Amikor lecsap rád a vihar

2022.09.06. 11:19

Az America's Cup-ra készülő svájci csapat edzője/tanácsadója, Pietro Sibello mesélt arról, mit éltek át, amikor első vitorlás edzésük végeztével elérte őket egy zivatar szele.

 vitorlas-tudattagitas-alinghi-red-bull-racing-boat-zero-borulas-barcelona-vihar-00.jpg

Sibello korábban az olasz Luna Rossa csapat nagyvitorla trimmelője volt, tapasztalt AC75-ös vitorlázónak számít. Övé a szó:

Átlagosnak mondható szerda volt Barcelonában, de egy dologban eltért a korábbiaktól: végre vízre szálltunk!  Reggel fél hétkor keltem, megreggeliztem, biciklivel mentem le a bázisra. A kora reggeli ingázásban az a jó, hogy így elkerülöm a dugókat. Viszont találkoztam néhány csoporttal, akik akkor tartottak hazafelé a buliból...

A parti csapattal tartott reggeli megbeszélés során megerősítettük a napi tervet: kimegyünk, felhúzzuk a vitorlákat és vitorlázunk! Fontos pillanat számunkra, mert egy AC75-öst vitorlázásra való felkészítése nagyon sok időt vesz igénybe, különösen egy új csapat számára. Mindennek és mindenkinek tökéletesen kell működnie ahhoz, hogy úgy történjenek a dolgok, ahogy kell nekik. Dean [Barker] és én adtuk nekik az alapinformációkat, megosztva korábbi America's Cup-os tapasztalatainkat, többek között abban, hogyan lehet jó kommunikációt kialakítani közöttük és a tervezők között, lehetővé téve a hajó megfelelő beállítását. Mindez a szimulátorral kezdődött, segítettük őket a hajó kezelésének megismerésében. De nem számít, mennyi előkészületet végeztél el a parton, semmi sem hasonlítható ahhoz, amit a vízen tapasztalsz meg.

...mivel vitorlázni mentünk, szabadnapot kaptunk a konditeremben. A reggeli megbeszélés után rámentem a nap második kávéjára - egy magamfajta olasz számára fontos pillanat. A hangulat felfokozott volt a bázison és a vízen. Az motorosok tele, mindenki részese akart lenni ennek a fontos eseménynek! És bár ez a hajó már korábban is vitorlázott, mégis úgy éreztem, mintha egy új hajót indítottunk volna útjára, az Alinghi Red Bull Racing színeiben. De sokan most tapasztalták meg először az igazi AC75-ös érzést. Különleges pillanatnak számított, hogy a leendő versenypályán lehettünk, és láthattuk a logóinkat a vitorláinkon, a 37. America's Cup-nak otthon adó várossal a háttérben.

vitorlas-tudattagitas-alinghi-red-bull-racing-boat-zero-borulas-barcelona-vihar-01.jpg

Miután elvégeztük az első napra tervezett összes feladatot, jó érzésekkel fejeztük be az edzést, leengedtük a vitorlákat, vontára álltunk, mielőtt megérkezett volna az eső. A látótávolság egy szempillantás alatt szinte a nullára csökkent. Az első vitorlázás izgalma felcserélődött "érjünk ki épségben"-re. A szél nagyon gyorsan erősödött, a hajót nehéz volt irányítani, és felborult.

Azt hiszem, ez volt az első alkalom, hogy egy AC75-ös ilyen vihart élt át, mindenkinek új helyzet volt. Bár még nem dolgoztunk ki forgatókönyvet minden helyzetre, a vitorlázó és a támogató csapatokat jól tudtuk irányítani. A szervezés hatékony volt, a vízbe került embereket nagyon gyorsan kiemelték. Tudtuk, hogy az efféle viharok ugyanolyan gyorsan távoznak, mint ahogy érkeznek, így csak ki kellett várni a szükséges időt, addig is minden az esetleges károk mérsékléséről szólt. Amint a hajó újra felállt, a technikusok felugrottak a fedélzetre, és elvégeztük a hajó első felmérését.

Ilyesmi előbb-utóbb megtörténik az emberrel, mi hat hónapnyi csapatépítő munkát végeztünk el néhány perc alatt: a csapatszellem erős volt, mindannyian segítettük egymást. A nap későn ért véget, a bázison kiértékeltük a helyzetet, és megterveztük a következő lépéseket. A többi vitorlázóhoz hasonlóan én is hazafelé vettem az irányt, míg a parti stábra hosszú éjszaka várt. Rengeteg gondolat cikázott a fejemben, de azzal a tudattal aludhattam el, hogy bízhatok a csapatomban!

vitorlas-tudattagitas-alinghi-red-bull-racing-boat-zero-borulas-barcelona-vihar-02.jpg

A hajó este nyolckor ért partot, fél órával később daruzták ki. Sajtóközleményében az Alinghi Red Bull Racing úgy fogalmazott, egy "kemény nap az irodában".

 

MÁSHOL A VILÁGBAN

1.

Véget ért a 49erFX, 49er és Nacra17 világbajnokság (Halifax, Kanada), méghozzá elsöpró holland sikerekkel:

- 49erFX-ben az Odile van Aanholt - Annette Duetz páros (NED) nyert, ezzel van Aanholt 2021-es vb- és EB-győzelme után ismét diadalmaskodott. Duetz 2022 elején csatlakozott hozzá, neki ez a harmadik 49erFX világbajnoki címe. Második Vilma Bobeck és Rebecca Netzler (SWE), harmadik a korábban kétszeres világbajnok Tamara Echegoyen és Paula Barcelo (ESP). Teljes eredménylista.

- 49er-ben Bart Lambriex és Floris van der Werken (NED) végzett az élen - zsinórban másodszor. Közvetlenül mögöttük Diego Botin és Florian Trittel (ESP) érkezett, akiket Sime és Miho Fantela (CRO) követett. Teljes eredménylista.

vitorlas-tudattagitas-hirek-vitorlazas-49erfx-49er-nacra17-vilagbajnoksag-2022-01.jpg

- Nacra 17-ben a Ruggero Tita - Caterina Banti páros (ITA) egyelőre verhetetlennek és utolérhetetlennek tűnik, 45 pontot gyűjtöttek, a második (Gianluigi Ugolini - Maria Giubilei, ITA) és a harmadik (Sinem Kurtbay - Akseli Keskinen, FIN) egyaránt 115-öt. Teljes eredménylista.

vitorlas-tudattagitas-hirek-vitorlazas-49erfx-49er-nacra17-vilagbajnoksag-2022-02.jpg

 

2.

Tegnap megkezdődött az idei Maxi Yacht Rolex Cup a szardíniai Porto Cervo-ban. A J8 Topaz pedig mindjárt ripityára is szaggatott egy orrvitorlát. És persze az eset megvan videón:

  

fotók: Alinghi Red Bull Racing, 49er.org, nacra17.org

forrás: sail-world.com

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr8617925101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása