Pierre Orphanidis Lanzarote-n kapta mikrofonvégre a britek háromszoros olimpiai érmes vitorlázóját, aki aktuális szerepében a csapat tulajdonosának, Torbjörn Tornqvist-nek diktálja a taktikát az RC44-es osztály idei világbajnokságán.

 

IainPercy_01.jpg   

 VS: kezdjük egy személyesebb jellegű kérdéssel! Milyen érzés az akár 50 csomóval is száguldó AC72-es után beülni az RC44-esbe, aminek, mondjuk, 15 csomó a maximuma?

 IP: elég más világ! Az ember hozzászokik a nagy tempóhoz, így ezt lassúnak érzi. Mókás, mert ha egytestűből ülsz át többtestűbe, az is ilyesmi, ha a kihívás nagyságát nézzük. Visszafelé nagyon más, sosem érzed, hogy gyors lennél. Az AC72-essel csapatni jó móka, egészen lenyűgöző játékszer. Persze tisztelettel kell vele bánni - ha valaki, hát a mi csapatunk tudja ezt. Ugyanakkor mind mérnökileg, mind kinézetre elképesztő produktum, ami kreuzban és bőszélben is a valaha volt leggyorsabb jármű.

 VS: taktikusként az AC72 vagy az RC44 a nagyobb falat?

 IP: vicces, mert mindig azt gondoltam, hogy az emberek azt gondolják, a katamaránon gyorsabban kell dönteni. De az az igazság, hogy egy nagy hajón nem csinálhatsz új manővert az előző után 10 másodperccel. Várni kell 30-at, így van idő meghozni a döntést. A Star-ban vagy az RC44-esben, ahol 14 fős mezőny van, gyorsabban kell dűlőre jutni, hiszen reagálnod kell a többiek mozgására is. Az előző AC-hajókban vagy az AC72-esben azonban ott a türelmi idő, az a 30 másodperc. Csak itt ezalatt nagyobb távolságot futsz be.

 VS: mi lesz a következő kishajó? Tán a Moly?

 IP: akartam olyannal menni, rákérdeztem Adam May barátomnál, aki az Artemis-nek dolgozik, hogy mi a helyzet. Azt mondta, tiltott gyümölcs, mert kövér vagyok, összetöröm a felszerelést. Úgyhogy másfajta járművet kell találni. Rengeteget akarunk foglalkozni a "repülés"-sel, hiszen az az AC jövője. Sőt, a vitorlázás jövője! Egy nagyságrendnyi lépés, remek érzés és igen hatékony.

 Ugyanakkor jelenleg fő feladatunknak egy erős csapat összeterelését tartjuk, amelyik képes megnyerni az America's Cup-ot. Ez a célunk, ez Torbjörn célja. Idén voltak mélypontjaink és jó pillanataink, amikor például minden jóslattal ellentétben képesek voltunk kiállni versenyezni. Eljött az idő, hogy megmutassuk, győztes csapat vagyunk, egy komoly és professzionális csapat, amelyik meg tudja nyerni a következő AC-t. Ezt a brigádot építjük most, szépen csendben, ami sokaknak - pl. a sajtónak - nem tetszik, de haladunk előre, ellenfeleinket tisztelve. Torbjörn így szereti csinálni, ő a hétköznapokban is ilyen. Profik vagyunk, dolgozik bennünk a győzni akarás.

 VS: kicsit lépjünk vissza, nézzük a legutóbbi AC-t! Az Artemis nagyon korán belekezdett a kampányába, talán 2010 őszén, elképesztő mennyiségű forrás állt mögötte, a Kihívók képviselője (Challenger of Record - iSail) lett. Aztán szerencsétlen események láncolata következett, ami a májusi balesetben csúcsosodott ki. Visszanézve, hol hibázott a csapat? Milyen tanulságokat vontatok le, hogy még egyszer ne kövessétek el őket?

   

IainPercy_02.jpg       

 IP: komoly lecke volt! Ha igazságosak akarunk lenni, kijelenthetjük, hogy minden csapat, amelyik nekifutott ennek az új típusú kiírásnak, sokat tanult - elsősorban a hibákból. Velünk is így volt. A 2012-es Olimpia végéig én kimaradtam sok mindenből, de meg kell mondjam, az utolsó 6-8 hónapban fantasztikus időt töltöttünk a bázison. Köszönhetően olyan embereknek, mint Bart, Nathan Outteridge vagy Iain Jensen. Sosem volt szerencsém ennyire politikától mentes környezetben dolgozni. Kevés negatívumot tapasztaltam. Most pedig majd végleg egy csapattá válunk, amelyik egy helyre gyűlik össze, és arra koncentrál, hogy megnyerje az America's Cup-ot - ez a vezérlő elvünk.

 VS: hogyan vélekedsz a 34. AC-ről, mint eseményről? Mik voltak az erősségei, hol lehetne javítani rajta? A szervezést vagy a lebonyolítást illetően vannak kritikai megjegyzéseid?

 IP: sosem kételkedtem benne, hogy Larry és Russell (Ellison és Coutts - iSail) elképzelése, amiben nagyon hittek, a legjobb, ami a sportággal és az America's Cup-pal történhet. Mindig is támogattam ezt, nem tartoztam a kritikusok közé, és szerintem a végeredmény nagy előrelépést jelentett. Ne feledjük, a hozzáértőkön kívül a laikusok is élvezték. Ahogy mi tanultunk a jó és rossz dolgokból, gyanítom, hogy az esemény szervezői is. Világos, hogy a biztonságot növelni, a költségeket pedig csökkenteni kell - így talán több induló lesz.

 VS: azt gondolod, több csapatra lenne szükség. De az America's Cup nem mindig is a Torbjörn Tornqvist-eknek és Larry Ellison-oknak szólt?

 IP: az AC mindig is exkluzív verseny lesz, egy különleges alkalom, nem tömegrendezvény. Ez egyszerű, sosem volt az. Ez része a vonzerejének. Az évtizedek alatt olyan emberek vettek benne részt, mint Sir Thomas Lipton, és a jövőben is prémium esemény marad. A Forma-1-hez vagy a Premiere League-hez hasonlóan egy drága játék. Vagy olyan drágávé teszed, hogy csak egy ember engedheti meg magának, vagy kiírod Optimist-re, amiben százezren is elindulhatnak - az egyensúlyt kell megtalálni.

 Szerintem mindenki egy kicsivel több csapatot szeretne látni. Nem kell nagy létszám, maradjon valami az exkluzivitásból és azokból a dolgokból, amiktől eláll az ember lélegzete - akár a versenyt a partról nézve is. Ehhez kell egy megfelelő hajóméret. Támogatjuk az Oracle erőfeszítéseit, és folyamatosan egyeztetünk velük a költségekről, hogy meglegyen az a bizonyos egyensúly. A fejlesztés lehetőségét meg kell tartani, attól lesz izgalmas.

 VS: mindenki odavan a "repülés"-ért, de ha az Emirates Team New Zealand nem találja ki, nem is létezne.

 IP: így van, tisztelem is őket érte, hiszen ebben a témában élen jártak a fejlesztésben. De itt is észnél kell lenni. Próbáljuk 20-30 %-kal csökkenteni a költségeket, hogy új jelentkezőket, cégeket és üzleti partnereket vonhassunk be ahhoz a bizonyos szükséges növekedéshez.

 

IainPercy_03.jpg 

 VS: akkor még talán a barátodnak, Ben Ainslie-nek is sikerülne pénzügyi támogatást szereznie, nem?

 IP: az nagyszerű lenne. Büszke vagyok a céljaira, amiknek az eléréséhez nagyon sokat kell dolgoznia. Próbál egyszerre üzletember és a sikeres vitorlázó lenni. Akár sikerrel jár, akár nem, az erőfeszítései tiszteletre méltóak. Elismert nevű vitorlázó, jó barát és elképesztő küzdőszellem. A hozzá hasonló karaktereknek köszönhetően lépünk tovább a sportág hagyományos közönségétől a tömegek felé. A magam részéről támogatom, amit tesz. Rendszeresen beszélünk és minden jót kívánok neki.

 VS: ha szerencsétlenül alakulnak a dolgai, és nem jön össze a pénz, leigazolod az Artemis-hez?

 IP: az ilyen lehetőségektől függetlenül építjük a csapatot - muszáj. 30 éve ismerem, nyíltan beszélgetünk, nem játszunk szerepeket egymás előtt. Az Artemis Racing nyerőesélyes csapatot akar összehozni, járjuk a saját utunkat.

 VS: a hivatalos titulusod csapatmenedzser. Ez azt jelenti, hogy lesz igazgatótok, netán te vagy a főnök?

 IP: Torbjörn és én olyan nevet akartunk ehhez a szerepkörhöz, ami nem annyira rangsorol. Inkább horizontálisan szerveződünk, nincs túl sok szint egymás felett. Apró, de jelentős változás volt ez a vezetésben. Ráadásul mostanában a "CEO" elnevezés kezd kikopni az üzleti nyelvezetből, ez itt, Kaliforniában kezdődött. A cégek inkább együttműködő módon operálnak, erős vezetéssel, határozott iránymutatás mellett, de nem feltétlenül tartják meg a hierarchiát. Torbjörn innovatív üzletember, és mondom, bár a változás jelentéktelennek tűnik, de azért súlya van.

 VS: rajta leszel a hajón?

 IP: Persze - ha átmegyek a teszteken.

 VS: lehet az ember egyszerre vezető - menedzser, igazgató, nevezd, ahogy akarod - és vitorlázó?

 IP: ha kap elegendő támogatást, akkor igen. Ha megnézed a korábbi Kupákat (kivéve a legutóbbit), a csapat vezetője mindig a hajón volt. Vedd Brad-et, Russell-t vagy Dennis-t (Butterworth, Coutts, Conner): elképzelhetetlen lett volna, hogy ne legyenek ott a hajón.

 VS: Russell Coutts úgy nyert, hogy nem volt a fedélzeten.

 IP: ezért mondtam, hogy a legutóbbitól eltekintve. Ez volt talán az első alkalom, amikor az igazgató nem versenyzett. Mindkét út járható, a kettős szerep sem okoz fájdalmat. Akkor nyersz, ha jól rajtolsz és gyorsan mész a megfelelő irányba. Erről nem szabad megfeledkezni, ha ott vagy a hajón, átéled a történéseket, és a parton ennek fényében hozol döntéseket. Könnyebb.

 VS: Torbjön Tornqvist nemrég kiadott egy nyilatkozatot, amiben azt mondja, te és Nathan Outteridge adjátok a csapat magját. Ezúttal is Nathan lesz a kormányos?

 IP: ilyen kérdésekkel egyelőre nem foglalkozunk. Építkezünk, a végeremény pedig egy nagyon, nagyon erős csapat lesz. Nemsokára megtesszük a hajózó személyzetre és a tervezőkre vonatkozó bejelentéseinket. Meggyőződésem, hogy le fogjuk nyűgözni az értő közönséget, és mindenki megérti majd, mire gondolok, amikor azt mondom, uralni akarjuk a pályát.

 VS: nos, ezt izgatottan várom. Ugyanakkor hivatalosan még nem vagytok kihívók a harmincötödik AC-n.Mikor lesztek azok?

 IP: Torbjörn ambíciója az, hogy megnyerje az America's Cup-ot. De látnunk kell a szabályokat. Ebben semmi cinizmus nincs, folyamatos kapcsolatban állunk Russell-lel és az Oracle csapattal, és alapvetően egyetértünk az elképzeléseikkel. Egyelőre nincsenek fenntartásaink, de úgy tartjuk bölcsnek, ha kivárjuk ezt a kis időt, mielőtt végleg elkötelezzük magunkat.

 VS: az imént 20-30 %-os költsécsökkentési szándékról tettél említést. Hogyan képzeled ezt el, kisebb hajóval vagy az AC72-esekkel?

 IP: nem hiszem, hogy a méret a lényeg. Volt szó kisebb hajóról, ami szerintem belefér - egy bizonyos pontig. Sokat beszélgettünk erről Torbjörn-nel. A döntőt főleg a partról néztük, és fontos szembenézni a ténnyel, hogy bár monstrumokról beszélünk, sokat nem lehet kicsinyíteni sem rajtuk, sem a szárnyakon, különben messziről láthatatlanok lesznek. Ez fontos mindenkinek, aki veszi a fáradságot, és nézőként megjelenik a parton. Személy szerint örülnék egy kisebb járműnek, ezzel csökkene a költség és nőne a biztonság, ami szintén nagyon fontos.

 A pénzt alapvetően megfogni azzal lehet, ha kevesebb embert alkalmazol, ennek a mikéntjét kell kitalálni. Keményen törtjük a fejünket a megbeszéléseken, Russell is próbál előjönni valamilyen megoldással, emberek, munka- és vitorlázott órák számát úgy csökkenteni, hogy az esemény színvonala megmaradjon. Egységesítés például biztosan lesz.

 VS: szerinted jó ötlet uniformizált részeket előírni az AC-hajókra?

 IP: alapos megfontolás után, igen. Kishajós világból jövök, ahol olyan one-design osztályok is vannak, mint a 49er. A menők 20 árbocot is vesznek, mire megtalálják a számukra megfelelőt - ez szerintem nem jó. Ahogy a hajók technikai színvonala emelkedik, úgy válik egyre nehezebbé az egyformaság fentartása.

 Ha olyan a felszerelés, hogy bizonyos részeinél, mondjuk a sverteknél (az eredetiben: daggerboard - iSail), fél milliméter is számít, furcsa probléma merülhet fel, ha valaki azzal áll elő, ő rosszabb minőségű cuccot kapott. Egy ilyen sztori uralná a Kupát, rossz fényt vetne ránk. Építsen mindenki saját svertet, az úgyis kis alkatrész, a költségeknél sem számít sokat. A nagyobb dolgokra kell figyelni, mondjuk a szárnyak egyes részeire, keresztmerevítőkre vagy más olyan elemekre, amelyket a szervezők építenek mindenki számára, kellő biztonsággal, a teljesítményt nem befolyásolva.

 Számomra ez a kulcs, megtalálni azokat az elemeket, amelyek kevéssé befolyásolják a teljesítményt, különben nagyon nehézzé válik a játék - számomra legalábbis. És a nézők számára is érdekes, milyen megoldásokkal jönnek elő a csapatok, ami a sverteket, a hajótest formáját, a szárny bizonyos elemeit vagy épp a mechanikus rendszert illeti. Az ilyesmit jó szemrevételezni, leköti az egyre gyarapodó számú értő közönséget. Hogyan faragunk költséget? Azokkal az elemekkel, amik uniformizálhatóak, de nem befolyásolják nagyban a teljesítményt. Ez megfigyelhető a Forma-1-ben is. Vannak az előírt és a szabadon tervezhető részek, előbbi ésszerű szinten tartja a büdzsét, utóbbi izgalomban a néző, aki ezt nagyon élvezi.

   

 Hajósoknak szóló hirdetmény: kövessetek minket a Facebook-on, akadnak finomságaink, amiket csak azon jelenítünk meg! És ott van még Twitter oldalunk is...

  

 VS: a Puerto Calero kikötőben beszélgetünk, itt van előttünk a Team SCA VO65-öse. Élő példa a szervezők azon törekvésére, hogy a ruházat, a kaja és a logók kivételével mindent egységesítsenek.

 IP: kicsit talán messzire mentek. Ezzel a szakmabeli partnerek érdeklődése csökken. Ami a sportágunkat kiemeli a többi közül, az épp a technológia láthatósága. Azoknak, akik ilyen körökben mozognak, az ilyesmi igen vonzó. Veszélyes, ha nem látszik, hogy az egyes üzleti partnerek milyen pluszt adnak hozzá a teljesítményhez. Lehet, hogy elfordulnak a vitorlázástól.

 VS: fontos, de egyelőre ismeretlen téma a következő AC időpontja. 2016 vagy 2017 ésszerű lenne. Nektek van preferenciátok?

 IP: nem hiszem, hogy Torbjörn Tornqvistnek ez különösebben számít, de nem kéne, hogy túl sokára legyen. 2016-ban, ugye, ott az Olimpia, ha új csapatokat akarnak bevonni, akkor 2017 tűnik jó megoldásnak, San Francisco-ban, az év első felében. Szuper helyszín, nem sok olyan van a világon, ahol napi szinten garantálható a rajtidőpont és a megfelelő szél. Van azért pár, de az a Védő otthona is, úgyhogy nem látom be, miért ne lehetne 2017-ben - hacsak nincs valami helyi ügy.

 VS: azt mondod, 2017 és minél hamarabb az év során. Megfelel San Francisco, mondjuk, tavasszal?

 IP: nem kell szeptemberben lennie, és kezdhetünk korábban, májusban-júniusban. Ott voltam tavaly, és már áprilisban kialakultak a megfelelő körülmények. A tél alkalmatlan, nem látszik semmi. A szélre (seabreeze - iSail) és a nyomáskülönbségre van szükség, ezek tavasztól megvannak. Aztán ott a nyár, úgyhogy jöhetnénk előrefelé az időben, nem úgy, mint legutóbb, amikor próbálták minél később kezdeni.

 VS: kizártnak tartod 2016-ot?

 IP: a Kupának komoly ellenpontja az Olimpia, ami szintén nagy esemény, mint, mondjuk a Futball Világbajnokság. Nehéz olyan időpontot találni, amikor egy ilyen rendezvény megtartható és önmagában is megáll. Üzleti szempontból is jobb egy nem-olimpiai év.

 VS: Cagliari városa nemrég bejelentette, hogy a Luna Rossa csapat két-három évre bérbe vett tőlük területet, hogy ott állítsa fel a bázisát. Az Artemis Racing is készül ilyesmire?

 IP: persze, hiszen szükség van rá, de ilyen elkötelezettséget csak akkor vállal az ember, ha tudja, hol lesz a verseny. Ha bármiért a mediterrén térségre vagy az USA keleti partjára esik a választás, akkor San Francisco kiesik. De kell egy központ, naná.

 VS: lényegesen rövidebb távra tekintve: mi a cél itt, az RC44-es világbajnokságon? A győzelem reális lehet?

 IP: mindig az! Ez a második versenyem az osztályban, nagyon élveztem az elsőt. Régen vitorláztam ilyen stílusú regattán utoljára, kiváló csapatok gyűltek össze, tele korábbi RC44-es bajnokokkal, vagy épp AC-résztvevőkkel. Akármennyire is az év végén járunk, nekem most kezdődik az RC44-es szezon, és soha nem versenyeztem úgy, hogy ne akartam volna győzni, de legalábbis a lehető legjobb teljesítmény nyújtani. Minden futamban minden pozícióért megküzdünk majd. A következő két évben erre a sorozatra koncentrálunk, hiszen mindig is fontos része volt az Artemis Racing életének.

 

IainPercy_04.jpg    

 Vitorlás csapat ez, nem csak AC-csapat, Torbjörn nagy rajongója és támogatója volt több osztálynak is (TP52, RC44, DC35). Nagyon várjuk a 2014-es szezont, bevonjuk az AC-csapat tagjait, én is itt leszek - szóval több szempontból is remek időszaknak nézünk elébe. Először is, egy kifejezetten technikás hajóban dolgozhatunk együtt és fejlődhetünk. Másodszor élő kapcsolatunk lesz Torbjörn-nel, ugye, tavaly ő irányította az AC-csapatot, és akárhányszor meghallgattuk a véleményét, okosabb döntéseket hoztunk.

 VS: nem fog ez némi átfedést mutatni az America's Cup World Series-zel (vagy hívják bárminek)?

 IP: az Artemis Racing és személyesen Torbjörn Tornqvist aktív tagjai voltak az RC44-es osztálynak, ez nem szűnt meg az AC-kampány miatt. A jövőben is hozzájárulunk az osztály sikeréhez, pláne, hogy ez egy nagyszerű hajó, egy szuper csapat, az AC szerintem csak kevéssé zavar be ebbe. Van edzéslehetőségünk, mielőtt beindul az AC45-ös, vagy akármilyen sorozat.

 VS: támogatnád az AC45-ös széria folytatását?

 IP: egyértelműen, hisz mindenki szerint nagy siker volt. Szórakoztató a nézők számára, hiszen a mezőnyverseny mindig izgalmas, a borulások pedig adtak a látványnak. Az AC45-ös remek hajó, biztonságosan esik pofára, nem törik össze. Az Artemis Racing 14-szer borult fel, senki sem sérült meg. Az Oracle Team jól kitalálta azt a gépet, és remek sorozatot hoztak össze. Nagyon várom, hogy ismét belevágjunk, és egy pillanatra sem szabad elfelejtenünk, mennyi pénzt és energiát öltek a szériába legutóbb. Hálásak vagyunk érte, és reméljük, hogy újra lesz, mert jót tesz a sportágnak. A csapatoknak szórakozás, a közönségnek érdekesség.

    

 (fotók: 1: Gilles Martin-Raget; 3: Carlo Borlenghi; 4: 

 (forrás: vsail.info)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr825649078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.