Feladatkiosztás

2013.08.29. 18:46

Augusztus 27-30. között az Egyesült Államokban, jelesül Newport-ban (RI) zajlik a Farr40-es osztály idei világbajnoksága. Igen, Newport-ban, ami mostanában Érdi Mária és Vadnai Jonatán Byte CII-es világbajnoki címétől hangos - amikhez ezúton is gratulálunk.

 

F40_worlds_2013_fog.jpg  

 A regattanews.com szerkesztősége pedig megajándékozott minket egy infografikával, amin bemutatják, hogy az egyes pozíciókban mégis mi a fenét csinálnak a legénység tagjai.

 

Farr40_whowhat_big_600.jpg   

 1. TULAJDONOS/KORMÁNYOS

 Az Osztályelőírás szerint a tulajdonosnak kell kormányoznia (ez így van például az oldalunkon sokszor szereplő RC44-es osztályban is). Egy tapasztalt, sokat látott, de mégis amatőr státuszú emberről beszélünk, ő viszi a hajót. Figyel a taktikus és a vitorlakezelők információira, illetve utasításaira, előbbieket feldolgozza, utóbbiakat követi - lehetőleg minél gyorsabban.

 2. TAKTIKUS

 Gyakran jónevű profi, lenyűgöző önéletrajzzal. Alapvető szerep az övé, feladata kettős: a legénységből kihozni a legtöbbet, miközben a hajót elnavigálja a pályán. A tulajdonossal harmonikus kapcsolatot kell ápolnia, hiszen hol tanácsadó, hol edző, hol barát, hol főnök.

 3. BOWMAN

 A legénység talán legfürgébb tagja, gyorsan gondolkodik, pontosan dolgozik, stabilan áll a lábán. A hajó orrában végzi feladatait, a leginkább szem előtt lévő helyen, a futam során megbecsüli a rajtvonalig lévő távolságot, vezényli a vitorlacseréket, vagy épp problémát old meg az árboc tetején.

 4. PIT (ZONGORISTA)

 Az ő kezében futnak össze a szálak, figyel a taktikusra és a kormányosra, válaszol, ha szélirányt kérdeznek, fülel, amikor azok a vitorlakezelőkhöz beszélnek. Ő kezeli a számtalan kötelet és csörlőt, például vitorlacseréknél. Nagyon kell tudnia, mi mihez kapcsolódik.

 5. ÁRBOCOS

 Erős embert követelő pozíció, főleg a bőszeles manőverek végrehajtásánal és vitorlacseréknél van komoly szerepe, ő teszi gördülékennyé a folyamatokat.

 6. NAGYVITORLA KEZELŐ

 Nevében a feladata, hiszen alapvetően a grósz viszi előre a hajót. Pontosan kell éreznie a szelet, illetve rájönni, hogy a taktikus és a kormányos mit akar kihozni egy adott szituációból.

 7. VITORLAÁLLÍTÓK

 Nem véletlen a többesszám, hárman felelnek a fockért, a génuáért és a spinakkerért. Mindegy, hogy kreuz vagy bőszél, a vitorlának a lehető legjobb alakot kell fölvennie, plusz a lehető legtöbb erőt átadnia a hajónak. Hátszélben, míg egyikük a szárat kezeli, a másik kettő a hugóért felel, erősebb szélben pedig csörlőznek. Meglehetősen összehangoltan kell dolgozniuk.

 8. TÖLTELÉK (eredetileg FLOATER)

 A legénység össztömege nem haladhatja meg a 760 kilogrammot. A 2000-es évek közepén megnövelték a spinakker méretét, ekkor néhány hajón hozzácsaptak egy főt a legénységhez. Fizikai erejére nem lévén szükség, az esetleg felmerülő speciális feladatokat bízzák rá.

  

 (fotó: Daniel Forster, grafika: ROLEX/KPMS)

 (forrás: regattanews.com)

  

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr605483796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.