Készül az Oracle Racing AC72-ese
2012.02.23. 11:34
Ahogy valószínűleg a többieké is, de ők épp nem tartottak sajtótájékoztatót. Február 21-én Russell Coutts, James Spithill és a tervezői csapat tagja, Dirk Kramers állt a kamerák elé, hogy elmesélje, hogyan is állnak most. Nos, egyrészt jól, másrészt darabosan.
Ugyanis az építés három helyszínen zajlik, ezek: a "bázis" San Francisco 80-as mólóján, a Core Builders Composites üzeme Új-Zélandon és a Janicki Industries az USA északnyugati partvidékén. Nem úri szeszélyből döntöttek így, minden fázisra a legmegfelelőbbnek tartott "tudásközpontot" választották ki. A munkamegosztás szerint a 80-as mólón készülnek a hajótestek és a keresztmerevítők. Utána irány a JI üzeme Seattle-től északra, ahol a tűréshatárokon belülre finomítják a formát. Ebben egy öt tengely mentén mozgó marógép lesz a segítségükre, ami a felvitt gyantát alakítja a kívánt módon. Amikor ezzel végezte, mehet vissza a test San Francisco-ba, ahol az epoxi rétegeket kenik majd fel.
A 34. AC szabályai szerint egyébként július elseje után kerülhet vízre a csapatok első AC72-ese. Amikről érdemes tudni, hogy - ellentétben a one-design AC45-ösökkel - doboz-szabály szerint épülnek, bár a mozgástér meglehetősen szűk. Erről Russell Coutts, az OR igazgatója így nyilatkozott: az AC45-ösök egyformák, így a végeredményt a hajókezelés és a taktika dönti el. Az AC72-es más tészta, ott már nagyobb szerepet kap a technológia és a tervezés. Bár az is igaz, hogy a korábbi AC-khoz képest lényegesen szigorúbbak a szabályok e téren. Lehet gyorsabb vagy jobb hajót építeni, mint a többiek, de nincs "tuti dizájn".
A hajók karrierje jövőre teljesedik ki, akkor futják ugyanis a Kihívók versenyét (Louis Vuitton Cup Challenger Series, 2013. július 4. - szeptember 1.), majd a Kupa sorsát eldöntő viadalt (America's Cup Finals, 2013. szeptember 7-22.)
James Spithill: kétség sem fér hozzá, hogy a z ACWS-en jelenleg használt AC45-ösökhöz képest nagy előrelépés lesz az új hajó. Ha azt lenyűgözőnek mondjuk, ez már a szenzációs kategóriába tartozik majd.
Végezetül egy összehasonlító táblázat:
AC45 | AC72 | |
hajótest hossza | 13,45 m | 22 m |
teljes szélesség | 6,9 m | 14 m |
árbocmagasság | 24,5 m (eredeti: 21,5 m) | 40 m |
merülés | 2,7 m | 4,4 m |
vízkiszorítás | 1400 kg | 5900 kg |
szárnyfelület | 93,7 nm | 260 nm |
orrvitorla | 30 nm | 100 nm |
genakker | 100 nm | 400 nm |
legénység | 5 (85 kg/fő) | 11 (92 kg/fő) |
(fotók: Guilain Grenier)
(forrás: americascup.com)
Szerző: isail
Szólj hozzá!
Címkék: vitorlázás katamarán San Francisco Russell Coutts Louis Vuitton Új-Zéland James Spithill ACWS America's Cup Oracle Racing AC72 AC45 Dirk Kramers Core Builders Composites Seattle Guilain Grenier
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.