A 18 lábas szkiffel vitorlázók "tehetséges huligánok" - immár 130 éve. Szeretnek a lehető leggyorsabban siklani a vízen, szeretnek jókat inni, és néha fogadni a versenyeken. A "modern korszak" egyik meghatározó figurája David Witt.

vitorlas-tudattagitas-portre-dawid-witt-fenegyerek-00.jpg

"Witty" mosolygós, vagány külseje megtévesztő lehet az őt nem ismerők számára: ha versenyez, nyerni akar, és mindent meg is tesz ezért. Akik ismerik, sokféleképpen vélekednek róla, de abban mind egyetértenek, hogy nagyszerű vitorlázó, aki nem fél az elemektől, és soha nem adja fel.

Kapcsolata a 18-as szkiffekkel 1988 októberében kezdődött, amikor ismeretlen 17 évesként megérkezett az ausztrál 18 lábas ligába egy régi Tia Maria hajótesttel, amelyet édesapja, Greg vásárolt neki. A 18 éves Stephen Hay és a 16 éves David Ewings alkotta legénységgel a trió volt akkoriban a legfiatalabb csapat, amely valaha 18 lábas szkiffel vitorlázott.

vitorlas-tudattagitas-portre-dawid-witt-fenegyerek-01.jpg

Egyike voltak azon keveseknek, akik erős déli szélben képesek voltak teljesíteni a pályát Sydney kikötőjében, és David hamarosan kiérdemelte az "Ausztrália egyik legjobb 18 lábas kormányosa" jelzőt: "Érdekes volt az első verseny Double Bayben. A szél 30-35 csomóval fújt délről, nem ismertünk senkit, a versenybírók és a többi versenyző azt mondták nekünk, hogy ne menjünk ki. Úgy vélték, kisajátítanánk magunknak a mentőhajót. Gondolkodóba estünk, de aztán azt mondtuk, pi&@#-ba az egésszel, irány ki a vízre! Csak mi jutottunk ki borulás nélkül a rajtvonalhoz, a rajthajóról még oda is kiálltottak nekünk, hogy hajrá gyerekek! Amikor visszaértünk a partra, mindenki körbevet minket, segítettek kihúzni a hajót a vízből.

Gilly (Dave Ewings) és én túl fiatalok voltunk ahhoz, hogy belépjünk a klubba, így a flotta nagy része - Phil Barnett vezetésével - egyre csak hordta ki a söröket a parkba, hogy együtt igyunk. Ekkor már mindhárman tudtuk, hogy a 18 lábas szkiffezés meghatározó eleme lesz az életünknek az elkövetkező években."

Mielőtt Witt csatlakozott volna a 18 lábas szkiff mezőnyhöz, 1986-87-ben megnyerte az ausztrál junior Cherub bajnokságot, majd második lett az ausztrál Cherub bajnokságon. A következő szezonban, miután megnyerte Új Dél-Wales Cherub bajnokságát, ismét második lett az ausztrál bajnokságon. Magabiztosságára jellemző, hogy a 18 lábas szkiffekhez vezető úton köztes lépcsőt már nem akart beiktatni, és hamarosan be is bizonyította, hogy jogos volt az önbizalma: harmadik lett az 1988-89-es NSW-bajnokságon, aztán hetedik az 1989-es világbajnokságon .

"Az első 18-asomat az Aldenricks Timber szponzorálta, a családom háromgenerációs fakitermelő cége. Mi szállítottuk a fát a liga klubházának építéséhez, John Winning motorcsónakjának, a JBW-nek az összes faanyagával együtt. Személyesen válogattam ki minden egyes fadarabot a "Woodies" hajóhoz, amelyre apám és én még ma is nagyon büszkék vagyunk."

vitorlas-tudattagitas-portre-dawid-witt-fenegyerek-02.jpg

18-as karrierje elején Dave sikeresen vitorlázott az ausztrál ligában és a Grand Prix Sailing sorozatban, olyan szponzorokkal, mint az Ericsson, az AAMI, a Nokia vagy a Pace Express. A 90-es évek legnagyobb sikere a Tim Robinson vezette Rockport (GBR) csapatának 1999-es JJ Giltinan világbajnoki győzelme volt. Ennek köszönhetően Dave ausztrálként tagja lett a 18 lábas szkiffek első olyan csapatának, amely az északi féltekéről érkezve nyerte meg a világbajnokságot.

Robinson: "1990-ben találkoztam először Wittyvel. A Grand Prix Sailing-ben alaposan megismertük egymást, és biztos vagyok benne, hogy a JJ-részvételünk ötlete az egyik ilyen verseny utáni estén született."

Robinson megvásárolta a Tyrrells Wines szkiffet Sydneyből, és nekilátott az 1999-es JJ-re való felkészülésnek. "Úgy rémlik, 1998 elején kérdeztem meg őt, amikor átjött az Egyesült Királyságba, és elég nagy befolyással rendelkezett a vitorlás programunkkal kapcsolatban. Természetesen, mivel Witty volt, végül nekünk lettek a lehető legnagyobb vitorláink. Laposak voltak, ami azt jelentette, hogy szupergyorsak voltunk erős, és érezhetően lassúak gyengébb szélben. A szelesebb futamokat magabiztosan és nagy előnnyel nyertük, de a gyengébb napokon küszködtünk. Witty sokat hozott a csapatba a helyismeretével és a vízen minden helyzetben mutatott magabiztosságával. Ugyanilyen magabiztos volt a vízen kívül is, és úgy döntött, fogadást köt ránk, hogy megnyerjük a regattát. Kezdetben 14-1-es oddsot kínáltak nekünk, amiről úgy éreztük, túl jó ahhoz, hogy kihagyjuk. 1000 dollárral kerestük meg a bukmékert, de ő azt mondta, nem engedheti meg magának, hogy ennyit veszítsen. Végül pár száz dollárban állapodtunk meg, ami még mindig szép pénzt hozott, és persze az ünnepi este addig tartott, amíg el nem fogyott az egész."

vitorlas-tudattagitas-portre-dawid-witt-fenegyerek-03.jpg

David Witt: "A legnagyobb sikerem az osztályban a JJ megnyerése volt a Rockporttal, valamint az 1992-93-as Grand Prix Sailing sorozat megnyerése Julian Bethwaite-tel az AAMI-n. És volt még állami és országos bajnoki cím a Nokia kormányánál."

Dave tíz évet töltött a Grand Prix Sailing 18 lábas versenysorozatban, és "híres" a Nokia csapatának szenzációs menetéről, amit 30 csomóban adtak elő Auckland kikötőjében. Ha még nem láttad, most muszáj lesz megnézned, ha már igen, akkor tudod, miért érdemes újra (és újra) megtekinteni:

David számos nagy vitorlás projektben vett részt szerte a világon, de néha azért sikerült néhány szkiffes kampányt beillesztenie a programjába. Az első komoly visszatérésére a 2012-13-as szezonban történt, amikor a Jack Macartney vezette Coopers-Rag & Famish Hotel csapatban vitorlázott bowman-ként. A "The Rag" egy futamgyőzelmet és négy dobogós helyezést ért el a 2013-as JJ Giltinan-on, de meg kellett elégednie az összesített második hellyel, mindössze két ponttal lemaradva a győztes Gotta Love It 7-től. A következő két szezonban David a Sydney City Marine és a Smeg által szponzorált hajókat kormányozta, miközben Ausztráliában dolgozott a 100 lábas Ragamuffin kampányán, majd az Appliancesonline-al a 2016-os és 2017-es JJ-ken harmadik és ötödik helyen végzett.

A szkiffezés mellett David hat évig vezette Syd Fischer Ragamuffin 100 szuper maxi kampányát, mielőtt a hajót 2015-ben megvásárolta a hongkongi Seng Huang Lee, aki megtartotta David-et az SHK-Scallywag-ra átnevezett hajó szkippereként. Witt 25 Sydney-Hobart versenyen vett részt (mindegyiken szkipperként vagy első kormányosként), a 2017-18-as Volvo Ocean Race-en az SHK Scallywag szkippere és kampánymenedzsere volt. A 2017-2018-as Volvo Ocean Race során ő lett a második ausztrál kapitány a regatta 1973-tól íródó történetében, aki szakaszt tudott nyerni a versenyen.

vitorlas-tudattagitas-portre-dawid-witt-fenegyerek-04.jpg

Hogy ki volt az első? A korábbi 18 lábas szkiff bajnok Chris Nicholson.

"A legutóbbi Volvo Ocean Race alatt egy sajtótájékoztatón megkérdezték tőlem, hogyan jellemezném magam vitorlázóként. Erre a csak egy válasz volt, van és lesz: 18 lábas szkiff vitorlázó vagyok, mindig is az voltam, mindig is az leszek. Ez nem csak egy hajóosztály, hanem egy életforma, a világ legnagyobb múltú hajóosztályával. Ennél büszkébb nyilatkozatot soha életemben nem tettem."

vitorlas-tudattagitas-portre-dawid-witt-fenegyerek-05.jpg

  

Érdekelnek további témák is, melyekből esetleg nem írunk cikket? Kövess bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg!

 

fotók: sail-world.com, mysailing.com.au, yachtsandyachting.com, twitter.com, scmp.com

forrás: 18footers.com

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr3417840749

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása