A vernei 80 nap az élmezőnynek szinte már tuti a befutáshoz: a VG mezőnye jó (kereskedelmi) széllel halad célja, azaz Les Sables D'Olonne kikötője felé.

  

mike-golding-gamesa-r-644-0.jpg 

 

A csütörtöki nap és egy gigászi szakasz zárásaként Alessandro di Benedetto (Team Plastique) 17:31-kor (UTC) elérte a Horn-fok hosszúsági körét, fix tőkesúlyos hajójával 68 nap, 5 óra, 29 perc alatt ért idáig. Ezzel lezárult a déli óceánok fejezete, ismét azonos vízen halad az egész mezőny.

Pénteken Armel Le Cléac'h (Banque Populaire) játszott bújócskát, amikor valamelyik kütyü kihagyott, és nem érkezett tőle a menetrendszerű pozíciójelentés. Korábban Francois Gabart-ral (MACIF) esett meg ilyen többször, ahogy akkor, úgy most is megoldódott hamar a probléma. Csoda nem történt, a Sakál maradt, ahol volt - második helyen. Még hajnalban (02:55) Alex Thomson (Hugo Boss) átlépte az Egyenlítőt, előtte övé volt a legjobb 24 órás teljesítmény. Mike Golding (Gamesa) keleti nyitása egyelőre jól nézett ki, zárkózott Jean Le Cam-ra (SynerCiel) - és közben kísérletezett: ma reggel rántottát ettem pirítóssal a szokásos müzlim helyett. Ennek oka nem a kulináris kíváncsiság, sokkal inkább egyfajta megfontoltság. Mostanra kezd minden leharcoltan festeni, és mintha a tartalékokból is kifutna az ember. Talán hat adag zabpelyhem maradt, azt elteszem későbbre, hogy maradjon némi luxus az utolsó napokra. Kilencven napra kalibráltunk, minden ki van centizve, de persze ha verseny közben kell a dupla ebéd, az extra fűtés vagy a motor hosszabb járatása, hát nem gondolkodik az ember. A záró időszakban az ilyesmi aztán visszaüt(het), és elkezdesz paranoid módon félni attól, hogy nem érsz célba. A hidrogenerátorom majdnem kigyulladt - de ez még a Déli-óceán elején volt, a többiek helyzete rosszabbnak tűnt az enyémnél, így nem csináltunk belőle nagy ügyet. És üzemanyagból többet hoztam, mint ők. Mostanra azonban megváltozott a helyzet. Ha savanyúságon és lekváron kell élnem a befutóig, akkor úgy lesz. De ha nincs energia, akkor sem autopilot, sem fények, sem navigáció, sem AIS, sem tőkesúly-mozgatás. Mindez februárban a Vizcayai-öbölben? Nem lenne túl biztonságos. Nekem pedig - a VG minden indulójához hasonlóan - lételemem, hogy célba érjek. Kell az a húsz perc eufória, amikor felhajózom a csatornán Les Sables D'Olonne-ban.

 


Day 69 highlights by VendeeGlobeTV

    

Thomson-nak és Jean Pierre Dick-nek (Virbac Paprec 3) volt az eddigi legsimább útja Doldrums-on keresztül, szombatra némiképp lemaradtak a vezető duótól, de az összképet nézve még így is pluszban voltak az áthaladást illetőleg. Kettejük között nem változott különösebben a távolság.

Alex Thomson: életem legkönnyebb Doldrums-a volt, két nagy fekete felhővel és egy alig érzékelhető rövid lassulással. Az övezet dél felé mozgott, így hamar belekerültem az északkeleti passzátba. Most a magasnyomású övezet következik (Azores High), utána jöhet a célegyenes a nyugati szelekkel.

Arnaud Boissiéres (Akena Verandas): akad errefelé pár olajfúró-torony. Éjjelente olyan glóriájuk van, hogy messziről látszik. Gyenge szél volt éjszaka, majdnem semmi, aztán hajnalban erőre kapott. Az útvonaltervező elég optimista, de nekem néha az az érzésem, sosem keveredek ki innen.

Jean-Pierre Dick-nek elege lett: este meghülyült az automata kormány, amíg aludtam, volt egy spontán csapásváltásunk. Két másodperc alatt lezajlott az egész, de addigra kiugrottam a hálózsákomból, tíz perc múlva pedig már az eredeti irányba hajóztam. Valamelyik nap megpróbáltam enni egy kis sajtot, de megromlott. Valószínűleg a sok hőmérsékletváltozás miatt, dobhattam ki az egész készletet - a szárított hússal együtt. Ott vannak még a szárított készételek, de azokra már alig bírok ránézni. A végére hagyom a kedveceimet, de igazából egy jó steak-re vágyom!

 


Day 70 highlights by VendeeGlobeTV

     
Vasárnap az éllovas Gabart a Kanári-szigetek magasságába ért, mögötte nagyjából 150 tmf-del lemaradva Le Cléac'h már elhagyta a Zöldfoki-szigetek és Dakar vonalát, amit a harmadik Jean-Pierre Dick (Virbac Paprec) még nem ért el, míg a negyedik helyen jóval nyugatabbra hajózott (mit hajózott, brutálisan tepert!) Alex Thompson a Hugo Boss fedélzetén. A két éllovas csatája mellett a dobogó harmadik fokáért is komoly küzdelem várható, az ötödikhez képest hatalmas előnyükkel akár kockáztathatnak is, így fokozottan érdemes figyelni…

Az élmezőny egyébként az időjárás kegyeltje: mind a négy hajó bőven 15 csomó feletti sebességgel hajózik, a versenyben vezető Gabart átlagtempója is jóval 10 csomó feletti az elmúlt 24 órában - ellentétben a mezőnynek a déli féltekén rekedt, 10 csomó körüli vagy az alatti pillanatnyi sebességgel hajózó második felével.

Ennek megfelelően (is) jókora szakadékot követően (a negyediktől bő 1500 tmf-del lemaradva) ötödik a katasztrofális időjárástól (szélhiánytól) szenvedő Jean Le Cam, aki a brazil partoktól próbál meg visszakecmeregni a nyílt vízre az északkeleti szél ellen cirkálva. Hatodik régi riválisa, Mike Golding, aki már sikerrel vette Trinidad vonalát. Szombat este - ha csak egy pozíciójelentés erejéig is, de - helyet cseréltek, ám a királyság pünkösdinek bozonyult, Le Cam hamarosan visszavágott, és azóta kissé növelte előnyét. Hetedik Dominique Wavre (Mirabaud). Helyzetüket pontosan jellemzi, hogy az utóbbi napokban uszkve félezer tmf-et vesztettek Gabart-ékhoz képest. Nem csoda, hogy Le Cam saját magát a kedvezőtlen időjárás világbajnokaként aposztrofálja...

Jean Le Cam: négy napig nem tudtam elmozdulni a kokpitból. Rengeteg időt töltöttem négykézláb, fáj a karom és a térdem, ideges voltam a hajó miatt, de múlt éjjel rendesen aludtam, az visszahozta az életkedvemet. Érdekes lesz, amikor Mike Golding-gal keresztezzük egymást útját. Valószínűleg ő lesz előrébb, de nem sokkal. Lényegében a rajt óta küzdünk egymással, amikor ugyanerre voltunk, csak délnek tartottunk, ő 60 mérfölddel ment előttem. A következő pár napban rengeteg kreuz vár ránk, lassú menetnek ígérkezik, de én aztán nem rohanok sehova. Az akkumulátoraim teljesen feltöltve, van bőven ivóvizem, úgyhogy rendben leszek.

Nyolcadik helyen Javier Sansó (Acciona 100% EcoPowered), a kilencediken pedig Arnaud Boissiéres (Akena Vérandas) hajózik, aki Rio de Janeiro vonalába érve komolyan elgondolkozott a Karneválon... :-)

A mezőny végén vitorlázó trió belehúzott: a tizedik Bertrand de Broc (Votre Nom Autour du Monde) 44, a tizenegyedik Tanguy De Lamotte (Initiatives Coeur) 128, míg a mezőny végén változatlanul a sort záró Alessandro di Benedetto (Team Plastique),  201 tmf-et (!) hozott az éllovason az utóbbi napokban. Harcuk bármenniyre magányos, azért semmiképp sem izgalom nélküli. De Lamotte csütörtök éjjel (23:50 UTC) hajójával megegyező hosszúságú uszadékfát csapott el (vagy az őt), a sérülés szerencsére nem súlyos, de a kormánylap elég szarul néz ki. Benedetto a hajójában látható kusza kötéltengert videó-beszámolójában (vajon miért?) pastához hasonlította, szombaton pedig felmászott az árbocra, hogy a leszakadt felhúzókat megszerelje: felfelé menet ellenőriztem minden mást is. A nagyvitorla fent volt, egyrészt, hogy stabilizálja a hajót, másrészt legyen minek támaszkodom, ha úgy hozza az élet. Amíg molyoltam a magasban, elkezdett esni a hó - gyönyörű volt!

 Ahhoz képest, hogy ez az első ilyen regattája, kalapot emelhetünk előtte, hogy még egyáltalán versenyben van.

 


Day 71 highlights by VendeeGlobeTV

  


A hétvége mottója: egy vérbeli VG-szkipper rendelkezik Jób türelmével, egy majom fürgeségével, egy varrónő kifinomultságával, egy jövendőmondó látnoki képességével és egy bivaly időjárás-állóságával.

A mezőny minden, versenyben lévő tagja élő bizonyíték erre.

Déli-óceán pár percben, Javier Sansó közreműködésével:

 


Bubi's Southern Ocean experience by VendeeGlobeTV

 

 Zárójelben: Bernard Stamm (Cheminées Poujoulat) ekkortájt a brazil partok mentén hajózott, egy magasnyomású övezet nyugati ldalán, meglehetősen hektikus körülmények között: bolond helyzetek alakulnak ki, a szél akár száz méteren belül is felszívódhat. Innen pár mérföldre keletre friss északi szél fúj, de annak nem jó a szöge.

 Az immár versenyen kívül haladó svájci szkipper útja itt követhető.

 Szegény embert az ág is húzza: az utolsó helyen hajózó Alessandro di Benedetto a genakkere után keddre virradóra spinakkerét is elvesztette. A halfej kiszabadításához ismét fel kellett másznia az árbocra, ami 20-22 csomós délkeleti szélben nem volt épp kellemes, de ezt az utat is megúszta sérülés nélkül.

 FRISSÍTÉS!!!!

Csőstül jön, ahogy mondani szokták. Bukott két vitorlát, kétszer mászott fel az árbocra, 48 órája nem aludt, így próbált kicsit pihenni: hajnali háromkor (UTC) a hajó eldőlt balra - valószínűleg egy hullám miatt. A Solent volt fent és a nagyvitorla két reffel. Kimentem, hogy kezeljem a helyzetet, épp a baloldali kormánylapot tettem be a vízbe, amikor jött egy újabb hullám, a nagyvitorla pedig átcsapódott jobbra. A schott-ja eltalálta az arcomat, én pedig a mellkasomra estem. Következmények: vágás a bal orrcimpám tövében (egy ragtapasz elég rá) és egy törött borda (legalábbis Dr. Chauve, a VG orvosának távdiagnózisa szerint). Mindezt tetézi, hogy odalett a kisebbik spinakker, ami a zsákjával együtt sodródott be a fedélzetről, amikor borultam. A fájdalom miatt nehéz lesz a manőverezés. Szép napot Alessandro!

 Jean-Pierre Dick 370 mérföldet teljesített az elmúlt 24 órában (átlag 15,4 csomó), ezzel 474 mérföldre megközelítette Francois Gabart-t. Egyébként az egész élmezőny sűrűsödik - a magasnyomású övezetekben előfordul az ilyesmi. Dick hiába colt gyorsabb az ötödik Alex Thomson-nál is, az angol nem maradt le, mivel a VMG-jük nagyjából megegyezett. Még rosszabb helyzetben van a Középső Ötös (Le Cam, Golding, Wavre, Sansó, Boissiéres), eszeveszett tempóról itt sem beszélhetünk, a leggyorsabb Boissiéres 10,1-es átlaga sokat elmond. Tanguy De Lamotte és Bertrand De Broc kényelmesben nyomja, 17-18 csomós délkeleti szélben élvhajóznak.

 


Day 72 highlights by VendeeGlobeTV

 

 Francois Gabart: Armel és én a Horn-fok óta nem beszéltünk rádión. Utoljára a Csendes-óceánon váltottunk pár szót. Azóta láttuk ugyan egymást, de ha jól emlékszem, a kommunikáció elmaradt.

 A helyzet:

- elöl

 

VG_positions_0121_01.jpg      

- középen

 

VG_positions_0121_02.jpg   

 - hátul

VG_positions_0121_03.jpg

  

Folyamatosan frissülő fotógalériát itt találtok.

 

(fotó: Mike Golding)

(forrás: vendeeglobe.org)

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr805028555

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása