Interjú Maclain Way-jel az Évszázad versenye kapcsán
2022.10.25. 13:04
Szeptember 6-án megjelent a Netflix kínálatában Maclain és Chapman Way dokumentumfilmje az 1983-as America’s Cup-ról, amikor az ausztrálok legyőzték az addig veretlen amerikaiakat.
Történelmi vereség volt, Dennis Conner, a Liberty legénysége és a New York Yacht Club sem tudta megállítani Alan Bondot és csapatát abban, hogy elragadják a nemzetközi sport legrégebb óta létező trófeáját. Míg az amerikaiak inkább az 1987-es visszahódítás történetéhez vonzódnak, az ausztrálok természetesen jobban szeretik azt a sztorit, amikor Alan Bond, Ben Lexcen, John Bertrand és az Australia II csapatának többi tagja elhappolta a Kupát a hatalmasoktól. Klasszikus Dávid-Góliát esetnek is nevezhetjük, de az biztos, hogy 1983. szeptember 26-án a nemzetközi vitorlázás világa örökre megváltozott.
A film teljes címe Untold: The Race of the Century (része az Untold-szériának), és a leghatározottabban javaslom, hogy szánj időt a megtekintésére, mert soha nem látott felvételekkel, tanulságos interjúkkal lehetsz gazdagabb. És van hozzá magyar felirat!
David Schmidt megkereste Maclain Wayt, a film társrendezőjét, hogy többet tudhassunk meg ennek a csodálatos dokumentumfilmnek a készítéséről.
Mi inspirált téged és Chapmant arra, hogy közösen készítsétek el ezt a filmet? Hajós emberek vagytok egyáltalán?
Az első dokumentumfilmünket, a The Battered Bastards of Baseball címűt a 2014-es Newport Filmfesztiválon mutatták be. Még soha nem jártunk Newportban, és a fesztivál egy önkéntese által tartott idegenvezetés során meglátogattuk az „America's Cup Avenue”-t. Nem tudtuk, mi az az America's Cup - Dél-Kaliforniában nőttünk fel, szörfösök voltunk -, de akkor és ott megismertük a verseny gazdag történelmét, amely egészen 1851-ig nyúlik vissza, és el voltunk ragadtatva. Akkor számoltak be nekünk az ausztráloktól elszenvedett 1983-as vereségről, és dokumentumfilmes agyunk fogaskerekei elkezdtek pörögni. Amikor az Untold című sorozatunknak zöld utat adott a Netflix, és lehetőséget kaptunk tíz sportdokumentumfilm elkészítésére, az 1983-as America's Cup a listánk élén szerepelt!
Milyen archív felvételeket volt a legnehezebb előásni?
Csak ehhez a történethez több mint 300 órányi archív felvételt szereztünk be, nem volt okunk panaszra, úgy éreztük, hogy el vagyunk kényeztetve a rendelkezésünkre álló anyagokkal. De érdemes megjegyezni, hogy a kamerák technológiája 1983-ban sokkal másabb volt, mint ma: akkoriban nehéz volt 16 mm-es filmes vagy szalagos kamerákat felszerelni a hajókra, így a fedélzeti képeknek híján voltunk. Az ESPN 1987-ben kezdte el közvetíteni az America's Cupot, onnantól váltak állandó kellékké a fedélzeti kamerák.
Mi a helyzet az interjúkkal? Melyiket volt nehéz megszervezni és miért?
Dennis Connert hosszasan kellett győzködnünk, amit persze megértettünk, hiszen ő nem emlékszik vissza olyan szívesen az 1983-as versenyre, mint az ausztrálok. De tudtuk, hogy a '83-as vereség történetét nem lehet úgy elmesélni, hogy nem említjük meg az igen figyelemre méltó '87-es visszatérést. Miután interjút készítettünk DC-vel, óriási tiszteletet éreztünk iránta.
Milyen érzés volt olyan filmet készíteni, amely nem csak a vitorlázó közönség számára érdekes, de a nem vitorlázó rajongók számára is vonzó?
Nehéz volt megtalálni az egyensúlyt, pláne olyan helyzetekben, mint a szárnyas tőkesúly működése. Van laikusoknak szóló magyarázat, de még abban is könnyű elveszni. A vitorlázás is olyan világ, amely saját szókinccsel rendelkezik, mi gyorsan és sokat tanultunk azáltal, hogy ennyi időt töltöttünk vitorlázók között. Végül úgy gondoltuk, hogy jobb, ha a dokumentumfilmet nem vitorlázás-rajongóknak készítjük, mert így még hozzáértők számára is élvezhető, míg fordított esetben csak nagyon szűk kör érti meg a történéseket.
Maradtak feldolgozatlan témák?
Találtunk néhány igazán lenyűgöző felvételt John Fitzgerald Kennedyről, amint részt vesz az 1964-es America’s Cup-on, valamint Bond ausztráliai nyaralófejlesztéséről, Yanchep Cityről, ami bizonyos szempontból az elsődleges motivációs tényezője volt annak, hogy meg akarta nyerni a Kupát. Nagyszerű archív interjúk és felvételek készültek a '83-as NYYC Defender sorozatról is, ahol Dennis Conner Tom Blackallerrel és másokkal versenyzett a címvédő hajó jogáért. Néha úgy érzem, jó lett volna, ha kétórás dokumentumfilmet készíthetünk!
A film nagyszerűen mutatja be az ausztrálok szemszögét, ott van az a remek interjú DC-vel, de a NYYC vezetőitől nem sok mindent hallunk a vereségről. Ez szándékos volt? Ha igen, miért?
Nem volt egészen szándékos, de egyrészt óriási kihívást jelentett a film elkészítése, mert a világjárvány csúcspontján forgattunk, és szinte lehetetlen volt utazni. Másrészt a legtöbb NYYC-vezető, aki ott volt a '83-as eseményeknél, már elhunyt.
Van olyan, akivel - bármilyen okból - nem lehetett interjút készíteni, de részt vett az 1983-as Kupában, és megszólalása további színt vitt volna a filmbe?
Ben Lexcen
és Alan Bond
állnak a lista élén.
Volt szerencsénk interjút készíteni Bob Hawke ausztrál miniszterelnökkel, mielőtt elhunyt, és csodálatos lett volna, ha Ronald Reagan elnök személyében kapunk egy amerikai ellenpontot.
Ez a dokumentumfilm szerelemprojektté lett számunkra, nagyon hálásak vagyunk Newport egész közösségének, a NYYC-nek, amely megengedte, hogy a klubházukban forgassunk, és mindenkinek, aki részt vett az alkotásban: John, Dennis, Skip, John Longley, Hughie, Rob, Grant, Rasa és Bob Hawk.
Netflix Untold: The Race of the Century előzetes:
(innen)
fotók: wwos.nine.com.au, abc.net.au, forbes.com, go4image.com, soundingsonline.com, eu.newportri.com
MÁSHOL A VILÁGBAN
1. AC40 kezelési gyorstalpaló Nathan Outteridge-től. Kormány és gombok - sima ügy! :-)
2. Az osztály október 13-ai gyűlésén eldőlt, hogy 2023-ban Torboléban rendezik a B14 hajók Európa- és világbajnokságát. 2016-ban már jártak ott hasonló céllal, az akkori felvételek segítenek megérteni, miért választották újra helyszínül a Garda-tavat.
Érdekesség, hogy a Musto szkiffesek megkeresték a B14 osztályt, osztozhatnak-e velük az időponton és a helyszínen, erről elvben sikerült megállapodást kötni a vitorlásklubbal. A két típus más pályán versenyez majd, hogy ne akadályozzák egymást, de a potenciális 40-60 további hajóval képesek lehetnek maximálisan kihasználni a klub szolgáltatásait, miközben alacsonyan tartják a költségeket.
3. Legutóbbi bejegyzésünkben azt írtuk, nem lesz magyar induló a Route du Rhum versenyen. Akkor még úgy is volt, de azóta változás történt az ügyben, és de.
Érdekelnek további témák is, melyekből esetleg nem írunk cikket? Kövess bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg!
Szerző: isail
1 komment
Címkék: film szólóvitorlázás Nathan Outteridge Route du Rhum Australia II Torbole Netflix Ben Lexcen John Bertrand Americas Cup Alan Bond B14 Musto Skiff AC40 Maclain Way
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.