Vendée Globe 2016-17, D6 - mindenki versenyben
2016.11.12. 13:26
Bizony, eltelt hat nap, és még mind a huszonkilenc induló talpon van. Ez két szempontból fontos: egyrészt azt jelenti, hogy Didac Costa (One Planet One Ocean) és csapata kijavították a hajó hibáját, a spanyol (ha érdekelnek a részletek: katalán) szkipper a többiek után vethette magát, másrészt pedig azt, hogy eddig senkit nem ért olyan baj, ami miatt ki kellett volna állnia. Ez - különösen az előző regattán történtek fényében - figyelemre méltó hír. Nézzük sorban az eseményeket!
A a hajók kivonulását és a rajtot - amit élőben közvetítettük - több, mint háromszázezer ember nézte végig a parton, plusz vagy ezer bárka legénysége a vízen.
A versenyzők tizennégy csomós észak-északnyugati szélben vágtak neki a távnak, ketten (Bertrand De Broc / MACSF és Enda O'Coineen / Kilcullen Voyager - Team Ireland) kicsit korábban, mint kellett volna, de korrigálták hibájukat. Didac Costának nem tartott sokáig az öröm, a 12:02-es (UTC) rajtot követően 12:54-kor már vissza is kellett fordulnia, mert vízbetörést észlelt a hajójában. Hamar kiderült, hogy nem ekkora a baj, mert valójában csak az egyik vezetékének az illesztése engedett el, a következmények azonban jelentősek voltak: a víz elérte elektronikai rendszert, amit annak rendje és módja szerint tönkre is vágott. A partra érve a csapat azonnal nekilátott a szerelésnek, remélték, hogy hamar végeznek. A szabályok értelmében visszatérés esetén a tizedik napig lehet újra elrajtolni.
Bár huszonötezer mérföld esetében nem feltétlenül van jelentősége, de mindenki izgatottan várta az első pozíciójelentést (17:00). Ez azt mutatta, hogy Sébastien Josse (Edmond de Rotschild) állt az élen, de az összes esélyes (foil-os sverttel vagy anélkül) ott kavargott körülötte. Egyenletes szélben, nyugodt körülmények között haladt mindenki. Már amennyire a huszonhárom csomóval rohanást (ezt Armel Le Cléac'h / Banque Populaire VIII produkálta) annak lehet nevezni. Huszonnégy óra alatt rendesen széthúzódott a mezőny, az eleje ment háromszáz mérföldet, a vége ehhez képest százhúsz mérföld hátrányt halmozott fel. Akkor épp Alex Thomson (Hugo Boss) vezetett, a Vizcayai-öböl egyértelműen a foil-os hajóknak kedvezett, az első hétben hat volt ott közöttük (a hetedik Pieter Heerema / No Way Back) hobbihajós, ő kezdettől úgy állt a dologhoz, hogy saját tempóját fogja diktálni, célja a Föld körbe vitorlázása. Egy "sima" hajó fért be az élmenők közé, Vincent Riou (PRB) ötödik helyen haladt. A második csoport hatvan mérfölddel lemaradva olyan szkipperekből állt, mint Fabrice Amedeo (Newrest - Matmut), Kito de Pavant (Bastide Otio), Arnaud Boissiéres (La Mie Caline), Conrad Colman (Foresight Natural Energy), míg a harmadik brigád, akiket a verseny honlapja a "kalandor" névvel illet, állt például Enda O'Coineenből, Alan Rourából (La Fabrique), Eric Bellonból (Commeunseulhomme) és Fa Nándorból (Spirit of Hungary).
Hétfő estére Armel Le Cléac'h átvette a vezetést, Alex Thomson ekkor halzolt el keletnek, hogy elkerülje a szemből felépülő magasnyomású zónát, illetve annak gyengébb szeleit. A portugál partok előtt máris egy jelentősebb döntés várt a versenyzőkre, hogy tudniillik a TSS-t (Traffic Separation Scheme - Forgalmat Elkülönítő rész, ami számukra tiltott terület) keletről vagy nyugatról kerülik, végül csak Kojiro Shiraishi (Spirit of Yukoh) ment ki a víz felé, reménykedve az erősebb szélben. A sort Sebastien Destremau / FaceOcean - Techno First zárta huszonnyolcadik helyen: J2 és nagyvitorla van fent, szépen haladok, fel kéne húznom az A7-et, de inkább kényelmesre veszem a dolgot. Elképesztő belegondolni, milyen hosszú út áll előttünk. Megindító volt átélni a búcsút, a kihajózást, a rajtot - azt hiszem, az ilyen pillanatokért érdemes élni. Megvágtam a kezem, mély a seb, de egyelőre csak leragasztottam, majd elválik, össze kell-e kapcsolni a seb széleit.
Kedd reggelre Jean-Pierre Dick / StMichel - Virbac állt az élre, ő az akkor épp elöl haladók (Thomson, Le Cléac'h) közül csúszott ki, miközben előbbi a part, utóbbi a nyílt víz felé húzott. És eddigre kiderült, hogy senki sem tudott elég okos lenni, a gyenge szeles zóna kiszélesedett, plusz hamarabb érte el a mezőnyt, mint azt mindenki várta. A hátul lévők reménykedhettek, hogy kicsit felzárkóznak, illetve az is látszott, hogy egy darabig ismét pariban lesznek a foil-os és nem foil-os hajók. Plusz látszott, hogy lehet pihenni valamennyit. Közben Didac Costa és csapata már a szerelés vége felé járt, de ki kellett várniuk az indulással, amíg az időjárás viselhetőbbé válik (konkrétan negyven csomós szélbe szaladt volna bele, ha azonnal rajtol).
Szerda reggel már ismét Le Cléac'h vezetett, százhetven mérfölddel Madeira előtt jöhetett a következő kérdés: merről kerüljük a szigetet? Alex Thomson hátrébb került a rangsorban, akkor épp kevésbé működött a parti takk. Paul Meilhat / SMA: még mindig nagyok a hullámok, a szél pedig instabil, ennek ellenére nem mondanám, hogy szörnyűek a körülmények, még ha sokat is kell manőverezni. Egyszerre legfeljebb tíz percet tudok aludni. Elég gyorsan elértünk idáig, szerintem még senki sem állt be a földkerülő ritmusra, sokkal inkább emlékeztet a dolog a Solitaire du Figaro-ra. Tanguy de Lamotte / Initiatives Coeur: Jean Le Cam-mal (Finistére Mer Vent) és Thomas Ruyant-al (Le Souffle du Nord pour le Projet Imagine) vagyok csatában, most érünk bele a gyengébb szélbe. Tegnap este volt egy kis baj, eleresztett az albám csatlakozása. Szerencsémre semmi sem tört el, csak vissza kellett raknom a helyére. Öt perc alatt megvoltam vele.
Csütörtök reggelre az élmezőny átverekedte magát a magasnyomású övezeten, és a vezető Armel Le Cléac'h nyomában szépen visszahalzolt balcsapásra az északkeletiben, ahogy a hajók elhagyták Madeirát (alapvetően nyugat felől), miközben a szél ereje is inkább őket segítette, semmint a hátul lévőket. Ráadásul várható volt, hogy a tizenkettőből hamarosan húsz lesz, megint csak az élen állókat hajtva jobban. Szóval lassan széthúzódó vonatban haladtak, némi változást a Doldrums szélcsendes övezetei ígérnek. 11:40-kor (UTC) eljött az igazság pillanata Didac Costa számára, végre nekivághatott az útnak. Hátránya 1134 mérföld volt az elsőhöz és 770 mérföld az akkor utolsóhoz (Sébastien Destremau) képest: köszönettel tartozom az összes csapatnak és Les Sables d'Olonne tűzoltóinak, akik időt és energiát nem kímélve segítettek nekünk. Nélkülük sehol sem lennék, munkájuk igazi motivációt jelent számomra, hiszen a hálámat azzal fejezhetem ki leginkább, ha végigcsinálom a versenyt.
Alex Thomson: kellemes este volt, se túl meleg, se túl hideg, az idő jelentős részében jó szél fújt. A 10-15 csomóba szerencsére nem voltak túl megerőltetőek a halzolások. Az elöl lévők más szélben haladnak, megyek utánuk. Lassan beállok a megfelelő ritmusra. Conrad Colman: közel mentem Madeirához, mert az Azori-szigetektől Gibraltár felé húzódó magasnyomású övezet kibabrált a többiekkel, ez jól látszott a térképen. Az addig egyenes nyomvonalak cikkcakkossá váltak, ahogy küzdöttek a gyenge szélben. Én dél felé nyitva elszakadtam a mellettem lévőktől, holnapra kiderül, bejött-e a húzás.
Péntekre mindenki (kivéve Didac Costa) letudta Madeirát, jöhettek a Kanári-szigetek, sőt, az elsők már a Zöld foki-szigetekben kezdhettek gondolkodni. Vincent Riou: vizes a menet, sok a dolgom, de nem panaszkodom, a körülmények pont olyanok, mint vártam. Kihozom a hajóból, amit lehet, igyekszem jó átlagot teljesíteni. A foil-os hajók időként meglódulnak, én a legjobb útvonalat akarom megtalálni, rendszeresen emlékeztetem magam arra, hogy még hosszú út áll előttünk. Armel Le Cléac'h: tegnap óta fej-fej mellett megyünk, jó, hogy van mellettem valaki, akihez mérhetem magam. Az időjárás a rajt óta kedvező, ezért értünk ide ilyen gyorsan. Genakker van fent, a nagyvitorlába pedig húztam egy reffet. Keveset ülök a kormánynál, viszont folyamatosan állítom a vitorlákat. Bejött Enda O'Coineen húzása, hogy keletről kerülte a Kanári-szigeteket, már a huszadik helyen hajózott.
Szombat reggelre egyértelművé vált, hogy Alex Thomson korábbi hetedik-nyolcadik helye inkább taktikai lehetett, mint teljesítményből fakadó, egyszerűen szelet vadászott, bejött neki, akkor már stabilan tartotta a harmadik pozíciót (élen Le Cléac'h és Riou). Ráadásul az övé volt a legjobb huszonnégy óra (459 mérföld) a másik kettő 444 és 432-jéhez képest. Az élmezőnyt alkotó hét szkipper kelet-nyugati irányban hatvan mérföldön húzódott szét, a vízen Sébastien Josse a part felé Alex Thomson volt a szélső hajó. Közben a kereskedelmi szelek teremtette stabil körülmények között nyomták, és a Doldrums szélcsendes zónája nem tűnt sem túl aktívnak, sem túl kiterjedtnek. Thomas Ruyant: csak rohanni kell, ennyi az egész! Az időjárás a kezünkre játszik, 15-22 csomóval száguldunk. A hullámok nem igazán alakultak ki, de legalább a hajó nem csapódik beléjük. Most a kis genakker van fent, közben a szél erejétől függően a nagyvitorla első reffjével játszom. Romain Attanasio / Famille Mary - Etamine du Lys: húsz csomóval siklatok, az alapszél 20 csomós, a pöffökben felmegy 28-ra. Az időjárás kifogástalan. Minden rendben. Romain. Stéphane Le Diraison / Compagnie du Lit - Boulogne Biancourt: kimerültem. A nagy spinakkerem összetekeredett, másfél órámba telt, mire kitisztáztam. Semmi sem ment tönkre, de vesztettem hat mérföldet. Alan Roura: fogalmam sincs, milyen nap van, illetve, hogy menyi ideje vagyok a tengeren. Ez jó dolog, azt jelenti, minden rendben. De még mindig nem telik el pillanat anélkül, hogy ne gondolnék vissza a rajt reggelére, a barátaimra, a családomra - egy darabig nem látom őket! Annyi mindent szerettem volna mondani nekik, mielőtt nekivágtam ennek az útnak. Nélkülük most nem lennék itt. Alex Thomson nem csak magáról beszélt, kicsit megpróbálta elemezni a többiek mozgását: A3 és reffelt nagyvitorla van fent. A szigetek között fogok átmenni, ahogy a Safran is. Talán az SMA követ minket. Fogalmam sincs, mire készül a BPVIII és a PRB, a Maitre Coq (Jérémie Bayou - iSail) és az Edmond de Rotschild kívül megy. A hegyek rendesen megkavarják majd a szelet, jelentős a szélárnyékuk, lesz min izgulni.
Ami a négy évvel ezelőtt történteket illeti, mire eltelt három nap, volt egy visszatérés-újrarajtolás és négy feladás (plusz az apró).
Fa Nándor / SoH jelenleg (2016. november 12. 12:00 UTC-s jelentés) huszadik, hátránya 484,95 tengeri mérföld a vezető Le Cléac'h-hez képest, míg Didac Costának ugyanez 1614,36 mérföld.
Játékunkra végül tizenegy nevezés érkezett, itt olvashatóak a tippek. Érdekességként eláruljuk, hogy a legfiatalabb nevezőnk, Heci mindössze négy és fél éves. A második legfiatalabb Barni, ő hat és fél. Nekik volt bátorságuk beszállni, gratulálunk és köszönjük!
Mézga Béla: Armel Le Cléac'h / 10 nap 4 óra / 25 / Armel Le Cléac'h / 75 nap 2 óra / nem / nem / 25
Dugó: Alex Thomson / 8 nap / 16 / Alex Thomson / 71 nap / igen / igen / 15
Zizu: Armel Le Cléac'h / 10 nap 3 óra 25 perc / 18 / Jérémie Beyou / 77 nap 12 óra 36 perc / igen / igen / 14
Heci: Alex Thomson / 9 nap 21 óra 10 perc / 19 / Fa Nándor / 79 nap 2 óra 12 perc / igen / igen / 8
Barni: Paul Meilhat / 11 nap 2 óra 5 perc / 25 / Fa Nándor / 80 nap 5 óra 17 perc / igen / igen / 21
Dave: Vincent Riou / 9 nap 14 óra 38 perc / 17 / Morgan Lagraviére / 76 nap 14 óra 35 perc / nem / igen / 17
Nindzsa: Armel Le Cléac'h / 8 nap 20 óra / 18 / Armel Le Cléac'h / 76 nap 19 óra 20 perc / nem / igen / 16
Marcello: Alex Thomson / 9 nap 15 óra / 24 / Jean-Pierre Dick / 81 nap / igen / igen / utolsó
Giraffe : Alex Thomson / 6 nap 6 óra 6 perc / 18 / Armel Le Cléac'h / 77 nap 7 óra / igen / igen / 17
Hungarian Ski Team: Alex Thomson / 8 nap 5 óra / 27 / Vincent Riou / 77 nap 7 óra 7 perc / igen / igen / 17
Vigyori: Armel Le Cléac'h / 10 nap / 20 / Armel Le Cléac'h / 76 nap 10 óra / igen / igen / 18
Kövessetek bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg! És van még Twitter-oldalunk is…
A pillanatnyi állás:
fotók: Olivier Bourbon; Jean-Louis Carli; Vincent Curutchet (3,4); Tanguy de Lamotte; Jean-Marie Liot; Jordi Griso; Olivier Blanchet; Sébastien Josse; Kito de Pavant, Conrad Colman / Vendée Globe
forrás: vendeeglobe.org
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.