Barcelona World Race, huszonkilencedik nap - déli vizeken
2015.01.29. 14:04
Jó ideje nem jelentkeztünk beszámolóval, most megpróbálunk felzárkózni a mezőnyhöz, mely szerencsére nem fogyatkozott tovább. Az élen haladók közötti távolságok nőttek ugyan, de egyrészt bármikor bárkit érhet technikai probléma vagy dönthet rosszul egy adott időjárási helyzetben, és máris fordul a kocka. Egy dolog viszont állandó...
Január 16-án ott engedtük el a versenyzők kezét, hogy a Hugo Boss árboca kidőlt, a Neutrogena pedig köddé vált. Az Alex Thomson - Pepe Ribes páros néhány nap motorozás után partot ért Brazíliában, míg Guillermo Altadill és José Munoz a 24 óra elteltével 17-én úgy került elő, hogy el sem tűnt, de ez csak utólag derült ki számukra: mind az ellenfelek, mind a nézők végig látták a pozíciójukat, pedig nem kellett volna. A Cheminées Poujoulat és a Neutrogena között ekkor kilenc mérföld volt a különbség, előbbi javára, a harmadik GAES 60 mérfölddel jött mögöttük. A Renault Captur lassítani volt kénytelen, mert a nagyvitorlát le kellett engedniük, a felhúzó meghibásodása miatt. A művelet közben elkezdett lejönni az árbocról a vitorla sínje is... gyors szerelést ígértek. A Spirit of Hungary ünnepelhetett: 07:40-kor (UTC) végre átlépték a Egyenlítőt.
Január 18-ára a CP és a Neutrogena kiverekedték magukat a gyenge szeles zónából, 20-25 csomós észak-északnyugati szélben kezdetek rohanni sík vízen, az előrejelzés szerint a szél frissülése és déliesedése volt várható, a Neutrogena kicsivel gyorsabbnak bizonyult, zárkózott keveset. A páros elnyílt a GAES-től, úgy tűnt, hogy Anna Corbella és Gerard Marín egyszerűen lemaradt arról a frontról, amit a vezető hajók elkaptak. És a mezőny többi tagja sem közeledett az elsőkhöz, sőt, vergődtek a közepes és gyenge kereskedelmi szelekben. A RC végzett a szereléssel, a SoH pedig nekiállt, Fa Nándor a kormányok rögzítési pontjainak környékét laminálta újra. Conrad Colman (Spirit of Hungary): a One Planet, One Ocean - Pharmaton van hozzánk a legközelebb, 700 mérföldre, míg a vezető hajók előnye kétszer ennyi. Nagyképű kijelentés lenne azt mondani, hogy fel fogunk zárkózni hozzájuk, de megyünk előre, és reméljük, hogy a hátra lévő hetekben, hónapokban (!!! - iSail) faraghatunk valamennyit a hátrányunkból.
19-én az élen 16,8 mérföld volt a különbség a CP és a Neutrogena között, de nőtt köztük az észak-déli távolság, a GAES tartotta magát, a legdélebbre lenyitó RC már szenvedett az instabil időjárás okozta, 10 csomónál nem erősebb nyugati szélben. A We Are Water és a OPOO-P északkeleti kereskedelmi szelekben csorogtak dél felé. És az elöl járók elkezdtek felkészülni a Déli-óceánra. A GAES-en például pakoltak: ugyan az Indiai-óceánon való siklatás még odébb van, de amit csak lehet hátra cuccolunk a hajóban, a kormány környékére. Időben meg kell lennie mindennek. Bernard Stamm (CP): nem volt egyszerű a legutóbbi éjszaka, de azért elment. Nem érzem úgy magunkat, mintha az "Üvöltő Negyvenesek" közepén járnánk, a helyzet sokkal inkább emlékeztet a Doldrums-ra. Elkapott minket pár heves zivatar, de két vihar között a teljes szélcsend várt. A hőmérséklet kellemes, rövidgatyára és pólóra vesszük a vízhatlant. Jól elvagyunk Jean-nal, minden rendben, de csevegni és viccelődni nincs időnk.
Január 20-ára meglett a nagy elválás, a CP és a Neutrogena között 350 mérföldre nőtt a távolság, mivel utóbbi hajó délnek tartott, míg Stamm és Le Cam keletnek. Végül mindig dönteni kell. Maradhattunk volna a CP nyomában, de inkább arra szavaztunk, hogy próbáljunk meg átjutni egy másik, dél felől felépülő időjárási rendszerbe. Úgy vélem, hosszú távon ezzel nyerünk majd - Guillermo Altadill. Az RC, WAW, OPOO-P trió a Szent Heléna magasnyomású övezetben 6-8 csomós átlagsebesség mellett zárt össze az észak-dél tengely mentén. Amikor végül másnap a Neutrogena visszahalzolt kelet felé, azt részben a kedvezően alakuló körülmények miatt tette, részben pedig azért, mert elérték a demarkációs vonalat: az előírás szerint a negyvenötödik déli szélességi fok alá nem mehetnek a versenyzők. Akárhogy is, egyelőre nem úgy látszott, hogy kijött volna a lépés. 22-ére a RC végre kiszabadult Szent Heléna öleléséből, mindjárt 14 csomóval tudtak haladni, fej-fej mellett a tőlük délre lévő WAW-el. Bernard Stamm (CP): esélyünk sincs, hogy a Jóreménység fokának vonala előtt alaposan átnézzük a hajót. Guillermo-ék itt lihegnek a nyakunkban (120 mérföldre - iSail), mi pedig sietünk, ahogy tudunk. Van, hogy az erős szeles periódusok előtt tudunk ellenőrzést tartani, van, hogy nem. Igen, a szél és a hullámzás kikezdi a hajót, de ha egyszer nincsenek nyugodt körülmények, árbocra mászás sincs.
A Neutrogena körülbelül a demarkációs vonaltól 45 mérföldre északra takkolgatott kelet felé, és 89 mérföldre csökkentette a hátrányát 23-ára. A mezőny legerősebb szelét (30 csomós északnyugati) a GAES tudhatta magáénak, míg a leggyengébbet a SoH (Szent Heléna, ugye...). És kapott némi támogatást a tudomány is, ezen a napon a mezőny minden hajójáról a vízbe engedtek egy-egy kutatószondát, ezek az óceán állapotáról gyűjtenek adatokat.
Anna Corbella (GAES): sokat jelent nekünk, hogy részt vehetünk ebben a programban, boldoggá tesz bennünket, hogy segíthetünk. Egyébként meg klasszikus Üvöltő Negyvenesek-körülmények között nyomjuk, egy nap alatt váltottunk a nyárból a télbe, most 25 csomós szelünk van, de este frissülni fog, a hajó jól bírja, hamarosan döntenünk kell, hogy reffelünk-e. Másnap reggelre megszakadt a Neutrogena zárkózása. Épp csak 5 mérföldet vesztettek a CP-hez képest a reggeli jelentés szerint, de délután már nem volt kegyelem, 125 mérföldre nőtt a különbség, ahogy Altadill és Munoz északkelet felé fordította a hajó orrát. Lemaradt a GAES is, annak ellenére, hogy néha 28 csomóval (!) is verettek. Anna Corbella: folyamatosan az jár a fejemben, hogy mindjárt szétesik a rendszer, de semmi sem történik. A hajó megindul, gyorsul, gyorsul, gyorsul, hallom, ahogy a szél fütyül a köteleken, a kijelzőn meg csak nőnek az értékek. 18, 20, 25, 28... a szívem majd kiugrik a helyéről, a hajó kicsit meglassul, aztán az egész kezdődik elölről.
Bruno Garcia (WAW): az előző versenyen Jean Le Cam-mal indultam, én voltam a kis segédje, szkipperként ő viselte a felelősséget. Most, hogy az öcsémmel vagyok, más a helyzet, osztozunk mindenen - az erőfeszítésen, a reményen és a felelősségen is. Örülök neki, hogy Jean-ék vezetnek, ahogy annak is, hogy ilyen jó meccset vívnak Altadill-ékkal. A 25-ei, hajnali pozíciójelentés már azt mutatta, hogy a CP elhagyta a Jóreménység fokának hosszúságát, miközben a GAES volt a leggyorsabb (17-19 csomó), az RC 30 csomós szélben haladt, a WAW 14, az OPOO-P és a SoH 4-5 csomóval csorgott. 09:35-kor, 400 mérföldre a partoktól a CP átlépte a huszadik keleti szélességi fokot (Agulhas-fok, Afrika legdélebbi csücske), letudva az első ikonikus pontot, egyúttal átlépve az Indiai-óceánra. A Neutrogena 21:10-kor követte őket. Guillermo Altadill: a legfontosabb, hogy mindig ugyanabban az időjárási rendszerben legyünk, mint ők. De nem gyilkoljuk magunkat csak azért, hogy nyerjünk pár mérföldet, azt kockáztatva, hogy valami tönkre megy. Most csak a nyomukban loholunk, és ha lehetőségünk adódik, támadunk. Most csak annyi a feladat, hogy problémamentes, gyors menetünk legyen, az ellenfelekkel majd máskor törődünk.
A Zsűri is döntött végre: a Neutrogena visszakapta a 24 óráját, hogy szellem-üzemmódban haladhasson. 27-én 01:40-kor a GAES is elhagyta az Atlanti-óceánt, 25 csomós nyugati szélben siklatva. A SoH-on Fa Nándor árbocot mászott, és bő három órát töltött a csúcson, mivel a nagyvitorla felhúzója egy kisebb szerelést követő felhúzáskor melléugrott a fordítónak, beszorulva a csiga és az árboc közé, 30 centit belevája az utóbbiba - se föl, se le. Az eredeti rögzítést le kellett vágniuk, és újat szerelni föl az árbocra. Működik a dolog, de a nagyvitorla már nem húzható fel teljesen, azzal a 30 centivel lejjebb van a teteje. Gyenge szélben számítani fog.
A déli klubba feliratkozott a GAES is azzal, hogy a déli szélesség negyvennegyedik fogáig vitorláztak le, erősen megközelítve a demarkációs vonalat. 28-ára a WAW nagyot hasított, ők voltak a mezőny leggyorsabbjai, ráadásul jó irányba mentek, 17 csomós átlaggal haladtak keletnek az északnyugati szélben. A CP távolodni kezdett a Neutrogena-tól, köszönhetően a délnyugati szélnek, ami majdnem pont kelet felé repítette őket, míg Altadill-ék a 20-25 csomós nyugati szélben kénytelenek halzolgatni - a demarkációs vonal közelében, naná (amikor a legközelebb mentek hozzá, akkor 17 mérföldre voltak tőle). 500 mérfölddel mögöttük a GAES hasonló kálváriát járt. Sébastien Audigane (RC): három napi haladtunk erős szélben, ma kicsit gyengült, ki is használtuk gyorsan, takarítottunk és pihentünk, hogy amikor délután visszafrissül, készen legyünk rá. Nem nagyon beszélünk a Jóreménység-fokáról, de attól még egy fontos pillanat lesz, amikor elhagyjuk. Dél-Afrika csücske fontos mérföldkő. Egyébként harmadik napja a negyvenedik szélesség alatt vagyunk, elég barátságtalan környék.
És hogy mi az, ami nem változik, immár huszonkilenc napja? Nos, a Spirit of Hungary átlagosan napi majd' 100 mérföld hátrányt szed össze az éppen vezető hajótól. Mivel nem értünk hozzá, nem tudjuk megmondani, hogy ez sok vagy kevés, csak úgy leírtuk...
A legfrissebb (2015. január 29. 09:00 UTC) pozíciójelentés szerint: Cheminées Poujoulat (16237,6 tmf a célig), Neutrogena, (+224,2 tmf), GAES (+681.9 tmf), Renault Captur (+1172,8 tmf), We Are Water (+1707,9 tmf), One Planet, One Ocean - Pharmaton (+2315,9 tmf), Spirit of Hungary (+2883,9 tmf)
Kövessetek bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg! És van még Twitter-oldalunk is…
fotók és forrás: barcelonaworldrace.org
Szerző: isail
Szólj hozzá!
Címkék: vitorlázás Anna Corbella Barcelona World Race Cheminées Poujoulat Bernard Stamm Fa Nándor Guillermo Altadill Spirit of Hungary Neutrogena We Are Water One Planet One Ocean-Pharmaton Renault Captur GAES Centros Auditivos Sébastien Audigane Bruno Garcia Conrad Colman
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.