Május 26-án kezdődnek a világ legrégebbi, ma is élő sportversenyének selejtezői (közben kiegészítő programok: ifjúsági verseny, hölgyek napja, zsákbanfutás, lepényevés), hogy június 11-12-ig kiderüljön, ki nyeri a kihívók versenyét, és mérkőzhet meg a Védővel (Oracle Team USA) a trófeáért. Apró, színes információk, melyekkel közelebb kerülhetsz ehhez a világhoz.

10factsac_00_americascupcom.jpg

1. Nagy-Britannia még sosem nyert

Ez azért számít információnak, mert az első regattát 1851-ben épp Cowes-ban futották. Az Egyesült Államok huszonnyolcszor, Új-Zéland és Svájc kétszer-kétszer, Ausztrália egyszer bírt győzni.

10factsac_01_cbslosangeles.jpg

2. A győztes határozza meg a következő verseny helyszínét

Aki az America's Cup döntőjében diadalmaskodik, az ezen felül a szabályokat is alakíthatja, beleértve a hajók típusát, a pálya alakját vagy épp az időpontot. 2017-ben Bermudára figyelünk egy hónapig.

3. Russell Coutts (Új-Zéland) a Kupa történetének legeredményesebb versenyzője

Ötször nyert, ebből háromszor szkipperként (14-0, 1995/2000/2003), kétszer (2010/2013) csapatigazgatóként (Oracle Team). Jelenleg az esemény szervezőbizottságának (America's Cup Event Authorithy) igazgatója.

10factsac_02_cnn.jpg

4. Milliárdosok játéka

A harmincötödik AC nevezési díja két millió USA dollár, de ez kutyafüle az egyéb költségekhez képest. A csapat működtetése, a fejlesztések, edzők, kiszolgáló személyzet, versenyzők, infrastruktúra együtt tízmillió dollárokat emésztenek fel. 2013-ban - legalábbis a szóbeszéd így tartja - kétszázmillió dollárból gazdálkodott. Ebben a kampányban a Land Rover BAR, mint az egyik kihívó, körülbelül kilencven millió angol fontnak ver a seggére. A többi kihívó: Artemis Racing (Svédország), Groupama (Franciaország), Emirates Team New Zealand (Új-Zéland), Team Softbank Japan (Japán).

5. A Kupa

Anyagát tekintve ezüst, a londoni ezüstműves Garrard 1848-ban készítette el, és eredetileg egy vörösboros kancsó.

6. A sérülés

1997-ben egy maori aktivista kalapáccsal rácsapott a kupára, úgyhogy Garrard-ék ismét kezükbe vették, hogy újra régi fényében tündököljön.

7. Az egyik szkipper igencsak távol nőtt fel a tengertől

Glenn Ashby (szkipper, ETNZ) Ausztrália Victoria államában, Bendigo-ban született, olyan tavon tanult vitorlázni, amely az év nagy részében majdnem teljesen ki volt száradva. Harmincnyolc éves, a kiwik harmadik szkippere húsz év alatt (Coutts és Dean Barker után).

10factsac_03_sailworld.jpg

8. Az Örök kihívó

Sir Thomas Lipton (neve a tea kapcsán lehet ismerős) 1899-1930 között ötször veselkedett neki, hogy elhódítsa a trófeát. Hajóinak neve Shamrock volt, csak a sorszámok különböztették meg őket egymástól. Erőfeszítéseiért cserébe megkapta a "legjobb vesztes" különdíjat, de ami ennél fontosabb, behozta a vitorlázásba a szponzoráció fogalmát.

9. Babonák

Nathan Outteridge (szkipper, Artemis) versenyen sosem viseli a verseny pólóját, illetve a rendezvények ideje alatt nem vágat hajat.

Ben Ainslie szerencsenevet ad a hajóinak, az első olimpiája óta. Nem variálja azonban túl, a Rita bejött, most az AC50-est is úgy hívják.

10. A híres szkúner szomorú vége

Az America nyerte meg 1851-ben azt a versenyt, amiből aztán kinőtt a regatta. Tizenöt ellenfelét győzte le a Wight-szigetet kerülő úton, augusztus 22-én. Az amerikai polgárháborúban az északiak használták, aztán a haditengerészet oktatóhajója lett. Később eladták, ismét versenyeken vett részt, de tulajdonosa nem tartotta karban rendesen, a felújítására létrehozott alapítvány vette meg, hogy adományként ismét a haditengerészetnél kössön ki. 1940-re szinte megfeledkeztek róla, állapotán nem segített, hogy egy hóviharban összeomlott a hangár ahol tárolták. Történetének 1945-ben lett vége, amikor feldarabolták és elégették.

10factsac_04_cruisingworld.jpg

 

Kövessetek bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg! És van még Twitter-oldalunk is…

 

fotók: americascup.com; CBS Los Angeles; CNN, Sail-World; cruisingworld.com

forrás: yachtingworld.com

A bejegyzés trackback címe:

http://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr8712533833

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.