Biztonsági hevedereket felcsatolni, itt van a várva várt pillanat, rajtol a 2014-2015-ös Volvo Ocean Race, minden túlzás nélkül az év vitorlás eseménye, ami minden valamire való olvasónkat már napok, ha nem hetek óta lázban tartja. A spanyolországi Alicantéban csúcsra jár a kikötő-faluban a pörgés, a hajók és legénységeik az utolsó simításokat végzik, a közönség – több ezer ember – mindeközben körülöttük hömpölyög.

VOR_141008_hidalgo_8229.jpg

VOR_141009_asanchez_1499.jpg

Múlt hétvégén tartották az első kikötői versenyt, amelyet a legfiatalabb csapat, az Alvimedica nyert. Alább a verseny felvétele, annak, aki még nem látta, vagy újra megnézné:

De ne szaladjunk ennyire előre, az alábbiakban egy kis visszatekintést, felkészítést nyújtunk ahhoz, hogy mindenki naprakész lehessen a verseny részleteivel kapcsolatban, és elmondjuk azt is, hogyan lehet, érdemes a verseny eseményeit követni!

T-1!!!

Mint a legtöbb jó kezdeményezés, a Volvo Ocean Race ötlete is egy krimóban, pár korsó sör társaságában született meg. Több mint 40 évvel ezelőtt Portsmouth egy kocsmájában Bill Whitbread és Otto Steiner fejéből pattant ki az ötlet, hogy kellene egy verseny, amely körbehajózná a Földet. Az ő ötletükből született meg az akkor Whitbread Round the World Race névre keresztelt verseny, amelyet 1973-tól 1998-ig a névadó Whitbread sörgyár szponzorált és csak ezután, a 2001-es versenytől vette át szerepét a svéd autómárka, a hajómotorokat is gyártó Volvo.

 A verenyről készített infografikák - katt a képekre –› galéria!

Az első versenyen 324, zömében teljesen amatőr versenyző vágott neki a több mint 50 000 kilométeres távnak, anélkül, hogy bármi fogalmuk lett volna a 40 csomó feletti orkánerejű szelekről, a csontig hatoló hidegről, ami rájuk várt a déli óceánokon. Mondani sem kell, akkor még nem a mindenhol elérhető internet és műholdas navigációs rendszerek korát élték…

Dokumentumfilm az első 40 évről: 

A verseny majd 9 hónap alatt 5 kontinens 11 kikötőjébe jut el, 4 óceánt átszelve. A táv a versenynek ezen a kiadásán jóval hosszabb, mint a kezdetekkor volt, most nagyjából 38 739 tengeri mérfőld, ami több mint 71 ezer kilométernek felel meg. A leghosszabb az ötödik szakasz lesz Új-Zéland fővárosa, Auckland és a brazíliai Itajaí között, több mint 12 500 kilométerrel.

Volvo_Ocean_Race_2014-15_Official_Route_Map_400x260_md.jpg

A hajóról már korábban is többször írtunk, szakmai szempontból ez a legnagyobb újítása a versenynek a korábbi kiadásokhoz képest, ugyanis a csapatok teljesen egyforma, ún. one design hajókkal vitorláznak, míg korábban a hajókat az ún. doboz szabály alapján tervezték, ami azt jelenti, hogy bizonyos paraméterek betartása mellett a tervezőknek volt lehetősége egyényi ötleteik megvalósítására. Erről korábban részletesebben itt, itt és itt, valamint itt írtunk. A változtatással a rendezőknek az volt az elsődleges célja, hogy csökkentsék a csapatok költségeit, versenyszempontból pedig így tényleg az egyes csapatok tudásán és teljesítményén múlik majd, hogy hol végeznek.

Volvo_Ocean_65_04.jpg

De milyen csapatok állnak október 11-én rajthoz?

 

Team SCA

 

Az első csapat, amely vízre szállt az új VOR 65 OD hajóval, “sajnos” egyből szenzációszámba ment: a 2001-es kampány óta ugyanis a svéd SCA csapat az első, amelyik teljesen női legénységgel állt ki  (2001-ben az Amer Sports Too-nak volt női legénysége). Sajnos, mert jó lenne ha ez már nem lenne szenzáció, hanem megszokott lenne mindenki számára. Ahogy a kapitány Sam Davies is megmondta: nem azért állnak rajthoz, hogy bármit bizonyítsanak, versenyezni jöttek és céljuk, hogy a lehető legjobb eredményt érjék el.

             

               

 

Abu Dhabi Ocean Racing

        

Ian Walker most mindenre elszánt, hajója, az Azzam ezt is jelenti arab nyelven. Az Abu Dhabi csapatának ez a második versenye, ők az egyetlen csapat, amelyik megmaradt az előző kampányból.

              

 

   

Dongfeng Race Team

  

Az előző Volvo Ocean Race kampányban már volt kínai kikötő, a 2011-2012-es kampányban vitorlázó Team Sanya-ban  azonban csak egy kínai vitorlázó volt. A Dongfeng keleti szelet jelent, a felerészben kínai, fele részben más országokból verbuvált csapatot a francia Charles Caudrelier vezeti.

 

  

Team Brunel

  

Hollandiáért vitorlázik Bouwe Bekking és csapata, a Brunel. A veterán VOR-versenyzőnek ez lesz a hatodik menete, nyernie még ugyan nem sikerült, de fiatal csapatával már itt az ideje, hogy sikerüljön neki.

    

 

  

Team Alvimedica

  

Az első kikötő versenyt megnyerő Alvimedica csapat amerikai vitorlázókból áll, a névadó szponzor azonban egy török cég. Ők a legfiatalabbak, és már az elején megmutatták mire képesek.

   

   

Mapfre

 

Májusban jelentették be, hogy idén sem lesz Volvo Ocean Race Iker és Xabi nélkül. A vitorlázás egyik nagy párosa ismét nekivág, hogy nyerjen, a legendás Pedro Campos vezetésével. Három évvel ezelőtt a Telefónica kék színeiben, most a Mapfre piros hajóját kormányozva tér vissza a spanyolok furcsa párja:

    

     

Team Vestas Wind

 

A vitorlázó körökben sebességi rekordjairól híres Vestas VOR csapata szó szerint az utolsó pillanatban állt össze, ez meg is látszott a kikötői versenyben nyújtott teljesítményükön. Van még mit tanulniuk a dánoknak a hajóról, de az új-zélandi Chris Nicholson nem ma kezdte a Föld körüli versenyzést, ez a negyedik versenye, így van miért bízni abban, hogy keményen odateszik magukat a verseny további részében.

        

    

Olvasóink számára az egyik legfontosabb kérdés, hogy

hogyan tudják nyomon követni a versenyt?

A Volvo Ocean Race minden egyes versennyel emeli a tétet, ami a közvetítést illeti. Kevés olyan nagy vizuális élményt nyújtó verseny közvetítést láthattunk, mint amilyen a tavalyi America’s Cup volt. A két Emmy-díjjal jutalmazott show magasra tette a lécet, de a Volvo Ocean Race más műfaj, igazi valóságshow. Minden csapatnak van egy embere, akinek feladata, hogy semmiről ne maradjunk le – munkáját a hordozható felszerelésen kívül több rögzített kamera és mikrofon segíti. Fotókat, videókat készít, ír, és mindezt a műholdas technológiának köszönhetően gyakorlatilag percről percre követni tudjuk. 

  

Hogy hol?

 

Egyrészt itt a blogunkon, annak Facebook oldalán, ill. Twitterén, de aki ennél is többre vágyik, annak ott van a hivatalos oldal közösségi médiás gyűjtő oldala ill. a verseny hivatalos mobil alkalmazásai ios-re és androidra.

Ez még mindig kevés? Akinek a passzív szemlélődés nem elég, az regisztráljon a Volvo Ocean Race játékán, ahol több ezer fotelvitorlázóval együtt virtuálisan versenyezhet az óceánon robogó hajókkal.

               

LEGSTART_ALICANTE_ENG-01.jpg

          

splash2_briancarlin_vestas.jpg

   

Annyira nem is röviden egyelőre ennyi, szombaton a VOR youtube csatornáján élőben követhetjük az első szakasz rajtját, amely Alicantétól Fokvárosig tart. 

 

Jó szelet, jó szórakozást!

 

 

Fotók © : Ainhoa Sánchez, Brian Carlin, Carmen Hidalgo /Volvo Ocean Race

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr566771391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.