Vajon el lehet-e dönteni, hogy egy adott sportág szakágainak menői közül ki a legjobb? Miként válhatnak összemérhetővé különböző időpontokban, eltérő feltételek mellett nyújtott teljesítmények? Talán úgy, hogy egy helyen és időben összegyűlnek a bajnokok, és megmérkőznek egymással. És idén egy magyar is befért közéjük.

ssl_00.jpg

Az autósportban ez a Race of Champions (1998 óta fut, csak hogy tudd), és nagyon úgy fest, hogy a vitorlázásban a Star Sailors League tölti be ezt a szerepet. Magát a sorozatot 2013-ban hozták létre, részben életben tartandó a London2012 után az olimpiai programból kikerülő Star hajóosztályt, részben azért, hogy a teniszezők ATP világranglistájához hasonló versenyt hozzanak létre. Tervük az, hogy 2020-ra betagozzanak kétszázhúsz regattát (közülük négyet Grand Slam-ként aposztrofálnak), az ezek során gyűjtött pontok alapján kialakuló sorrend pedig meghatározza, kik jutnak a Döntőbe. Utóbbiban a ranglista első tíz helyezettje méri össze a tudását, hozzájuk tizenöt, más hajóosztályban vitézkedő bajnok, illetve egy-két feltörekvő tehetség csatlakozik. Jellemzője még a többi fordulóénál lényegesen nagyobb pénzdíj.

ssl_02.jpg

Ez a Döntő zajlott 2018. december 4-8. között Bermudán, méghozzá igen komoly résztvevőkkel (csak néhány példa):

- Iain Percy (GBR): kétszeres olimpiai bajnok, kétszeres Star világbajnok

- Šime Fantela (CRO): olimpiai bajnok és 2018 világbajnoka 49er osztályban

- Robert Scheidt (BRA): kétszeres olimpiai bajnok és tizenkétszeres világbajnok

- Paul Cayard (USA): Volvo Ocean Race és Louis Vuitton Cup győztes

- Pavlosz Kontidesz (CYP): 2017 és 2018 Laser világbajnoka

- Jorge Zarif (BRA): 2018 Star világbajnoka

- Hamish Pepper (NZL): America's Cup győztes (2000.)

- Guido Gallinaro (ITA): Laser Radial ifjúsági világbajnok 2018 (2018. december 20-án tölti be a 18-at)

A teljes listát itt tudod átnézni (a titulusok pontos felsorolásával együtt), és tűnjön fel a 16-os szám:

- Berecz Zsombor (HUN): 2016-ban EB ezüstérmes, 2018-ban világbajnok Finn dingi hajóosztályban (utóbbi eredménye azért különösen figyelemre méltó, mert aktív olimpiai osztályról beszélünk. Ilyesmi korábban még nem jött össze magyar vitorlázónak.)

ssl_01.jpg

Node vissza a versenyhez: december 4-én nem alakult ki megfelelő szél, így futamot sem lehetett rendezni.

Másnap aztán beindult a gőzhenger, négy futamot teljesített a mezőny, ezeket rendre más és más nyerte, és a végjáték is érdekesen alakult: az utolsó futam utolsó szakaszán jártak az egységek, amikor lecsapott a tulajdonképpen reggel óta várt front: a 25 csomós széllökésben egy árboc eltört, egy ember vízbe esett.

ssl_04.jpg

ssl_03.jpg

Az első futam (10-12 csomós északi szél) brazil dominanciát hozott, a Scheidt-Boening párost a Grael-Goncalves kettős követte a befutóban. Robert Scheidt: jó döntésnek bizonyult, hogy a rajthajó mellől indítottunk, és egyből kifordultunk jobbra, egy érkező pöffel az egész mezőny előtt keresztbe tudtunk menni. Aztán ha az ember előre keveredik, kicsit könnyebb a dolga, van helye védekezni. Bent, a mezőny közepén, a sűrűjében nehezebb az élet. Hasonlóan vélekedett Mark Mendelblatt a harmadik futamról: a rajtvonal bója felőli végét éreztük jobbnak, a mezőny jelentős része előtt át tudtunk menni, a kreuz végén jobbról érkező frissülésnek köszönhetően harmadiknak értünk fel, lent a jobb oldali bóját vettük. A második kreuzban Mateusz (Kusznierewicz - POL) jobb oldalára tudtunk keveredni, onnan jött az újabb pöff, amivel elé kerültünk. A pozíciót aztán a hátszélben megtartottuk. Ebben a mezőnyben, ha az ember elöl megy, egyszerűbb az élete.

A nap eseményei zanzásítva:

A négy futam teljes hosszában:

December 6.: a Mikulás meghozta az uralkodó, északkeleti-keleti szelet, ami 12-18 csomóval fújt, ami a Finn-ben edződött versenyzőknek jött jól a hátszelekben, amikor szabadon lehetett pumpálni. (Oktató videó alább, hogy lásd, micsoda munka az  1:33-nál indul a menet)

A legjobb teljesítményt Jorge Zarifék nyújtották, 4-1-2-vel zárták a napot, ezzel összetett harmadik helyen álltak: szabadott pumpálni, és az nekem, Finn-esnek elég jól megy. Beleadtunk apait-anyait, hogy minél hosszabban siklassunk a hullámokon. A második futamban egy balról érkező frissüléssel álltunk az élre, de azt legalább értettük, mert a domborzat miatt alakult ki. A harmadik futamban a jobbra legyezést semmi (akár csak egy felhő) sem jelezte. Néha bizony előfordul, hogy az embernek a megérzéseire kell hagyatkoznia.

ssl_05.jpg

A második legjobb teljesítmény Bereczék (legénysége Michael Maier - CZE) nevéhez fűződött: néha egész jó sebességünk volt, de sajnos nem mindig. Látszik, hogy csak öt napot tudtunk edzeni. Hátszélben a biztonságra törekedtünk, nem döntöttük túlságosan előre az árbocot, nehogy eltörjön.

Az élen Mark Mendelblatték álltak, mögöttük egy ponttal Zarifék jöttek.

Összefoglaló:

Vágatlanul:

December 7.: Paul Cayard magára talált (2-1-3), amivel életben tartott a reményt, hogy bekerül a legjobb tízbe, aztán a negyedik futamban 14. lett. Scheidt 1-7-1-1-el toronymagasan állt az élen (és ezzel egyenesen a döntő futamba kvalifikálta magát).

ssl_06.jpg

Pepperéknek a negyedik futam rajtja után pár másodperccel leszakadt a nagyvitorla-felhúzója, így ők kiestek a futamból (és az első tízbe sem kerülhettek be). Meglehetősen vegyes teljesítményt (5-10-20-3) nyújtva Mendelblatték második helyen zárták a selejtezőt, ezzel kihagyhatták a negyeddöntőt, és egyből az elődöntőbe jutottak. Számunkra fájó pontként Bereczék a végén 15. helyen értek célba, ezzel ugyanúgy 99 ponttal zártak, mint Grael-ék*, a számítási szabályok értelmében őket sorolták hátrébb, tizenegyedikként fejezték be a regattát: következő alkalommal felkészültebben érkezem, és akkor lesz nemulass!!!

ssl_07.jpg

Mindez röviden:

És hosszan:

December 8.: Jorge Zarif - Pedro Trouche. Ennyi. Három futam, három győzelem, a legjobbak között. Olyan szinten dominálták a mezőnyt, hogy az már szinte fájt. A kieséses rendszerben szépen búcsúztak az utolsók, és szépen becsatlakoztak a kiemeltek. De Zarifékat ezen a napon senki nem tudta megverni. Ezzel behúzták az SSL Döntőt és a 40 000 USA dolláros pénzdíjat.

ssl_08.jpg

ssl_09.jpg

Mindhárom futamot itt tudod megnézni teljes hosszában:

*Lars 1998-ban egy hajóbaleset miatt elvesztette a jobb lábát, azóta úgy nyomja a sportot. Előtte kétszer (1988, 1996) volt olimpiai érmes a Tornado osztályban.

 

fotók és forrás: Star Sailors League

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr714471496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.