Öt részes sorozatunkban olyanok mesélnek a világ egyik legkeményebb vitorlás versenyéről, akik először vesznek részt rajta. A huszonhét éves, új-zélandi Peter Burling váltásparancsnok a Team Brunel-en, amivel elsőbálozóként igen komoly feladatot kapott a nyakába. Ám úgy fest, állja a sarat.

rookies_1_00.jpg

2008-ban, a Pekingi Olimpián 470-esben indult, tizenhat évesen minden idők legfiatalabb vitorlázójaként. Aztán összeültek Blair Tuke-kal 49er-be, és Londonban ezüstöt, Rio-ban aranyat nyertek. Közben - hol párosban, hol szólóban - összejött még két 420-as, öt(!) 49er és egy Moth világbajnoki cím. 2017 nyarán ő kormányozta America's Cup győzelemre az Emirates Team New Zealand repülő katamaránját, abban az évben az Év vitorlázója lett (ezt a címet 2015-ben Blair Tuke-kal közösen is elnyerte).

Rob Kothe a VOR hetedik szakaszát követően beszélgetett vele, Brazíliában, miután a Team Brunel megnyerte az Auckland-Itajaí menetet.

Ideje volt már egy jó eredménynek. Sokat fejlődtünk a verseny kezdete óta, de ez kívülről szinte egyáltalán nem látszott. Aztán az utolsó két szakaszon végre normális teljesítményt nyújtottunk, amivel előrébb léptünk az összetettben is, közelebb kerülve az éllovasokhoz. Kemény szakasz volt, megnyugtató érzés a szárazföldön lenni.

Sok olyan vitorlázóval beszélgettem a befutó után, akik láttak már ezt-azt az offshore vitorlázás világában, és mind azt mondták, ez volt életük egyik legkeményebb etapja - a Déli-óceán hozta, amit vártak tőle, sőt, bizonyos pontokon meg is haladta azt. Kegyetlen volt: az átlagsebességünk alig maradt el a tizenhét csomótól, ami még ezekkel a hajókkal és képtelenségnek tűnhet.

Nehéz meghatározni, mi volt eddig a legjobb a versenyben. Sok mindent élveztem, elképesztő helyein jártunk a világnak. Talán a Horn-fok... azt különlegesnek nevezhetem. Eljutottunk oda, ahova akartunk, és bár tisztában voltunk vele, hogy a következő pár nap még mindig nem lesz sétagalopp, de azt is tudtuk, hogy észak felé haladván egyre melegebb lesz a víz és egyre közelebbi a cél.

rookies_1_02.jpg

A legrosszabb egyértelműen az volt, amikor e-mailt kaptunk arról, mi történt Fish-el (John Fisher-t a Scallywag fedélzetéről sodorta le egy hullám, keresése és mentése nem járt sikerrel - iSail). A szomorúságnak elképesztő mélységeit éltük át, napokig nyomott hangulat uralkodott rajtuk.

Általánosságban elmondható, hogy a verseny komoly kihívásokat támaszt, de egészében véve remek móka. Nyilván akadnak nehéz időszakok, meg olyanok, amikor az embernek nagyon nem akaródzik kimászni az ágyából, és ronggyá áztatni magát a hideg vízben. Ennek ellenére buli az egész, pláne, amikor az ember végre kiköt, és megoszthatja a történeteit másokkal.

rookies_1_01.jpg

Persze, hogy a repülő hajókhoz képest a Volvo65-ös lassú, de azért itt is ugyanazok a célok: úgy préselni ki belőle a legnagyobb teljesítményt, hogy közben nem törünk össze semmit. Szerintem ezen a szakaszon elég jó munkát végeztünk. Néhány apró alkatrész megreccsent, de komoly baj nem történt, és sokszor jártunk a határ közelében. Boldog és elégedett vagyok, hogy egyben célba hoztuk a gépet. Nézz csak a Vestas-ra (árbocvesztés a Falkland-szigetek közelében, tákolt rudazattal lötyögtek el Itajaí-ba - iSail) vagy a MAPFRE-ra (nagyvitorla szakadás a Horn-fok előtt, megálltak szerelni, az interjú készítésekor volt még hátra 600 mérföldjük, végül ötödikek lettek - iSail), hozzájuk képest sokkal több időnk van pihenni, rendesen felkészülve várhatjuk a következő rajtot (április 22., cél: Newport, táv: 5700 tengeri mérföld).

rookies_1_03.jpg

 

Martine Grael így látja mindezt.

Francesca Clapcich pedig ekképpen.

Kövess bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg! És van még Twitter-oldalunk is…

 

fotók: Yann Riou (1-3); Ainhoa Sanchez

forrás: yachtsandyachting.co.uk

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr6013850522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.