A Professzor megmondja

2011.11.03. 16:07

Jövő ősszel indul a következő Vendée Globe, de már most mindenki keményen készül - érthető módon. Ki épp vitorlázik, ki építi a hajóját, ki nyilatkozik. A verseny honlapjának szerkesztői a kétszeres győztes Michel Desjoyeaux-t kérdezték, mi a véleménye az új IMOCA60-asokról.

 

 

MD: két hajót ismerek közelebbről. Az egyik a Foncia 2, amivel én mentem, most Armel Le Cléac'h vitorlázza Banque Populaire néven és Francois Gabart új gépe, a Macif. Számomra ezek alapvetően egyforma hajók, nagyon kis különbségekkel. Meggyőződésem, hogy a szabályok legutóbbi módosításakor ezek a hajók vállalták a legtöbb kötöttséget a lehető legnagyobb visszaállító nyomaték érdekében. Farr-féle kormányokat használnak, amik könnyűek. Így az automata kormány működtetése nem emészt fel annyi energiát.

VG: Mi a helyzet az új Virbac Paprec 3-mal?

MD: Jean-Pierre Dick hajója is ebbe a csoportba tartozik, ugyanabból a generációból való. A felépítmények is nagyjából megegyeznek. Ezeknek a teljesítménye közel lesz egymáshoz. Így aztán az eredmény sokkal inkább az emberi teljesítménytől (hajóvezetés, taktika) függ majd.

VG: A Juan Kouyoumdjian-féle Cheminées Poujoulat?

MD: Arról nem nagyon tudok mit mondani, nem sokat láttam vitorlázni, de nem vagyok meggyőződve róla, hogy jó ötlet a kokpitot ilyen mértékben hátra rakni - ez gyenge szelekben hátrány. Szerintem inkább fárasztó, mint kényelmes lesz vitorlázni vele, mert a nagy orr-rész nem vágja olyan jól a vizet.

VG: Mik a különségek az új PRB és a Safran között?

MD: Ha Vincent Riou új PRB-jéről beszélünk, az kilóg a többiek közül, hiszen az Marc Guillemot 2009-es IMOCA szabályok alapján épített Safran-jára hajaz, de 70 centiméterrel rövidebb az árboca és nincsenek széles oldalsó merevítői, ami kihat a teljesítményre is: gyenge szélben a Safran jobb lesz, de erősben megfordul a helyzet, hiszen amennyivel rövidebb az árboc, annyival kisebb a döntő felület.

VG: Példa az új hajókon bevezetett újdonságokra?

MD: A tőkesúly tengelyének ferdesége. Az eleje feljebb került, így kicsit olyan, mintha egy szárny lenne, segít megemelni a hajó orrát. A Farr-féle hajókon ez 2 fok volt, a Safran-on 5, mi pedig 7,5-nél járunk jelenleg.

VG: Végkövetkeztetés?

MD: Ha csak a hajókat nézzük, a legújabb mindig jobb az előzőeknél. Ám a versenyzők mindegyike elég jó ahhoz, hogy ezt kompenzálni tudja. Az edzések során, akinek jó hajója volt, az végig jól tudott menni. Armel és a Banque Populaire például már most nagyon jó, Francois-nak a Macif-fal még fejlődnie kell, de ez így normális.

 

(forrás: ScuttleButt)

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr853439734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.