A 2021-es ROLEX Sydney Hobart Yacht Race végeredményét döntően befolyásolta két óvás, melyek hatása heves vitákat váltott ki a vitorlázó közösségen belül.

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-rolex-sydney-hobart-2021-43-perc-00.jpg

A versenyen először a Black Jack ért célba, majd érkeztek sorban a többiek, és ezzel párhuzamosan folyamatosan változott, hogy éppen ki vezet a korrigált futott idők alapján. Sokáig a Celestial-nak állt a zászló, de ellene a Rendezőség és a versenytárs Ichi Ban is óvást nyújtott be.

Az Ichi Ban kontra Celestial (beleértve a jogorvoslati kérelmet) és a Rendezőség kontra Celestial tárgyalásokat december 31-én tartották meg a Royal Yacht Club of Tasmania-ban.

Az incidens időpontja: 2021. december 27-éről 28-ára virradó éjszaka, hajnali fél kettő.

Ichi Ban kontra Celestial

TÉNYEK:

  1. Az incidens idején az Ichi Ban kiáltási távolságon kívül volt a Celestialtól, de a kikötőben – az egészségügyi szűrés után - azonnal értesítette a Celestial-t óvási szándékáról.
  2. Az Ichi Ban az incidens után azonnal kitűzte a piros zászlót, és a zászlót célba éréséig kitűzve viselte.

KÖVETKEZTETÉS: Az Ichi Ban az első ésszerű alkalommal értesítette a Celestial-t. Az érvényes óvás minden egyéb követelménye teljesült.

HATÁROZAT: Az óvás érvényes.

Rendezőség kontra Celestial

TÉNYEK:

A Rendezőség – a hajó befutását követően – azonnal értesítette a Celestial-t óvási szándékáról.

KÖVETKEZTETÉS: A Rendezőség a versenyszabályok 61.1(b) pontjának megfelelően tájékoztatta a Celestial-t. Az érvényes óvás minden egyéb követelménye teljesült.

HATÁROZAT: Az óvás érvényes.

ELJÁRÁS: Az 1. ügyet a 2. üggyel együtt tárgyalták a RRS 63.2. pontjának megfelelően, mivel mindkét ügy ugyanazon esemény miatt indult. 

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-rolex-sydney-hobart-2021-43-perc-01.jpg

TÉNYEK:

  1. A szél 7-15 csomós volt.
  2. 2021. december 27-én 23 óra 53 perckor a Rendezőség telefonhívást kapott az Ausztrál Tengerbiztonsági Hatóság (AMSA) kereső- és mentőszolgálatától, amely arról értesítette a Rendezőséget, hogy a Celestial legénységének egyik tagjához, Wulf Wilkenshez rendelt személyes helyzetjelző jeladó (PLB) aktiválódott. 
  1. 23.56-kor a versenyrendezőség megpróbált kapcsolatba lépni a Celestial műholdas telefonján, amely a hajó nyilatkozatában szerepel, de a "hívás nem kapcsolható" hibaüzenetet kapott. A Rendezőség az incidens során továbbra is megpróbált kapcsolatba lépni a Celestial-al műholdas telefonon keresztül.
  2. Körülbelül 23.58-kor a Rendezőség műholdas telefonon kapcsolatba lépett az Ichi Ban-nal, mint legközelebbi hajóval, lévén 7-10 tengeri mérföldre voltak a Celestial-tól. A Rendezőség kérte az Ichi Ban-t, hogy lépjen kapcsolatba a Celestial-al a VHF 16-on, hogy tisztázza, mindenki biztonságban van-e a fedélzeten.
  3. Az Ichi Ban 23.58-kor megkezdte a Celestial hívását a VHF 16-on, és nem kapott választ, körülbelül 2 percenként 7 percen keresztül.
  4. 0007-től az Ichi Ban a Rendezőség kérésének megfelelően továbbra is legalább 5 percenként próbált kapcsolatba lépni a Celestial-al a VHF 16-on.
  5. A Rendezőség az incidens során folyamatos kapcsolatban állt az AMSA-val annak eldöntésére, hogy bevetnek-e kutató-mentő repülőgépet a Victoria állambeli Essendon repülőtérről.
  6. A Quest, aki hallotta Ichi Ban VHF rádión a Celestialnak küldött hívását, szintén megpróbálta felvenni a kapcsolatot a Celestial-al a VHF 16-on, de nem kapott választ.
  7. 0057-kor, miután a Rendezőség tájékoztatásával és beleegyezésével összhangban az Ichi Ban egy kézi fehér jelzőrakétát bocsátott ki, hogy felhívja magára a Celestial figyelmét, de nem kapott választ.
  8. Körülbelül 0120-kor, az AMSA engedélyével és a Rendezőség jóváhagyásával az Ichi Ban egy piros ejtőernyős jelzőrakétát engedett ki, hogy megpróbálja felhívni magára a Celestial figyelmét.
  9. Körülbelül 0130-kor a Celestial kapcsolatba lépett az Ichi Ban-nal a VHF 16-on a fedélzeten lévő navigátor kézi VHF rádióján keresztül. Az Ichi Ban tájékoztatta a Celestial-t, hogy a piros fáklya oka az volt, hogy felhívja a Celestial figyelmét a Rendezőség kérésére az aktivált PLB miatt.
  10. A Celestial megerősítette, hogy a PLB aktiválása véletlen volt, és a legénység biztonságban van.
  11. A Celestial kikapcsolta a PLB-t.
  12. 0139-kor a Celestial a műholdas telefonján keresztül szöveges üzenetet küldött a Rendezőségnek, hogy megerősítse, a PLB aktiválása véletlen volt, és a legénység biztonságban van. A műholdas hívási kísérletük sikertelen volt.
  13. A versenyrendezőség értesítette az AMSA-t, hogy állítsák le a készenlétben lévő kutató- és mentőrepülőgépet.
  14. A Celestial telepített VHF rádiója a bal oldali válaszfalon, az árboc közelében volt elhelyezve, a tartalék pedig a navigációs állomásnál. A rádió 2021-ben új volt.
  15. A verseny rajtjának reggelén a navigátor tesztelte a telepített VHF rádiót, és megállapította, hogy az kielégítően működik.
  16. Az eset során a VHF rádió végig be volt kapcsolva, amit a főkapcsoló fénye és a 16-os csatornát megvilágító lámpa is jelzett. A navigációs állomásnál a hangerő fel volt tekerve. 
  1. Két további kézi VHF-rádió volt a Celestial fedélzetén, de az incidens alatt nem voltak bekapcsolva, amíg a Celestial meg nem látta a piros jelzőfényt. A navigátor kézi rádióját ekkor kapcsolták be és használták az Ichi Ban-nal való kapcsolat felvételére.
  2. Az incidens során a Celestial legénysége fáradt volt.
  3. A Celestial navigátora a versenyidő körülbelül 97%-ában a navigációs állomásnál ült.
  4. Az incidens során a Celestial motorja és vízkészítője is be volt kapcsolva, ami jelentős zajt okozott a fedélzet alatt.
  5. A Celestial nem hallotta, hogy az incidens során megpróbáltak volna kapcsolatba lépni vele VHF-en.
  6. A verseny más időpontjában a Celestial hallotta az Ichi Ban és mások rádióforgalmát a beépített VHF rádióján keresztül.
  7. Az Ichi Ban és a Celestial közötti távolság nem változott jelentősen az incidens időtartama alatt.
  8. Tizenkét másik PLB-t aktiváltak véletlenül a verseny során, de az érintett hajók minden esetben 25 percen belül reagáltak a Rendezőségnek (az átlagos válaszadási idő 15 perc).
  9. Az Ichi Ban végig versenyben maradt, nem változtatta meg menetirányát az incidens miatt, ám két jelzőrakétát készített elő és vetett be, ami átmenetileg befolyásolta a teljesítményét.

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-rolex-sydney-hobart-2021-43-perc-02.jpg

KÖVETKEZTETÉSEK:

Óvások kontra Celestial

  1. A Versenyutasítás 31.4 alkalmazásakor a nemzetközi zsűri a "hallás" fogalmát úgy értelmezi, hogy az a kommunikációs folyamat során az üzenetek pontos fogadására és értelmezésére való képesség.
  2. A Celestial képes volt kézi VHF-rádión keresztül kommunikálni az Ichi Ban-nal, amint a piros jelzőfényt észlelte, vagyis az Ichi Ban VHF-tartományán belül volt az incidens során.
  3. Vagy a Celestial fedélzetén lévő felszerelés vagy eljárások vezettek ahhoz, hogy a hajó nem tartott folyamatos figyelőszolgálatot a VHF 16-on, ahogy azt az SI 31.4 előírja.

Ichi Ban jogorvoslat:

  1. A jelzőfények bevetésének idején az Ichi Ban ésszerűen feltételezhette, hogy a Celestialnak segítségre van szüksége.
  2. Lehetséges, hogy Ichi Ban versenyben elfoglalt helyezése önhibáján kívül jelentősen romlott azáltal, hogy az RRS 1.1. pontnak megfelelően segítséget nyújtott valaki másnak, mint saját magának vagy legénységének.

Az alkalmazandó szabályok: SI 21.1, SI 31.4; RRS 1.1, 61.1, 62.1(c), 63.2; és a World Sailing 20. eset.

DÖNTÉSEK:

Óvások kontra Celestial:

  1. Az Versenyutasítás 21.1-el összhangban a Celestial futott idejéhez 40 perc időbüntetést lehet hozzáadni - kizárás helyett.
  2. A büntetés megállapításakor a következő szempontokat vették figyelembe:
  3. Az RSHYR Versenyutasításában szereplő egyéb szabályszegésekért kiszabott büntetések;
  4. A World Sailing mérlegeséses büntetésekre vonatkozó útmutatóját (amely azonban több futamból álló versenyen való alkalmazásra készült);
  5. A potenciálisan súlyos biztonsági következményekkel járó szabályszegés megfelelő büntetése;
  6. Az enyhítő tényező, hogy a szabálysértés véletlenszerű volt; és
  7. a súlyosbító tényező, hogy a szabálysértés kellemetlenséget okozott az AMSA-nak, a Rendezőségnek és a többi versenyzőnek.

Ichi Ban jogorvoslat:

  1. Az Ichi Ban jóváírásban részesül, futott idejét 3 perc levonásával korrigálni kell.

Nemzetközi zsűri: David Tillett (AUS), Rosemary Collins (AUS), John Doerr (GBR), Russell Green (NZ), Philippe Mazard (FRA), Jamie Sutherland (NZ).

 

A döntéseket követően megjelentek olyan hangok, hogy egyrészt az Ichi Ban csak azért óvott, hogy nyerjen, másrészt a beadott jogorvoslati kérelemre kapott három perc menetidő-korrekciónak köszönhetően lépett a Celestial elé. Csakhogy a Rendezőség szintén óvta a Celestial-t, és nem az Ichi Ban-nak jóváírt három perc, hanem a büntetésül kiszabott 40 döntött – ez pedig teljesen független volt az Ichi Ban beadványától. (Matt Allen és csapata ezzel harmadszor hódította el a Tattersall-kupát, amivel igen elit klubba léptek be, a Freya és a Love & War mellé.)

Ha nem hiszed, számolj utána!

A Celestial még megpróbálta újranyittatni az ügyet, újonnan beszerzett információkra hivatkozva. Ezek azonban annyira gyenge érvek voltak, hogy a Zsűri visszautasította az újranyitási kérelmet.

A magam részéről nem kívánok állást foglalni a kérdésben, de fontosnak tartom leszögezni, hogy a biztonságot mindennél előrébb valónak tartom, a Rendezőség pedig igen türelmes volt a Celestial-al az incidens során.

vitorlas-tudattagitas-vitorlazas-hirek-rolex-sydney-hobart-2021-43-perc-03.jpg

 

fotók: Andrea Francolini / ROLEX

forrás: rolexsydneyhobart.com

 

MÁSHOL A VILÁGBAN

A Brit Birodalom Rendje különböző fokozatú kitüntetéseit kapták a tokiói olimpián részt vevő brit sportolók és sportvezetők. Hannah Mills OBE, Eilidh McIntyre, Dylan Fletcher és Stuart Bithell OBE, Mark Robinson (csapatvezető) MBE címmel gazdagodott. (innen)

Martine Grael kapta a Magnus Ollson díjat, melyet a Mange Olsson Alapítvány évente oszt ki, annak a személynek, aki a kuratórium szerint a legtöbbet tette a nemzetközi vitorlázásért. A díjat 2014 óta ítélik oda, korábban Torben Grael (Martina apja), Sir Ben Ainslie, Stan Honey, Santiago Lange, Grant Dalton, Carolijn Brouwer és Peter Burling kapták meg. (innen)

Magnus "Mange" Olsson:

Durva álomcsapat állt össze a 16 lábas szkiffek ausztrál bajnokságára: egy hajóban "evez" Nathan Outteridge (kormányos), Tom Slingsby (schott) és Iain Jensen (bow). Ez egy 49er olimpiai arany Londonból és egy ezüst Rióból, valamint egy Laser olimpiai arany 2012-ből, hat világbajnoki cím az osztályban, plusz az év vitorlázója cím 2010-ben és 2021-ben. A mezőnyben ott van még Tom Burton (Rio 2016 arany, Laser), mint címvédő, Nathan Wilmot és Malcolm Page 470-es legendák (2008-ban együtt lettek olimpiai bajnokok, majd Page még Mat Belcherrel is begyűjtött egy aranyat Londonban). A regattával és az osztállyal részletesen foglalkozunk a következő bejegyzésünkben.

Érdekelnek további témák is, melyekből esetleg nem írunk cikket? Kövess bennünket Facebook-onakadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg!

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr3016803456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása