Legutóbbi beszámolónk óta több fajsúlyos esemény is borzolta a kedélyeket a szóló Földkerülőn. Ezek közül kétségkívül Zbigniew Gutkowski, azaz Gutek (Energa) kézfelemelése volt a legkomolyabb, szerdán: a mai nappal ki kell mondanom, amin napok óta gondolkodtam. Bátornak lenni nem csak at jelenti, küzdesz, hanem azt is, hogy tudod, mikor add fel. Mindent megtettem, hogy felülkerekedjek az elektronikai problémákon, tudom, hogy a barátaim és a csapatom is a legjobbat hozták ki magukból. Végtelenül hálás vagyok a támogatásukért, de így nem lehet tovább csinálni. Automata kormány nélkül nem tudok versenyezni, ha pedig nem tudok versenyezni, vissza kell, hogy lépjek. Nehéz döntés ez, életem legnehezebbje. De ilyen a Vendée Globe, ez az óceán hatalma, és az ellen nem lehet küzdeni.

 Csütörtök hajnalra megérkezett Tenerifére.

 
gutek-a-tenerife-r-644-0.jpg

 

  Ugyanezen a napon Dominique Wavre (Mirabaud) lényegesen pozitívabb hangvételű üzenetet küldött a partra: jól jöttem át a Doldrums-on. Sőt, be kell vallanom, szerencsés voltam. Mike Golding (Gamesa), Jean Le Cam (SynerCiel) és én belépéskor jóval nyugatabbra voltunk, mint az élmezőny a maga idején. Esők mentek, szelek jöttek, de alapvetően nem volt rossz - pláne, ha figyelembe vesszük, mennyire pórul járhat errefelé az ember. Két napja nyomjuk egymás mellett Le Cam-mal, tisztára, mint valami összemérő edzés vagy sebességi teszt. Ha állítasz valamit, azonnal látod az eredményt. Most éles menet következik pár napig, míg el nem érjük a déli szeleket. Ráadásul egyre frissebb a szél, aminek azért örülök, mert így a hullámok lemossák a hajó orrát, ami rothadó halak szagától bűzlött egy ideje. Szerintem némelyik már elkezdett komposztálódni.

 És még nem volt vége a napnak! Ugyanis a Zsűri kihirdette döntését abban az óvásban, melyet Alex Thomson (Hugo Boss) és a Rendezőség nyújtott be. Szerintük ugyanis még a Finisterre-fok környékén a mezőny egyes tagjai megsértették a zónára (Finisterre Traffic Separation Scheme) vonatkozó tiltó szabályokat, amikor bevitorláztak oda. Két órás büntetést kapott a SynerCiel, a Mirabaud, az Acciona, az Initiatives-Coeur (valamint az Energa és a Maitre CoQ), harminc perceset a Gamesa, míg húsz perceset a Virbac Paprec 3.

 Jean Le Cam (Synerciel) kora este észak felé fordította hajója orrát, hogy letöltse a kiszabott penitenciát, Dominique Wavre nem sokkal korábban végzett a magáéval, így egy darabon egymással szembe haladtak.

 Csütörtök hajnalban Mike Golding (Gamesa) pályafutása során huszonkettedszer(!) keresztezte az Egyenlítőt, ami még szerinte is ...elég sok. Nem hiszem, hogy különösebb jelentősége volna, de mutatja, milyen szerencsés vagyok.

 

 

Addigra már túl volt a büntetésvállaláson, nyilván nem örült neki, hogy beleesett az érintett körbe. Az előtte áló időszakról pesszimistának tűnően, de valószínűleg reálisan nyilatkozott: a kereskedelmi szelek elég gyengék errefelé, nincs, ami fenntartsa őket. Tartok tőle, hogy az élen haladók emiatt megint ellépnek a következő 4-5 napban.

 


VG_1123_01.jpg

 

 Javier Sansó (Acciona 100% EcoPowered) csütörtöki üzenetében alvási szokásairól értekezett:

 


Javier Sansó's sleep management by VendeeGlobeTV

 

  Négy-öt óra egyben? Jó volna, de nem lehet...

  Ezalatt Alex Thomson nekiállt, hogy folytassa a barkácsolást, lévén a hidrogenerátor még mindig javításra várt. A dolog két ok miatt sürgető, egyrészt, amíg nincs kész, addig csak egyik oldalon van ilyen működő eszköze, és mivel ezt a hajó mozgása üzemelteti, addig csak ott nyerhet energiát, ahol az található - már, amikor a vízbe ér, másrészt a szerelés rendesen felborította a pihenési ciklusait, ami hosszú távon kimerítő lehet. A körülmények a kezére játszottak, 14 csomós szél 30 fokról, erejét és irányát stabilan tartva.

 Péntekre Alessando di Benedetto (Team Plastique) remetévé nőtte ki magát. A 41 éves olaszt (anyja francia) - aki saját bevallása szerint csak a kaland miatt indult (130 napra csomagolt élelmet) - egyre több állat látogatja meg, a fedélzeten ültetett salátaágy pedig jó termést hoz.

 

VG_1123_03.jpg

 

 Mindeközben a mezőny legöregebb, és egyben egyetlen fix tőkesúlyos hajójával az elmúlt három napban háromszáz mérföldet hozott az éllovasokon és ötszázat Arnaud Boissiéres-en (Akena Verandas). Utóbbi egyébként rendesen meg lehet zuhanva, mert napok óta borzasztó teljesítmény fűződik a nevéhez, mint a versenyzők leglassabbja.

 Pár szó az élmezőnyről:

 - a jó ideje második helyen haló Francois Gabart (MACIF) egyenletes haladásról számolt be, így több pihenőidő jutott neki. A fejlámpámra nincs is szükség éjszakánként, mert a Hold éles fénnyel ragyog. Nagyon szerencsésnek tartom magam, hogy átélhetem mindezt!

 - Bernard Stamm (Cheminées Poujoulat) az ötödik helyen "tanyázik", viszont folyamatosan 1-2 csomóval lassabb, mint az első négy. Ennek persze oka van: a Doldrums-ban mindenfelől jöttek a hullámok, szél meg semmi. Ahogy a hajó rázkódott, az egyik svert felcsúszott és elszakította a génuát. Hogy tudtam tartani a lépést a többiekkel, keletebbre kellett mennem, mint ők. És rendetlenkedik az autopilot is, de amint megjavítottam, visszavágok!

 És akkor a pillanatnyi állás (az élen továbbra is Armel Le Cléac'h - Banque Populaire):

   
VG_standing_20121123_1531.jpg

  

  Zárásként pedig Alessando di Benedetto művészi önfényképe:

 

VG_1123_02.jpg

  

 Bővebb fotóanyag itt található.

 (fotók: 1: M. Marczewski; 2: Mike Golding; 3,4: Alessando di Benedetto)

 (forrás: vendeeglobe.org)

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr234921674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.