Igen, ilyen is van, amikor a vitorláshajó fedélzetén nem tartozkodik senki. Lehet, hogy öncélúnak tűnik, de nem csekély technikai truváj ilyen hajót építeni/vezetni - arról nem is beszélve, milyen távlati felhasználási lehetőségeket tartogat egy ilyen alkalmazás. A 2008-as Fertő-tavi első VB után idén harmadik alkalommal az Ontario-tó északkeleti csücskében található Kingston vizén dől majd el júniusban, hogy ki a legjobb a szakágban.

                 

SailBot VB 2009

 

   

Az eddig európai vizeken megrendezett Robotvitorlás VB (WRSC/IRSC) 2010-ben az Újvilágba költözik - a 2008-as Fertő-tavi, ausztriai és a 2009-es portugáliai alkalom után.

A versenyszámban remekül demonstrálható az önálló, hajózó legénység nélküli navigációs és hajóvezetési képesség.

A nemzetközi SailBot osztály szabályai meglehetősen egyszerűek: a maximális méret kötött, a hajó teljes hossza nem haladhatja meg a 2 métert, a merülését a legalább 1,5 méteres vízmélységhez kell igazítani,  a hajónak teljesen felszerelve bemutathatónak kell lennie egy 5 méter belmagasságú teremben, a hajó nem állhat közvetlen kapcsolatban emberrel a vizen verseny közben, teljes rádióirányítás szükséges a biztonság érdekében (természetesen elfogadott frekvencián), csak vitorlával/széllel hajtott lehet a hajó (más meghajtás kizárva), bármilyen anyag felhasználható a hajó megépítéséhez, ami nem káros a környezetre működés közben, a működtetéshez bármilyen nem biológiai eredetű energia felhasználható, feltéve, hogy a hajón elhelyezhető. Izgalmas versenynek igérkezik - konstruktőrőknek, feltalálóknak és hajósoknak egyaránt.

 

És hogy mi mindenre lehet még jó egy automatikus vitorlás? Az osztrák RoBoat összefoglalója szerint egy ilyen hajó felhasználható:

Intelligens szenzorbójaként (korlátlan adatgyűjtési képesség a világ állóvizeiről költséghatékonyan)

Vitorlázást elősegítő biztonsági eszközként (bármilyen vitorláshajón alkalmazva - az autók ABS vagy ESP rendszereihez hasonlóan - veszély esetén segítheti a hajósokat a hajó feletti ellenőrzés visszanyerésében, vagy átveheti a hajó vezetését, ha a hajó vezetője a vízbe esett, és segít megtalálni őt)

Szén-dioxid-semleges szállítási eszközként

Felderítéshez (például csempészhajók ellen)

Vitorlásoktató eszközként (tökéletesen követhetővé tesz minden mozdulatot-manővert másodpercenkénti adatszolgáltatással, így kijavíthatóak a hajóvezetési hibák)

Kényelmi eszközként (a hajó kapitánya kiválaszthatja, milyen funkciókat delegál az automata rendszer részére, például sérülés, csökkent létszámú személyzet vagy pihenő idején)

Ellátmányozáshoz (elzárt, nehezen megközelíthető területekre, például kis szigetekre felszerelés, élelmiszer, gyógyszer szállítására)

 Akit bővebben érdekel a téma, olvasson utána a forrásokon, keresse meg az osztrák csapatot Bécsben (és vizen a Fertő-tavon) vagy tervezzen be június 7-10. közé egy kanadai utat!

 

(forrás: SailBot VB, RoBoat)

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr203439475

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.