Laser 200000

2011.02.06. 01:36

Akit a rövidhír érdekel, annak rögtön elmeséljük a lényeget: lassan elkészül a kétszázezredik Laser, amit nem lehet megvenni, ellenben, ha valaki szeretné a 200000-es rajtszámú Lasert megnyerni, az klikkeljen ide és vegyen részt a játékban!

Laser anno és Laser 200000


Aki nyitottabb kicsit hosszabb mesére is, annak így folytatódik a történet: Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy kanadai kissrác, nevezzük Bruce-nak (vezetékneve pedig legyen Kirby), aki - mivel januárban született - saját bevallása szerint is igen későn kezdett vitorlázni: konkrétan júniusban:-)

A kissrác - bátyjával és édesapjával együtt - 8 évesen már elmondhatta, hogy tervezett egy 12 lábas szlúpot, amin a két testvér a szülők 24 lábas hajója nélkül is csapathatott a közeli tavon.

Nemsokára már versenyeztek a fiúk, olyan hajóban, amit éppen meg tudtak szerezni valakitől. Bruce az iskoláit befejezve újságíró lett, és három évtizedig az is maradt. Közben azért vitorlázott is, hol egy 70 lábas hajóval át az óceánon, hol Finnel az Olimpián (az 1956-oson, ahol 24 indulóból 8. lett), és a hajótervezést-építést sem adta fel. (Később még 1964-ben indult Finnben Olimpián, akkor 35-ből 11. lett, 1968-ban pedig Starban indult, de kevesebb sikerrel.)

1958-ban elkészült a Kirby Mark I típusú 14 lábas modellje (ebből 28 épült), amit 6 további modell követett az elkövetkező 14 év során, és amelyekből különösen a Mark III és a Mark V vált népszerűvé.

1965-ben megkérte egy montreali barátja, hogy tervezzen egy újabb modellt, amit akár az autója tetején is szállíthat. Ez lett a Laser, ami 1971-ben került végül piacra, és amit 1993-ban olimpiai hajóosztálynak választottak (Olimpián először 1996-ban szerepelt), és ami annyira népszerű lett, hogy idén, azaz a gyártás 40. évfordulójára a 200000-et is meghaladja a legyártott hajók száma.

Ha valaki azt hiszi, Bruce ezután nyugodtan ült a babérjain, akkor téved: még vagy 60 dizájn került ki a kezei közül, köztük a 12 méteres Canada I és Canada II, amik az 1983-as és az 1987-es America's Cup-on indultak kihívóként.

De csak 1975-ben érezte magát elég biztosnak ahhoz, hogy feladja az újságírást és -szerkesztést, és minden idejét a hajótervezésnek szentelje. Persze szereti leszögezni, hogy formális hajótervezői végzettsége nincs, csupán utánaolvasott, hajókat farigcsált és vitorlázott velük.

Lehet, hogy ennyire egyszerű a dolog?

A Laser eredeti terve leskiccelve

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr493439659

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.