Azt hiszem, ez sokunknak szívügye, hiszen úgy gondoljuk, kevesen ismerik a vitorlás versenyzést, és még kevesebben tudják, milyen is valójában. A napokban Isztambulban zajlik a Volvo Ifjúsági Vitorlás Világbajnokság, ami - bár a nemzetenkénti és hajóosztályonkénti egy-egy induló korlátozó és sokak által megkérdőjelezett tényező - önmagában is példamutató módon megszervezett verseny. Most azonban mégsem ezért hívjuk fel rá a figyelmet, hanem szintén példamutató színvonalú kommunikációja miatt.

Volvo ISAF Youth Worlds Web

Oké, mondhatják sokan, komoly szponzorpénzből lehet komoly versenyt varrni minden extrával ellátva. De ez nem újdonság és még igazolásként is kevés, hiszen látunk olyan versenyeket, amik szponzorkedvencek, mégis gyertyaláng-életű hírértékkel bírnak.

A vitorlázásban, különösen a kishajós és pláne ifjúsági versenyzésben valóban ritka a hasonló színvonalon megrendezett verseny, mégis a legtöbb alkalommal az esemény népszerűsítésére nem jut (pénz és) figyelem. Pedig hányszor halljuk szajkózni, hogy a vitorlázásnak mekkora szüksége lenne ismertsége és népszerűsége javítására...

Mi kell a jó kortárs kommunikációhoz? A pénz csak egy tétel, önmagában akár feleslegesen is elverhető - jó termék, jó márka, lehetőleg eredeti kommunikációs ötletek, korszerű média- és eszközhasználat, gondos figyelem és következetes kivitelezés nélkül nem lesz maradandó hatású.

A Nemzetközi Vitorlás Szövetség égisze alatt megrendezett bajnokság - idén a Boszporusz partján - elsősorban is jó termék, hiszen kiváló fiatal vitorlázók vívnak csatát osztályonként: nemcsak one design, de valóban egyforma (!) hajókon. A Volvo neve szintén segít. A kommunikáció azonban remek egészet képez, és nem merül ki a hajók felmatricázásában és a naponta max. egyszer frissülő honlap eredménylistájában.

Kifelé a verseny honlapja kapta a főszerepet - amit összevarrtak a YouTube és a Facebook csatornáival - így oda-viszza frissülhet a tartalom. Hogy ez ne csak címke maradjon, arra a garancia, hogy egy nap akár több poszt, filmriport, fotósorozat, rövid hír is felkerül. A portálszerűen átlátható, érthető oldal pont megfelelő, hiszen aki gyors infót keres, azonnal megleli, aki pedig elegerészne rajta, az is talál bőven elég nézegetnivalót rajta.

Befelé - a remek vendéglátáson túl, ahol a magyar versenyzők beszámolója szerint tényleg érezhetik a srácok a figyelmet, a reptéri érkezéstől a verseny ünnepélyesen megkoreografált megnyitóján, a versenyeken, a minél több versenyzőről készült és megosztott fotó- és filmdokumentáción át a pihenőnap városnéző túrájáig.

Mi kellett mindehhez? Szerintem semmivel sem kellett több pénz, mint amennyiből akár láthatatlan is maradhatott volna az esemény. Kellett az ötlet (például a megnyitó "világ vizei" ceremóniája), a gondos nyomonkövetés (ld. rendszeres, naponta többszöri friss hírek, képek, filmek), a korszerű eszközhasználat (a Facebook önmagában perpill 2.885 - mire ezt leírom, már 2.886 - rajongóján és a YouTube 371 feliratkozott követőjén, valamint az általuk tovább-megosztott anyagokon keresztül sokszor ennyien olvashatják a híreket, nézhetik a képeket-filmeket). Ehhez nem kellett sok pénzt elkölteni, egy kisebb időszakos kommunikációs csapat remekül ellátja ezt a feladatot), annak a felismerése, hogy manapság nem lehet késéssel közvetíteni egy eseményről, a valósidejűség alapkövetelmény.

Meg lehetne ezt valósítani hazai versenyél is? Simán.

Kéne egy filléres (akár ingyenes sablonnal-motorral meghajtott) weboldal, egy hozzá kapcsolt ingyenes közösségi oldal, egy-két a vitorlázáshoz és az újságíráshoz értő ember, aki (akár passzióból vagy elkötelezettségből ingyen is) dokumentálná (megírná, lefotózná, lefilmezné, publikálná) a verseny előtt, alatt és után a történéseket - profin, szakmailag hibátlanul és elfogulatlanul, ugyanakkor érthetően, mindezt lehetőleg minél rövidebb időn belül.

Látunk ilyet idehaza? Nem.

Milyen az, amikor a hazai kirakatversenyről is egy privát, lelkes amatőrökből álló csapat blogja tájékoztat hitelesebben a hivatalos - szponzorpénzből is működtetett - oldalnál?

Ennyit a dohogásból. Addig is örüljünk a fenti versenynek, és szurkoljunk 420-asban a lányoknál Péch Fanninak és Héjj Eszternek, a fiúknál Földesi Péternek és Borsos Dánielnek, Laser Radialban pedig a lányoknál Héjj Viktóriának és a fiúknál Mátyás Viktornak!

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr643439575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.