Az évad vége - ACWS, Nápoly

2013.04.22. 15:05

 Igen, vége a 2012-13-as - amolyan felkészülési - időszaknak. Mert nem volt rossz a cirkusz (valószínűleg a jövőben sem lesz az, ha tényleg a saját lábára áll), de alapvetően a 34. America's Cup-ra való felkészülést, a katamaránokra átszokást segítette. És hát Nápoly... mindenki arról áradozott, hogy vitorlázást ennyire közel vinni a nézőkhöz talán sehol a világon nem lehet.

  

ACWS_Naples_2013_01_600.jpg  

 

 Szerdán edzőfutamokkal készült a megjelent kilenc hajó: az Oracle Team USA csak eggyel képviseltette magát, azt is "B" kormányos vitte, Tom Slingsby személyében. Szintén egy hajóval érkezett az Artemis Racing (kormányos: Charlie Eckberg). A Luna Rossa az AC célegyenesébe érve is fontosnak tartotta, hogy teljes arzenálját felvonultassa, pláne, hogy az AC72-esük épp úton van, így semmiképp sem tudtak volna vitorlázni vele. "Új arcként" Roman Hagara tűnt fel a HS Racing élén, a China Team hajóját pedig Mitch Booth irányította. És persze ETNZ, J.P. Morgan BAR, Energy Team. A lebonyolítási rend viszonylag egyszerű, minden nap kora délután párosverseny-futamok, majd két mezőnyverseny.

 Csütörtök: dél-délkeleti, lassan nyugat felé tendáló szél 35 fokos lengésekkel, 8-12 csomó közötti erővel. Ben Ainslie (szkipper, J.P. Morgan BAR): könnyen csúszhatott volna be rossz eredmény, így a cél nem lehetett más, mint túlélni (helyezések: 3,1). Dean Barker (szkipper, ETNZ): nem volt benne ritmus. Néha lehetett egy nagyot akasztani a jobb oldalon, máskor az ember simán beleszaladt egy szélcsendes foltba ugyanott. Főleg a pálya felső részén lehetett sokat nyerni vagy veszteni. Szerencsére mi egész jól csináltuk (1,4). Az első helyükhöz kellett is némi mosoly Fortunától, lévén Slingsby-ék stabilan vezettek az első bójától kezdve, ám a harmadik szakaszon egyszerűen kivitorláztak a pályáról, aminek büntetés lett az eredménye: egész szép előnyünk volt, de mivel ez újdonság számomra, egyszerűen nem vettem észre a határjelzést, így átléptük. A futam után gyorsan meg is kértem a srácokat, hogy a jövőben mindig emlékeztessenek rá. A nap végén BAR, ETNZ, Luna Rossa Piranha volt az első három sorrendje. Párosverseny fronton két negyeddöntő is belefért a négyből, a LR Piranha és a BAR jutott tovább (az Artemis, illetve az Energy rovására).

  

ACWS_Naples_2013_04.jpg    

 Péntek: megint a 8-12 csomós szél, de stabilabb, mint előző nap. Az egyenletesebb körülmények között az Oracle igen jól haladt (1,2), velük csak az Energy tudta tartani a lépést (2,1). Yann Guichard (szkipper, Team Energy): tegnap nehéz volt kiigazodni a versenypályán, olyan sok volt a szélforduló. Ma már jobban tudtam a hajó sebességére figyelni, főleg a rajtoknál. Csak vasárnap dől el minden, de fontos, hogy minden nap jól teljesítsünk, így némi önbizalmaz gyűjthetünk a végére. A problémamentes mezőnyfutamokat megelőzték a párosverseny meccsei, ahol viszont nem múlt el nyom nélkül a csata: az ETNZ - LR Swordfish menetben ütközés történt. A második kreuz végén a bal oldali bójára balcsapáson érkező LR Swordfish egy gondolattal előbb ért a zónába, mint a jobbcsapáson közelítő ETNZ, így utóbbinak kellett volna kitérnie. Ez nem történt meg (valószínűleg a helyzet szorossága miatt), Bruni belecsattant a fekete hajó hátuljába, aminek eredményeként annak bal hátulja, az olasz hajónak pedig a jobb orra sérült.

   

ACWS_Naples_2013_02.jpg 

ACWS_Naples_2013_03.jpg

  

     

 Ennek ellenére az első mezőnyfutamban még elindultak, és harmadikként értek célba, de a második menetet már nem vállalták. Dean Barker némileg feldúlt volt a kapott büntetés (és így az elvesztett meccs) miatt: még ha az embernek útjoga van is, mindent meg kell tennie az ütközés elkerülése érdekében, ők viszont mintha nem törték volna magukat ezirányban, ami elég szomorú, hogy őszinte legyek. De ha a Bírók így ítéltek, hát el kell fogadnunk. A szerelőcsapatnak pedig hosszú éjszakája lesz. A nap végén Oracle, Energy, ETNZ volt az első három sorrendje, utóbi két csapat azonos pontszámmal bírt.

 Szombat: 7-12 csomós, dél-délkeleti szél kevés legyezéssel, de össze-vissza hullámok, amiket ezek a hajók nem igazán bírnak. A párosverseny elődöntőjében a Slingsby - Ainslie párharcot követően (nyert Slingsby) a két Luna Rossa csapat ment egymás ellen (innen a Swordfish - Francesco Bruni - került ki győztesen). A mezőnyverseny mindkét futamát az ETNZ nyerte, átvéve a vezetést. Slingsby 2,5-je a második helyre lett elég, 5 pont hátrányuk gyűlt össze. A James Spithill által felhalmozott előnynek köszönhetően az éves szériában lényegében nem veszthették el vezető pozíciójukat, de Slingsby így is küzdeni akart: győzni szeretnék holnap. Az új-zélandiak előnyben vannak, de ha nyerünk, miénk a dicsőség. A csapat mindenképp sikert ér el, ám az én harcom nem ért itt véget, magamnak is kell a győzelem. Ez az egyetlen esélyem, hogy ACWS-t nyerjek. A jó ég tudja, mikor lesz a következő, ebből akarom kihozni a legtöbbet. Az élen ETNZ, Oracle, BAR.

 

ACWS_Naples_2013_05.jpg 

ACWS_Naples_2013_06.jpg  

 Vasárnap: rövid program, úgy is, mint párosverseny döntő és utolsó mezőnyfutam. Előbbiben Bruni jött el jobban a rajtból, és végig fogva ellenfelét, vezetett. A második (utolsó) kreuzban azonban egyszer nem fordult Slingsby-re, amit ő - jobban olvasva a szélcsíkokat, mint az olasz - ki is használt, előre került. A mezőnyversenyben aztán Bruni szépített, az utolsó bőszélben az élre állva nyerték a futamot, és ezzel a regattát: csak ezzel feledtethettük a párosverseny kudarcát. Sokat jelent nekem ez a siker, volt esélyünk a kettős győzelemre, de az elmaradt (Bezzeg tavaly - igaz, ott másként lett dupla - iSail). Nem tudok elég hálás lenni a csapatomnak, Paul Campbell-James, Max Sirena, Xabi Fernandez és Manuel Modena kiváló munkát végeztek. Slingsby megcsinálta, amiért jött: büszke vagyok rá, hogy az ACWS-trófeát megszereztük az Oracle Team USA részére. James Spithill és csapata jól előkészítette a terepet, nekünk csak annyi volt a dolgunk, hogy ne adjuk el az általuk felépített előnyt.

 

ACWS_Naples_2013_07.jpg     

 ACWS Nápoly, mezőnyverseny, végeredmény:

1. Luna Rossa Swordfish (Francesco Bruni) – 80 pont
2. ORACLE TEAM USA (Tom Slingsby) – 80
3. Emirates Team New Zealand (Dean Barker) – 71
4. Luna Rossa Piranha (Chris Draper) – 70
5. J.P. Morgan BAR (Ben Ainslie) – 65
6. Energy Team (Yann Guichard) – 58
7. Artemis Racing White (Charlie Ekberg) – 40
8. HS Racing (R. Hagara/H.S. Steinacher) – 36
9. China Team (Mitch Booth) – 30

 ACWS Nápoly, párosverseny, végeredmény: 1. ORACLE TEAM USA SLINGSBY, 2. Luna Rossa Swordfish, 3. J.P. Morgan BAR, 4. Luna Rossa Piranha, 5. Emirates Team New Zealand, 6. Artemis Racing White, 7. Energy Team, 8. HS Racing, 9. China Team

 ACWS 2012-13, végeredmény:

1.  ORACLE TEAM USA SPITHILL/SLINGSBY – 245 pont
2.  Luna Rossa Piranha – 191
3.  J.P. Morgan BAR – 181
4.  Emirates Team New Zealand – 171
5.  Energy Team – 160
6.  Artemis Racing White – 160
7.  Luna Rossa Swordfish – 151
8.  Team Korea – 105
9.  ORACLE TEAM USA COUTTS – 98
10. Artemis Racing Red – 90
11. China Team – 73
12. HS Racing – 36

  

ACWS_Naples_2013_08.jpg  

      

 Az AC YouTube-csatornáján élőben követtünk pár futamot, és persze kicsit belemásztunk a hírekbe is. A kommentátorokat többen szidták, amit nem éreztünk alaptalannak: lényegesen többször hangzottak el a marketingpanelek, mint az, épp mi és főleg miért történik a pályán. Ez alól egyértelmű kivétel a szakkomentátornak elhívott Ken Read, aki higgadt hangon öntötte magából az információkat, amikor szót kapott. A képananyagra ugyanakkor alig lehet panaszunk, külön érdekes volt a megosztott képernyőn egyszerre négy hajó legénységének munkáját nézni - rajt előtt.

    

(fotók: Gilles Martin-Raget)

 (forrás: americascup.com)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr355239082

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.