Százharmincnégy fotós huszonhét országból: ez volt az indulók listája, közülük egy előszűrés végén nyolcvan mű kerülhetett a nagyközönség elé, három győztes született.

mirabaud_2018_0.jpg

A svéd EF cég két hajót indított az akkor még Whitbread Round the World nevet viselő Földkerülő versenyen. Az EF Language nyert, az EF Education pedig tisztán női legénységével hívta fel magára a figyelmet – helytállásuk igencsak figyelemre méltó volt. Az alábbiakban kivonatot olvashatsz Mark Chisnell könyvéből, mely Risk to Gain címmel jelent meg 1998-ban. A szöveg jó része nem a szerző munkája, hanem egyenesen a versenyzőktől érkezett: a Language részéről Magnus Olsson, míg az Education nevében Anna Drougge beszélt. Minket most utóbbi avat be egy hajnali szolgálatba, amit a trópusokon teljesített – ott, ahol elvileg alig történik valami…

wb_00.jpg

ROLEX Fastnet Race 2017

2017.08.22. 16:51

A verseny kilencvenkét éves történetének legnagyobb mezőnye (háromszázhatvankét hajó, huszonkilenc nemzet vitorlázói), napsütés, finoman frissülő nyugati szél - így indult meg augusztus 6-án, hét rajteljárás során az idei regatta a Royal Yacht Squadron klubháza elől, az angliai Cowes-ból.

rfr_2017_000.jpg

Selejtezők, kihívók elődöntője és döntője, aztán pedig maga "a" meccs a Kupáért. Röviden ennyi volt a harmincötödik AC. Hosszabban egyszerűen azért nem foglalkozunk vele, mert a regatta időtartamához képest a nettó vitorlázott idő elhanyagolható volt. Igen, az AC50-esek lenyűgöző hajók. Igen, most ez a vitorlázás csúcsa.

ac35_000_svb.jpg

Május 26-án kezdődnek a világ legrégebbi, ma is élő sportversenyének selejtezői (közben kiegészítő programok: ifjúsági verseny, hölgyek napja, zsákbanfutás, lepényevés), hogy június 11-12-ig kiderüljön, ki nyeri a kihívók versenyét, és mérkőzhet meg a Védővel (Oracle Team USA) a trófeáért. Apró, színes információk, melyekkel közelebb kerülhetsz ehhez a világhoz.

10factsac_00_americascupcom.jpg

Hat J jacht egy pályán

2017.05.02. 14:17

Ahhoz képest, hogy az osztály az 1920-as évek vége óta létezik, sosem versenyezett egy helyen egy időben túl sok egység. Az elmúlt években komoly forradalmat élt meg a társaság, replikák és teljesen új példányok épültek, egy ideje látszott, hogy már 2017 is történelmi év lesz számukra...

j_bucket_0_cb.jpg

Nyolc

2017.04.09. 11:06

... milliméter, , mérföld, fős aljas brigád, tanú. És ÉV. Ismét születésnapot ünneplünk. Ha belegondolunk mi minden fér bele egy számba... de most lássuk csak azt, ami ebbe a legutóbbi esztendőbe!

8_wikimediaorg.jpg

Luca Devoti vitorlázó, edző, hajóépítő. Gondolatait a március végén immár negyvennyolcadszor megrendezett Trofeo Princesa Sofia verseny kapcsán fogalmazta meg. A filozofálgatás apropóját az itt - tesztelési céllal bevezetett - új lebonyolítási rendszer adta. Zárójeles megjegyzés tőlünk: Berecz Zsombor (egyik edzője épp Luca Devoti) második lett osztályában, Finn dingiben.

ldonformat_00_trofeo.jpg

Speciális hírblokk

2017.04.01. 07:44

Rendesen a feje tetejére állt a világ! Kijelenthetjük, hogy őrület ami itt zajlik: kamionverseny lesz a Volvo Ocean Race-ből, Keith Musto nyolcvanöt évesen indulni akar az Olimpián, az új-zélandi csapat pedig víz felett lebegő hajót fejlesztett.

 

isail_20170401_00_americascupcom.jpg

Idén sajnos nem volt helyszíni tudósítónk, de ettől még lementek a karibi versenyek. Márpedig, ha ilyesmi történik arrafelé, mi beszámolunk róla. Nézz, gyönyörködj, egyen a sárga irigység - mi is hasonlóan érzünk.

picfriday_00_laurensmorel.jpg

Nyolcadszor rendezték meg a világ talán legkeményebb vitorlás versenyét, nyolcadszor születtek hősök. És egy legenda is...

vg2016-17_d125_00_costa.jpg

Kitartás, jövök! - üzente Fa Nádor (Spirit of Hungary) még vasárnap (február 5.) mindenkinek, aki figyelemmel kísérte az útját. És jött. Szintén a vasárnap eseményeihez tartozott, hogy 18:16-kor - életében tizennegyedszer - Rich Wilson (Great American IV) átlépte az Egyenlítőt.

 vg2016-17_d94_00_boissieres.jpg

... vagy a mesterlövészek. Vagy a törpék. Lényeg, a lényeg: már Louis Burton is "in the house"!

vg2016-17_d91_00_colman.jpg

Főbb események az elmúlt egy hétből: Jérémie Beyou (Maitre Coq) szépen bekocogott harmadiknak, egy hajó maradt a Csendes-óceánon, óriási csata zajlott a negyedik-hatodik helyek elosztásában, még ketten átléptek az északi féltekére. Röviden: széthúzódott a mezőny. Nem kicsit. Nagyon.

vg2016-17_d82_00_costa.jpg

Bár egy éjszaka elválasztotta kettejük befutását, mi a rajttól számoljuk a 24 órákat, így lehetségesek a címben foglaltak. A lényeg azonban nem ez a fajta számolgatás, hanem az, aminek a végén kijön, hogy Armel le Cléac'h (Banque Populaire VIII) majdnem négy napot faragva Francois Gabart (MACIF) 2012-13-as rekord idejéből, január 19-én, 15:37-kor (UTC) átszelte a célvonalat, megnyerve ezzel a 2016-17-es Vendée Globe ragattát. Az új szint 74 nap, 3 óra, 35 perc, 46 másodperc.

vg2016-17_d75_00_liot.jpg

Olyan befutó várható az idei Vendée Globe-on, amire még sosem volt példa: az első kettőt mindössze 40 mérföld választja el egymástól, közben 400 mérföldön belülre kerültek az áhított céltól. Mindezt vastagon az eddig rekordidőn belül! Node idáig el is kellett jutni, nézzük, mi történt az elmúlt bő egy hétben!

vg2016-17_d73_00_fa.jpg

Ez a verseny eddig is a rekordokról szólt (legtöbb nemzetközi induló, legjobb idők az Egyenlítőig, a Jóreménység-fokáig, a Horn-fokig), ezután sincs másképp. Január 7-én a vezető Armel le Cléac'h és a második helyen hajózó Alex Thomso (Hugo Boss) átlépte az Egyenlítőt, így a mezőny most már két különböző óceánon és két féltekén halad. A célhoz viszonyítva ez majdnem tízezer mérföldet jelent az első és az utolsó Sébastien Destremau (TechnoFirst - faceOcean) között.

vg2016-17_d65_00_roura.jpg

 

Matt Allen, az Ausztrál Vitorlás Szövetség elnöke megnézte az idei előrejelzést (rajtnál északias, éjszaka déli, majd Tasmániához közeledve újra északi), ami nagyban hasonlított az előző évire, és úgy döntött, Carkeek 60-asa marad a kikötőben, TP52-esével (Ichi Ban) vág neki a hetvenkettedszer megrendezésre kerülő versenynek. Ha már Paul Clitheroe-nak (Balance) bejött tavaly a dolog.

rshyr2016_000_forster.jpg

...már akinek, ugye. Armel le Cléac'h (Banque Populaire VIII) repesztett át elsőként, nem kevesebb, mint 760 tengeri mérföld előnnyel a második Alex Thomson (Hugo Boss) előtt. Ami ennél is komolyabb fegyvertény, az a rajttól odáig eltelt idő: 47 nap, 32 perc. Ez konkrétan 5 nap, 5 óra, 38 perccel jobb, mint Francois Gabart (MACIF) 2012-es rekordja. Gabart akkor a végén rekord idővel nyert. Lássuk, mi lesz ebből most!

vg216-17_d44_00_roura.jpg

A mezőny tagjai "Megy a vonat, megy a vonat"-ot játszanak, de az elmúlt napokban mind a huszonkettő, még versenyben lévő szkipper kissé eltért a fő iránytól, a címben említett frontok ugyanis jó részüket érintették, ki-ki a pozíciójához illő megoldást választott - mert az ígért 65 csomó viccesnek semmiképp sem volt nevezhető. Mindezt úgy, hogy a huszonkettő valójában már csak húsz.

vg2016-17_d44_00_colman.jpg

 

Az időjárás eddig tulajdonképpen kegyes volt a versenyzőkhöz, nem zuhant a nyakukba túl nagy vihar. Jól bírta a technika is, mert bár sokaknál merült fel kisebb-nagyobb gond, mindenki felülkerekedett a problémáin. Van ugyanakkor, aki egyszerűen nem tudja elkerülni a végzetét...

vg2016-17_d33_00_shiraishi.jpg

Hogy őszinték legyünk, kezdünk félni a beszámolók írásától. Nem sokkal azután ugyanis, hogy kikerül a friss cikk, valami baj történik valakivel a mezőnyben. Amikor azt híreszteltük, hogy még mindenki versenyben van, Tanguy de Lamotte (Initiatives Coeur) árbocának teteje letört. Következett Bertrand de Broc (MACSF) és Vincet Riou (PRB), majd csend lett, mi elkészültünk a következő összefoglalóval, amit követően Morgan Lagraviére (SAFRAN) volt kénytelen kiállni. Félve nyomjuk meg az Enter-t.

vg2016-17_d26_00.jpg

 

Eljött ez is, a verseny (egész pontosan: az óceánban lebegő szemét) két áldozatot gyűjtött: Bertrand de Broc (MACSF) és Vincent Riou (PRB) már sajnos kívülről szemléli az eseményeket. A harmadik (időrendben első) pedig Tanguy de Lamotte (Initiatives Couer) - ő, bár hivatalosan nem állt ki, de dél helyett északra tart, megy vissza Les Sables d'Olonne-ba. Tizenegy nap eseményei, zanzában.

vg2016-17_d17_00_ruyant.jpg

 

Szabadidőd eltöltéséhez nem csak a kánikulában lehet megoldás a vitorlázás, mert a szél ugyanúgy fúj, a víz télen ugyanúgy hullámzik, a hajó pedig ugyanúgy úszik rajta. Ahelyett, hogy téliesítenéd a bárkát, inkább csússz ki ilyenkor is a kikötőből, élvezd az őszi és téli vizek előnyeit. Dylan Winter filmje talán a te kedvedet is meghozza.

wintersailing_01_dw.jpg

Bizony, eltelt hat nap, és még mind a huszonkilenc induló talpon van. Ez két szempontból fontos: egyrészt azt jelenti, hogy Didac Costa (One Planet One Ocean) és csapata kijavították a hajó hibáját, a spanyol (ha érdekelnek a részletek: katalán) szkipper a többiek után vethette magát, másrészt pedig azt, hogy eddig senkit nem ért olyan baj, ami miatt ki kellett volna állnia. Ez - különösen az előző regattán történtek fényében - figyelemre méltó hír. Nézzük sorban az eseményeket!

vg2016-17_d6_00_olivierbourbon_600.jpg