Jövőkép - TP52

2011.09.01. 14:23

A VSail.info oldal munkatársa Rob Weilandot, a TP52-es osztály menedzserét kapta mikrofonvégre Cartagena-ban, az Audi MedCup legutóbbi állomásán. Tanulságos beszélgetés kerekedett belőle...

 

 

VSI: A TP52-es osztály hetedik életévében járunk. Hogy állnak most a dolgok?

RW: Kicsik vagyunk, de jó karban. Persze szeretném, ha egy-egy verseny mezőnye 10-15 hajóból állna, most pedig csak nyolcan jelentek itt meg. Év elején még jobban festett a kép, 2-3 további egység jelezte részvételi szándékát. De aztán John Cook megbetegedett, és törölte ezévi programját. De nem adta fel, próbálja legyőzni a rákot.

Márciusban elveszítettük a TeamOrigin-t, de erre még mindig nem adtak nekem elfogadható indokot. Talán túl sok mindent akartak egyszerre csinálni, és nem jutott idő a vitorlázásra. Tárgyaltunk még a Pace legénységével is, de ők végül úgy döntöttek, hogy IRC-re optimalizálják a hajót, és előnyszámadásos rendszerben versenyeznek. Jegyzem meg, sikeresen, így mondhatjuk, hogy jól döntöttek. Nekem személy szerint mindez azt jelenti, hogy van nyolc hajónk, és ha csak egyet is elveszítünk, hát kétségessé válik a további sorsunk.

 

VSI: Itt, Cartagena-ban ez meg is történt, hiszen a Gladiator nem indul.

RW: Így van, de nyilván jó okuk van rá. Nem lehetnek itt, ami nekünk csalódás, de reméljük, hogy Barcelona-ban és a világbajnokságon találkozunk velük.

 

VSI: Úgy fest, hogy a pénzügyi válság a vitorlázásban is mindekit érint. Lehet, hogy azért is csökken az osztály létszáma, mert drága a hajó? Az Audi birtokolja a sorozatot és két hajót, de a többi magántulajdon.

RW: Ezt már korábban megbeszéltük. Néhányak számára ez nem drága osztály. Ha valakinek van például egy Maxi-ja, ahhoz képest harmada az ár. És akkor még csak egy közepes Maxi-ról beszélünk. A szponzoráció elég marginális jelenleg ebben a sportban. Az America’s Cup magánpénzből megy és az Extreme40-esek jó része is egy-egy személy tulajdona – mindegy, miféle logókkal vannak kistafírozva. Nálunk is vannak szponzormatricák, de a háttérben magánvagyonok húzódnak. Csak a Volvo Ocean Race-en és néhány szólóversenyen látunk valóban szponzorpénzre alapított hajókat. Most ilyen idők járnak, mondhatjuk, hogy válság van. Nem szabad ugyanakkor elfelejtenünk, hogy mindig is ezek a magánemberek adták a nagyhajós vitorlázás elit osztályainak hátországát, és nem hiszem, hogy az elkövetkezendő pár évben ez megváltozna.

 

VSI: Rendben, de ott a másik - szintén tulajdonosokra koncentráló - osztály, az RC44-es, amely a válság ellenére fejlődést mutat. Múlt héten 16-an voltak Marstrand-ban. Russell Coutts jobban csinál valamit? Vonzóbb az az osztály és sorozat, mint a TP52-esek vagy a MedCup?

RW: Két éve ugyanez a kérdés még fordítva hangzott volna el. A népszerűség és a résztvevők száma folyamatosan változó dolgok. Senki sem marad 10-15 évig egy osztályban, az emberek mozgásban vannak. Először megindultak a Farr40-es, aztán a Swan45-ös, most pedig a Soto40-es irányába. Rendszerint 4-5 évet töltenek valahol, aztán mennek tovább. Mint amikor vesz az ember egy újabb (és nagyobb) autót.

A TP52-esnek van egy nehézsége, ez pedig a doboz-szabály. Mivel nem One-Design osztályról beszélünk, meg is kell alkotni a hajót, nem csak felhívni valakit, kiválasztani a színt, aztán várni, míg leszállítják. De ha már szó esett róla, Russell valószínűleg tényleg jól csinál valamit, különben nem jelent volna meg 16 hajó Svédországban. Fontos megjegyezni azonban azt is, hogy ott sok csapat kötődik az America’s Cup-hoz, ami még egy kapcsolódási pont, de az biztos, hogy olyan típusú versenyzést kínál, ami szép számú érdeklődőt vonz.

 

VSI: Lehet a TP52-esből valaha One-Design osztály?

RW: Nem. Van egy felső határ, ameddig az OD működik, és még senkinek sem sikerült 50 láb felett egyforma hajókkal sikert elérnie. Ebben a méretben veszélyes játék oda bemerészkedni, a tulajdonosok igenis szeretnek a tervezővel együtt gondolkodni a szabályok adta kereteken belül. A TP52-szabály rendkívül nagy előnye, hogy teljesen megfelel az offshore versenyzés előírásainak. Sokkal több TP52-es van a világban, mint RC44-es, mert utóbbiakkal, azon kívül, hogy az ember elmegy a számukra kiírt regattákra, semmi nem lehet kezdeni. A mi hajóinkkal lehet versenyezni Kínától-Ausztráliáig, az amerikai kontinensen és Európában is.

 

VSI: A legutóbbi Fastnet-en volt ilyen hajó?

RW: Kettő is. Az egyik a Pace, nekik sajnos vissza kellett lépniük a versenytől, mert gond támadt az árbocukkal, a másik a Near Miss, Frank Noel hajója. Ők kiváló eredményt értek el, első lettek Class 0-ban, és negyedikek IRC összetettben. A Cowes Week-en Class 0-ban nyert a TeamOrigin hajója, második lett a Pace. A jelenleg zajló Hamilton Island Race Week-en a Hooligan vezet IRC Class A-ban, az USA-ban pedig jól megy a Vesper. Összeségében elmondhatjuk, hogy a TP52-esek jól teljesítenek, mint 52 lábas IRC hajók, az utóbbi három évben különösen figyeltünk erre. Szerettük volna a TP52-es szabályt a lehető legközelebb vinni a tökéletes IRC hajóéhoz. Ennek eredményeként úgy módosítottuk a doboz-szabályt, hogy a hajók kapjanak egy második életet, de mindenhol versenyezhessenek. Így lehetséges az, hogy most indul valaki egy MedCup eseményen, aztán a jövő héten irány a Copa del Rey, mindezt különösebb átalakítások nélkül!

Négy évünkbe telt, mire elértük a teljes IRC megfelelőséget. Hogy ezt szemléletessé tegyük, jövőre megpróbálunk 2-3 IRC 52-est elhívni a MedCup egy-egy állomására. Oda jönnek, ahova akarnak. Együtt vitorláznak majd a mezőnnyel, számukra egyszerűbb lesz a doboz-szabály, de a TCC-jük (Time Correction Coefficient – Időkorrekciós együttható) meg kell, hogy egyezzen a többiekével. Valós időben, és nem előnyszámadás alapján fognak versenyezni! Lehet, hogy kapnak némi engedményt a legénység összsúlyát illetően, de ezt még kitaláljuk addig. Nem kell átalakítaniuk a hajót, ha esetleg hosszabb az orrsudaruk, amíg a TCC stimmel. Nagy az érdeklődés ezekre az ötleteinkre, úgy fest, hogy az USA-ból is jönnének. A Powerplay és a Vesper tervezi részvételét Capri-n, a Copa del Rey-en, talán a Giraglia-n és pár MedCup versenyen.

Másrészről felmerült, hogy 3-4 hajóval el kéne utazni a Key West Race Week-re. A Quantum ott most főszponzor, és szeretnénk támogatni őket, ugyanakkor lehetne akár 12 IRC 52-es résztvevő is. Ez jó reklám lenne az osztálynak és az eseménynek egyaránt.

 

VSI: Hogyan alakul a TP52 osztály jövője? Mi lesz 2012-ben?

RW: 5-6 csapattal folyatunk tárgyalásokat, ezek közül kettő jó eséllyel közénk is áll, másik három pedig erősen gondolkodik. Jó részük európai, de nem mind. Utóbbiak számára érthető módon sajnos nem reális cél a MedCup, olyan sokat kell utazni miatta. A végső döntések várhatóan később születnek majd meg, tavaly is október után csatlakoztak hozzánk páran, így van még időnk.

Reméljük, hogy velünk marad a Bribón, ők IRC-ben is jól szerepeltek, zsinórban háromszor nyerték meg a Copa del Rey-t, ami nem kis dolog. Jól mennek közöttünk is*, noha egy 2009-es hajóról beszélünk. A realitások talaján maradva: ha lesz tíz egység, jónak mondhatjuk magunkat.

 

VSI: Végül, de nem utolsó sorban: lezajlottak a 34. America’s Cup első futamai. Fenyegetést jelentenek a többtestűek a TP52-esekre?

RW: Elvették tőlünk a Team New Zealand-et, de az az igazság, korábban nem is reméltük, hogy velünk lesznek négy évig. Vannak azonban olyanok, akik még minisg itt lennének köztünk, mint a Luna Rossa vagy a TeamOrigin. Most látok egyfajta ideiglenes elmozdulást a többtestűek felé, hiszen mindenki izgatott az új játékszer miatt. Amikor majd elmúlik a varázs, és átveszi a helyét a racionalitás, láthatóak lesznek a határok. Mindemellett végignéztem az egész regattát.

 

VSI: Voltak olyan újítások, amelyeket az osztály vagy a MedCup átvehet? Pédául az új versenypályákat lehetne itt használni?

RW: Nem hiszem, hogy az jó ötlet volna. Az a fajta vitorlázás, ami nálunk megy, kevésbé közvetíthető. Elsősorban rendes versenyeket akarunk futni, fair pályákon és megvárjuk, amíg megfelelő szél alakul ki. Változtatni szeretnénk sokmindenen, hogy jobban beleférjünk a televízióba, de olyan messzire, mint az AC, nem akarunk elmenni. A MedCup mindig is inkább a vitorlázókról fog szólni, ellentétben azzal, amit most az AC-n tapasztalunk.

Számomra az inkább valamiféle cirkusz. Érthető, szeretnék viszontlátni a befektetett pénzt. Ha a MedCup ebbe az irányba szeretne elmozdulni, abban a magam részéről nem vállalnék szerepet. Szeretném, ha valódi sport maradna, de ha ők show-t akarnak, mást kell keresniük erre a posztra – és biztos vagyok benne, hogy lenne jelentkező.

Nem hiszem azonban, hogy az AC végül megmaradna pusztán show-ként. Végül is azért mennek, hogy megnyerjék a Kupát, amiért mindent megtesznek. Nem valószínű, hogy bárki a műsor kedvéért veszítene, egy olyan versenyen, ahol a pályarajz és a helyszín kizárólag a nézőket szolgálja. Az elmenne a szerencsejáték irányába, ahol sok múlik az égieken.

 

VSI: Mi volt a baj a Cascais-ban látott AC-pályával? Hiszen az egy megállapodás kérdése. Olyat csinálnak, amilyet akarnak, a sport attól még ugyanaz marad.

RW: Nem, az is olyan, mint a hajó. A legtöbb vitorlázó azt mondaná, „Adjatok egy olyan hajót, mint amilyen a másiknak van, és lenyomom!” Ismerik a saját képességeiket, de egyenlő feltételek mellett akarnak versenyezni, ez igaz a pályára is: nem baj, ha bonyolult, csak ne olyan legyen, mintha a félkarú rablón játszanának. Kell, hogy a szél és az áramlatok kiismerhetőek legyenek, és ne 30 másodpercenként változzanak teljesen kiszámíthatatlan módon. Biztos vagyok benne, hogy Dean Barker, Ben Ainslie vagy Iain Percy egy igazságos pályára szavazna. Nem az ellenfeleiktől félnek, hanem a kiszámíthatatlantól.

Ha tied a világ legjobb csapata és rendelkezésedre áll a pénz, kockáztatnád ilyen körülmények között? Nem valószínű, szerintem győz a józan ész, és kimennek a nyílt vízre, ahol jobb a helyzet. Hacsak nem rájönnek, hogy esélyük sincs nyerni, akkor visszajönnek. Kíváncsi vagyok, de nem szurkolok ellenük. Nagy érdeklődéssel figyeltem a küzdelmeket, és lestem, milyen tévés megoldásokat tudnánk átvenni, ezáltal javulni. Biztos vagyok benne, hogy ők is csennek innen. Butaság lenne nem tanulni tőlük.

 

*konkrétan megnyerték a Cartagena-i fordulót (iSail).

 

A cikk eredetije itt.

(forrás: vsail.info)

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr343439728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.