December 31-én tizenhat vitorlázó vágott neki nyolc hajó fedélzetén, hogy a katalán fővárosból indulva körbevitorlázza a Földet. Az útvonal nem bonyolult: ki a Gibraltári szoroson, délről megkerülni a három nagy fokot (Jóreménység, Lieuwin, Horn), majd vissza. A mezőnyben ott van Fa Nándor is.

    

bwr_2014_map.jpg

  

Először ABC-sorrendben ismerkedjünk meg az indulókkal:

Cheminées Poujoulat (Farr Yacht Design, 2007, vízkiszorítása 8000 kg):

Bernard Stamm (SUI), kétszeres IMOCA világbajnok, háromszor futott neki a Vendée Globe-nak (legutóbb végül kióvták), Velux 5 Oceans győztes, Around Alone győztes, ötször indult a Transat Jacques Vabre versenyen, ezen felül számtalan regattán vett részt hol egyedül, hol párban.

Jean Le Cam (FRA): kétszer teljesítette a VG-t (legutóbb ötödik lett), egyszer ki kellett állnia, háromszor nyert La Solitaire du Figaro-t, megszámlálhatlan alkalommal indult transzatlanti versenyeken. És 2009-ben volt egy rosszemlékű éve.

   

bwr_2014_day4_005_thm.jpg

   

GAES Centros Auditivos (Bruce Farr Yacht Design, 2007, vízkiszorítása 8800 kg):

Anna Corbella (ESP): BWR 2010/11 hatodik (Dee Caffari-val), Mini Transat 2009, tizenharmadik, első nő. Ezen felül rengeteg Mini versenyen indult, Marín-nal két éve vitorláznak együtt.

Gerard Marín (ESP): BWR 2010/11 nyolcadik (Ludovic Aglaor-al), éveket versenyzett a Mini osztályban.

Hugo Boss (VPLP/Verdier, 2010, vízkiszorítása 7500 kg):

Alex Thomson (GBR): kétszer futott neki a VG-nek úgy, hogy nem tudta befejezni, míg aztán a 2012-13-as kiadásban harmadik lett. BWR 2008/09 második (Andrew Cape-el), Transat Jacques Vabre 2011 második (Guillermo Altadill-al), ésatöbbiésatöbbi.

Pepe Ribes (ESP): Volvo Ocean Race 2011/12 negyedik (Telefónica), BWR 2010/11 negyedik (Alex Pella-val), VOR 2008/09 harmadik (Telefónica Azul), VOR 2005/06 hatodik (Movistar), VOR 2001/02 harmadik (Nautor Challenge/Amer SportsOne). Három AC-kampány (1999, 2004, 2007) résztvevője. Meg az apró.

   

bwr_2014_day4_002_gmr.jpg

    

Neutrogena (Bruce Farr Yacht Design, 2007, vízkiszorítása 8000 kg):

Guillermo Altadill (ESP): VOR 2008/09 (Team Russia és Delta Lloyd), VOR 2005/06 (Ericsson Racing), nekiszaladt a 2007/08-as BWR-nek (Jonathan Mckee-vel), Jules Verne Trophy 2003, VOR 2002/03 második (Assa Abloy), Whitbread 1993/94 harmadik (Galicia-Pescanova), Whitbread 1989/90 (Fortuna), transzatlanti versenyek és Fastnet Race-ek tömkelege, AC 2007 (Team Germany), a spanyol Tornádó csapat kapitánya (Athén 2004, Atlanta 1996 - arany), a spanyol olimpiai csapat kapitánya (Szöul 1988, Barcelona 1992)

José Munoz (CHI): Portimão Global Ocean Race 2008/09 második (Felipe Cubillos-szal), háromszor kelt át az Atlanti-óceánon, kétszer teljesítette a Fastnet Race-t.

One Planet, One Ocean & Pharmaton (Owen-Clarke Design, 2000, vízkiszorítása 8900 kg):

Aleix Gelabert (ESP): Mini Transat 2011 tizennyolcadik (első spanyol), Mare Nostrum 2001 és 2003 (Anna Corbella-val), a spanyol válogatott edzőpartnere a 2004-es athéni Olimpiára.

Didac Costa (ESP): Mini Transat 2011 huszonegyedik, Mini versenyek résztvevője.

Renault Captur (Groupe Finot Conq, 2007, vizkiszorítás 8800 kg):

Jörg Reichers (GER): Transat Jacques Vabre 2013 harmadik (Pierre Brasseur-el), La Solidaire du Chocolat 2012 első (Class 40), Transat Quebec - St. Malo 2012 második (Class 40), Route du Rhum 2010 hatodik (Class 40), és még egy csomó verseny Class 40 kategóriában, hol párban, hol egyedül.

Sébastien Audigane (FRA): BWR 2010/11, de nem jött össze (Kito de Pavant-al), Jules Verne Trophy 2005 (Orange II), plusz öt másik Jules Verne kísérlet, több sikeres rekordkísérlet részese, Transat Jacques Vabre 2007 második (Yann Eliés-el), Transat AG2R háromszor, La Solitaire du Figaro hétszer (2002-ben szakaszgyőzelem).

Spirit of Hungary (Fa Nándor - Déry Attila, 2014, vízkiszorítása 8800 kg):

Fa Nándor (HUN): VG 1992/93 ötödik, VG 1996/97 kísérlet, BOC Challenge 1991 tizenegyedik, Földkerülés egy Balaton31-esen 1985/87 (Gál Józseffel)

Conrad Colman (NZL): Global Ocean Race 2011/12 első, Mini Transat 2009 huszonnegyedik, Route du Rhum 2010 huszonnyolcadik (Class 40)

We Are Water (Bruce Farr Yacht Design, 2007, vízkiszorítás 9200 kg):

Bruno Garcia (ESP): BWR 2010/11, kiálltak (Jean Le Cam-al), Mini Transat 2013 ötödik, Mini Transat 2003 ötödik, háromszor indul a Solitaire du Figaro-n

Willy Garcia (ESP): Mini Transat 2003 kilencedik, két Solitaire du Figaro indulás

 

bwr_2014_day4_001.jpg

 

Mint mondtuk, december 31-én vágtak neki a 23 450 tengeri mérföldes távnak, a GAES és a OPOO-P korai rajtos volt, nekik vissza kellett térniük a vonal mögé, és szabályosan is megindulni. Az esélyes HB és a CP váltogatta egymást az élen, de senki sem nagyon trükközött, próbáltak együtt maradni, mert az előrejelzés változékony időjárást ígért. És azt mindenki tudta, hogy aki először ér ki a Gibraltári-szoroson, az könnyedén növelheti majd az előnyét. A parton összesereglett nézők között feltűnt Jean-Pierre Dick, a verseny kétszeres győztese is.

Az első éjszakán a CP vezette a mezőnyt, mögötte a GAES (+ 0,5 tmf), majd a HB, a RC negyedikként 7 mérföldre keletre volt a vezető hármastól, Neutrogena, OPOO-P, Spirit of Hungary. Fa Nándorék húzódtak leginkább keletre, a mezőny többi tagjához képest a legnagyobb kockázatot vállalva, hátha előbb kapnak friss szelet. Január első napjának estéjén már a HB vezetett, de épp csak egy orrhosszal a CP előtt, a harmadik GAES-t a viszonylag gyorsan felzárkózó (tíz mérföld hátrányt dolgoztak le öt óra alatt) Neutrogena szorongatta. A RC kissé lemaradt, mert a genakker felhúzójukon szerelnivaló támadt. Az OPOO-P, a WAW és a SoH maradt a keleti csapáson.

 

bwr_2014_day4_004_gmr.jpg

 

Másodikára virradóan ugyancsak megfáradtak az élboly tagjai, a HB-on például óránként kellett halzolni a sötétben, ahogy a spanyol partok mellett takkolgattak Gibraltár felé. A GAES és a RC délnek vette az irányt - erősebb szél, cserébe erősebb ellenáramlás. A hátsó hármas végleg leszakadni látszott a vezet hajóktól, sebességük egyre többször csökkent három csomó alá, sőt a SoH konkrétan sokszor az egy csomót is alig érte el. Délután (18:50 CET) a HB rekordot döntött: a rajt és Gibraltár (5°37' Ny) között lévő 538 tengeri mérföldet 2 nap, 5 óra, 50 perc alatt teljesítették (előző szint: Virbac-Paprec 3, 2010/11, J-P Dick, Loick Peyron, 3 nap, 7 óra, 55 perc). Negyvenhárom perccel később jött a Neutrogena (negyedikből második), majd 20:59-kor a CP (+ 20 tmf). A GAES volt a negyedik (+25 tmf), de ők még relatíve olcsón megúszták az Alborán-tengert (tudtak jönni 7-8 csomóval), a többiek ott ragadtak. RC +100 tmf, OPOO-P és WAW 5 csomós csúcssebesség, SoH 2,5 csomós átlag 24 órára.

  

bwr_2014_day4_006_gmr.jpg

        

Harmadikán hajnalban az RC is átvergődött a szoroson, még mindig a korábbi rekordidőn belül, és csatlakozott a nyugatnak tartó vezető négyeshez, melyben sűrűek voltak a pozíciócserék. Az éjszaka a HB csapatát viselte meg a legjobban, a hajó teljesítménye körülbelül 30 százalékkal volt rosszabb az elvártnál. Az ok hamar kiderült, de csak napvilágnál és nyugodt körülmények között lehetett orvosolni: a tőkesúlyra akadt halászháló lassította őket. A GAES is szenvedett hasonló problémával, a RC-ről ey kisebb kitörést jelentett Jörg Reichers: épp összetekertük a nagy genakkert, csak az egyik kormány volt a vízben, de úgy döntött, egyedül nincs kedve, így felcsapódott. A hajó azonnal felluvolt. Szerencsére nem tört össze semmi, de a 33 csomós szélben inkább lenyomtuk mindkét lapot, és úgy haladtunk, méghozzá a halzolás határán, hogy biztonsággal elhaladjunk egy tanker mellett. Aztán kaptak a nyakukba még egy büntetést is, mivel a Gibraltári-szorosban nem tartották távol magukat az egyik tiltott zónától.

A SoH fedélzetén Fa Nándor és Conrad Colman pedig lassan kénytelen volt elkönyvelni, hogy a OPOO-Pharmaton-al kettesben maradtak az Alborán-tengeren, egy velük együtt mozgó magasnyomású zóna foglyaiként. Colman: nincs mit tenni. Óriási különbség van aközött, hogy milyennek kellene lennie az időjárásnak, és hogy milyen valójában. Nyolc csomós szél helyett jó, ha kettő fúj. Fa Nándor: a rajtnál túl konzervatívak voltunk, az A3-as genakker helyett a reacher-t húztuk fel, és emiatt indultunk túlzottan kelet felé. Hátrányuk ekkor 300 mérföld volt az elsőhöz képest, amelyik ekkor épp a Neutrogena volt, de a vezető trió egymáshoz képest három mérföldön belül haladt. 18:50-kor a WAW is átlépett Gibraltárnál, magára hagyva "odabent" a SoH-t (még mindig 120 mérföldre a szorostól).

  

bwr_2014_day4_007.jpg

  

Vasárnap (jan. 4.) dél felé haladtában elkezdett kelet-nyugat irányban kissé széthúzódni a banda, a RC és a OPOO-Pharmaton viszont zárkózott az élbolyra, köszönhetően a Gibraltár és Madeira közötti erős szél utolsó lökéseinek.

 

bwr_2014_day4_003.jpg

 

A legfrissebb jelentés (2014. január 4. 14:00 UTC) szerint: Hugo Boss (22 612,9 tmf a célig); Cheminées Poujoulat (+2,7 tmf); Neutrogena (+3,7 tmf); GAES Centros Auditivos (+24,2 tmf); Renault Captur (+64,9 tmf); One Planet, One Ocean - Pharmaton (+121,9 tmf); We Are Water (+210.2 tmf); Spirit of Hungary (+415,1 tmf)

  

bwr_2014_day4_008.jpg

 

Kövessetek bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg! És van még Twitter-oldalunk is…

     

grafika: barcelonaworldrace.org

fotók: 1: Thierry Martinez; 2-5: Gilles Martin-Raget; 6,7: One Planet, One Ocean - Pharmaton

forrás: barcelonaworldrace.org

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr837040359

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.