Sima út, sima út, de azért van miről beszámolni - naponta. Ez a 24 óra sem múlt el események nélkül, még ha a látványosságot nélkülöznünk kellett is, ráadásul, ha minden így megy tovább, akkor az élen haladó Francois Gabart (MACIF) megdöntheti Michel Desjoyeaux rekordját, ami 84 nap 3 óra 9 perc. A harmadik helyen haladó Alex Thomson (Hugo Boss) pedig - lemondva arról, hogy minél gyorsabban fejezze be a versenyt - a kiel nélkül haladó Jean-Pierre Dick közelében vitorlázik tovább, módosítva ideális útvonalát, csak azért, hogy ha kell, segítségére siethessen Dicknek, noha erre ő senkit nem kérte.

Jean-Pierre megköszöni

Péntek reggel 10-kor újra megnyitott a Versenyfalu, délután háromkor az ünnepélyes ceremóniát is lezavarták, ahol Bruno Retailleau, a Szervezőbizottság elnöke beszélt: ma minden szkipper eszembe jut. A még versenyben lévők, a kiesettek és a régebbi részt vevők. Mind-mind hozzájárultak a Vendée Globe legendájához. Nekik köszönhetően van most egy lenyűgöző versenyünk.

Még péntek hajnalban (04:00 UTC) esett meg, hogy Arnaud Boissiéres (Akena Verandas) Code 0 vitorlája feladta: teljesen delaminálódott. Csattogó hangot hallottam, nem volt más választásom, mint betekerni, különben szétdurrant volna. Most elpakolva nyugszik a zsákjában - örökre. Ugyanakkor szerencse, hogy ennyivel megúsztam. Az Egyenlítő környékén és a Doldrums-ban esetleg hiányozhat majd, de még ez sem biztos.

Bertrand De Broc (Votre Nom Autour du Monde): még előttem az egész Atlanti-óceán - sok is, kevés is. Szükségem volna némi szerencsére, hogy utolérjem az előttem haladókat, mert ha semmi sem változik, folyamatosan 5%-kal gyorsabbnak kéne lennem náluk, az pedig nehezen megvalósítható. Még dél felé mentünk, épp elhagytuk Portugáliát, amikor leesett, hogy ez nagyon színvonalas, kemény verseny lesz. Szomorú, hogy olyan esélyesek, mint Vincent Riou (PRB), vagy épp Jean-Pierre Dick (Virbac Paprec 3), a hajójuk problémája miatt maradnak ki a küzdelemből. A két éllovas nem hibázott, plusz megvolt az a kis mázlijuk, ami elöl tartotta őket. Amikor elkezdtek a 76 napos szintidőn spekulálni, meg voltam győződve róla, hogy ez lehetetlen, de most már látom, hogy nem az. És minél kevesebb időt töltesz a tengeren, annál kisebb az esély, hogy történik veled ott valami.

Alex Thomson: Jean-Pierre Dick lassan beleér az erősebb szelekbe, meglátjuk, bírja-e őket. Remélem, hogy igen, és be tudja fejezni a versenyt. Ha arra kérnek, hogy segítsek neki, természetesen fogok. Végig Les Sables d'Olonne-ig szeles utunk lesz, még ha nem is olyan brutális, mint pár napja ígérték, de azért 30 csomóig felmennek a pöffök.

A szokásos televíziós interjúban Francois Gabart nem győzte hangsúlyozni, hogy korántsem lefutott a verseny, a Vizcayai-öbölben most épp nem az erős délnyugati szél, sokkal inkább az öt méteres hullámok babrálhatnak ki velük. Aztán ott vannak még a kereskedelmi hajók és a halászok is. Két és fél hónapot túlélt, nem  most szeretne kockára tenni mindent.

Péntek éjjel újabb példáját láttuk annak, mitől különleges ez a verseny. Alex Thomson: aggódom Jean-Pierre Dick miatt, ezért módosítottam az útvonalamon. Optimális esetben tőle sokkal északnyugatabbra hajóznék, de amikor kiderült, milyen idő lesz, irányt váltottam. Nemsokára egy front vonul át felettünk, a közelében akarok maradni, hogy ha bármi történne vele, segíteni tudjak. Nagyszerű vitorlázó, hiszek benne, biztos, hogy bárhová eljut, ahova akar, de ha a helyében lennék, én szeretném, ha valaki vigyázna rám. Nem kért semmi ilyesmit, de egyszerűen nem tehetem meg, hogy itt hagyom, mintha mi sem történt volna. Ha baj lesz, segítek, ha nem, akkor megyek tovább.

vg_77nap.JPG       Fair Play díjat Alex Thomsonnak!

Mike Golding (Gamesa), szombat reggel: jelenleg követő üzemmódban vagyok, egyelőre tippem sincs, hogyan fogom utolérni Jean-t (Le Cam (SynerCiel) - iSail), mert korábban a taktikai döntéseim segítettek, de most csak megyünk előre, nincs választási lehetőség.

Day 77 Highlights by VendeeGlobeTV

A versenyt vezető Francois Gabart befutását vasárnap (január 27.) délelőtt tíz és délután egy közé teszi a friss előrejelzés, előnye 2-5 óra lesz Armel Le Cléac'h-hez képest - vagyis hiába gyorsabb a Sakál, már nem lesz elég ideje megelőzni ellenfelét, Gabart viszont megdöntheti Michel Desjoyeaux rekordját, ami 84 nap 3 óra 9 perc.

Figyelmetekbe ajánljuk fotógalériánkat.

FRISSÍTÉS!

Jean-Pierre Dick: sokáig gondolkodtam azon, hogyan tovább. Egy biztos, nem állok meg az Azori-szigeteknél. Ugyanakkor bizonytalan, el tudok-e navigálni Les Sables d'Olonne-ig, ezért a portugál partok közelében maradok. Aztán 28-án vagy 29-én majd eldöntöm, mi legyen. A dolgok jelenlegi állása szerint odáig biztonságosan eljuthatok, a fő cél úgyis az irány tartása, és hogy odaérjek, nem a minél gyorsabb haladás.

(fotó: 1: Jean-Pierre Dick; 2: Bertrand De Broc)