Szegény Bernard Stamm-ot (Cheminées Poujoulat) még az ág is húzza. Először "csak" pár napra fel kellett függesztenie a versenyzést, hogy orvosoljon néhány technikai problémát (és az sem volt egyszerű), aztán jött az óvás. Meglátjuk...

 Egy korty a Horn-ra, egy az új évre:

 

VG_daily_0104_01.jpg 

 

 A vezető kettős, ugye, kedden keresztezte a Horn-fok hosszúsági körét, maga mögött hagyva ezzel az utolsó "pályajelet". A harmadik helyen vitorlázó Jean-Pierre Dick (Virbac Paprec 3) hasonló mutatványára (immáron egyébként negyedszer) európai idő szerint csütörtök hajnalban (04:40 UTC) került sor, Gabart és Le Cléac'h ekkor már majdnem a Falkland-szigeteknél járt, friss északnyugati szélben hasítva, előbbivel az élen. Igaz ugyanakkor, hogy a "hasítottak" kissé túlzó jelző, ugyanis majdnem a leglassabbak voltak a mezőnyben. Jean Le Cam (SynerCiel) véglegesen elszakadt az immár öthajós üldöző bolytól (Golding - Wavre - Sansó - Boissiéres - Stamm, az első és az utolsó között mindössze háromszáz mérfölddel).

 Alessandro di Benedetto (Team Plastique): felcsapódott a kormányom, mert kiment az egyik biztosíték. Egy időre elgondolkodtam, hogy behúzódom a Auckland-szigetek vagy a Campbell-sziget takarásába, nyugodt körülmények közé, mielőtt kiérnék a Csendes-óceánra. De aztán jött egy kihagyás a szélben, a tenger sem volt túl göcsörtös, így kikaptam a kormánylapot, új biztosítékot raktam be, és a lap máris mehetett vissza a helyére.

Javier Sansó (Acciona 10% EcoPowered): szia Bernard! Most kaptam az e-mail, hogy kizártak a versenyből. Szomorúan hallom, pláne azok után, milyen jól mentél eddig. Olvasom a nyilatkozatokat, és az a helyzet, hogy én is pontosan így tettem volna, ha a hajóm biztonságáról van szó. Nyilván csalódott vagy, a magam részéről nem értek egyet a Technikai Bizottsággal, mert vészhelyzetben igenis lehessen igénybe venni külső segítséget! Mindemellett a biztosítótársaságok most örülnek, mert ha nem kérsz segítséget, simán odaveszhetett volna a hajód. A helyes döntést hoztad. Remélem, hamarosan találkozunk!

 Mindezt úgy, hogy a spanyol vitorlázó továbbra is küzd a javíthatatlan technikai problémájával: a törött kormánylap csak akkor működik együtt az automatikával, ha egyenletes a szél. Ha túl erős, lehetetlen irányba tartani ilyen módon a hajót. Nem túl komoly, de amikor többedszer dőltünk luv-ba, inkább úgy döntöttem, hogy visszaveszek a tempóból.

 Csütörtök, Francois Gabart (MACIF): nem könnyű most Bernard-nak, de én biztosan mellette állok. Mindegy, hogyan dönt a Zsűri, szerintem mindent el fog követni, hogy vitorlázva jusson Les Sables D'Olonne-ba és felhajózzon a csatornán, ahol rengetegen fogják köszönteni. Már csak azért is bízom ebben, mert szeretnék ott lenni, amikor megérkezik!

 


Day 54 Highlights by VendeeGlobeTV

  
 Egy interjúkérdés azt feszegette, hogy bírja Gabart a hetek óta zajló fej-fej melletti küzdelmet, amit Le Cléac'h-csel művelnek: egyszerűen óriási! Szerintem mindketten élvezzük, és jó eséllyel az utolsó pillanatig fog tartani. Ha a Vizcayai-öbölben (Bay of Biscay) is látótávolságra leszünk egymástól, akkor elképesztő befutó várható. Mivel idegtépő lesz, nem biztos, hogy könnyen elviseljük, de hát mindketten szeretjük a közelharcot.

 Péntek, hajnali 02:38 (UTC) volt, amikor Alex Thomson (Hugo Boss) elérte a Horn-fokot. Fújt mindehhez 25 csomós szél, a brit pedig 17,5-el repesztett. 12 évnyi kemény munka vezett eddig a pontig, amikor is végre egyedül elért idáig. Jegyezzük meg, hogy mindezt egy 2007-es hajóval, negyedik helyen! Az élen Gabart távolabb húzódott a parttól, mint ellenfele, van köztük bő száz mérföld távolság, lehet, hogy elszakadnak egymástól,és az előttük terpeszkedő magasnyomású rendszert ellentétes oldalon kerülik. A mezőny leggyorsabbja ismét Bernard Stamm lett, de ennek a helyezések tekintetében sajnos nem valószínű, hogy van jelentősége.

 Mike Golding (Gamesa): tervezgettem az utat a Horn-fokig, úgy fest a Csendes-óceán nem hagyja, hogy simán lelépjünk. Most észak felé kell fordulnunk, aztán megállunk. A jéghelyzet szempontjából ez jó hír, mert csak rövid ideig haladunk veszélyes vizeken. Ugyanakkor az időjárás egyik pillanatról a másikra megváltozhat - egyszerűen lehetetlen pontosan előre jelezni a GRIB file-ok alapján. Alex jó munkát végzett. Megtalálta az összhangot a hajójával, lett jó sebessége, már csak ki kell tartania.

 


Day 55 Highlights by VendeeGlobeTV

 A szóló Földkerülők élete nem csak játék és mese, valamint kamerába vigyorgás. A technikai nehézségeken kívül néha egészségügyi gondjaik is támadnak (gondoljunk csak Bernard Stamm törött fogára - a harminckettedik napot bemutató videón esik róla szó), ám egészében véve eddig szerencsésnek mondható a mezőny. Mostanra Arnaud Boissiéres-nek (Akena Verandas) lett bibis pár ujja: mindkét kezem sebes és fáj. Amikor megnyomtam a hólyagokat, genny szivárgott belőlük. Jean-Yves Chauve (a verseny orvosa - iSail) távsegítségével kezelni tudtam a dolgot, szerencsére nem vészes, viszont zavaró. Pár nap múlva jobb lesz.

   

VG_daily_0105_01.jpg   

 Bernard Bonneau, zsűrielnök: tegnap e-mailt kaptunk Bernard-tól, amelyben azt kéri, hogy tárgyaljuk újra az ügyét. Szeretné, ha a Kromov professzor kapitánya tanúvallomást tenne. Ezt figyelembe vesszük. Ma viszont biztosan nem hozunk döntést, mert még nem értünk utol minden zsűritagot.

 Arnaud Boissiéres: remek időjárási körülmények között haladok - szinte karibi a hangulat. 25 csomós szél fúj, növekszenek a hullámok, és további erősödés várható. Az Atlanti-óceánon elpártolt tőlem a szerencse, mintha hiányzott volna valami. De az utóbbi két hétben minden a kezemre játszott. Ám még mindig nagyon le vagyok maradva, van tennivaló bőven, hiszen messze még a vége. Nagyszerű lenne együtt venni a Horn-fokot, de az időjárás annyira bizonytalan, hogy kibabrálhat velünk. Tartom a napi rutinomat, fürdés, hajómosás meg ami kell. Mindez nagyon fontos, a fedélzeten muszáj rendszer szerint élni - nem úgy, mint otthon.

 

VG_bus_0105.jpg  

 Jean Le Cam (SynerCiel): közeledünk a Horn-fokhoz, de még előttünk van egy magasnyomású zóna. A múlt éjszaka kemény volt, 37 csomóig ment fel a szél.

  


Day 56 highlights by VendeeGlobeTV

 

 Szintén a pénteken esett meg (ráadásul az éjszakában), hogy Javier Sansó szerelt: eseménydús időszak volt. Két reffre lehúzva ért a sötétedés, a szél viszont lement 15 csomóra, én meg ott álltam egy erősen csökkentett felületű nagyvitorlával és egy törött felhúzósínnel. Le kellett ejtenem, hogy szétszedhessem és kivehessem a sérült részt. Körülményes volt, de nem ez a fő baj, a hideg jobban zavar, az ujjaim majdnem megfagytak. Nyolc fok lehetett, kesztyűt nem vehettem fel, egyik kezemmel kapaszkodtam, a másikkal a csavarokat szedegettem ki a helyükről - kihívásszámba ment! Mindezt a baum-on állva. De most már minden rendben, a nagyvitorla fent van teljesen, és maximális sebességgel száguldok.

 És ezen a napon láthattunk olyat is, amilyet ritkán a mai világban. Egy levél teljes szövegének szó szerinti fordítása következik.

 A Föld különböző pontjain, 2013. január 4.

 Kinek:

- Bernard Bonneau úr, a Nemzetközi Zsűri elnökének

- Christophe Gaumont úr, a Versenyrendezőség elnöke

- Bruno Retailleau úr, a Vendée Globe szervezőbizottságának elnöke

 Tárgy: a Versenyrendezőség óvása Bernard Stamm ellen - 4-es és 5-ös eset

 Elnök urak!

 Mi, a 2012-13-as Vendée Globe szkipperei azt kérjük, hogy vizsgálják felül a Bernard Stamm-ot érintő döntésüket. Hisszük, hogy kizárása nem sportszerű, véleményünk szerint megérdemli, hogy befejezze a versenyt, és a befutó listán helyet kapjon.

 Kérésünket az alábbi tényekre alapozzuk:

 - Bernard maga horgonyozta le hajóját

 - az orosz hajó csak ezek után érkezett

 - ekkor olyan helyzet lépett fel, amely nem létezett a horgonyzáskor és veszélyt hordozott magában

 - ami ezek után történt, az a fentiek következménye, előre látni nem lehetett

 - a hajósok cselekedetei (mindkét oldalon) példamutatóak voltak, elismerést érdemelnek, nem büntetést

 - ha Bernard Stamm megsértette a szabályt, azt akaratlanul tette, és erősen hiszünk abban, hogy a szabály szellemét maradéktalanul tiszteletben tartotta

 - úgy tartjuk, hogy a helyzet, amivel Bernard szembesült, előre nem volt látható

 Köszönjük, hogy végső döntésük meghozatalakor a mi véleményünket is figyelembe veszik!

 Alex Thomson, Armel Le Cléac'h, Arnaud Biossiéres, Alessandro di Benedetto, Bertrand De Broc, Dominique Wavre, Francois Gabart, Javier Sansó, Jean Le Cam, Jean-Pierre Dick, Kito de Pavant, Louis Burton, Marc Guillemot, Mike Golding, Samantha Davies, Tanguy De Lamotte

 * Vincent Riou, Jérémie Beyou és Zbigniew Gutowski nem volt elérhető.

 (Innen.)

 Szombat, Jean Le Cam: instabil a szél, 20 és 28 csomó között váltakozik - amivel csak annyi a baj, hogy az előrejelzés nem erről szólt 24 órával ezelőtt. Azt hittem, egyenes és sima utam lesz a Horn-fokig, most viszont úgy fest, még csapást is kell váltanom, aminek nem örülök. Hamarosan rám jön egy 33 csomós északnyugati, az biztosan ébren tart!

 Zbigniew Gutkowski (Energa) kiesése után most beszélt először további terveiről: eleinte eléggé lekötött, hogy karácsonyi ajándékot találjak a lányaimnak. Az ünnepet mahunk mögött hagytuk, én pedig Tenerifére tartok, a hajóért. Minden további attól függ, rájövünk-e mi okozta az autopilot hibás működését. Fejünkbe vettük, hogy átvitorlázunk az Atlanti-óceánon, a karibi térségben részt veszünk valamilyen versenyen, onnan New York az irány, aztán amint lesz egy bíztató időjárási ablak, jövünk vissza Európába. Májusban már itt kell lennem, mert részt szeretnék venni a díjkiosztón. Azt hiszem, megbékéltem azzal, ami velem történt. Vitorlázni nagyszerű dolog, de néha kellemetlen dolgok is megesnek, amelyek felidegesítenek. Kivoltam, amikor a fel kellett adnom a versenyt egy "apróság" miatt, de az a helyzet, hogy vannak dolgok, amik felett nincs hatalmunk. Persze így is nehéz, borzasztó nehéz látni, amint a munkád és a csapatod munkája kárba veszik, de ezen már nem lehet változtatni. Bárcsak lehetne...

 Alex Thomson: rendben vagyok. Első szóló Horn-kerülésem simán zajlott,nyugodt körülmények között. De nem volt időm se kitakarítani a hajót, se megborotválkozni. Egy hónapja küzdök a hidrogenerátor hibájával, remélem, a közeli jövőben lesz alkalmam dolgozni a megoldáson. Ez már csak azért is fontos lenne, mert nincs annyi üzemanyagom, ami kitartana hazáig, ezért taktikát váltottam, és úgy vitorlázom, hogy célba érhessek, ez például azt jelenti, hogy nem foglalkozom a többiek pozíciójával vagy útvonalával.

 Alessandro di Benedetto aznap töltötte be 42. életévét: nemrég bontottam ki az ajándékaimat. Rengeteg üzenetet kaptam, ezeket nagyon köszönöm. A dátumválasztó miatt lehet, hogy kétszer ünnepeltem, de becsület szavamra, csak egyszer ittam!

 Bernard Bonneau: írásbeli tanúvallomást kaptunk a Kromov professzor kapitányától, így a 66-os szabály értelmében újra megnyitjuk Bernard Stamm ügyét. A Zsűri nem gondolja, hogy hibázott volna legutóbbi döntésével, de a nyilatkozat mindenképp egy új tény.

 

professor-khromov-r-644-0.jpg

 

  


Day 57 highlights by VendeeGlobeTV

 

 Vasánap reggelre Jean-Pierre Dick majdhogynem csapástávolságra került a vezető kettőshöz: a reggeli jelentés szerint bő 100 mérfölddel többet teljesített náluk az utolsó 24 órában. Mivel az elmúlt napokban végig ez volt a jellemző (ha nem is ilyen mértékben), korábbi 4-500 mérföld hátrányát 226,5-re csökkentette. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy az időjárás őt segítette, mivel végig frissebb szele volt - Gabart-éknak ezzel most épp nincs mázlijuk, ahogy eddig nagyon sokszor volt. Ha már szó esett róluk: Le Cléac'h, aki kettejük közül eleve nyugatabbra volt, igazított még egyet a part felé, ma reggelre azonban visszaállt irányba. Húzódott ugyanis előttük egy szélcsendes zóna, lehet, hogy más oldalról akarta azt kerülni, mint Gabart, csakhogy a kritikus rész kelet felé tolódott, így a dilemma már nem áll fenn.

VG_leaders_0106.jpg  

 

 Folyamatosan frissülő galériánk Facebook-oldalunkon.

 (fotó: 1: Armel Le Cléac'h; 2: Arnaud Boissiéres; 3: Alekszej Osztrovszkij)

 (forrás: vendeeglobe.org)

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr864997916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.