MINIMUM öt (de inkább több) nap kell a hajó átnézésére, felkészítésére, az április 21. Abból vonj ki negyvenet (amíg teljesíted a harmadik szakaszt), az március 12. Sehogy sem jött ki már előzetesen sem.

fotók és forrás: The Ocean Race

MÁSHOL A VILÁGBAN

1. Február végén kihirdették az idei La Solitaire du Figaro versenypályáját és menetrendjét. Sőt, készítettek belőle egy jó kis beharangozó filmet is:

2. Andrew Bedwell arra készül, hogy az eddigi legkisebb hajóval szeli át az Atlanti-óceánt. Big C nevű vitorlása alig több mint 1 méter hosszú. A projekt már abban a fázisban van, hogy tengeri tesztekre kerül sor. Íme egy rövid videó a legutóbbiról:

Az aktuális rekordot Hugo Vihlen tartja, ő 1,63 méteres hajóval teljesítette a távot 1993-ban. Bedwell idén májusra tervezi az indulást. Az 1900 mérföldes út az új-fundlandi St Johnsból indul, és a cornwalli Lizard Pointnál ér véget. Andrew arra számít, hogy a táv teljesítéséhez hatvan napra lesz szüksége (legalábbis ezt mondta a feleségének). 

  

Érdekelnek további témák is, melyekből esetleg nem írunk cikket? Kövess bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg!

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr718067950

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.03.15. 15:44:04

A harmadik fejezet "versenyzőjénél" komoly "kihívások" vannak.
Mármint orvosi értelemben. Elmeorvosi értelemben.

Az első fejezethez:
A föld csak akkor banán alakú, ha van elég birkavese a földrengés megelőzéséhez.
:-)
süti beállítások módosítása