A Voiles et Voiliers francia oldal már május végén megszellőztette, hogy a Volvo Ocean Race következő, 2014-15-ös szériájának új hajóosztállyal vág majd neki a szervezőcsapat. Méghozzá nem akármilyennel, hanem egy új, Bruce Farr által tervezett One Design hajóval.

A végleges döntést június 28-án, csütörtökön jelenti be Knut Frostad, a VOR ügyvezetője Lorient-ban, ahol hétvégén rendezik meg a köveztkező kikötői futamot szombaton, és ahonnan vasárnap nekiiramodik a hat hajóból álló flotta az idei utolsó offshore szakaszának Írország nyugati partjának kikötőjébe, Galwaybe.
De térjünk vissza a tervezőasztalhoz, mert a május óta altatott infó sok mindent, szinte mindent maghatároz majd a verseny jövője szempontjából.

70AbuDhabi.jpg

A kettővel ezelőtti "megállóban", Miamiban ültek össze a nemzetközi offshore vitorlázás nagyjai, hogy megtárgyalják, milyen lesz a VOR jövője. A Volvo, mint főszponzor továbbra is ott áll majd a verseny mögött, ugyanakkor két fontos feltételt szabott: az első, hogy a következő szériában minimum nyolc hajónak kell indulnia, a második pedig, ezzel szorosan összefüggésben, hogy a hajók és az induló csapatok költségei legyenek jóval alacsonyabbak a jelenleginél.

Ennek pedig, mint tudjuk legegyszerűbb módja a hajók tervezésének korlátok közé szorítása. Azzal viszont,hogy a versenyszervező a One Design hajóosztály bevezetése mellett dönt, rendesen beleköp a tervezők levesébe, ugyanis a VOR a nagy hajótervező irodák számára az egyik legexkluzívabb kirakat a vitorlássport főutcáján.

Azt ugyan nem tudjuk egyelőre, hogy Frostadék tényleg az OD mellett döntenek-e, ugyanakkor a francia oldal igen jólértesültnek tűnik, több meg nem nevezett forrásra hivatkozva írták meg cikküket, amelyben azt állítják, a hajó nemcsak OD lesz, hanem rövidebb is, 65 vagy akár 60 lábas. Ilyen "kicsi" hajókkal legutoljára a 2001-2002-es Whitbreaden ment a verseny, érdekes, hogy a nagyobb, 70 lábas hajóra váltás egybeesett az akkori új szponzor, a Volvo érkezésével.

Ha a hír igaznak bizonyul - ezt csütörtökön megtudjuk - úgy a jelenlegi hajók tervezőinek többsége a jövőben kimarad a dicsőségből, hogy VOR hajót tervezhetett, ugyanis az OD hajó tervezésével a Voiles et Voilers információi szerint nem mást, mint a legendás Bruce Farr cégét, a Farr Yacht Design-t bíznák meg, a gyártók közül pedig négyről pletykálnak, amelyek a húsosfazék közelében maradhatnak: a francia Multiplast, a svájci Decision, az olasz Perisco és az angol Green Marine.

Az a májusi hírek szerint még nem dőlt el, hogy az árbocokat, kormánylapátokat ki gyárthatja majd, de nagyon csodálkoznék, ha előbbiek gyártásával nem az új-zélandi Southern Spars-t bíznák meg, bár ha az olcsóság a fő szempont, elképzelhető, hogy nem az Európától messzi specialistát választják majd. A hírek szerint a spórolás másik eszköze a felhasználható vitorlák számának 32-ről 22-re csökkentése lenne. Kérdés, hogy itt is egy beszállítót választanak-e, vagy lehet majd válogatni a szabóműhelyek, öntödék között.

azzam.jpg

Érdemes megnézni, a most versenyben lévő hajókat kik tervezték: bár a regattának még nincs vége, a babérokat az argentín fenegyerek, Juan Kouyoumdjian arathatja le nemsokára, és e megállapításhoz nem kell különösebb szaktudás, hiszen ő tervezte a Groupama, a Puma és a Telefónica hajóit. Bruce Farr irodája két hajót tervezett, ezek azonban éppen hogy a sereghajtók a flottából: az Abu Dhabi hajója és a még az előző szériára készült, reciklált Team Sanya. Az pedig különösen érdekes információ a francia oldalon, hogy a versenyben lévő hajók közül messze az Abu Dhabi-é volt a legdrágább, 9 millió dollár (mai árfolyamon valamivel több, mint 2 milliárd forint), míg a Telefónica "csupán" 5, a Groupama 6 millióba került.

Felmerül a kérdés: vajon a szervezők tényleg kisebb és nehezebb hajókat akarnak majd két év múlva az óceánokon látni? Mi lesz a sebességrekordokkal, amivel majd bekerülhetnek a hírekbe?

A VOR hajók tervezésének fejlődéséről minden igényt kimerítő posztot itt olvashattok.

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr774611347

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.