Végig gyenge, de legalább alapvetően stabil szél jellemezte az RC44-es flotta idei záró eseményét, egyben az osztály világbajnokságát. A tizenöt hajó számára tizenhárom mezőnyfutamot sikerült megrendezni, ezeket hét egység nyerte – nem túl egyenletes leosztásban.

  

  

 Rovinj_Csuday_PP_Rovinj.jpg

    

 

Szerda: párosverseny. A lebonyolítási rendszer az egész szezonon végigviszi a futamokat, egy nagy selejtezővé (Round Robin) téve a mezőnyversenyek előtti napot. Négy helyszín és négy nap alapján a Synergy Russian Sailing Team vezetett összetettben, mögöttük három ponttal az Aleph Sailing Team. Itt most gyenge szél fújt (a végén már épp csak 5 csomó), de a hajók még így is mozgásban tudtak maradni. Az oroszok kormányánál Ed Baird (USA), aki 2007-ben győzelemre vitte az Alinghi-t az AC-n, úgyhogy tudásban nem volt hiány, de az első két futamukat gyorsan elvesztették – ráadásul a tervek szerint kevesebb meccset is vívtak volna, mint az ellenfeleik. A hatodik körnél (flight 6) hárman (Synergy, Aleph, Aqua) álltak az élen azonos pontszámmal, de a két feljövő csapat nem tudta kihasználni a lehetőséget, bukták aktuális menetüket. A Synergy azonban legyőzte az AFX Capital-t, majd teljesen meghalt a szél, így további futamokra már nem került sor. A szezon bajnoka az orosz csapat lett.

 

Ed Baird: aki ma balról érkezett a rajtterületre, egyértelmű hátrányban volt, mert az áramlás ellenében kellett két perc alatt átjutnia a rajthajóhoz, hogy aztán jobbra nyithasson, mert az volt a kedvezőbb oldal. A legénység tagjai sokat edzettek, ennek köszönhetően látványosan fejlődtek. Vannak olyan helyzetek, amikbe még nem kerültek, és hibák is becsúsznak, de egyre jobbak és jobbak lesznek. Csodálatos emberek, igyekeznek mindent végrehajtani, amit verseny közben kérek. A nyelvi különbözőségből még nem akadt probléma.

   

 

RC44_matchrace_result.jpg  

 

  A nap talán legemlékezetesebb pillanata nem a győzteshez kapcsolódik, viszont gyönyörű, oktatófilmbe illő jelenetet tartalmaz. Kreuzbója-vétel átveréssel fűszerezve:

 

 

 

 

Chris Bake-et, az Aqua tulajdonos-kormányosát megkérdeztük, miért is nem halzoltak gyorsan vissza, hogy tudják venni a bóját. Azt mondta, a genakker beakadt a szálingba, fennállt a veszélye, hogy esetleg szétszakad, így nem volt más választásuk, mint a leszedés. A szituációval kapcsolatban saját védelmében felhozta, hogy ő bizony még rutintalan a párosversenyzésben (maga viszi a hajót ilyenkor is, pedig a szabályok megengedik, hogy profi kormányozzon), de elismerte, hogy ellenfelei nagyon szépen vezették meg.

 

Csütörtök, péntek: egyben tárgyaljuk, mert a két nap alatt bonyolított hat futamot mindig más és más egység nyerte. Nem csak az élen volt temérdek keresztbeverés, de a mezőny hátsóbb részeiben is, és mivel az RC44-es osztályban nincs kiejtő futam, hát szépen egyben maradt a falka. Egyenletes teljesítményt nyújtva a Team Aqua és a CEEREF emelkedett ki valamelyest a többiek közül 29-29 ponttal, mindkettejüknek csak egy-egy kétszámjegyű eredménye volt. Csütörtökön a harmadik futamban az Ironbound (USA) OCS eredménye némileg érthetetlen, a Rendezőség ugyanis mindig közli rádión, hogy ki volt kint.

 

  

   

 

Tomislav Basic (CRO9), taktikus, Team Nika: simán becsúszik egy kétszámjegyű pozíció, vagy akár egy utolsó hely. Ennek ellenére nem lehet konzervatívan vitorlázni. A futam még hagyján, de a rajtnál muszáj kockáztatni, különben jó eséllyel vesztes pozícióból indulsz. Ha bejön a dolog, akkor nyílt marad a verseny.

      

 

   

 

Szombat: négy futam, két győztes. Itt jött a feketeleves a mezőny jelentős részének, a Peninsula Petroleum háromszor is elsőként szelte át a célvonalat. Egész nap konzekvensen ragaszkodtak a bal oldalhoz, amikor győztek, mindig legalsó hajóként indítottak rajtnál, amikor nem, akkor a Katusha egy luvolás képében ki tudott babrálni velük, és mindjárt csak tizenkettedikek lettek (második futam). A jelenet megismétlődott a következő rajtnál, ám ekkor a gibraltári csapat jól védekezett, a Katusha büntetést kapott. A tripla siker ellenére a vezetést nem vették át, mert a Team Aqua hozta a szokásos formáját, ami 5, 6, 3, 2 futameredményekben öltött testet, és még mindig kilenc ponttal vezetett összetettben. Az egyetlen, aki labdába tudott rúgni, mint nyertes, az Artemis Racing volt. Ezen a napon esett az egyetlen komolynak mondható sérülés is: a harmadik futamban az Aegir orrsudara beakadt az előtte haladó backstag-jébe, majd egy halk reccsenés keretében megadta magát. DNF, az osztály tartalék cuccának előkerítése, gyors szerelés a vízen, a negyedik futamon már simán el tudtak indulni.

 

  

Rovinj_Csuday_Katusha.jpg

    

 

Chris Bake (GBR), tulajdonos-kormányos, Team Aqua: mindekinek volt jó és rossz futama. A látszat ellenére nehéz kiigazodni a vízen: forgolódik a szél, néha nagy hullámok jönnek, az áramlás és a levegő sem egy irányba tart – szóval akad bizonytalanság bőven. Ilyen körülmények között nehéz mozgásban tartani a hajót, mindig az az ember érzése, hogy épp megint nem sikerült. Ha hibázol, azonnal büntet.

 

    

 

   

Vasárnap: a Peninsula Petroleum simán folytatta ott, ahol előző nap abbahagyta. Két futamgyőzelemmel kezdtek, az első futamban másfél percet vertek a másodikra, utána ismét kakaskodtak a Katusha-val, de megint jól jöttek ki belőle, harmadikok voltak az első pályajelnél (két körös up&down végig), a második kreuzban átvették a vezetést – nem is adták ki a kezükből. Mindeközben az Aqua 12, 4-et ment. Könnyen kiszámolható, hogy a kilenc pontos előny odalett, sőt a helyzet megfordult. A záró (tizenharmadik) futamban Vasco Vascotto (ITA, a PP taktikusa) valamiért a jobb oldalra voksolt, tizediknek értek fel az első kreuzban, az Aqua hatodik volt. Ha esetleg becsúszik közéjük még két hajó, az angoloké a dicsőség. Nem így történt, az Aqua eggyel hátrébb, a Peninsula Petroleum eggyel előrébb került, így három pontos előnnyel ők lettek a regatta nyertesei és a világbajnokok.

 

   

Rovinj_Csuday_PP.jpg

  

 

John Bassadone (GBR), tulajdonos-kormányos, Peninsula Petroleum: meg vagyok döbbenve, ugyanakkor szétvet a boldogság. Nehezen tudom elhinni. Reménykedtük egy jó eredményben, de erre azért nem számítottunk. A srácok a legjobbat hozták ki magukból, a taktikusunk pedig világklasszis. Megérdemelten győztünk, nekem pedig ez a legjobb eredményem vitorlázásban. Az elején kicsit idegesített minket, hogy bár azt hittük, mindent jól csinálunk, mégis mindig a mezőny második felében vitorlázunk. A mostani siker jól példázza, hogy ha keményen dolgozol, türelmes vagy és a kisebb kudarcok nem veszik el a kedvet, sikerre juthatsz.

 

 

   

Harmadikként végzett a CEEREF (SLO), akik 6, 3 után egy tizenkettediket mentek az utolsó futamban, mert korai rajt miatt vissza kellett térniük a vonal mögé. A záró menetet egyébként a Synergy nyerte, ők az első kreuzban középen maradtak, ami annyira jó döntésnek bizonyult, hogy volt olyan időszak, amikor ők haladtak a legfrissebb szélben, mindenkinél élesebben.

 

RC44_vb_result.jpg

  

A Team Aqua második helye az éves rangsorban a csúcsot jelentette számukra, így megvédték tavalyi címüket. Második lett a Katusha (itt ötödik), harmadik az Artemis (hetedik).

 

 

Rovinj_Csuday_Aqua.jpg

 

RC44_season_result.jpg

 

Galéria (nem hivatalos, viszont a miénk):

  

 

 

Turcsi Gábor képei - legjobb tudomásunk szerint megvásárolhatóak.

 

(fotók: Csuday Gábor)

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr604827226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása