A Professzor megmondja
2011.11.03. 16:07
Jövő ősszel indul a következő Vendée Globe, de már most mindenki keményen készül - érthető módon. Ki épp vitorlázik, ki építi a hajóját, ki nyilatkozik. A verseny honlapjának szerkesztői a kétszeres győztes Michel Desjoyeaux-t kérdezték, mi a véleménye az új IMOCA60-asokról.
MD: két hajót ismerek közelebbről. Az egyik a Foncia 2, amivel én mentem, most Armel Le Cléac'h vitorlázza Banque Populaire néven és Francois Gabart új gépe, a Macif. Számomra ezek alapvetően egyforma hajók, nagyon kis különbségekkel. Meggyőződésem, hogy a szabályok legutóbbi módosításakor ezek a hajók vállalták a legtöbb kötöttséget a lehető legnagyobb visszaállító nyomaték érdekében. Farr-féle kormányokat használnak, amik könnyűek. Így az automata kormány működtetése nem emészt fel annyi energiát.
VG: Mi a helyzet az új Virbac Paprec 3-mal?
MD: Jean-Pierre Dick hajója is ebbe a csoportba tartozik, ugyanabból a generációból való. A felépítmények is nagyjából megegyeznek. Ezeknek a teljesítménye közel lesz egymáshoz. Így aztán az eredmény sokkal inkább az emberi teljesítménytől (hajóvezetés, taktika) függ majd.
VG: A Juan Kouyoumdjian-féle Cheminées Poujoulat?
MD: Arról nem nagyon tudok mit mondani, nem sokat láttam vitorlázni, de nem vagyok meggyőződve róla, hogy jó ötlet a kokpitot ilyen mértékben hátra rakni - ez gyenge szelekben hátrány. Szerintem inkább fárasztó, mint kényelmes lesz vitorlázni vele, mert a nagy orr-rész nem vágja olyan jól a vizet.
VG: Mik a különségek az új PRB és a Safran között?
MD: Ha Vincent Riou új PRB-jéről beszélünk, az kilóg a többiek közül, hiszen az Marc Guillemot 2009-es IMOCA szabályok alapján épített Safran-jára hajaz, de 70 centiméterrel rövidebb az árboca és nincsenek széles oldalsó merevítői, ami kihat a teljesítményre is: gyenge szélben a Safran jobb lesz, de erősben megfordul a helyzet, hiszen amennyivel rövidebb az árboc, annyival kisebb a döntő felület.
VG: Példa az új hajókon bevezetett újdonságokra?
MD: A tőkesúly tengelyének ferdesége. Az eleje feljebb került, így kicsit olyan, mintha egy szárny lenne, segít megemelni a hajó orrát. A Farr-féle hajókon ez 2 fok volt, a Safran-on 5, mi pedig 7,5-nél járunk jelenleg.
VG: Végkövetkeztetés?
MD: Ha csak a hajókat nézzük, a legújabb mindig jobb az előzőeknél. Ám a versenyzők mindegyike elég jó ahhoz, hogy ezt kompenzálni tudja. Az edzések során, akinek jó hajója volt, az végig jól tudott menni. Armel és a Banque Populaire például már most nagyon jó, Francois-nak a Macif-fal még fejlődnie kell, de ez így normális.
(forrás: ScuttleButt)
Szerző: isail
Szólj hozzá!
Címkék: hírek interjú vitorlázás szólóvitorlázás Banque Populaire Vendée Globe Vincent Riou IMOCA60 Michel Desjoyeaux Jean-Pierre Dick Marc Guillemot Safran Bruce Farr Cheminées Poujoulat Francois Gabart Juan Kouyoumdjian Macif PRB Virbac Paprec Armel Le Cléach
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.