Január 20-án, helyi idő szerint hajnali fél kettő előtt nem sokkal (ez január 19. 17:23 UTC) a Vestas 11th Hour Racing értesítette a verseny vezetőségét, hogy összeütközött egy kínai hajóval. Ezen felül leadtak egy Mayday jelzést a másik érintett fél nevében, lévén ott a tíz ember mind a vízbe esett.

vestas_crash_0.jpg

 

Az események a jelenleg zajló Földkerülő verseny negyedik szakaszán történtek, a cél előtt harminc mérfölddel, a csapat a harmadik helyen haladt. A Hong Kong-i Tengeri Mentési Központ egy kereskedelmi hajót irányított a körzetbe, annak a fedélzetére kilenc halászt emeltek ki, egy embert a Vestas legénysége vett a fedélzetre, őt helikopter szállította kórházba. Hamarosan kiderült, hogy sajnos nem élte túl a balesetet. Mindeközben a futam zajlott, a legközelebbi ellenfél Dongfeng Race Team azonnal felajánlotta segítségét, de 18:21 UTC-kor a Vestas e-mailben jelezte, hogy erre nem tart igényt, a DF folytatta útját. Később a Team AkzoNobel érkezett, a Rendezőség arra utasította őket, hogy álljanak készenlétben, hátha szükség lesz rájuk, de amint a Vestas és a Mentőegység kijelentette, hogy nem, mehettek tovább. A Vestas végül saját lábán ért Hong Kong-ba, a futamtól visszaléptek.

vestas_crash.jpg

Bár az eset óta több nap eltelt, sokkal többet nem tudunk, hivatalos vizsgálat indult, illetve a Vestas felvette a kapcsolatot egy helyi ügyvédi irodával. Találgatások szerencsére nem keltek szárnyra, de ötletekből akad bőven a különböző internetes portálok véleményoldalain. Eddig a legvadabb ideának az tűnik számunkra, hogy mivel láthatóan veszélyes sportágról és eseményről van szó, a célvonalakat nem a part közelében, hanem attól jó távol kellene kijelölni, így elkerülhetőek lennének a hasonló esetek. Ezt a ló túloldalára való átesésnek érezzük, és nyilván a szponzorok sem lennének túl boldogok, ha esetleg megvalósulna valami hasonló.

Szomorú dolog történt tehát, de mielőtt bárki katasztrófa-turizmussal vádolna bennünket, sietünk leszögezni, hogy nem az esetet kívánjuk tovább boncolgatni, hanem két másik aspektusból szeretnénk megvizsgálni a történteket.

Az egyik a VOR menedzsment reakciója, amit a lassú és kevés szavak fejeznek ki leginkább. A baleset tényéről szóló hír 04:45 UTC-kor (bő három órával az értesítés után) jelent meg a honlapon, amivel nem is lenne baj, csakhogy addigra már jóval többet lehetett tudni annál, mint amit ott leírtak (kb. annyit, mint a mi első bekezdésünk). Huszonnégy óra telt el, mire elkészült egy interjú Phil Lawrence versenyigazgatóval, amiben lényegében csak hosszabban megismételték a korábbi hírben foglaltakat. A Vestas pedig 24-én hajnalban adott ki közleményt, ebben sajnálatukat fejezik ki a történtek miatt, együttérzésükről biztosítják az érintetteket és köszönik az elmúlt napok támogatását. További hírek a következő napokban... semmivel sem vagyunk beljebb, úgy, hogy február 1-jén rajtol az ötödik szakasz (Hong Kong - Guangzhou), ami gyanúsan csak marketing szempontok miatt került a programba, majd február 7-én indul a hatodik etap (Hong Kong - Auckland).

A másik a szponzor kérdése. A Vestas a 2014-15-ös VOR-ra az utolsó pillanatban esett be, ami még hagyján lett volna, de a verseny második szakaszán a hajó zátonyra futott, és bár mindenki megúszta, a romokat eltakarították, a csapat csak a nyolcadik szakaszra tudott visszatérni a romjaiból újjá épített hajóval, ami média megjelenés szempontjából finoman szólva is halovány az eredeti tervekhez képest. 2017-18-ra megváltozott a helyzet, a szponzorok közül a Vestas az elsők között állapodott meg a Charlie Enright - Mark Towill párossal (ők legutóbb Team Alvimedica néven futottak), időben indult el a kampány. Ami most biztos, hogy törést szenvedett, mert komoly kérdés, mennyire és milyen gyorsan lehet kipofozni a sérült hajót. Ha itt is kimaradnak szakaszok, akkor azért a Vestas marketing részlege vakarhatja a fejét...

vestas_crash_2.jpg

 

*** FRISSÍTÉS! ***

A Vestas 11th Hour Racing hivatalosan bejelentette, hogy nem vesz részt az ötödik szakaszon.

Konzultáltunk egy iparági szakértővel, aki - HOPP, belsős információ - elmondta, hogy a Persico Marine-nál ma állnak neki a sablonba laminálni egy új orr-részt. Viszonylag gyorsan kell dolgozniuk, mert ha a késztermék időben Auckland-be ér, ott össze tudják rakni a hajót, akkor a hetedik szakaszon már rajthoz tud állni a csapat. Vagyis minimumként kijelenthető, hogy a hatodik szakaszon sem lesz ott a Vestas.

 

Kövessetek bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg! És van még Twitter-oldalunk is…

 

fotók: SailingAnarchy, hk.on.cc

hírek forrása: volvooceanrace.com

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr8313601543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.